С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
20 9 ное 2012, 17:20, 9933 прочитания

Другари, дайте да дадем

Държавна проверка разкрива интересни факти около договора на Хохегер с Пловдивския панаир

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


"Реалната нужда от такова решение на Министерския съвет е свързана с практическата необходимост да засилим нашето комуникационно поведение и кампания по отношение на Европейския съюз в този важен и критичен момент на нашия процес на присъединяване."

Денят е 20 юли 2006 г., заседание на Министерския съвет (МС). Тогавашният премиер Сергей Станишев усилено защитава предложената от икономическия си министър и червен съпартиец Румен Овчаров идея: Панаирът в Пловдив да не даде част от печалбата си за държавния бюджет, както е по закон, а със задържаната сума да проведе рекламна кампания на България. Предложение, което е прецедентно не само за панаира, но и за всички други държавни дружества в България.


В същото това време един австриец подава в Пловдивския панаир през три свои фирми оферти за провеждане на рекламна кампания на България.

Десетина дни по-късно, на 1 август 2006 г., излиза постановление на МС, с което се разрешава на панаира да задържи 1.5 млн. лв., които иначе трябва да даде като дивидент на държавата. На 1 август 2006 г. същият този австриец подписва договор с панаира за две трети от дивидента.

Тази история е част от казуса "Хохегер", който "Капитал" разказа през пролетта в поредица от свои статии. Тогава стана ясно, че австрийският лобист Петър Хохегер, разследван в Австрия за корупционни схеми, е сключил два договора с българското правителство за провеждането на имиджова кампания. Двата проекта са на обща стойност 1.5 млн. евро, като първият е прекаран през Пловдивския панаир, а вторият е директно с МС. Малка част от парите са платени като хонорар на вече бившия тогава вътрешен министър на Австрия Ернст Щрасер, без да се знае защо. Около половината от сумата пък се е върнала в България като възнаграждение за подизпълнителите – сегашната приятелка на Сергей Станишев Моника Йосифова.

Да гласуваме, другари




Още през пролетта се появи съмнението, а по-късно и самият Хохегер потвърди пред "Капитал", че за страна по единия договор е избран Пловдивският панаир, за да бъде избегната задължителната процедура за обществена поръчка. Специален доклад на Агенцията за държавна финансова инспекция по казуса "Хохегер", с който "Капитал" разполага, съдържа доказателства именно за това и разкрива нови интересни детайли. Оказва се, че през 2006 г. МС е лишил държавата от печалбата на панаира по предварително замислена схема – по-голямата част от тези пари да бъдат платени на лобиста Петър Хохегер. От доказателствата при проверката става ясно, че в момента, в който икономическият министър и принципал на панаира по онова време Румен Овчаров внася предложението в МС, Петър Хохегер е бил готов със своите оферти и ги внася в панаира. "В изпълнение на тази заповед на следващия ден... или 11 дни преди постановлението на МС, е определено лицето, което ще осъществи провеждането на рекламната кампания на Република България в изпълнение на постановление, което още не е факт", се казва в доклада на АДФИ. В панаира са подадени три оферти. Те са от: "Хохегер/ком – Д-р Хохегер комуникационсбератунг", "Валора" и "Матрикс", "Д-р Хохегер меркетингконсултинг". И трите фирми са собственост на едно и също лице, а връзката е откриваема с едно бързо поглеждане в Google.

Основен извод след проверката е, че договорът е сключен в нарушение на Закона за обществените поръчки и панаирът не е провел процедура по ЗОП, въпреки че е трябвало да го направи. "Съгласно закона (...) договорът за обществена поръчка е нищожен, когато е сключен без провеждане на процедура по закона при наличие на основание за това", заключва проверката. Оттук следва, че договорът трябва да се раздели, а сумата по него – 500 хил. евро, да се върне обратно.

Петър Хохегер коментира пред "Капитал", че той не е информиран за извода от проверката. Причината била, че той лично не е бил страна по договора, а компанията Hochegger Com., в която той е имал 45%, а от 2009 г. вече няма участие в нея.

На въпросното заседание на МС премиерът Станишев и икономическият министър Овчаров очевидно са бързали да прокарат решението, разкрива още стенограмата. Предложението не е било пуснато за съгласуване и към него не е имало никакви финансова обосновка. Единствен, който задава въпроси (напълно логични) и се противопоставя на предложението, е тогавашният министър на транспорта Николай Василев.

"Става въпрос за вътрешно българска афера, която не искам да коментирам", каза още Хохегер и припомни предисторията: през 2005-2006 г. се провали конкурс на Министерството на външните работи за имиджова кампания на България, който беше спечелен от скандалния израелски бизнесмен Шимон Шевес, а агенцията Hochegger Com. беше класирана на второ място. "Понеже нямаше как договорът да бъде подписан с нас, без да се проведе нов конкурс, а в същото време трябваше да се действа бързо, тогавашното правителство включи панаира в Пловдив. На нас ни беше обяснено, че приходите от панаира отиват директно в държавния бюджет и освен това панаирът има голям принос за комуникирането на икономическите реформи на страната", разказва австрийският лобист. Според Хохегер отговорността трябва да се потърси юридически от предишното правителство или от ръководството на панаира.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Венецианската комисия срещу недосегаемия главен прокурор Венецианската комисия срещу недосегаемия главен прокурор

Българските власти обещаха да се съобразят със становището на експертите от комисията, но те и друг път са давали такива обещания

20 ное 2019, 1359 прочитания

Управляващите се отблагодариха на Цацаров - номинираха го за председател КПКОНПИ 9 Управляващите се отблагодариха на Цацаров - номинираха го за председател КПКОНПИ

Очакваната номинация на досегашния главен прокурор допълва пъзела, нарушен с оставката на Пламен Георгиев

19 ное 2019, 3199 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Добър човек в лошия смисъл на думата

Борис Велчев направи прокуратурата по-открита, но допусна много компромиси

Още от Капитал
Раждането на 5G в България

2020-а ще бъде годината на едни от най-големите търгове за честоти досега, даващи началото на изграждането на 5G мрежа

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

След Гешев 2.0, Цацаров 2.0 - радостта е двойна

Властта лъже Европа и гражданите, че ще въведе контрол над всесилния главен прокурор. Прави обратното

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

Кино: "В кръг"

Социален гняв през директно кино в новия филм на Стефан Командарев

20 въпроса: Силвия Великова

Казва, че не знае какво е рутина. И това личи от факта, че толкова години тя не е загубила хъса да задава въпроси

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10