Кметът на София поиска оставки заради скандала с "Карат С"
Йорданка Фандъкова предупреди с последно предупреждение за уволнение двама от заместниците си


Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.
Кметът на София Йорданка Фандъкова поиска сурови наказания заради скандала със сбърканата сума, която общината трябваше да плати на частния превозвач "Карат С". Тя поиска оставките на зам.-изпълнителния директор на Центъра за градска мобилност (ЦГМ) Николай Костов и на Методи Аврамов, ръководител направление "Икономическо" в управлението. Фандъкова наложи наказание последно предупреждение за уволнение на двамата си заместници - по транспорта Любомир Христов, и по финансите Дончо Барбалов.
Имената им стояха под доклад, с който в края на октомври се предлагаше на общинските съветници да гласуват решение така, че компанията на Миролюб Столарски да получи над 13 млн. лв. и да прекрати частично отношенията си с общината. "Карат С" обслужва близо 30 от линиите на градския транспорт, 16 от тях общината поиска да ги поеме отново. За целта двете страни трябваше да се споразумеят за дължимите суми - главница и лихви. В последния момент числата, подадени от Центъра за градска мобилност бяха пресметнати отново и се оказа, че лихвите са малко над 0.63 млн. лв. вместо 3 млн. лв., както първоначално бяха записани. БСП и Синята коалиция поискаха оставките на зам.-кмета по транспорта Любомир Христов и на зам.-кмета по финансите Дончо Барбалов и направиха политически скандал. Социалистите сигнализираха в прокуратурата и заподозряха, че общината "спонсорира спонсор на ГЕРБ". Докладът беше изтеглен, а кметът Фандъкова нареди спешна проверка.
Резултатите от нея показаха, че София е щяла да бъде ощетена с над 2 млн. лв. и че разминаването е в резултат на техническа грешка. Едно от трите счетоводства в ЦГМ е ползвало фактурите за изчисление на сумите, което било неправилно.
"Поради тази причина, настоявам да бъде освободен и екипът, който е работил в изчисляването на сметките и призовавам ЦГМ да направи бърза оптимизация на структурата си", обясни Фандъкова на извънреден брифинг на "Московска" 33. Тя не се съмнявала в лоялността на двамата зам.-кметове, но те трябвало да извършат проверката в по-ранен период.
"Опасявам се, че това не е единственият случай и затова в момента ние извършваме проверки на десет структури в Столична община", каза кметът. Документите за "Карат С" ще бъдат изпратени в прокуратурата, а преговорите с частната компания за отношенията й с общината започват отначало.
В общината вече има сформирани две извънредни комисии, свързани с транспорта - едната, по настояване на общинския съветник от БСП Георги Кадиев, за конкретния случай с "Карат С", а другата ще провери всички договори с частни оператори - освен компанията на Миролюб Столарски, София е предоставила за обслужване част от линиите си и на "Юнион Ивкони" и "Еридантранс". Възможно е договорите и с тях да бъдат прекратени.
Официалните мотиви за предсрочното прекъсване на отношенията с частния превозвач "Карат С" са заради невъзможността на общината да промени т.нар. транспортна задача т.е. да намали пробега на автобусите като промени някои от маршрутите на линиите. Така София би спестила средства, а и удължението на метрото предполага подобна оптимизация. Договорите с операторите обаче не го позволяват. В същото време общината забавя от години плащанията към частните компании. Претенциите на Столарски например са не за 3 млн. лв. лихва, а двойно повече. Пред общинските съветници беше представена версията, че той се е съгласил на общата сума от малко над 13 млн. лв., като лихвите са начислени само за първите шест месеца от 2012 г.
Крайните мерки не са характерни за стила на управление на кмета Фандъкова. Досега единственият зам.-кмет, който е бил освободен от екипа й, беше Минко Герджиков, който управляваше финансите. Той обаче официално си тръгна сам, след като предизвика огромен скандал с ново райониране в столицата, което увеличи без предупреждение местните данъци на голяма част от жителите. Отгоре на това някои от сметките бяха сгрешени.
Сегашният ход на Фандъкова може да се приеме като демонстрация на твърда ръка заради политическия скандал, който възбудиха социалистите и дясната опозиция в общината. Строгият контрол, дори да е заради обществените очаквания, обаче е по-скоро необходим.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
18 коментара
"Опасявам се, че това не е единственият случай и затова в момента ние извършваме проверки на десет структури в Столична община".
Звучи като чудесен план.
Това беше за прокуратурата,а не за оставки.Опитват се да минат тънко.
Кметът НАСТОЯВА подчинения МУ Център за градска мобилност да ОПТИМИЗИРА структурата си ВМЕСТО САМ ДА Я ОПТИМИЗИРА?
Нали затова Столичната компания за градски транспорт и търговското дружество "Паркинги и гаражи" бяха преструктурирани в общинско предприятие под ПРЯКОТО ръководство на Кмета?
Къде гледаха софиянци като гласуваха за подобни 'интелИгенти'?
5-6 оставки, два жълти картона за зам.-кметове и изпратени проверки в прокуратурата - звучи доста рязко и смело.
Нещо ни пързалят.
Каква твърда ръка демонстрирала г-жа Фандъкова? Центърът за градска мобилност (който управлява и сините и зелени зони), и на който съвсем скоро не бе допусната проверка от Сметната палата, явно е черна касичка на ГЕРБ.
Осветете и публикувайте баланса на ЦГМ!
Поисканите оставки от форумната общественост са на лице. Сега какво ще хейтим?
А оставката на кмета, кога?
Прах в очите.
До коментар [#3] от "kardinalat":
В смисъл, кмета /който и да е/ е председател на СД и изпълнителен директор ???
Тази община ври и кипи от далавери. Източват се милиони левове.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.