Мисия: София срещу вредните емисии
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Мисия: София срещу вредните емисии

Над 1 млн. лв. годишно ще пести общината, ако замени древните улични лампи с модерни и енергоефективни

Мисия: София срещу вредните емисии

Планът на общината предвижда потреблението на електроенергия и въглеродният отпечатък на столицата да спаднат с една пета до 2020 г.

Кристина Климентиевна
4165 прочитания

Над 1 млн. лв. годишно ще пести общината, ако замени древните улични лампи с модерни и енергоефективни

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


Най-голям принос за въглеродния отпечатък на столицата имат автомобилите и частните жилищни и други сгради - 91% от емисиите за 2011 г. идват от тях.

До 2020 г. вредните емисии в столицата трябва да са намалели най-малко с 20%, а потреблението на електроенергия да се свие с 19%. Това са главните цели, заложена в новия план за действие за устойчиво енергийно развитие на Столична община като част от поетите ангажименти при присъединяването й към европейската инициатива "Конвент на кметовете". Битката обаче ще бъде повече от трудна, защото през последните пет години не само че не е отбелязан напредък, но тенденцията е към увеличение - между 2007 и 2011 г. емисиите са нараснали с12.9%.

Усилията сега ще бъдат съсредоточени най-вече към намаляване на въглеродния отпечатък на общинските сгради и уличното осветление, тъй като Столичната община си е поставила за цел да обнови цялата инфраструктура в тези сектори през идните години, показва документът. Но това едва ли ще е достатъчно, защото най-голям принос за вредните емисии имат частните жилищни и други сгради, както и частният транспорт - 91% от емисиите за 2011 г. При тях местната управа обаче може да използва предимно "регулаторни и стимулиращи механизми", както и "осигуряване на информираност и съпричастност".

За финансирането на проектите и поставените цели до 2020 г. общината ще разчита както на собствения си бюджет, така и на публично-частни партньорства, европейски и национални програми.

Светло оръжие

Проблемите с уличното осветление на София са свързани преди всичко с остарялата инфраструктура. От общината виждат решението в експериментално инсталираните нови LED лампи, чиято ефективност ще бъде следена. Ако резултатите са добри, ще бъде подписано споразумение за финансиране от Фонд "Козлодуй" за подмяна на осветлението в няколко софийски района. Очаква се това да спести годишно над 5500 MWh енергия и 5300 т емисии, или над 1 млн. лв. от сметки за електричество, поддръжка и ремонт. Предвидените инвестиции за модерно осветление се очаква да бъдат на стойност над 44.5 млн. лева до 2020 г.

Енергийна ефективност в сградите

Всички обществени сгради до 2020 г. трябва да бъдат санирани, което ще доведе до 50% спад на потреблението на енергия според плана. Разходите за енергоефективност до 2020 г. са изчислени на 124.5 млн. лв.

При частните сгради ситуацията е по-различна, тъй като местната управа не може да въздейства пряко. Мерките при тях са регулаторни, икономически - чрез повишаване на цените на енергоизточниците, и пазарни - завишено търсене на енергоефективни сгради. Заключението е, че до 2020 г. може да се очаква намаление с 25% на потреблението в сектора, а инвестициите да надхвърлят 200 млн. лв.

Възобновяемите енергийни източници също са част от плана на общината. Въпреки че не се споменават финансовите разчети за тяхното използване, са разгледани няколко алтернативни източника, като слънчевата енергия например. Последните промени в Закона за ВЕИ въведоха донякъде облекчени условия за поставянето на соларни панели на покривните и присъединяването им към електропреносната мрежа.

Как се придвижваме

Велоалеите също са включени като мярка за борба с вредните емисии, макар че общината сериозно изостава от плана си за над 300 км мрежа до 2016 г. Делът на велосипедното движение към момента е само 1%. За първите 100 км от мрежата са предвидени около 25 млн. лв., като са изразходвани около 6 млн. лв.

Автомобилният транспорт е най-големият замърсител в столицата, като от 2006 г. досега броят на колите се е удвоил. За съжаление това остава и един от най-сериозните проблеми на столицата, като вече взетите мерки - синя и зелена зона, буферни паркинги при метростанциите и т.н., засега не дават забележителен ефект. Като допълнителна мярка общината предвижда и закриването на някои автогари в центъра на града или преместването им в периферията, близо до метростанции и жп гари.

Като основна мярка за намаляване на вредните емисии до 2020 г. при управлението на отпадъците пък се залага на софийския завод за преработка на отпадъци и прилежащите му депа, площадки и друга инфраструктура, който чака финално "да" от Брюксел за европейско съфинансиране. Стойността на целия проект е 360 млн. лв.

Проблем за столицата са производствени територии, които заемат 27% от площта й, а една трета от тях са съвсем близо до центъра на града. За сравнение, в столиците на развитите европейски страни те заемат само 5-8%.

Най-голям принос за въглеродния отпечатък на столицата имат автомобилите и частните жилищни и други сгради - 91% от емисиите за 2011 г. идват от тях.

