С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
15 6 ное 2012, 21:59, 3865 прочитания

Мисия: София срещу вредните емисии

Планът на общината предвижда потреблението на електроенергия и въглеродният отпечатък на столицата да спаднат с една пета до 2020 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Най-голям принос за въглеродния отпечатък на столицата имат автомобилите и частните жилищни и други сгради - 91% от емисиите за 2011 г. идват от тях.
До 2020 г. вредните емисии в столицата трябва да са намалели най-малко с 20%, а потреблението на електроенергия да се свие с 19%. Това са главните цели, заложена в новия план за действие за устойчиво енергийно развитие на Столична община като част от поетите ангажименти при присъединяването й към европейската инициатива "Конвент на кметовете". Битката обаче ще бъде повече от трудна, защото през последните пет години не само че не е отбелязан напредък, но тенденцията е към увеличение - между 2007 и 2011 г. емисиите са нараснали с12.9%.

Усилията сега ще бъдат съсредоточени най-вече към намаляване на въглеродния отпечатък на общинските сгради и уличното осветление, тъй като Столичната община си е поставила за цел да обнови цялата инфраструктура в тези сектори през идните години, показва документът. Но това едва ли ще е достатъчно, защото най-голям принос за вредните емисии имат частните жилищни и други сгради, както и частният транспорт - 91% от емисиите за 2011 г. При тях местната управа обаче може да използва предимно "регулаторни и стимулиращи механизми", както и "осигуряване на информираност и съпричастност".


За финансирането на проектите и поставените цели до 2020 г. общината ще разчита както на собствения си бюджет, така и на публично-частни партньорства, европейски и национални програми.

Светло оръжие

Проблемите с уличното осветление на София са свързани преди всичко с остарялата инфраструктура. От общината виждат решението в експериментално инсталираните нови LED лампи, чиято ефективност ще бъде следена. Ако резултатите са добри, ще бъде подписано споразумение за финансиране от Фонд "Козлодуй" за подмяна на осветлението в няколко софийски района. Очаква се това да спести годишно над 5500 MWh енергия и 5300 т емисии, или над 1 млн. лв. от сметки за електричество, поддръжка и ремонт. Предвидените инвестиции за модерно осветление се очаква да бъдат на стойност над 44.5 млн. лева до 2020 г.



Енергийна ефективност в сградите

Всички обществени сгради до 2020 г. трябва да бъдат санирани, което ще доведе до 50% спад на потреблението на енергия според плана. Разходите за енергоефективност до 2020 г. са изчислени на 124.5 млн. лв.
При частните сгради ситуацията е по-различна, тъй като местната управа не може да въздейства пряко. Мерките при тях са регулаторни, икономически - чрез повишаване на цените на енергоизточниците, и пазарни - завишено търсене на енергоефективни сгради. Заключението е, че до 2020 г. може да се очаква намаление с 25% на потреблението в сектора, а инвестициите да надхвърлят 200 млн. лв.

Възобновяемите енергийни източници също са част от плана на общината. Въпреки че не се споменават финансовите разчети за тяхното използване, са разгледани няколко алтернативни източника, като слънчевата енергия например. Последните промени в Закона за ВЕИ въведоха донякъде облекчени условия за поставянето на соларни панели на покривните и присъединяването им към електропреносната мрежа.

Как се придвижваме


Велоалеите също са включени като мярка за борба с вредните емисии, макар че общината сериозно изостава от плана си за над 300 км мрежа до 2016 г. Делът на велосипедното движение към момента е само 1%. За първите 100 км от мрежата са предвидени около 25 млн. лв., като са изразходвани около 6 млн. лв.

Автомобилният транспорт е най-големият замърсител в столицата, като от 2006 г. досега броят на колите се е удвоил. За съжаление това остава и един от най-сериозните проблеми на столицата, като вече взетите мерки - синя и зелена зона, буферни паркинги при метростанциите и т.н., засега не дават забележителен ефект. Като допълнителна мярка общината предвижда и закриването на някои автогари в центъра на града или преместването им в периферията, близо до метростанции и жп гари.
Като основна мярка за намаляване на вредните емисии до 2020 г. при управлението на отпадъците пък се залага на софийския завод за преработка на отпадъци и прилежащите му депа, площадки и друга инфраструктура, който чака финално "да" от Брюксел за европейско съфинансиране. Стойността на целия проект е 360 млн. лв.

Проблем за столицата са производствени територии, които заемат 27% от площта й, а една трета от тях са съвсем близо до центъра на града. За сравнение, в столиците на развитите европейски страни те заемат само 5-8%.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Венецианската комисия срещу недосегаемия главен прокурор Венецианската комисия срещу недосегаемия главен прокурор

Българските власти обещаха да се съобразят със становището на експертите от комисията, но те и друг път са давали такива обещания

20 ное 2019, 1322 прочитания

Управляващите се отблагодариха на Цацаров - номинираха го за председател КПКОНПИ 8 Управляващите се отблагодариха на Цацаров - номинираха го за председател КПКОНПИ

Очакваната номинация на досегашния главен прокурор допълва пъзела, нарушен с оставката на Пламен Георгиев

19 ное 2019, 3157 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
В духа на три епохи

Оспорван или обичан, покойният патриарх Максим остава в историята с дългото си управление

Още от Капитал
Трудни времена за SoftBank

След фиаското с WeWork империята на Масайоши Сон има нужда от промяна

Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Раждането на 5G в България

2020-а ще бъде годината на едни от най-големите търгове за честоти досега, даващи началото на изграждането на 5G мрежа

Новата дългова криза на здравната каса

Институцията плаща със здравни вноски наказателни лихви и адвокатски хонорари

Близкият и далечен Николай Атанасов

Поетът и ЛГБТ активист почина на 41 години и остави литературно наследство, което ще бъде открито от ново поколение читатели

Приемно село

"Резиденция Баба" изпраща на село млади хора, които в продължение на три седмици опознават местните и техните традиции

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10