// К1: Средата / Политика
Как да пооправим кашата
След създадения хаос няма чисто решение, но има няколко стъпки, които по справедливо могат да разпределят тежестите
Инфографика |
В средносрочен план пък е крайно време за коренна промяна на модела на зелена енергия в България. С няколко думи – по-малко комунизъм (гарантирани цени и субсидия) и повече капитализъм (пазар) за зелените предприемачи (за това повече в основния текст).
1.1. Сегашната такса мощност може да се трансформира така, че да бъде еднаква за всички. Приетата преди месец и половина такса достъп в някои случаи е до 39 пъти по-висока, в зависимост от това кога един производител е присъединен към мрежата. Презумпцията е, че всички проекти реализират една и съща възвращаемост, тъй като ползват една и съща тарифа. Това естествено не е така. В Испания например беше въведена такса от 6% от продажната цена, но за всички производители. Целта беше да се компенсира дефицит от 24 млрд. евро. В България може да се намери такова равновесно ниво, в което всички ВЕИ да внасят част от приходите си за покриване на дефицита. За това трябва промяна в закона, за да се предвиди този механизъм, вместо да се стига до законодателни абсурди.
1.2. Големите предприемачи в областта на соларния бизнес може да се съгласят да получат част от приходите си в бъдещ период, за да се намали настоящия дефицит. Според представител на една от ВЕИ асоциациите това е реалистично и част от инвеститорите биха се съгласили. Големите проекти, които са няколко на брой (общо около 250 МВ), всъщност формират основната част от бума (20-те най-големи вятърни и соларани парка произвеждат малко над 30% електроенергията от тези източници). По-важното е, че те по-лесно могат да понесат отлагането на приходите и, второ, по-лесно да договорят с кредиторите си промяна в условията по заемите си. Ако те се съгласят за една година да получават приходи от по-ниската тарифа, въведена след 1 юли тази година, дефицитът може да се свие временно с близо 30%.
1.3. Остатъкът може да се поеме като отложен доход на НЕК и ЕРП-тата, които всъщност не са успели да прогнозират ръста на зелените инвестиции. Това може да стане, ако ЕРП-тата имат гаранции, че ще си върнат средствата след година. Това ще ги принуди да бъдат по-активни в намирането на тези централи, които не са се присъединили по правилата.
2. Очевидно е, че част от новите зелени мощности няма как да са влезли в експлоатация при спазването на всички правила. Само за последните десет дни на юни, на територията на EVN 300 проекта с близо 230 МВ инсталирана мощност са получили разрешения за ползване (Акт 16). Количеството одобрени проекти е такова, че или инспекторите на РДНСК са работили невероятно ефективно, или има някакъв проблем (РДНСК - Варна, например е известна с това, че не вижда как един хотел е построен наполовина в плажа).
Още през юли министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова заяви, че всички тези проекти трябва да бъдат проверени за нередности и ако има такива, договорите да бъдат развалени, а инспекторите наказани. Може би заради лятото, но досега не се е чуло за намерен проблем. Това означава, че или всичко е чисто, или че контролните функции на строителния надзор са слаби.
При аналогична ситуация в Испания за девет месеца от края на август 2010 г. бяха проверени 9041 соларни парка. 855 от тях доброволно са избрали да ползват по-ниска тарифа, на 360 са спрени плащанията по преференциалните тарифи.
Според представители на фотоволтаичните асоциации за проблемни могат да се считат проекти за около 250 МВ. Ако това наистина е така (за което няма доказателства), преминаването на тези проекти на по-ниска тарифа ще намали дефицита с между 55 и 60 млн. лв. (т.е. с една пета).
Още по темата
Проф. Мартин Фишедик
До 2020 г. ВЕИ ще са конкурентни
Съветникът по енергийна политика на германското правителство пред "Капитал"
30 ное 2012Юристи: ЕК има основания да осъди България заради зелената енергия
Държавата може да плаща сериозни санкции, ако нарушенията бъдат доказани
14 ное 2012Как се забъркаха проблемите в сектора на зелената енергия и какъв е изходът от тях
2 ное 2012Европейската комисия започва проверка на таксата за зелена енергия
Липсата на диалог с институциите беше изтъкнат като основен пробелем по време на кръгла маса, организирана от ВЕИ сектора
31 окт 2012Според регулатора бъдещото увеличение с 3-4% се дължи на разходите за зелена енергия
30 окт 2012Токът поскъпва най-малко с 3-4% от следващото лято
Според енергийния регулатор това се дължи основно на зелената енергия
30 окт 2012Банките са притеснени от фалити в зеления сектор
Решението на енергийния регулатор за въвеждане на такса достъп може да създаде лавина от проблеми
29 окт 2012
Идеите за нови звена и лица в общината звучат красиво, но въпросът е доколко ще са ефективни на практика
7 дек 2019, 618 прочитания

Предложението на правителството е това да е началникът на отдел "Инспекторат" във ВКП, което не кореспондира с препоръките на Венецианската комисия
7 дек 2019, 1686 прочитания
6 дек 2019, 3581 прочитания
7 дек 2019, 1773 прочитания
7 дек 2019, 1604 прочитания
6 дек 2019, 1594 прочитания
7 дек 2019, 712 прочитания
Как се забъркаха проблемите в сектора на зелената енергия и какъв е изходът от тях