Тихо се сипе, шумно се чисти
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Тихо се сипе, шумно се чисти

Тихо се сипе, шумно се чисти

Калина Горанова
5161 прочитания

© Георги Кожухаров


Холандски инженери предлагат велоалеите в страната да се подгряват през зимата с геотермална енергия, за да се предотврати заледяването на настилката и да се намали броят на пострадалите колоездачи. Идеята се е родила през 2011 г., а от холандския съюз на велосипедистите изчисляват, че всяко заледяване за 4 седмици увеличава броя на пострадалите колоездачи със 7 хил. души. Засега изчисленията сочат, че разходите за начинанието ще са около 20 - 40 хил. евро на километър. За сметка на това местните власти ще икономисат от разходи за лечение на пострадали велосипедисти, от солта и лугата, която се разхвърля на пътя, и от по-малкото автомобили, защото хората ще предпочитат да останат на две колела. Първите практически резултати се очакват в началото на следващата година.

Това, разбира се, се случва в паралелна реалност, а не в българската, където всяка зима се изненадваме от снеговалежа. С него започва класическото недоволство към общината от страна на затъналите граждани и също толкова класическите обвинения на общината към фирмите за почистване. Следват среднощно броене на снегорините, излезли по пътищата, и споровете колко точно са изчистили фирмите по почистване и колко следва да им бъде платено. Накрая неминуемо понятието "изчистени до асфалт", което иначе не фигурира в договорите на компаниите, започва да обикаля из медиите, стриктно повтаряно от представителите на институциите. И така до следващия снеговалеж. Кои обаче са ключовите фактори за справянето с това проявление на зимата - снега?

Зимата ни е скъпа

Основен проблем на общините в борбата със снега са средствата. Миналата зима се оказа тежка и доста общини привършиха бюджетите за снегопочистване, които се финансират и от събираната от тях такса смет. Така се случи в най-големия град в страната София, която на няколко пъти прехвърля допълнителни пари от лятното към зимното поддържане. До края на годината столицата разполага с още 3 млн. лв. за тази цел.

Националното сдружение на общините дори излезе с предложение да бъде променена методиката за определяне на трансфера от централния бюджет за зимно поддържане на общинските пътища през периода 2013 - 2015 г. Тоест да се въведе нова методика, която по-обективно да отчита климатичните различия в регионите и свързаните с това разходи за зимно поддържане на пътищата, тъй като според управителния съвет на сдружението трансферът от държавния бюджет покрива само 20% от реалните разходи на общините за зимно поддържане на пътищата. В крайна сметка беше решено за зимно поддържане през следващата година общо местната власт да получи от държавата 19 млн. лева, докато през 2012 г. даденото по перото беше 14 млн. лева.

Подготвени. Както винаги

Освен парите техниката на общините също винаги е водила до редица спекулации. Броенето на снегорините вече започва от по-рано или от есента. Това е стандартната проверка на техниката и на солите на фирмите по почистване. Столицата е разделена на седем зони, като най-голям дял има фирмата "Титан - АС" (виж кой къде чисти в карето). 

От няколко години снегорините вече се броят предварително, като общинските власти правят стандартната си проверка през есента. Освен машините Столичният инспекторат проверява дали компанията разполага с оборудвани диспечерски пунктова за денонощно дежурство, дали има достатъчно количества соли и т.н. От три от компаниите, които почистват столицата, обясниха, че проверките вече са приключили и е установено, че всичко е готово за зимата. Необходимите соли така или иначе се купували още през лятото, тъй като тогава цената е двойно по-ниска.

Инспекторатът от своя страна пък получава метеорологична прогноза от БАН и Военновъздушните сили, която се изпраща на фирмите, почистващи 24-те района на столицата.

Колкото до самото почистване, фирмите работят по оперативен план на действие. В тях са изредени поименно улиците, по които могат да минат снегорини, спирките на градския транспорт, входовете на подлези, които ще се чистят ръчно. Иначе компаниите са длъжни да започнат да чистят до час след началото на снеговалежа опасните участъци, улиците, по които се движи масов градски транспорт, и тези от обществена значимост, които са важни свръзки и може непроходимостта им да блокира голяма част от движението на София. С приоритет са също районите около болниците и трасетата на пожарната. Всяко следващо действие за разширяване на периметъра на почистване става по възложение от страна на общината. Основният въпрос е колко може да си позволи тя да плати. Заплащането пък става на декар.

Според възможностите

Малките улички, ако изключим тези в централната част, които са важни свръзки между големите, често остават извън обсега на действие. Те обикновено биват изчистени само ако има дадена аварийна ситуация. Освен поради финансови причини почистването на малките улички стои на заден план и по технически. Паркираните автомобили пречат на големите снегорини, а наличната малогабаритна техника на София е неизвестна величина. Обратно на всеобщите нужди, движението на автомобили става много по-активно при сняг и това пречи на по-бързото му разчистване. Събраното количество сняг пък се трупа между дърветата по тротоарите. За извозването му, дори от фирмите по чистота да имат нужните камиони, са необходими пари.

Колкото до тротоарите, те не са грижа на общината и на фирмите по чистота, които могат да се включат само когато става въпрос за почистването на пешеходна зона и тротоари пред училища, детски градини и обществени сгради. Собствениците на частни сгради обаче сами трябва да разчистват тротоарите пред тях и ледените висулки от сградите, като Столичният инспекторат глобява тези, които не го направят. През януари и февруари 2012 г. глобите за физически и юридически лица бяха стотици. Санкциите за физическите лица са от 10 до 500 лв., а за фирми - до 2 хил. лв.

Кой чисти София

- Консорциум "Титан София Център" -  обслужва районите "Средец", "Лозенец", "Студентски", "Възраждане", "Оборище" и "Триадица-център"

- Консорциум "Титан София Изток" - обслужва районите "Искър", "Панчарево" и "Кремиковци"

- "Заубермахер България" - отговаря за районите "Триадица", "Младост", "Витоша", "Овча купел" и "Люлин"

- Консорциум "АЕЦ-Х - Бат Пел" обслужва "Сердика", "Илинден" и "Надежда"

- Консорциум "АЕС-Х - РТК -София", обслужва районите "Връбница", "Нови Искър" и "Банкя"

- "A.С.A. България" - обслужва районите "Подуяне", "Слатина" и "Изгрев"

- Консорциум "Щрабаг Умвелт сървиз" - обслужва районите "Красно село" и "Красна поляна".

 

Холандски инженери предлагат велоалеите в страната да се подгряват през зимата с геотермална енергия, за да се предотврати заледяването на настилката и да се намали броят на пострадалите колоездачи. Идеята се е родила през 2011 г., а от холандския съюз на велосипедистите изчисляват, че всяко заледяване за 4 седмици увеличава броя на пострадалите колоездачи със 7 хил. души. Засега изчисленията сочат, че разходите за начинанието ще са около 20 - 40 хил. евро на километър. За сметка на това местните власти ще икономисат от разходи за лечение на пострадали велосипедисти, от солта и лугата, която се разхвърля на пътя, и от по-малкото автомобили, защото хората ще предпочитат да останат на две колела. Първите практически резултати се очакват в началото на следващата година.

Това, разбира се, се случва в паралелна реалност, а не в българската, където всяка зима се изненадваме от снеговалежа. С него започва класическото недоволство към общината от страна на затъналите граждани и също толкова класическите обвинения на общината към фирмите за почистване. Следват среднощно броене на снегорините, излезли по пътищата, и споровете колко точно са изчистили фирмите по почистване и колко следва да им бъде платено. Накрая неминуемо понятието "изчистени до асфалт", което иначе не фигурира в договорите на компаниите, започва да обикаля из медиите, стриктно повтаряно от представителите на институциите. И така до следващия снеговалеж. Кои обаче са ключовите фактори за справянето с това проявление на зимата - снега?


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    dragoslava avatar :-P
    Dragoslava

    И в песничката "тихо се сипе", но Шаро се плаши...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.