До 2020 г. вредните емисии в столицата трябва да са намалели най-малко с 20%, а потреблението на електроенергия да се свие с 19%. Това са главните цели, заложена в новия план за действие за устойчиво енергийно развитие на Столична община като част от поетите ангажименти при присъединяването й към европейската инициатива "Конвент на кметовете". Битката обаче ще бъде повече от трудна, защото през последните пет години не само че не е отбелязан напредък, но тенденцията е към увеличение - между 2007 и 2011 г. емисиите са нараснали с12.9%.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

15 коментара
  • 1
    glia avatar :-|
    shogun

    Да направят местния данък на автомобилите да зависи от вредните емисии, а не от кубатура или конски сили и нещата бързо ще си дойдат на мястото.

  • 2
    nye avatar :-P
    nye

    "Очаква се това да спести годишно над 5500 MWh енергия и 5300 т емисии, или над 1 млн. лв. от сметки за електричество, поддръжка и ремонт. Предвидените инвестиции за модерно осветление се очаква да бъдат на стойност над 44.5 млн. лева до 2020 г."

    Бе тая сметка много крива нещо ... какво точно ще спестим като ще дадем едни пари само на вятъра. LED-овете имат живот 50000 часа максимум, което значи 17.4 години (при 8 часова екплоатация) ... т.е ще сме спестили за 17 години едни 17.4 милиона от електричество, но ще сме вкарали едни 44.5 милиона (без да отчитаме разните му там инфлации) за да го направим ... е сега, някой ако успее да ми обясни какво точно ще постигнем, освен да направим едни фирми богати ще съм много доволен ...

  • 3
    tel_112 avatar :-|
    Мазен чех

    До коментар [#1] от "shogun":

    Хе хе, че те нещата са свързани. Да не мислиш че 3 л двигател пърди на рози?

  • 4
    geordgeo avatar :-(
    geordgeo

    Всеки ден ходя с колело на работа (22км отиване и връщане) и виждам голямата мъка на всички, които се мъчат по софийските улици като мен. Общината не си е мръднала пръста да направи нещо по въпроса (с много малко изключения), най-малкото да вземе и да скоси части от тротоарите, та да не се налага да слизаме и да се качваме на всяка пресечка като на бягане с препятствия.
    Колко време се губи в тези манипулации, да не говорим за опасността от слизане на пътното платно. И не само да се правят велоалеи тук там, по не знам какъв си план, а да се направи проучване и да се види в какви посоки са най-натоварените трасета и там да се строи.

    А ако някой ми каже (от общината) как най-бързо и най-лесно (и безопасно) може да се стигне до 4-ти (7-ми) километър от центъра на града, ще го черпя каквото каже. В това направление е пълно с велосипедисти, които трябва да са адски изобретателни и да имат невероятен късмет, та да стигат безпроблемно на работа всеки ден.

    И е крайно време освен за автомобилистите в този град да се направи нещо и за всички останали участници в движението, щото ползата за града ще бъде неимоверна (по-чисто, по-тихо и много по-здравословно за хората).

  • 5
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    [quote#4:"geordgeo"]А ако някой ми каже (от общината) как най-бързо и най-лесно (и безопасно) може да се стигне до 4-ти (7-ми) километър от центъра на града, ще го черпя каквото каже.[/quote]
    С метрото от СДУ до станция "Г.М.Димитров" и си на 500 метра от 4-ти километър. Джин с тоник!!!

  • 6
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    До коментар [#2] от "eswen":

    Е кметицата даскалка по руски език, такива сложни сметки не знае да прави, пък и общинските съветници... но парета да харчат умеят!!!

  • 7
    bluev avatar :-|
    zseni

    До коментар [#4] от "geordgeo":

    Виж как се опитват колоездачите в София да се организират:
    http://velobg.org/
    Прави се преброяване на колоездачи, както и план за вело транспорт в града. Въпросът е после дали общината ще си го спазва този план...

  • 8
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Поредното изхвърляне на кметството, 91% от СО2 емисиите праят колите и жилищните сгради в/у които кметството няма контрол, но ще се опитата.... Луд умора няма, само се поти...!!!! :-)

  • 9
    cobanmaala avatar :-|
    чобанмахала

    До коментар [#4] от "geordgeo":Защо да не си е мръднала пръста общината? За няколко години са построени 10 км велоалеи за по 600-700 хиляди лва на километър.Сега смятат да я карат по-икономчно :"За първите 100 км от мрежата са предвидени около 25 млн. лв".
    А холандците правят отоплителна мрежа за велоалеите за 20-40 хил евро на километър. А нашите правят минимум за 250 хил лева нашенска велоалея. Та разбираш как са се загрижили Боковата кукла на конци Фандъкова и сие за такива като теб и мен.
    Освен статията към коментарите има интересни линкове. http://www.dnevnik.bg/na_put/2012/10/25/1932165_holandiia_obmislia_da_podgriava_veloaleite_prez_zimata/

  • 10
    geordgeo avatar :-(
    geordgeo

    До коментар [#9] от "cobanmaala":

    Яд ме е дори да чета за начинанията на хората в "белите" държави... Тук сме си като в джунглата - оцелявай както можеш...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK