Протест отложи решението за ново шосе в Борисовата градина
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Протест отложи решението за ново шосе в Борисовата градина

Борисова градина.

Протест отложи решението за ново шосе в Борисовата градина

Проектът на главния архитект Диков ще стимулира трафика, който поскъпналите зони трябваше да ограничат

5131 прочитания

Борисова градина.

© Николай Николов


"Нека хората да свикнат да не ползват автомобили в центъра, а да се движат пеша, с велосипед или с обществения транспорт"

Радослав Тошев, общински съветник от ГЕРБ, за двойното поскъпване на синята зона
"Ако еколозите смятат, че хората ще ползват само градски транспорт или ще ходят пеша и с колелета, много бъркат"

Петър Диков, главен архитект на София

Под натиска на протестиращи граждани кметът на София Йорданка Фандъкова върна проекта на главния архитект на София Петър Диков за изграждането на ново шосе през Борисовата градина за допълнително обсъждане в Столичния общински съвет. След скоростното му придвижване съветниците трябваше да одобрят в четвъртък новия път, който ще свързва кръстовището на Семинарията и кв. "Хладилника".

Протестиращи представители на организациите "За Земята", "Велоеволюция" и "Грийнпийс" обаче се събраха на протест пред общината, след като бяха изпратили и становище до кмета, че проектът насърчава автомобилния транспорт, което нарушава изразената от столичната администрация принципна позиция за ограничаването му за сметка на алтернативни видове транспорт. "Получих писмото и докладът ще се върне за допълнително обсъждане, мисля, че това е правилно", посочи Фандъкова.

Безпринципно и лобистко

Природозащитниците заявиха, че тъй като трасето пресича местността Погребите в Борисовата градина, по техни данни там ще бъдат изсечени над 250 дървета. По-сериозният мотив обаче е и свързан с разминаването между официално обявената от общината политика за ограничаването на автомобилния трафик в столицата - по екологични и транспортни съображения, и насърчаването на придвижването с градския транспорт, велосипеди и пеш. Тази политика беше и основният мотив за двойното поскъпване на синята зона, въвеждането на зелена, както и годишна такса за паркиране, която живеещите в центъра на града собственици на автомобили трябва да плащат.

Според организациите проектът ще струва около 60 млн. лв., като за тези пари могат да бъдат изградени 200 км велоалеи в изпълнение на заявената от общината политика. Те смятат също, че реалната цел на проекта е да улесни трафика до новостроящия се мол Paradise Center в кв. "Хладилника", който ще бъде открит до края на годината. Негов инвеститор е руската компания "Булфелд".

Не - екологично

Въпреки обявената общинска политика, на която се позовават критиците на проекта, Петър Диков директно обяви, че целта на новия път през Борисовата градина е да облекчи автомобилния трафик, защото "това ще остане основен начин за придвижване в София още дълго време". По думите му проектът ще доведе "до намаляване на задръстванията, шума, изгорелите газове и ще има положителен екоефект за района". Освен това щели да се изсекат не 250, а 168 дървета.

Трасето

Пътят с дължина 2 км и ширина 20 м ще е почти успореден на бул. "Никола Вапцаров". Според предвижданията в плана той започва малко след кръстовището на телевизионната кула, където има вече одобрен проект за естакада, минава покрай бившия развлекателен парк "София ленд", като дори пресича част от него, излиза на старата жп линия и покрай болница "Токуда" стига до кръстовището на бул. "Черни връх" и ул. "Сребърна".

Ако проектът бъде одобрен, общината ще плати и за отчуждаване на терени, включително и на собствениците на бившия "София ленд".

"Нека хората да свикнат да не ползват автомобили в центъра, а да се движат пеша, с велосипед или с обществения транспорт"

Радослав Тошев, общински съветник от ГЕРБ, за двойното поскъпване на синята зона

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    cheta avatar :-|
    cheta

    БРАВО на участниците в гражданския натиск - думи и действия трябва да са съпосочни. За да няма управление от шизоиден тип...

  • 2
    marin avatar :-|
    Марин

    Браво!
    Много добро е сравнението какво може да се построи с 60 млн. лева.

  • 3
    loyola avatar :-|
    loyola

    Този нов път абсолютно нищо няма да облекчи по отношение на трафика. Задръстванията в момента са: от където се съединяват Свети Наум и Христо Смирненски и стигат до самото кръстовище на Семинарията при бул. Никола Вапцаров и от спирка "Пионер" към същото кръстовище. След като завърши ремонта при телевизионната кула (където също в момента е ужасно за преминаване) и по бул. Драган Цанков, точно там на Семинарията ще стане ад. То и сега е така, тъй като са затворили отсечка от Черни Връх (при новия мол) и все още се строи кръстовището на кулата. Така целият трафик като през фуния се струпва на Семинарията и се "оттича" прекалено бавно. Трябва да се помисли за облекчаване на предвижването по Свети Наум и по Симеоновско шосе, а не за облекчаването на бул. Никола Вапцаров.
    Но явно както винаги при Диков парите играят решаваща роля, а не това, което е необходимо.

  • 4
    maxwavelength avatar :-P
    maxwavelength

    моля от редакцията към статията да прибавят линк към данни за банковата сметка на архитект диков. нека гражданите, всеки според възможностите си, преведат на архитекта опр сума. белким му стигнат в един момент и престане да се занимава с гениални проекти, които са всичко друго, но не и полезни за, намаляване на трафика, градоустройството, обществото. след това може да се добавят сметки и на общинските съветници, които явно ще гласуват по случая. благодаря

  • 5
    rainbou1 avatar :-?
    rainbou1

    Гледам цитата на господин Диков и ще му кажа:
    - 60 милиона са едно 60 автобуса (ако не и повече) - тоест по 6 линии автобусите ще са бърсак нови.
    - второ - ако най-накрая се направи като хората системата за отчитане, така че да не могат разни мангали, бездомници и нечистоплътни да си разкарват телесата из градския транспорт, все повече хора ще почнат да го ползват (включая с новата линия на метрото), което означава по-малко трафик и задръствания
    Във Виена е така - правете го тука и не се оправдавайте.
    60 милиона не са като 60 лева

  • 6
    slon avatar :-|
    slon

    Абе, как ги измислят тези неща беее? Как им идват на акъл?

  • 7
    longin avatar :-|
    longin

    Докога полвинчати решения? (и още по зле - нечисти интереси :софия ланд и новостоящия се поредем мол)

    Кога ще се заговори и планира за затварянето на най външния ринг - липсващите участъци м/у Каблешков и ГМ Димитров - Ибсен и Ф Кутев?? А и съвсем очевидното решение за вътрешният ринг - 1300 м тунел под Южния Парк м/у Гоце Делчев и Н Вапцаров...
    Със 60 млн лв може доста работа да се отхвърли поне по външшният ринг... Или ще чакаме още 10-20 г идеята да "узрее" в главите на общинарите - както искаха да правят скоростен трамвай вместо МД3???!!

    Публикувано през m.capital.bg

  • 9
    ppopov_67 avatar :-|
    ppopov_67

    Резултатът ще е "усвояване" (т.е. наливане в гушите на приятелчетата и прибиране на съответните комисионни) на 60 милиона.
    И ПРЕМЕСТВАНЕ НА ЗАДРЪСТВАНИЯТА ОТ КРЪСТОВИЩЕТО НА ВАПЦАРОВ - ЧЕРНИ ВРЪХ С 630 М. НА ЮГ.
    Докога ще търпим "управляващите" София АЛЧНИ, НЕКАДЪРНИ И КОРУМПИРАНИ чиновници да правят каквото си искат С НАШИТЕ ПАРИ?

  • 8
    ppopov_67 avatar :-|
    ppopov_67

    Резултатът ще е "усвояване" (т.е. наливане в гушите на приятелчетата и прибиране на съответните комисионни) на 60 милиона.
    И ПРЕМЕСТВАНЕ НА ЗАДРЪСТВАНИЯТА ОТ КРЪСТОВИЩЕТО НА ВАПЦАРОВ - ЧЕРНИ ВРЪХ С 630 М. НА ЮГ.
    Докога ще търпим "управляващите" София АЛЧНИ, НЕКАДЪРНИ И КОРУМПИРАНИ чиновници да правят каквото си искат С НАШИТЕ ПАРИ?

  • 10
    sensi avatar :-|
    Асен Петров

    Много ми е интересно къде бяха тези природозащитници, когато се изсекоха дърветата за построяването на София ленд , Токуда, тенискорта на Малееви, хотел Грийнвил и всичките офис сгради на бул Вапцаров.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK