Цената на черната статистика
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Цената на черната статистика

Две трети от загиналите са просто невинни жертви на пияни шофьори. Останалите са самите шофьори и хората, които са рискували да се качат в колата с тях

Цената на черната статистика

Между 120 и 180 млн. лв. годишно е само икономическата цена на жертвие на шофирането в нетрезво състояние в България

7637 прочитания

Две трети от загиналите са просто невинни жертви на пияни шофьори. Останалите са самите шофьори и хората, които са рискували да се качат в колата с тях

© Юлия Лазарова


Да шофираш в нетрезво състояние е морално укоримо и подлежи на санкция от закона, но въпреки това само с превантивната си дейност пътната полиция засича приблизително между 17 и 20 хиляди употребили алкохол шофьори годишно. Почти половината от тях управляват автомобилите си с над 1.2 промила алкохол в кръвта, което означава в една или друга степен пияно състояние. И това са само засечените от КАТ случаи, а десетки хиляди други също са на пътя. Отвъд тази статистика са самите катастрофи причинени от алкохола – 350 - 470 случая годишно, при които загиват между 30 и 45 души.

Кампаниите помагат

България не е на върха на черната класация на ЕС по брой катастрофи и жертви след употреба на алкохол, но не е и в дъното й. Хубавата новина е, че по една или друга причина – подобряващата се инфраструктура и по-новите и сигурни автомобили, от една страна, и редовните кампании против шофирането в нетрезво състояние, от друга, в последните няколко години инцидентите намаляват.

Такава кампания провежда в момента и компанията "Загорка" съвместно със Съюза на българските автомобилисти (СБА). Инициативата "Карай трезво" е насочена към неопитните и млади шофьори. "Бяхме провокирани от целите, поставени в националната стратегия за подобряване безопасността на движението по пътищата до 2020 г. и негативните последствия от тези произшествия. Надяваме се, че кампанията ще направи младите шофьори по-отговорни още в процеса на обучението им", коментира изп. директор на "Загорка" Рууд ван ден Ейнден. С тази цел компанията е подготвила и обучителни материали, които се разпространяват в школите на СБА и ще се използват от инструкторите в учебните часове.

Икономическата цена

Регистрираният спад на инцидентите обаче на практика не се усеща от застрахователите. "Според нашите данни събитията с шофьори употребили алкохол по-скоро са с приблизително равни през годините като бройка. От 2010 г. до сега например в нашата компания възникналите събития възлизат на 4.1% като брой и 2.7% от общата сума от всички ПТП", казва изпълнителния директор на "Уника" Николай Генчев.

Разбира се, животът не се измерва в пари, но все пак жертвите на пътя имат и икономическо значение. В България изследвания за това колко струва шофирането в нетрезво състояние, катастрофите и смъртните случаи не са правени. В Европейския съюз обаче годишно загиват около 10 000 души в пътнотранспортни произшествия заради консумация на алкохол и анализаторите са изчислили, че директните разходи и непреките икономическите загуби от смъртта на хора, повечето от които в активна работоспособна възраст, възлизат 40 млрд. евро годишно, или 4 млн. евро за един загубен по този начин живот. В това число не влизат огромните болнични разходи за тези, които са само пострадали в една или друга степен. Това, разбира се, е твърде условна цена. И все пак, ако я съотнесем към българската реалност, това означава, че годишно икономиката губи между 120 и 180 млн. лв. само от загиналите на пътя заради алкохол.

Автор: Капитал Daily

Да шофираш в нетрезво състояние е морално укоримо и подлежи на санкция от закона, но въпреки това само с превантивната си дейност пътната полиция засича приблизително между 17 и 20 хиляди употребили алкохол шофьори годишно. Почти половината от тях управляват автомобилите си с над 1.2 промила алкохол в кръвта, което означава в една или друга степен пияно състояние. И това са само засечените от КАТ случаи, а десетки хиляди други също са на пътя. Отвъд тази статистика са самите катастрофи причинени от алкохола – 350 - 470 случая годишно, при които загиват между 30 и 45 души.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

15 коментара
  • 1
    rainbou1 avatar :-?
    rainbou1

    Бая си пийвам, но принципа ми е ако пийна, ако не преспя - да не се качвам на кола - тоест да има поне едно 8 часа между пиенето и карането.
    И не мога да разбера хора, които претендират, че са интелигентни, а след пиене сядат в автомобила - след като са наясно какво може да се случи на пътя, и как промилите винаги са утежняващо вината обстоятелство.

  • За да останат ХОРА в България.

    Всеки заловен пиян шофьор трябва да бъде връзван за дърво на улицата и около него да се прави рали с други пияни шофьори зад воланите.

    Всичко това да се предава пряко по телевизията.

  • 3
    deaf avatar :-|
    deaf

    До коментар [#2] от "bestbuy":

    В България 1/3 от катастрофите със смъртен изход са направени от шофьори употребили алкохол.
    Въпрос-другите след като са били трезви защо са предизвикали катастрофа? И какво да ги правим?

  • 4
    cobanmaala avatar :-?
    чобанмахала

    За година хванати 17-20 000 човека да карат с над 1,2 промила? Че то тогава би трябвало да няма шофьори на пътя ,ако са им взети книжките? А ако не са ,защо?

  • 5
    cobanmaala avatar :-|
    чобанмахала

    "Инициативата "Карай трезво" е насочена към неопитните и млади шофьори. "- цитат
    Към младите и неопитни шофьори трябва да е насочено посланието " карай разумно, стигни жив". А инициативата "карай трезво" ми звучи като " Не извърщвай престъпления". А кога ще има инициатива "Свърщи си работата . Запуши дупката .Ти също имаш семейство".

  • 6
    gost22 avatar :-P
    gost22

    [quote#2:"bestbuy"]на улицата и около него да се прави рали с други пияни шофьори зад воланите.[/quote]
    А така, нека да им налагат " Задължение за безразсъдно каране", като на остров Есмералда. Между другото, пътните полицаи там имат "Неподкупен Вторник". ;)

  • 7
    _scythe_ avatar :-|
    _scythe_

    С риск да ме обявите за нетолерантен и т.н., според мен лозунгите спрямо полу-интелигентни хора за да имат ефект не трябва да бъдат позитивни, а откровенно подигравателни, като например:

    - "Тъп ли си, че караш пил"
    - "Само неграмотни олигофрени карат пили"
    - "Не сядай в кола ако миришеш на джибри"
    - "Пиянството е идиотизъм/кретенизъм"
    - "Караш пиян - отивай си на село"

    Трябва да се засяга самочувствието на човека, а не преценката му както е полезно или не. Първото е първобитен инстинкт, докато второто изисква рационално мислене.

  • 8
    3point14 avatar :-|
    314

    Решението :
    1) 0,5 промила : жълт картон + 1000лв глоба
    2) втори път с 0,5 промила : втори жълт картон - червен картон, което означава доживотно взимане на книжката + 10 000 лева глоба
    3) над 1 промил: директен червен картон с доживотно взимане на книжката + 100 000 лева глоба + 1 година затвор

  • 9
    cuam4o avatar :-|
    Ангел

    До коментар [#8] от "3point14":

    Нали разбираш, че си написал някакви абсурдни неща? Значи да предположим, че 18 годишен младеж пие 2 водки, щото му е толкоз акъла и кара пиян. Според теб, той трябва да плаща тая глоба цял живот и никога повече да не кара кола? Защото нали, ти сигурно не си правил глупости като си бил на 18?

  • 10
    cobanmaala avatar :-|
    чобанмахала

    Дали КАТ са си събрали глобите от пияните шофьори? Едва ли.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK