Малката балканска война
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Малката балканска война

Малката балканска война

ДПС в Кърджали създаде удобен повод за изява на националистите

Велина Господинова
10022 прочитания

© Цветелина Николаева


"Нашият протест днес е за вашето антинационално и протурско поведение", казва с мегафон в ръка зам.-председателят на ВМРО-БНД Ангел Джамбазки. Следват освирквания "У-у-у" от около петдесетината активисти на ВМРО и "Атака", които във вторник се събраха пред централата на ДПС в София. "Ние искаме от вас едно просто нещо – да се върнете в държавата, която днес наричате майка-родина", продължава Джамбазки. Следват викове "Долу ДПС, долу ДПС...".

Джамбазки обобщи исканията на двете националистически партии: "Настояваме общинският съвет в Кърджали да бъде разпуснат и партията ДПС да бъде обявена за противоконституционна, защото тя е турска партия и защитава турските интереси."

Повод за поредния протест на ВМРО-БНД и "Атака" срещу движението на Ахмед Доган стана отказът на 22-мата общински съветници от ДПС в Кърджали да подкрепят предложението на инициативен комитет от града ген. Васил Делов да стане почетен гражданин на Кърджали.

Бламирането на кандидатурата стана миналата неделя по време на тържествената сесия на общинския съвет на града по повод 100-годишнината от Балканската война и освобождението на Кърджали.

Присъствието на активистите на двете националистически формации пред партийната централа на ДПС върна спомена за "Банябашъ" от миналата година, когато подобен протест на националистическата формация на Волен Сидеров само че срещу високоговорителите на джамията прерасна в ексцесии с ранени и арестувани. Допълнително усещането се подсили няколко часа по-късно, когато полицията отцепи района около джамията в центъра на София в продължение на час и половина заради фалшив сигнал за бомба.

До батални сцени като тези от преди година не стигна. Протестът на националистите мина спокойно, но изявата им за пореден път постави проблема за периодичното провокиране на етническо напрежение и кой има интерес от постоянното изваждане на дневен ред на националистическата тема.

В конкретния случай с отказа на съветниците от ДПС в Кърджали да подкрепят ген. Васил Делов за почетен гражданин имаше

Няколко въпроса

които така и не получиха отговор от участниците в тържествената сесия в Кърджали и обясненията на политиците след това. Като например защо общинските съветници на ДПС не поставиха проблема с кандидатурата на ген. Делов по-рано. Инициативният комитет по честванията на 100-годишнината от Балканската война и освобождението на Кърджали е създаден още през месец април, а кандидатурата за почетен гражданин на ген. Васил Делов е внесена в общинския съвет в края на юли. Ако от формацията на Доган са имали резерви към предложението, можеха още тогава да поставят въпроса за обсъждане. Нещо повече – председател на инициативния комитет по честванията на годишнината е кметът на Кърджали от ДПС Хасан Азис, а кандидатурата на ген. Делов за почетен гражданин е одобрена на заседание на председателския съвет в общинския съвет в присъствието на председателя на съвета Раиф Мустафа и председателя на групата съветници на ДПС Расим Муса. Два дни преди тържествената сесия обаче Мустафа свиква нов председателски съвет и представя подписка на около 360 човека, които се обявяват против даването на почетно гражданство на ген. Делов.

"От ДПС не ни представиха подписката и затова съм я изискала по официален път", заяви депутатът от ГЕРБ Цвета Караянчева. Според областния председател на БСП Милко Багдасаров подписите са основно на хора от околните села на Кърджали. Пред "Капитал" Раиф Мустафа каза, че не знае кой е инициирал подписката, нито как и от кого са събирани подписите на гражданите. "Подписката дойде при мен в последния момент и нямаше какво друго да направя, освен да свикам председателски съвет, за да уведомя колегите. Не сме искали да създаваме напрежение, но присъждането на званието почетен гражданин не трябва да става с налагане, а с консенсус", добави председателят на ОбС на Кърджали.

Освен неяснотата около това кой е инициатор на подписката от ДПС не дадоха отговор и на въпроса какви са мотивите им срещу кандидатурата на ген. Васил Делов. "Не съм историк и не мога да кажа, но след като има хора, които не одобряват, означава, че личността му е спорна", каза Раиф Мустафа. Декларацията на депутатите от ДПС, прочетена от парламентарната трибуна от зам.-председателя на движението Лютви Местан, също не даде отговор на този въпрос. Той единствено призова "да се намери общ прочит на общата история". А неофициално от ръководството на ДПС признаха, че общинските съветници в Кърджали е трябвало да реагират своевременно още при внасянето на предложението за почетен гражданин, а не да се стига до гласуване.

"Бяхме готови да седнем с представителите на ДПС и да обсъдим кандидатурата на ген. Васил Делов за почетен гражданин, но никой не възрази срещу нея нито по време на обсъждането й, нито след внасянето й в общинския съвет", заяви Валентина Иванова от инициативния комитет, която е предложила ген. Делов за почетен гражданин. "Вместо това сега се опитват да ни въвлекат в някакви политически игри", добави тя.

Политически подтекст

в действията на ДПС в Кърджали видяха и останалите партии. Като политиците от ГЕРБ, и БСП дадоха сходни обяснения за поведението на общинските съветници от движението на Ахмед Доган. Премиерът Бойко Борисов определи действията на ДПС в Кърджали като провокация. "Те с ясен умисъл провокират етническо напрежение", заяви той. Говорителят на БСП Ангел Найденов определи хода на съветниците от движението на Доган като "съзнателно търсено политическо противопоставяне с етнически привкус". А бившият лидер на младежката организация на ДПС Корман Исмаилов, който ще оглави новата формация на изключения от движението Касим Дал - партия "Свобода и достойнство", намекна, че с поведението си ДПС умишлено е дало храна за националистите, като по този начин ги използва, за да втвърдява избирателите си.

Към това депутатът от ГЕРБ Цвета Караянчева прибавя: "По този начин ДПС се опитва да реши вътрешнопартийните си проблеми в Кърджали". Отказът на общинските съветници от ДПС да подкрепят кандидатурата на ген. Васил Делов може да се възприеме и като удар по кмета Хасан Азис, който оглавява инициативния комитет по честванията на годишнината. Противопоставянето между двете групи в ДПС - Кърджали, около кмета и председателя на общинския съвет Раиф Мустафа започна още преди местните избори миналата година, когато двамата спориха кой да бъде номиниран за кметския пост. Впоследствие битката продължи в общинския съвет и в местната партийна структура в града, като се наложи партийната централа да сменя местното ръководство с факс. Независимо че по време на общинската конференция през юни голяма част от противниците на крилото около Раиф Мустафа не бяха допуснати в залата, то успя много трудно да наложи фаворита си Мухарем Мухарем за председател. Той спечели едва с трийсетина гласа пред конкурента си. Сега предстои областна конференция на ДПС - Кърджали, и действията на общинските съветници по бламирането на предложението за почетен гражданин могат да се изтълкуват като предупреждение към хората около Хасан Азис да не издигат своя кандидатура.

Независимо обаче от това какви точно цели стоят зад хода на общинските съветници от ДПС в Кърджали, протестната акция на националистите със сигурност е имала ефект. Репортажите от изявата на националистите пред партийната централа на движението в София попаднаха в централните новинарски емисии на телевизиите. Така ВМРО и "Атака" получиха шанс за пореден път да промотират новия си съюз за предстоящите парламентарни избори. Избирателите на ДПС пък чуха призивите на националистите за обявяване на движението за противоконституционна партия.

Депутати от Кърджали прогнозират, че с наближаването на парламентарните избори противопоставянето в региона все повече ще се засилва. А битката ще става все по-ожесточена. "Следващото нещо, което със сигурност ще разпали страстите в града, ще бъде започването на строителството на голям комплекс, който включва нова джамия с две минарета и църква близо до Водното огледало", казват народни представители. Те обясниха, че даренията са събрани отдавна, но от две години проектът е замразен по настояване на Ахмед Доган. От известно време обаче е започнало набавянето на всички документи и разрешителни за строителството. Което означава, че комплексът ще започне да се строи малко преди изборите.

"Нашият протест днес е за вашето антинационално и протурско поведение", казва с мегафон в ръка зам.-председателят на ВМРО-БНД Ангел Джамбазки. Следват освирквания "У-у-у" от около петдесетината активисти на ВМРО и "Атака", които във вторник се събраха пред централата на ДПС в София. "Ние искаме от вас едно просто нещо – да се върнете в държавата, която днес наричате майка-родина", продължава Джамбазки. Следват викове "Долу ДПС, долу ДПС...".

Джамбазки обобщи исканията на двете националистически партии: "Настояваме общинският съвет в Кърджали да бъде разпуснат и партията ДПС да бъде обявена за противоконституционна, защото тя е турска партия и защитава турските интереси."


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

52 коментара
  • 1
    bz avatar :-|
    bz

    Тепърва ще им ядем попарата на Догановите хора.
    Догодина като направят новата тройна коалиция БСП-ДПС-Кунева/Пръмова и ще видим ние кон боб яде ли.

  • 2
    vox.populi avatar :-|
    FlyingDutch

    Напротив. Това в Кърджали е бунт срещу милиционерското ръководство на ДПС. Нещо подобно се случваше 1994-96 с ПДП в Македония, също управлявана от бивши агенти на УДБА-та.

  • Г-н D

    Казусът с ген. Делов е срам за българската политическа класа. Костите на един достоен българин се подмятат по вестници и телевизии.
    На никого ли не хрумна, че в една война - колкото е справедлива да е за едната страна - има и победени и унизени, които имат друг поглед на случилото се! Да настояваш етнически турци от Родопите да признаят ген.Делов за почетен гражданин на Кърджали е равнозначно да предложиш на плевенчани да направят същото с Осман паша, който пет месеца героично отбранява града и отблъсква нашествениците - руските войски.
    В ХХІ в. не може да се честват войни! На може част от една бедна и без самочувствие нация с вековна давност да се репчи на също толкова бедна и без самочувствие друга част от българския народ!
    Позор е глупавият национализъм, който продължава да ни противопоставя заради неща, случили се преди 3-4 поколения!

  • 4
    hristov87 avatar :-|
    Петър Христов

    и това, ако не е срам за нацията, не знам кое ще е ???/

  • girl power

    До коментар [#3] от "Г-н D.":

    Тезата Ви ми заприличва, че се основава на идеята за дуалистичната държава. Е, България не е такава и няма да бъде никога. Не може да поставяте като еднакво значимо стоящи от двете страни на везната и българи, и турци- най-малкото, че все още ние, българите, сме основният, етнически образуващ елемент и количествено превъзхождаме другата група. Няма логика в света на национално-идейните представи да се уравновеся принципът за равенство между българи и турци и да приемем прочита на турците за общата ни история като равностоен на нашия и с равен достъп до разпространение и популяризиране, да кажем, чрез образователната система или медиите. Нищо не изисква това. Една държава е самостойно съществуващ субект в правото и може да определя, също така, самостоятелно своята вътрешна политика, ред и и сигурност. Ние можем да си позволим да имаме своя патриотична политика с оглед миналото ни и настоящето ни. Как изобщо може да се изключи или отстрани честването на национални празници, да, които са изкристализирали като дни от календара на върха на славни победи, на войни, както ги наричате, от нормалния държавен живот на България? Не би могло, защото точно тези символични дати ни идентифицират като българи и ни сплотяват родствено-народностно, респективно и национално. Държавата ни е точно България, тъй като сме воювали за нея в контекста на исторически времена и реалности, които не са позволявали друг себеутвърждаващ подход... Ако не си воювал, си щял да бъдеш завоюван и да бъдеш заличен от историята на света. Нали не очаквате нашите славни предци и царе да са кършели пръсти дали трябва да съберат войската за отпор, защита или атака, когато оцеляването на царството ни е било поставено на изпитание само защото някога това ще бъде сметнато за липса на изтънчите обноски, някога- през 21-ви век? Както тогава не е имало друг начин за водене на политика, то и сега няма друг начин да благодарим за своето национално съществуване, освен да почетем паметта на нашите герои. Не мога да разбера българи като Вас. Те не искат да виждат света през патриотичния възглед, но това е така само за собствената родина. Далеч по-толерантни стават, когато други страни излагат и пропагандират своята история, култура, идентичност. Това за тях е проява на нормално държавно и институционално поведение, което обогатява и засилва взаимовръзките между народите. Добре, ако турците, например, честват своите герои и това не се приема за ненормално, тогава защо трябва българите да бъдат сочени за изостанали, кресливи националисти, когато защитават своето право на същите възможности? Всички имаме правото да бъдем българи, турци, но много по-голямо право имат българите да бъдат българи в България, отколкото турците да изживяват България само ако я променят и тя стане една втора Турция. Съжалявам, но това е неприемлив и глупав конформизъм.

  • 6
    gospodin avatar :-|
    Г-н D

    До коментар [#5] от "girl power":

    Госпожо, много сложно се изразявате.
    Аз пътувам много. Познавам и турци, и гърци, и сърби, и руснаци, и американци, и ...каквито се сетите. Те са хора - хомо сапиенс - и имат същите потребности като мен, изпитват чувства като мен, страдат като мен! На какво отгоре смятате, че вие и нацията, на която принадлежите, сте нещо повече от един египтянин, италианец, евреин и т.н. и неговата нация?
    Мисленето ви е от ХІХ век, когато се формират европейските национални държави и младите нации се борят за жизнено пространство, нахъсвайки се с агресивни доктрини. За щастие това време отмина.
    Огледайте се: нацията ни се подпира като на тояга на нащенско някакво славно историческо минало (което приключва с Балканската война), омацано с кръв и осеяно с трупове! Български цар пил вино от черепа на свой убит враг!!! Напрегнете се и дайте пример за национална гордост и единение от последините 20 години. Споменете някой български учен-изобретател, познат на света, на писател, композитор, артист, пожънал световна слава.
    Турците, гърците, сърбите имат своите писатели нобелови лауреати, а българите се гордеем с това, че сме избивали във войните представители на тези нации...
    Съжалявам, че бях така многословен.

  • 7
    ledeno_stydeno avatar :-?
    girl power

    [quote#6:"Г-н D."]Госпожо, много сложно се изразявате. [/quote]

    Г-ца. :)


    [quote#6:"Г-н D."]На какво отгоре смятате, че вие и нацията, на която принадлежите, сте нещо повече от един египтянин, италианец, евреин и т.н. и неговата нация? [/quote]

    На нищо повече от това, което писах в предишния си коментар към Вас. Само че поповдигнат гарда на българите, поне толкова, че да стоят на една права линия с турците, описани от Вас, а това значи да: имаме еднакви граждански права, да съгласна съм, но не и да турцизираме България, като подменяме важните за националния ни облик дати, символи, личности само за да се симулира формално единение. То не може да се постигне, ако ние се откажем от това, което сме и се обезличим. Та на кого пречим точно като българи в България? Турците трябва да разберат, че това е тяхната родина, но мислейки и приемайки я като България, а не като място, което трябва да се промени спрямо техните разбирания, бит и култура. За мен не е възможно по-голямото- българщината в случая, да се интегрира и вмести в по-малкото- турското етническо самосъзнание.

    [quote#6:"Г-н D."]Мисленето ви е от ХІХ век, когато се формират европейските национални държави[/quote]

    Националните държави, г-н Д, все още съществуват, така че отпада твърдението Ви от предела на кой век ги съзерцавам.

    [quote#6:"Г-н D."]нацията ни се подпира като на тояга на нащенско някакво славно историческо минало (което приключва с Балканската война)[/quote]

    Приключва с Балканска война? Защо тогава? Защото е последната война, от която сме излезли победите ли? Нима геройството може да се вмести в понятието "победител" само? То съществува и от двете страни на бойното поле. За мен е неописуемо геройство БПЦ и българското гражданско общество да впрегнат цялата си енергия, непоколебимост и връзки, за да спасят евреите в България през Втората световна война. Това е истински подвиг и дори е още по-ценен, защото е направен от изходната позиция на по-слабия, на онази държава, която не може да си позволи да определя политически и обществения си живот. Ние сме били съюзници на Германия, но сме били като победени в правото да отстояваме независими решения. Имаме и още много примери, с които ако не се гордеем, поне трябва да ги помним и ако не заради нас самите, то за поучителен пример пред света.

    [quote#6:"Г-н D."]Български цар пил вино от черепа на свой убит враг!!! [/quote]

    Да, но сами съзнавате, г-н Д, че това е така широко известно само защото е по-интересно, образно и затова прави впечатление на по-малките ученици. Обикновено за този исторически фрагмент се пишат много бисери и той се зазубря извън контекста на другите факти. Не може да е само това, което ще знаем за България като цяло, нали? А ако ми говорите просто за това, че историята ни е много кървава и възпитава на жестоко поведение младите, но тогава как така древногръцката митология се приема съвсем толерантно навсякъде, а тя пък изобилства от притчи за убийства, кръвосмешения, отмъщение, детеубийства, изневери, кървави и батални сцени и въпреки това служи като културен ориентир за една епоха и е обект на много изследвания? Както има право да съществува разпространението на митове, реални факти и предания, които ни показват отрицателната страна на живота и ни образоват за различните епохи, така и случилата ни се национална история такава, каквато до сега сме успели да я изследвали, може и трябва да бъде показвана без цензура и редактиране.

    [quote#6:"Г-н D."]Напрегнете се и дайте пример за национална гордост и единение от последините 20 години.[/quote]

    94-та година- четвърти в света по футбол. 2006-та- трети в света по волейбол. 2007-ма пети на "Евровизия" с прекрасната песен "Вода". И ако ми кажете, че това не са моменти на национално сплотяване, поне за мен няма да сте прав, защото, позволете да се познавам по-добре... Аз се почувствах повече българка и по-единна с другите българи по време на тези щастливи събития.

    [quote#6:"Г-н D."]Турците, гърците, сърбите имат своите писатели нобелови лауреати, а българите се гордеем с това,[/quote]

    Нобеловата награда е политическа награда и това е всеизвестно. Чрез нея се обръща вниманието на световната общественост към определена личност или страна с ясна предварителна концепция. Особено наградата за мир често пъти има поощрителна стойност, с която да се засвидетелства моралната солидарност с някой борец за свобода и човешки права, прокуден или заплашван в собствената си родина. Една от причините почти сигурният ни нобелов лауреат-Йовков, да не получи своето признание, е както вътрешните интриги и конфронтации в нашите литературни кръгове, така и политико-държавническата изолация на България, започнала след Междусъюзническата война. Един пример само на плоскостта на това какво внимание ни отделят някои от водещите тогава световни медии преди и след тази криза на имиджа ни пред света:. до 1912 година има поне три материала, посветени на българите в "Нейшънъл Джиографик", след Първата световна война България не се появява там цели 50 години с обширна статия. Нещата не са така прости, както може би повече хора искат да мислят. :)

  • 8
    ledeno_stydeno avatar :-?
    girl power



    [quote#6:"Г-н D."]Мисленето ви е от ХІХ век, когато се формират европейските национални държави[/quote]

    Националните държави, г-н Д, все още съществуват, така че отпада твърдението Ви от предела на кой век ги съзерцавам.

    [quote#6:"Г-н D."]нацията ни се подпира като на тояга на нащенско някакво славно историческо минало (което приключва с Балканската война)[/quote]

    Приключва с Балканска война? Защо тогава? Защото е последната война, от която сме излезли победите ли? Нима геройството може да се вмести в понятието "победител" само? То съществува и от двете страни на бойното поле. За мен е неописуемо геройство БПЦ и българското гражданско общество да впрегнат цялата си енергия, непоколебимост и връзки, за да спасят евреите в България през Втората световна война. Това е истински подвиг и дори е още по-ценен, защото е направен от изходната позиция на по-слабия, на онази държава, която не може да си позволи да определя политически и обществения си живот. Ние сме били съюзници на Германия, но сме били като победени в правото да отстояваме независими решения. Имаме и още много примери, с които ако не се гордеем, поне трябва да ги помним и ако не заради нас самите, то за поучителен пример пред света.

    [quote#6:"Г-н D."]Български цар пил вино от черепа на свой убит враг!!! [/quote]

    Да, но сами съзнавате, г-н Д, че това е така широко известно само защото е по-интересно, образно и затова прави впечатление на по-малките ученици. Обикновено за този исторически фрагмент се пишат много бисери и той се зазубря извън контекста на другите факти. Не може да е само това, което ще знаем за България като цяло, нали? А ако ми говорите просто за това, че историята ни е много кървава и възпитава на жестоко поведение младите, но тогава как така древногръцката митология се приема съвсем толерантно навсякъде, а тя пък изобилства от притчи за убийства, кръвосмешения, отмъщение, детеубийства, изневери, кървави и батални сцени и въпреки това служи като културен ориентир за една епоха и е обект на много изследвания? Както има право да съществува разпространението на митове, реални факти и предания, които ни показват отрицателната страна на живота и ни образоват за различните епохи, така и случилата ни се национална история такава, каквато до сега сме успели да я изследвали, може и трябва да бъде показвана без цензура и редактиране.

    [quote#6:"Г-н D."]Напрегнете се и дайте пример за национална гордост и единение от последините 20 години.[/quote]

    94-та година- четвърти в света по футбол. 2006-та- трети в света по волейбол. 2007-ма пети на "Евровизия" с прекрасната песен "Вода". И ако ми кажете, че това не са моменти на национално сплотяване, поне за мен няма да сте прав, защото, позволете да се познавам по-добре... Аз се почувствах повече българка и по-единна с другите българи по време на тези щастливи събития.

    [quote#6:"Г-н D."]Турците, гърците, сърбите имат своите писатели нобелови лауреати, а българите се гордеем с това,[/quote]

    Нобеловата награда е политическа награда и това е всеизвестно. Чрез нея се обръща вниманието на световната общественост към определена личност или страна с ясна предварителна концепция. Особено наградата за мир често пъти има поощрителна стойност, с която да се засвидетелства моралната солидарност с някой борец за свобода и човешки права, прокуден или заплашван в собствената си родина. Една от причините почти сигурният ни нобелов лауреат-Йовков, да не получи своето признание, е както вътрешните интриги и конфронтации в нашите литературни кръгове, така и политико-държавническата изолация на България, започнала след Междусъюзническата война. Един пример само на плоскостта на това какво внимание ни отделят някои от водещите тогава световни медии преди и след тази криза на имиджа ни пред света:. до 1912 година има поне три материала, посветени на българите в "Нейшънъл Джиографик", след Първата световна война България не се появява там цели 50 години с обширна статия. Нещата не са така прости, както може би повече хора искат да мислят. :)

  • 10
    gospodin avatar :-|
    Г-н D

    До коментар [#8] от "girl power":

    Госпожице, впечатлен съм от коректния тон на постовете ви. Приемам доводите ви, но мисленето ми е по-различно е оставам на позицията си, че демокрацията може да не е най-доброто нещо, измислено от хората, но до момента няма по-добро - Чърчил.
    Що се отнася до казуса в Кърджали, той е издържан изцяло в рамките на Конституцията, която гарантира еднакви права на българските граждани, независимо от тяхната вяра, произход, образование и пр, от Избирателния кодекс, който описва как се правят избори, от Закота за местното самоуправление, който решава въпроса с представителството на гражданите в ОбС и механизма на вземане на решения.
    За мен случаят с ген. Делов, чиито заслуги към Отечеството ни най-малко не подлагам на съмнение, е използван за политическо противопоставяне и нагнетявана на междуетническо напражение. За съжаление на много бългрски граждани нещо не им достига, за да го схванат.
    С това приключвам по темата.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK