Новият брой: Пътят към Европа
Close

Транспортен възел

Скандалът с "Карат С" е само малка част от проблемите на градския транспорт в София

Автобусната линия 204 е една от натоварените, обслужвана от "Карат С", но рейсовете са от късите, което влошава услугата. Общината обаче заплаща на километър, а не за пътник<br>
Автобусната линия 204 е една от натоварените, обслужвана от "Карат С", но рейсовете са от късите, което влошава услугата. Общината обаче заплаща на километър, а не за пътник<br>
Автобусната линия 204 е една от натоварените, обслужвана от "Карат С", но рейсовете са от късите, което влошава услугата. Общината обаче заплаща на километър, а не за пътник<br>    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА
Автобусната линия 204 е една от натоварените, обслужвана от "Карат С", но рейсовете са от късите, което влошава услугата. Общината обаче заплаща на километър, а не за пътник<br>    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА

Едва ли някоя от политическите сили в София е предполагала, че отстраняването на Андрей Иванов от председателското място на Столичния общински съвет (СОС) в началото на годината ще мине без сътресения, които дълго ще затихват. Но дори представителите на мнозинството от ГЕРБ вероятно не са си давали сметка колко поражения е нанесъл той за годините, през които беше силният човек в общината.

"Мина почти един мандат, докато се ориентираме какво се случва в транспорта", казва съветник от ГЕРБ. Тази част от общинското управление беше сред приоритетните за Андрей Иванов не само заради връзките му с една от компаниите, която обслужва маршрутните линии в града. Публична тайна е, че докато беше силен в града, директорите на дружествата в транспорта избягваха резки движения, без да са предварително съгласувани с него.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 2
    • + 17

    Аз на мястото на Йордечка, Барбалов, Монов (такъв ми излиза от търговския регистър като управител) не бих спал така спокойно с подобен таралеж в гащите. Има съществени риск, да си запишат имената в стопанската хорника редом до тези на Валентин Захариев, Никола Пукалски, Николай Банев, Лупи и др. тартори на малки и големи кремиковци-та, химко-та и плами. Целта на общинския транспорт е не да запази бройката синдикални членове, а да осигури адекватна транспортна услуга на гражданите. И изобщо не е казано, че само една фирма трябва да го прави. А в момента общината насилствено кара хората да избират между рейса с дупка в пода, или да се сгънен на 4 в товарния бус, наречен "маршрутка" (спецификацията за който е разписана поръчково и саморъчно от общината, подобно на търга за автомобили на парламента и джипове за горското). Ако някой частник реши да вози с истински най-нормален нископодов минибус, фабрично произведен като такъв, каквито има в Атина, Истанбул или Виена, ще му се случи същото, каквото на Дирк Виземан. Последният се опита да финтира държавния въздушен монопол преди настъпването на спогодбата "Открито небе. България отлагаше подписването до последния ден преди еврочленството и дефакто ни беше наложена унизително и насилствено, поради нашата обезмуяла съпротива. Та, Дирк завърши проснат от барети на земята и с опрян в слепоочието картечен пистолет Узи, а Малкият Мук - минъстър на транспорта - рапортуваше по всички телевизии "успешна акция срещу НЕЛИЦЕНЗИРАН превозвач". Само че тогава извадиха луд късмет, нормалната работа да се въдвори чрез натиск отвън. Тук го няма този късмет, затова нормалнта работа ще бъде въведена от съдя изпълнител и синдик, чрез механизма на изпълнителните листове и търговете за разпордажба. А коя е "нормалната работа"? Ами тя се вижда в Хонг-Конг и на още доста места. Като не можеш да вършиш една работа като хората, не пречи на другите да я вършат. Хонг-конгски вариант: всеки, койото иска да основе автбоусна линия, да го прави. Без претенции за субсидии. Получава номер и почва да вози. За общината остват метрото, тролеите и да запълва дупките, което като обем ще е 2 или 3, или 4 пъти по-малко работа, сиреч по-малко загуби за бюджета.

    Нередност?
  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 1
    • + 25

    ПС. Само малко наблюдения върху начина на работа на софийския автобусен транспорт:

    - цяла събота и неделя, вечер след 20 часа, както и по националните празници, се търкалят познатите грохнали съчленени "чавдаруси" с по 200 места и 5 пътника вътре. Къде са единичните автобуси, къде са минибусите като по линия 123 - предостатъчни като капацитет за този времеви интервал и 3 пъти по-бързи?

    - събират се 3-4 съчленени автобуса на тапата и си я карат така от 4-тата до последната спирка. 1 вози препълнен, другите 3 му светят по пътя. Тролеите са ги научили, вторият празен да обръщат на кръговото на 4-ти км и да натовари хората, които има да висят та да се скъсат в обратната посока. При автобусите такова нещо не се наблюдава. Нямам обяснение за това нещо. Сигурно от тролея не може да се открадне нафта, докато от рейса повече път (нищо че празен) - повече разход -по-лесно ще размиеш откраднатата нафта

    - събота и неделя народът ходи по парковете, по Витоша, на зоопарка и др. добре известни посещавани места. Кой ще се сети да изтегли от новите автбоуси (събота и неделя графикът по обновените линии също е разреден) и ги пуснете по тези маршрути, вместо да си стоят в гаража, докато чавдарусите се тътрят в тройно по-голям брои, поради ниската им скорост, и с 6 пъти по-голям разход на гориво....

    - трябваше ли да се чака европрограма за електронните табла по спирките? Накрая ще се ядосам и ще си сложа на моята спирка една самоделка, която ще ми излезне точно 100-тина лева. И ще викна всички медии на откриването, да видят за какво не и "стигат парите" на общината при 200 милиона лева субсидии годишно

    - За това електронно управление на светофарните уредби - и там се чакат 5 години процедури за 20 кръстовища. А е ежедневна гледка 2 рейса да чакат като първа кола на светофара, защото не може да пусне 5 секунди по-дълго, с което 400 души да се приберат по-рано у дома вместо 20 автомобила с по 1 човек вътре. И не стига това, но после потеглят тромаво и запречват следващата фаза...

    Нередност?
  • 3
    gligi avatar :-|
    gligi
    • - 2
    • + 13

    и още:

    - пенсионерите да се возят безплатно само извън натоварените часове сутрин и привечер, когато хората ходят и се връщат от работа. Учениците - само в часовете за ходене и връщане от училище.

    - да се въведе смислено отчитане. В Барселона с една карта за 10 пътувания се возих 5 дни, защото "едно пътуване" означава 1 час с колкото искаш прекачвания; не е реалистично тук за 2 спирки да плащаш 1 лев.

    - като цяло най-добре ще е транспортната дейност да се либерализира изцяло. За общината да остане контролната дейност върху возилата и водачите, а фирмите да решават за маршрутите, честотата, размера и т.н. Единствено пътниците знаят къде искат да пътуват и единствено пазарът може да определи как това да става най-ефикасно (т.е. бързо и евтино). Вижда се че може да има електронна система за отчитане, така че няма никакви проблеми да има различни превозвачи, дори и по една линия.

    ОБАЧЕ ИМА ТВЪРДЕ МНОГО КОРУПЦИОННИ ИНТЕРЕСИ, ЗА ДА НЕ СТАНЕ ТАКА, НАЛИ ???

    Нередност?
  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 1
    • + 12

    До коментар [#3] от "gligi":

    Пенсионерите и учениците не бих ги закачал изобщо, с каквито и да било ограничения. Тяхното присъствие в градския транспорт е основно в работно време, когато другите са на работа. Ограничаването на техните преференции няма да донесе особени нови приходи, ако изобщо. Още повече, че възрастните са дискриминирани - нископодовите автобуси още са рядкост и знаеш, често се налага отзивчиви пътници да побутнат или издърпат дебелата баба и дядото с бастуна.

    За останалото си прав. Грешките на държавно ниво се повтарят на общинско. Поддържат се неефективни структури, които накрая пак завършват по логичния си път, само където трясъкът е десеторен. Кремиковци, БДЖ, ВМЗ Сопот, ТЕРЕМ...списъкът е предълъг.

    Нередност?
  • 5
    zo avatar :-|
    zo
    • + 9

    [quote#4:"cinik"]Пенсионерит и учениците не бих ги закачал изобщо, с каквито и да било ограничения. Тяхното присъствие в градския транспорт е основно в работно време, когато другите са на работа.[/quote]
    Навремето учех в Банкя, затам автобусите са на 20 минути, понеже повечето ученици бехме от София и ходехме по-късно от останалите на у-ще, но пенсиите ВИНАГИ се тъпчеха по същото време с нас в автобусите. В моментите когато съм прескачал първия час и съм хващал по-късен рейс, познай? Празен от пенсии! Но иначе съм съгласен, че не е хубаво да бъдат ограничавани, защото така или иначе мизерстват повечето.

    А ако ще продължаваме със сравненията с други градове:
    - Солун: билетче от 50 евроцента важи 70 мин. и е валидно за 4 прекачвания, а нашено билетче за метрото 30 мин., що?!?!
    - Букурещ: билет за 10 пътувания с метрото струва 5 лв.
    - Да не говориме, че никъде другаде я нема тая простотия с таксуването на багажа, която така или иначе служи само за изнудване и разправии със заблудените чужденци, дошли да ни видят прашната, мръсна, със строшени тротоари столица.

    Нередност?
Нов коментар