Проблем 4 в БДЖ: Парите

БДЖ има задължения и е на загуба. Парите за развитие на жп транспорта обаче ще се увеличават

   ©  Надежда Чипева
Бюлетин Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Вече повече от 120 години БДЖ, която все по-трудно трудно се държи на релсите, живее със схващането, че крепи националната сигурност на страната. Икономистите имат малко по-различно схващане: ако питате тях, те ще посочат именно железницата като един от рисковите моменти пред изпълнението на държавния бюджет за следващата година.

Едно от основните оплаквания на всички в системата на БДЖ е, че няма достатъчно пари. Тук не става въпрос за оперативните разходи, с които тя би трябвало да може да се справя сама, а за инвестициите, които са необходими в "подвижен състав" и в нови технологии, както и за огромните задължения, натрупани през годините.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
14 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    anihilator_jack avatar :-|
    anihilator_jack
    • - 4
    • + 29

    "Как дадоха средства на метрото за мотриси?", питат служители.

    Аз ще ви кажа как - тия пари бяха дадени на НКЖИ за линията София-Септември, но поради корупция и некадърност ги взе метрото. Тва е пичове - сами сте си виновни.

    Нередност?
  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 4
    • + 18

    Изобщо не се споменава, колко мъртви активи държи БДЖ съотв. НКЖИ. В ценътра на всяко градче БДЖ има някакви имоти - товарни гари, рампи, складове, маневрени коловози, вагонни депа, железничарски общежития, сервитутни площи и какво ли не. Ако тези напълно мъртви активи бяха освободени навреме по време на строителния бум, нямаше да се стига до преотреждаднето на същото количество плодордна земи за възникващите тогава хипермаркети, автосервизи, цехове за дограма, центрове за гуми, бензионостанции и пр.. Не само засипаха плодородната земя, но и останаха разположени на големи транспортни разстояния.

    Нередност?
  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 4
    • + 21

    И на изпроводяк нека да повдигнем въпроса, дали се задава следващо БДЖ? Отговорът е Да! Името му е Софийски градски транспорт

    Нередност?
  • 4
    boby1945 avatar :-P
    boby1945
    • - 19
    • + 8

    Естествено е че така ще става като държавата не инвестира в собствеността си.... 170 млн.лв/година явно не стигат, да ги напраявт 400 млн.лева/година и БДЖ ще "светне".....
    Без парета железница няма...

    Нередност?
  • 5
    blockblock avatar :-|
    block
    • - 2
    • + 16

    До коментар [#4] от "boby1945":

    Аз сега като се замисля... ами не искам от моите кинти да се дава на БДЖ. На кое гише да се обадя да си изтегля парите?

    Нередност?
  • 6
    boby1945 avatar :-P
    boby1945
    • - 14
    • + 6

    До коментар [#5] от "blockblock":

    Ако не искаш от твоите кинти (вероятно разбираш от събираните от тебе лично данъци) да се дават пари чрез субсидии на БДЖ, просто трябва да си вдигнеш бизнеса, ако имаш такъв и да се изнесеш от България...
    БДЖ е важна инфраструктура и Правителството решава как да я подържа...
    Че я управляват неумело това е вярно, но толкова за 170 млн.лева субсидия.....

    Нередност?
  • 7
    tel_112 avatar :-|
    Мазен чех
    • - 9
    • + 7

    До коментар [#5] от "blockblock":

    Пари няма да ти дадат, но трябва да се дъберем повечко такива и да идем и нарежем релсите и кабелите и да ги дадем на скраб. С това ще приключим мъките и на държавата и на БДЖ.

    Нередност?
  • 8
    nefertiti_egipt avatar :-?
    Нефертити
    • + 2

    Който е взел парите на БДЖ - да ги връща!

    Нередност?
  • 9
    sinergy avatar :-|
    Sinergy
    • - 3
    • + 2

    До коментар [#2] от "cinik":


    [quote#2:"cinik"]Ако тези напълно мъртви активи бяха освободени навреме по време на строителния бум, нямаше да се стига до преотреждаднето на същото количество плодордна земи за възникващите тогава хипермаркети, автосервизи, цехове за дограма, центрове за гуми, бензионостанции и пр.. [/quote]

    В градовете няма толкова много плодородна земя... ако бяха освободени тогава, щяха да бъдат разпродадени за жълти стотинки на "нашите хора".

    Нередност?
  • 10
    sinergy avatar :-|
    Sinergy
    • + 5

    До коментар [#6] от "boby1945":

    Боби прав си, че без пари няма да стане, но не може да се дават пари без реформа. Пари много са наливани, да може би не достатъчно, но въпреки това ефектът е никакъв и дори обратен. Нямам нищо против да вземат от моите данъци, стига обаче да има гаранция за добро управление.

    Нередност?
Нов коментар