Цената на черната статистика

Две трети от загиналите са просто невинни жертви на пияни шофьори. Останалите са самите шофьори и хората, които са рискували да се качат в колата с тях

Цената на черната статистика

Между 120 и 180 млн. лв. годишно е само икономическата цена на жертвие на шофирането в нетрезво състояние в България

8071 прочитания

Две трети от загиналите са просто невинни жертви на пияни шофьори. Останалите са самите шофьори и хората, които са рискували да се качат в колата с тях

© Юлия Лазарова


Да шофираш в нетрезво състояние е морално укоримо и подлежи на санкция от закона, но въпреки това само с превантивната си дейност пътната полиция засича приблизително между 17 и 20 хиляди употребили алкохол шофьори годишно. Почти половината от тях управляват автомобилите си с над 1.2 промила алкохол в кръвта, което означава в една или друга степен пияно състояние. И това са само засечените от КАТ случаи, а десетки хиляди други също са на пътя. Отвъд тази статистика са самите катастрофи причинени от алкохола – 350 - 470 случая годишно, при които загиват между 30 и 45 души.

Кампаниите помагат

България не е на върха на черната класация на ЕС по брой катастрофи и жертви след употреба на алкохол, но не е и в дъното й. Хубавата новина е, че по една или друга причина – подобряващата се инфраструктура и по-новите и сигурни автомобили, от една страна, и редовните кампании против шофирането в нетрезво състояние, от друга, в последните няколко години инцидентите намаляват.

Такава кампания провежда в момента и компанията "Загорка" съвместно със Съюза на българските автомобилисти (СБА). Инициативата "Карай трезво" е насочена към неопитните и млади шофьори. "Бяхме провокирани от целите, поставени в националната стратегия за подобряване безопасността на движението по пътищата до 2020 г. и негативните последствия от тези произшествия. Надяваме се, че кампанията ще направи младите шофьори по-отговорни още в процеса на обучението им", коментира изп. директор на "Загорка" Рууд ван ден Ейнден. С тази цел компанията е подготвила и обучителни материали, които се разпространяват в школите на СБА и ще се използват от инструкторите в учебните часове.

Икономическата цена

Регистрираният спад на инцидентите обаче на практика не се усеща от застрахователите. "Според нашите данни събитията с шофьори употребили алкохол по-скоро са с приблизително равни през годините като бройка. От 2010 г. до сега например в нашата компания възникналите събития възлизат на 4.1% като брой и 2.7% от общата сума от всички ПТП", казва изпълнителния директор на "Уника" Николай Генчев.

Разбира се, животът не се измерва в пари, но все пак жертвите на пътя имат и икономическо значение. В България изследвания за това колко струва шофирането в нетрезво състояние, катастрофите и смъртните случаи не са правени. В Европейския съюз обаче годишно загиват около 10 000 души в пътнотранспортни произшествия заради консумация на алкохол и анализаторите са изчислили, че директните разходи и непреките икономическите загуби от смъртта на хора, повечето от които в активна работоспособна възраст, възлизат 40 млрд. евро годишно, или 4 млн. евро за един загубен по този начин живот. В това число не влизат огромните болнични разходи за тези, които са само пострадали в една или друга степен. Това, разбира се, е твърде условна цена. И все пак, ако я съотнесем към българската реалност, това означава, че годишно икономиката губи между 120 и 180 млн. лв. само от загиналите на пътя заради алкохол.

Да шофираш в нетрезво състояние е морално укоримо и подлежи на санкция от закона, но въпреки това само с превантивната си дейност пътната полиция засича приблизително между 17 и 20 хиляди употребили алкохол шофьори годишно. Почти половината от тях управляват автомобилите си с над 1.2 промила алкохол в кръвта, което означава в една или друга степен пияно състояние. И това са само засечените от КАТ случаи, а десетки хиляди други също са на пътя. Отвъд тази статистика са самите катастрофи причинени от алкохола – 350 - 470 случая годишно, при които загиват между 30 и 45 души.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


15 коментара
  • 1
    rainbou1 avatar :-?
    rainbou1

    Бая си пийвам, но принципа ми е ако пийна, ако не преспя - да не се качвам на кола - тоест да има поне едно 8 часа между пиенето и карането.
    И не мога да разбера хора, които претендират, че са интелигентни, а след пиене сядат в автомобила - след като са наясно какво може да се случи на пътя, и как промилите винаги са утежняващо вината обстоятелство.

  • За да останат ХОРА в България.

    Всеки заловен пиян шофьор трябва да бъде връзван за дърво на улицата и около него да се прави рали с други пияни шофьори зад воланите.

    Всичко това да се предава пряко по телевизията.

  • 3
    deaf avatar :-|
    deaf

    До коментар [#2] от "bestbuy":

    В България 1/3 от катастрофите със смъртен изход са направени от шофьори употребили алкохол.
    Въпрос-другите след като са били трезви защо са предизвикали катастрофа? И какво да ги правим?

  • 4
    cobanmaala avatar :-?
    чобанмахала

    За година хванати 17-20 000 човека да карат с над 1,2 промила? Че то тогава би трябвало да няма шофьори на пътя ,ако са им взети книжките? А ако не са ,защо?

  • 5
    cobanmaala avatar :-|
    чобанмахала

    "Инициативата "Карай трезво" е насочена към неопитните и млади шофьори. "- цитат
    Към младите и неопитни шофьори трябва да е насочено посланието " карай разумно, стигни жив". А инициативата "карай трезво" ми звучи като " Не извърщвай престъпления". А кога ще има инициатива "Свърщи си работата . Запуши дупката .Ти също имаш семейство".

  • 6
    gost22 avatar :-P
    gost22

    [quote#2:"bestbuy"]на улицата и около него да се прави рали с други пияни шофьори зад воланите.[/quote]
    А така, нека да им налагат " Задължение за безразсъдно каране", като на остров Есмералда. Между другото, пътните полицаи там имат "Неподкупен Вторник". ;)

  • 7
    _scythe_ avatar :-|
    _scythe_

    С риск да ме обявите за нетолерантен и т.н., според мен лозунгите спрямо полу-интелигентни хора за да имат ефект не трябва да бъдат позитивни, а откровенно подигравателни, като например:

    - "Тъп ли си, че караш пил"
    - "Само неграмотни олигофрени карат пили"
    - "Не сядай в кола ако миришеш на джибри"
    - "Пиянството е идиотизъм/кретенизъм"
    - "Караш пиян - отивай си на село"

    Трябва да се засяга самочувствието на човека, а не преценката му както е полезно или не. Първото е първобитен инстинкт, докато второто изисква рационално мислене.

  • 8
    3point14 avatar :-|
    ASDASD

    Решението :
    1) 0,5 промила : жълт картон + 1000лв глоба
    2) втори път с 0,5 промила : втори жълт картон - червен картон, което означава доживотно взимане на книжката + 10 000 лева глоба
    3) над 1 промил: директен червен картон с доживотно взимане на книжката + 100 000 лева глоба + 1 година затвор

  • 9
    cuam4o avatar :-|
    Ангел

    До коментар [#8] от "3point14":

    Нали разбираш, че си написал някакви абсурдни неща? Значи да предположим, че 18 годишен младеж пие 2 водки, щото му е толкоз акъла и кара пиян. Според теб, той трябва да плаща тая глоба цял живот и никога повече да не кара кола? Защото нали, ти сигурно не си правил глупости като си бил на 18?

  • 10
    cobanmaala avatar :-|
    чобанмахала

    Дали КАТ са си събрали глобите от пияните шофьори? Едва ли.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход