Другари, дайте да дадем
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Другари, дайте да дадем

Петър Хохегер по времето, когато би трябвало да е работил за имиджа на България

Другари, дайте да дадем

Държавна проверка разкрива интересни факти около договора на Хохегер с Пловдивския панаир

10238 прочитания

Петър Хохегер по времето, когато би трябвало да е работил за имиджа на България

© Надежда Чипева


"Реалната нужда от такова решение на Министерския съвет е свързана с практическата необходимост да засилим нашето комуникационно поведение и кампания по отношение на Европейския съюз в този важен и критичен момент на нашия процес на присъединяване."

Денят е 20 юли 2006 г., заседание на Министерския съвет (МС). Тогавашният премиер Сергей Станишев усилено защитава предложената от икономическия си министър и червен съпартиец Румен Овчаров идея: Панаирът в Пловдив да не даде част от печалбата си за държавния бюджет, както е по закон, а със задържаната сума да проведе рекламна кампания на България. Предложение, което е прецедентно не само за панаира, но и за всички други държавни дружества в България.

В същото това време един австриец подава в Пловдивския панаир през три свои фирми оферти за провеждане на рекламна кампания на България.

Десетина дни по-късно, на 1 август 2006 г., излиза постановление на МС, с което се разрешава на панаира да задържи 1.5 млн. лв., които иначе трябва да даде като дивидент на държавата. На 1 август 2006 г. същият този австриец подписва договор с панаира за две трети от дивидента.

Тази история е част от казуса "Хохегер", който "Капитал" разказа през пролетта в поредица от свои статии. Тогава стана ясно, че австрийският лобист Петър Хохегер, разследван в Австрия за корупционни схеми, е сключил два договора с българското правителство за провеждането на имиджова кампания. Двата проекта са на обща стойност 1.5 млн. евро, като първият е прекаран през Пловдивския панаир, а вторият е директно с МС. Малка част от парите са платени като хонорар на вече бившия тогава вътрешен министър на Австрия Ернст Щрасер, без да се знае защо. Около половината от сумата пък се е върнала в България като възнаграждение за подизпълнителите – сегашната приятелка на Сергей Станишев Моника Йосифова.

Да гласуваме, другари

Още през пролетта се появи съмнението, а по-късно и самият Хохегер потвърди пред "Капитал", че за страна по единия договор е избран Пловдивският панаир, за да бъде избегната задължителната процедура за обществена поръчка. Специален доклад на Агенцията за държавна финансова инспекция по казуса "Хохегер", с който "Капитал" разполага, съдържа доказателства именно за това и разкрива нови интересни детайли. Оказва се, че през 2006 г. МС е лишил държавата от печалбата на панаира по предварително замислена схема – по-голямата част от тези пари да бъдат платени на лобиста Петър Хохегер. От доказателствата при проверката става ясно, че в момента, в който икономическият министър и принципал на панаира по онова време Румен Овчаров внася предложението в МС, Петър Хохегер е бил готов със своите оферти и ги внася в панаира. "В изпълнение на тази заповед на следващия ден... или 11 дни преди постановлението на МС, е определено лицето, което ще осъществи провеждането на рекламната кампания на Република България в изпълнение на постановление, което още не е факт", се казва в доклада на АДФИ. В панаира са подадени три оферти. Те са от: "Хохегер/ком – Д-р Хохегер комуникационсбератунг", "Валора" и "Матрикс", "Д-р Хохегер меркетингконсултинг". И трите фирми са собственост на едно и също лице, а връзката е откриваема с едно бързо поглеждане в Google.

Основен извод след проверката е, че договорът е сключен в нарушение на Закона за обществените поръчки и панаирът не е провел процедура по ЗОП, въпреки че е трябвало да го направи. "Съгласно закона (...) договорът за обществена поръчка е нищожен, когато е сключен без провеждане на процедура по закона при наличие на основание за това", заключва проверката. Оттук следва, че договорът трябва да се раздели, а сумата по него – 500 хил. евро, да се върне обратно.

Петър Хохегер коментира пред "Капитал", че той не е информиран за извода от проверката. Причината била, че той лично не е бил страна по договора, а компанията Hochegger Com., в която той е имал 45%, а от 2009 г. вече няма участие в нея.

На въпросното заседание на МС премиерът Станишев и икономическият министър Овчаров очевидно са бързали да прокарат решението, разкрива още стенограмата. Предложението не е било пуснато за съгласуване и към него не е имало никакви финансова обосновка. Единствен, който задава въпроси (напълно логични) и се противопоставя на предложението, е тогавашният министър на транспорта Николай Василев.

"Става въпрос за вътрешно българска афера, която не искам да коментирам", каза още Хохегер и припомни предисторията: през 2005-2006 г. се провали конкурс на Министерството на външните работи за имиджова кампания на България, който беше спечелен от скандалния израелски бизнесмен Шимон Шевес, а агенцията Hochegger Com. беше класирана на второ място. "Понеже нямаше как договорът да бъде подписан с нас, без да се проведе нов конкурс, а в същото време трябваше да се действа бързо, тогавашното правителство включи панаира в Пловдив. На нас ни беше обяснено, че приходите от панаира отиват директно в държавния бюджет и освен това панаирът има голям принос за комуникирането на икономическите реформи на страната", разказва австрийският лобист. Според Хохегер отговорността трябва да се потърси юридически от предишното правителство или от ръководството на панаира.

И още малко за изхарчване

Докладът на АДФИ разкрива и друга нездравословна практика. Останалата една трета от спестената печалба, или малко над 500 хил. лв., в рамките на няколко месеца са изхарчени за инициативи, които от днешната перспектива изглеждат напълно излишни. С парите, обявени за "рекламна кампания на Република България", представители на Пловдивския панаир са участвали на едно изложение в Париж (с над 400 хил. лв.) и са били командировани 24 души. Другите пари са дадени за участие на панаири на книгата във Франкфурт и в Турция, както и за рекламна кампания на "Летище София". Проверката установява нарушения - няма процедура по ЗОП. Същевременно на тогавашния директор на панаира Йордан Радев не е потърсена отговорност, тъй като е изтекъл срокът за образуване на административно наказателно производство.

Повдигане на завесата

От проверката в панаира могат да се направят няколко извода. За съжаление нито един от тях не е положителен. Дори да повярваме на хипотезата, че парите е трябвало добронамерено да се изхарчат за имиджа на България, начинът, по който това се случва, е, меко казано, непрофесионален. Имиджовата програма се скалъпва набързо, три месеца преди поредния негативен евродоклад. Посочването на панаира като страна по договора, за да се заобиколят и прескочат правилата, показва как се е разсъждавало при харченето на държавни средства. А фактът, че половината от парите на Хохегер се връщат в България при предварително набелязани подизпълнители (фирмата на бъдещата съпруга на Сергей Станишев), оставя съмнението, че имиджът на България не е бил водещ мотив. Трети извод идва от харченето на останалите 500 хил. лв. от "спестената" печалба – без какъвто и да било план и проследяване на ефекта.

И не на последно място излиза въпросът: след като веднъж панаирът е бил избран за инструмент за заобикаляне на правилата, дали това не се е случило и друг път? И дали не се случва и с всички останали държавни дружества?

Вместо финал

Из стенограмата на МС от 20 юли 2006 г., Сергей Станишев: "Трябва да сме пределно ясни и откровени в това отношение, мисля, че ще има разбиране и от медиите, защото всички усещаме дефицита от гледна точна на представяне на това, какво България представлява в момента пред европейските ни партньори. Това е аргументът. Иначе господин Василев е прав, че е внесено без съгласуване, което е лошо, подчертавам. И че като принципна практика не е добра. Но това предлагам да направим."

"Реалната нужда от такова решение на Министерския съвет е свързана с практическата необходимост да засилим нашето комуникационно поведение и кампания по отношение на Европейския съюз в този важен и критичен момент на нашия процес на присъединяване."

Денят е 20 юли 2006 г., заседание на Министерския съвет (МС). Тогавашният премиер Сергей Станишев усилено защитава предложената от икономическия си министър и червен съпартиец Румен Овчаров идея: Панаирът в Пловдив да не даде част от печалбата си за държавния бюджет, както е по закон, а със задържаната сума да проведе рекламна кампания на България. Предложение, което е прецедентно не само за панаира, но и за всички други държавни дружества в България.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

20 коментара
  • The Core

    Абе истината е, че тогава един мухльо сваля една мадама, и се прави на мъж с държавните пари!
    И последващата история във времето го доказва!
    А това, че още се мотляви и каканиже по медиите е индикация че:
    1. Съдебната система спи зимен сън!
    2. Наглостта му е безгранична!

  • 2
    marksman avatar :-|
    marksman

    До коментар [#1] от "The Core":

    Не знам до колко хронологията ти е вярна.Мисля че парите са по-важни от любовта тук.Обаче ако това е крайната сума с мед да го намажеш.
    Дори предлагам един такъв бонус за всеки премиер , който не е главатар на бандата на Оушън.

  • 3
    bz avatar :-|
    bz

    Така се става шеф на ПЕС.
    Вие да не мислите че е безплатно ?!?
    По същия начин се влиза и в борда на БНП Париба.

  • 4
    plamenss avatar :-|
    plamenss

    Направо ми се доповр*ща само като чета.....

  • 5
    raden avatar :-P
    raden

    Всички приятелки на българските премиери са изключително предприемчиви бизнес дами с голям късмет.

  • 6
    detelinka29 avatar :-|
    detelinka29

    Е, то имиджова реклама се получи, но с негативен аспект. А защо не се потърси отговорност на Станишката и не вземат да му конфискуват имуществото по реда на закона за конфискуване на имущество, придобито по престъпен начин. Заобикалянето на закона е също толкова незаконно колкото и директното му нарушаване. Обаче държавата спи. Прокурорите също. А съдебната власт печели дела...за себе си.

  • 7
    bestbuy avatar :-?
    За да останат ХОРА в България.

    "Около половината от сумата пък се е върнала в България като възнаграждение за подизпълнителите – сегашната приятелка на Сергей Станишев Моника Йосифова."

    Тя пък му роди наследничка... Наследничката вече има открити банкови сметки...

    Това е първият в историята случай, когато Премиер на държава, корумпира себе си - плащайки предварително за нероденото си дете в бъдеще време.

  • 8
    today avatar :-|
    today

    До коментар [#3] от "bz":

    Не ги знам ПЕС ли са, МАСТИИ ли са, то всички са маскари, ама някои просто са си начело на класацията. Да припомням ли как коалиционния партньор на въпросния сергей ощипа 1,5 млн., щото бил много велик хидроенергиен експерт? Той като е такъв експерт защо плати 150 000 на други трима да напишат проекта, каква точно е неговата роля в случая.

  • 9
    frequentflyer avatar :-(
    frequentflyer

    кой господ ми пося семето тука?

  • За да останат ХОРА в България.

    [quote#9:"frequentflyer"]кой господ ми пося семето тука? [/quote]
    А, моля, моля.. Все някъде щеше да е.
    Ама ние сме виновни за това положение - ако бяхме взели пушките преди 22 години.. от крадливата сган, щеше да е останало много малко.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK