Енергетиката остава най-печелившият бизнес за държавата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Енергетиката остава най-печелившият бизнес за държавата

Превозът на пътници остава губеща дейност за БДЖ.

Енергетиката остава най-печелившият бизнес за държавата

Железопътните дружества свиват загубите си значително

Стефан Антонов
5514 прочитания

Превозът на пътници остава губеща дейност за БДЖ.

© Надежда Чипева


Енергетиката остава най-печелившият бизнес за държавата, а основни загуби търпи от железопътния транспорт. Това са два и от най-силно регулираните сектори в икономиката. Това показват финансовите отчети на най-големите държавни компании, които Министерството на финансите публикува на интернет страницата си в петък.

Ако финансовият им резултат се запази и през последното тримесечие на годината догодина, в края на пролетта догодина приходите от дивиденти в бюджета ще са не по-ниски от реализираните през тази. Българският енергиен холдинг например е получил дивиденти в размер на 554 млн. лв., което е два и половина пъти повече, отколкото през миналата година. След допълнителни финансови приходи печалбата на холдинга е достигнала 560 млн. лв.

Важността на холдинга

Дружеството е специално за държавата поради факта, че е формален собственик на големите енергийни и газови компании. В структурата му влизат АЕЦ "Козлодуй", Националната електрическа компания, Енергийният системен оператор, ТЕЦ "Марица-изток", "Мини "Марица-изток", "Булгаргаз", Булгартрансгаз" и др. Финансовото състояние на компаниите пък може да помогне или натежи на държавата, защото печалбите означават дивиденти за самия холдинг, а той превежда 80% от своята печалба като дивидент в бюджета.

Обратното също е в сила, защото загубите на държавни фирми може да изискат рекапитилизирането им и това също може да отклони бюджетни средства. Например през следващите месеци той ще емитира облигации за 250 млн. евро в полза на НЕК, които трябва да отидат за погасяване на останалата част от заема (195 млн. евро), взет за проекта "Белене" от международен банков консорциум начело с BNP Paribas.

През тази година холдингът преведе като дивиденти в бюджета 140 млн. лв., а ако финансовото състояние на дружествата му не се влоши догодина, този приход може да се окаже двойно по-голям. Експерти от Министерството на финансите коментираха, че дивидентите от държавните дружества внасят допълнителна сигурност за изпълнението на бюджетните приходи през 2013 г.

Печалбата от половин милиард в БЕХ обаче не означава, че всичко в дъщерните му дружества е перфектно - представянето им не е еднозначно. Печалба имат добивната компания "Мини "Марица-изток", производителите на енергия "АЕЦ "Козлодуй" и ТЕЦ "Марица-изток 2". Печели също и преносната компания "Булгартрансгаз", но губят самите търговци – "Булгаргаз" и Националната електрическа компания.

Проблеми по веригата

Причина за това е, че и двете дружества имат несъбираеми и просрочени вземания от клиенти, което не им позволява да оптимизират собствената си дейност. Решаване на проблемите обаче не се търси или става трудно, защото голяма част от длъжниците им са топлофикационни дружества, които по веригата не могат да съберат своите вземания. Така се получава омагьосан кръг, при който държавните търговци на ток и газ не смеят да отрежат клиентите си заради социалната чувствителност на тяхната дейност, а промяна може да се очаква най-рано от януари.

От следващата година "Булгаргаз" ще иска топлофикациите да предплащат закупения от тях ток, но новата схема е проблемна за топлофикациите, защото не всички от тях разполагат с нужните средствата, стана ясно в средата на октомври. Потреблението на газ спада във всички основни сектори заради кризата и свитото производство. Ръст има единствено при енергийните дружества, показва отчетът на "Булгаргаз". Най-голям е той в химическата индустрия (–19.6%) и металургията (–13.3%). По-малко потребление има и при производството на стъкло и порцелан (-9%).

Енергийният системен оператор (ЕСО), който е собственик на мрежите и събира такси за пренос на ток, излиза на загуба от 14 млн. лв., след като през деветмесечието на миналата година имаше печалба от 110 млн. лв. Причина за това е увеличението на разходите за "закупена разполагаемост", които са нараснали с 62% на годишна база до 269 млн. лв. Това е и една от компаниите с най-несигурни финансови резултати, защото в миналото също е търпяла загуби, а печалбата за миналото деветмесечие бе определена като изненадващо подобрение. ЕСО е част от НЕК и в момента тече процес по разделяне на дружествата, а операцията е по силата на третия либерализационен пакет, по който държавата има изоставане и беше заплашена от съд от ЕК.

Транспортни операции

Държавата печели също и от оперирането на големите пристанища и летища. Положителен финансов резултат имат пристанищата във Варна и Бургас, съответно от 3.4 млн. лв. и 3.5 млн. лв. Летище София също печели – 6.9 млн. лв., но в сравнение с миналата година показва, че само варненското пристанище увеличава печалбата си, а останалите дружества бележат двуцифрено намаление.

Аналогична е и ситуацията с "Ръководство на въздушното движение" ЕАД, което има печалба 16.38 млн. лв., но това е спад от 19% на годишна база. Дружеството, което се грижи за въздушния трафик над България, отчита 3.1% спад на приходите си спрямо деветмесечието на миналата година и размерът им е 124.6 млн. лв. Също с 3% се увеличават и разходите на компанията – до 108 млн. лв.

Железопътни пробойни

И през тази година голямата загуба за транспортния сектор идва от железопътните дружества, но в сравнение със същия период на миналата година загубите са значително намалени. Така например холдингът "Български държавни железници", в чиято система са компаниите за пътнически и товарни превози, има загуба от 11.11 млн. лв., а годишното й намаление е 62%.

Национална компания "Железопътна инфраструктура" пък има загуба от 18.3 млн. лв., но и това е подобрение с 43% спрямо загубата за същия период на 2011 г.

Енергетиката остава най-печелившият бизнес за държавата, а основни загуби търпи от железопътния транспорт. Това са два и от най-силно регулираните сектори в икономиката. Това показват финансовите отчети на най-големите държавни компании, които Министерството на финансите публикува на интернет страницата си в петък.

Ако финансовият им резултат се запази и през последното тримесечие на годината догодина, в края на пролетта догодина приходите от дивиденти в бюджета ще са не по-ниски от реализираните през тази. Българският енергиен холдинг например е получил дивиденти в размер на 554 млн. лв., което е два и половина пъти повече, отколкото през миналата година. След допълнителни финансови приходи печалбата на холдинга е достигнала 560 млн. лв.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    yotata avatar :-|
    йотата

    Някакси не съм изненадан.

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    AEЦ Козлодуй - 4200 заети. 5 до 8 пъти повече спрямо френски и немски АЕЦ с аналогична мощност. Фонд работна заплата 160 милиона лева.

    РВД - 1200 души, от които само 100 диспечери, останалото матрьошки по партийни квоти с различни мениджърски длъжности. Фонд работна заплата 110 милиона лева (100 хил. на човек годишно, над 8 хил. средномесечно - включвайки секретарки, шофьори и портиери).

  • 3
    daria_vip avatar :-|
    daria_vip

    С 30% увеличения всяка година и нови и нови рекет такси някак не е учудващо

  • 4
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Е така е, мощна енергетика създаде проф. Тодориев и хората около него, много мощна...
    Вече 23 години и седерастията не може да я унищожи, нито разпродаде....
    Ако лостоваците и дедивците не бяха направили милион глупости в енергетиката, печалбата днес щеше да е пет пъти по голамя.... а сега част от паретата на българите за ток отиват в Чехия и Австрия....

  • keipax

    Естествено е, че ЖП транспорта за пътници е на загуба.

    Ако метрото на София се остави само да си изплаща "изграждането" само чрез оперативни приходи и то ще е на загуба.

    Зад всяка железница по света стои държавата. Малксо са страните където има части оператори на линии, но това са само най-печелившите направления (напр. Лондон-Манчестър- Гласгоу), по които операторите плащат милиардни концесии с които държавата покрива част от поддръжката на другите не толкова атрактивни линии.

  • 6
    toshiro avatar :-|
    Lazar Petrov

    До коментар [#2] от "cinik":

    ++++

    не само там има повече хора.. Навсякъде има много за рязане. Ако се погледне по глобално - половината общини и области могат да се окрупнят. В здравеопазването - не знам колко са медицински персонал, но сто процента чиновниците в министерството, касата и по болниците са повече.

  • 7
    ivelinova avatar :-|
    ivelinova

    Атомната енергия е най-евтиният източник, познат към момента. Освен това е най-сигурният и постоянен източник на електроенергия – може да работи без спиране цяла година. В сравнение с ТЕЦ основното преимущество е пълната липса на вредни емисии газове. При ВЕИ предимството е в пъти по-ниската цена и почти непрекъснатото производство – никаква зависимост от природния явления като вода, вятър и слънце.
    Произведената от АЕЦ енергия е енергията, която покрива базовия товар на българската енергийна система – няма друга генерираща мощност, която може да прави това в българската електроенергийна система.

  • 8
    ivelinova avatar :-|
    ivelinova

    Атомната енергия е най-евтиният източник, познат към момента. Освен това е най-сигурният и постоянен източник на електроенергия – може да работи без спиране цяла година. В сравнение с ТЕЦ основното преимущество е пълната липса на вредни емисии газове. При ВЕИ предимството е в пъти по-ниската цена и почти непрекъснатото производство – никаква зависимост от природния явления като вода, вятър и слънце.
    Произведената от АЕЦ енергия е енергията, която покрива базовия товар на българската енергийна система – няма друга генерираща мощност, която може да прави това в българската електроенергийна система.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.