Правителството каза твърдо "да" на "Южен поток"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Правителството каза твърдо "да" на "Южен поток"

Правителството каза твърдо "да" на "Южен поток"

България, изглежда, е минимизирала риска от загуби, но печалбата е неясна

8253 прочитания

"Газопроводът "Южен поток" е най-големият инвестиционен проект в Европа и с него жизненият статус на населението в България ще се увеличи, а в държавния бюджет ще влизат значителни приходи от транзитни такси." Това заяви председателят на УС на "Газпром" Алексей Милер, след като сложи подписа си под споразумението за окончателно инвестиционно решение за участието на България в проекта. От българска страна подпис сложи изпълнителният директор на Българския енергиен холдинг Михаил Андонов.

Оптимизмът на Милер обаче изглежда свръхголям. От известното дотук е ясно, че по-скоро България няма да изгуби от проекта. Спорно е обаче дали ще спечели нещо.

Какво ще спечели България

От публичните финансови параметри на проекта вече е ясно, че българската инвестиция в тръбата, която се равнява на малко над 1.6 млрд. евро, трябва да се възвърне за срок от 15 години, считано за получаване на Акт 16 за целия газопровод. Заложеният срок за достигане на договорената вътрешна норма на възвращаемост от 8% е 25 години. Въпреки че засега транзитните такси не са ясни, запознати с финансовия модел източници твърдят, че те не са фиксирани, а са "вързани" с договорената възвращаемост. Тези средства щели да бъдат гарантирани независимо от това доколко Русия ще успее да запълни капацитета на тръбата.

Според източниците в споразумението съществува и клауза, според която на 15-ата година страната ни се освобождава от плащането на кредитите (като за акционерното си участие, така и за дълговото финансиране на проекта), независимо дали транзитните такси за този период са успели да покрият направените разходи. С изтичането на този период отпада и единствената гаранция от наша страна - залогът върху 50% от акциите на "Южен поток България".

Защитени транзити

Сегашните количества от 17.8 млрд. куб. метра руски газ, които се транзитират през страната ни за Гърция, Турция и Македония също ще се запазят. Така "Булгартрансгаз" ще продължи да получава приходите си от транзитни такси, коментира министърът на икономиката и енергетиката Делян Добрев. По думите му за 2011 г. тези приходи са били на стойност 157 млн. лв. Единствената промяна, която ще настъпи с пускането в експлоатация на "Южен поток", е, че руският газ вече няма да преминава през Украйна и Румъния, а през новата тръба по дъното на Черно море. Това означава, че новата входна точка на българската транзитна система вече няма да е Черна вода на българско-румънската граница, а компресорна станция "Провадия". Така "Булгартрансгаз" ще загуби около 90 км от транзита на българска територия в отсечката между Черно море и "Провадия". Според Добрев и Андонов обаче загубата на този участък ще бъде компенсирана на "Булгартрансгаз" чрез транзитните такси. Не е ясно дали това ще стане заради увеличена транзитна такса или заради това, че са договорени допълнително 2.5 млрд. куб.м транзит за южните ни съседки. Отделно има възможност за страната ни да бъдат доставяни допълнителни количества от 1.6 млрд. куб. метра газ.

Бившият министър на енергетиката Трайчо Трайков обаче коментира пред БНР, че с промяната на трасето страната ни ще загуби по 40 млн. лв. годишно. Тази сума обаче реално представлява почти една трета от годишните транзитни такси, и то за отсечка от 90 км, при положение че цялата транзитна система е над 900 км.

Открити въпроси

Засега откритите въпроси, които остават по проекта, са получаване на положителна екологична оценка, без която проектът няма как да стартира. За проекта Бургас - Александруполис това беше основната (поне публично) причина, изтъквана от правителството, която спираше взимане на окончателно инвестиционно решение. В случая това не се оказа проблем, въпреки че тръбата отново ще излиза на морския бряг близо до Варна.

Другият въпрос, който е от съществено значение за целия проект, е дали ЕК ще разреши на "Газпром" да ползва 100% капацитета на тръбата, или ще трябва 50% от него да бъдат резервирани за други компании. Според руски източници, ако евентуално се стигне до втория вариант, Русия най-вероятно ще се откаже от изграждането на газопровода. По този въпрос вчера еврокомисарят по енергетика Гюнтер Йотингер заяви, че засега за проекта "Южен поток" липсва доклад, който да отбелязва необходимостта от допускането на изключения.

"Газопроводът "Южен поток" е най-големият инвестиционен проект в Европа и с него жизненият статус на населението в България ще се увеличи, а в държавния бюджет ще влизат значителни приходи от транзитни такси." Това заяви председателят на УС на "Газпром" Алексей Милер, след като сложи подписа си под споразумението за окончателно инвестиционно решение за участието на България в проекта. От българска страна подпис сложи изпълнителният директор на Българския енергиен холдинг Михаил Андонов.

Оптимизмът на Милер обаче изглежда свръхголям. От известното дотук е ясно, че по-скоро България няма да изгуби от проекта. Спорно е обаче дали ще спечели нещо.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

22 коментара
  • 1
    gospodin avatar :-(
    Г-н D

    И това правителство се вдписа в поредицата инвестиционни безумия. Сакса закопа милиарди в Белене, Станишев - в Цанков камък и други камънаци, а банкянския мужик да не остане по-назад - в Южен поток.
    За този проект обществото е информирано колкото и за Белене. Очакво ни същото...

  • 2
    tsyrvulan avatar :-|
    tsyrvulan

    Дано да е на добро. Щото има и вариант както правителството е казало твърдо ДА, руснаците след това твърдо да ни го набият.

  • 3
    goshogoshev avatar :-?
    goshogoshev

    А с Набуко какво стана

  • 4
    velmarinova avatar :-|
    Величка Маринова

    А какво каза днес комисар Йотингер за бъдещето на единния енергиен пазар и в частност за Южен поток
    http://ec.europa.eu/avservices/player/streaming.cfm?type=ebsvod&sid=214970

  • 5
    navy avatar :-|
    navy

    След 15 години /когато би трябвало да почнем да получаваме пари за транзит / я камилата, я камиларя.
    Щото тогава може и да няма газ за тръбата. То и сега няма достатъчно и тя няма да бъде натоварена и 1/2 даже 1/3 ама за руснаците тези проекти са политически .Той и северен поток е натоварен наполовина.
    В потвърждение вижте какво пише в "независимая газета"
    http://www.ng.ru/economics/2012-04-23/4_potok.html

  • 6
    tanas avatar :-P
    Танас

    Така да се каже този Паток ще излезе колкото един цял АЕЦ. :-)
    Вникнете в казуса '' Българската инвестиция равняваща се на 1.6 млрд. евро за 15 години, СЧИТАНО ОТ ПОЛУЧАВАНЕТО НА АКТ 16 ЗА ЦЕЛИЯТ ГАЗОПРОВОД ''
    Докато се проектира , докато се строй, докато минат тези 15 години считано от подписването на акт 16 ще стане нов век първото а с колко ще се оскъпи отделно ще смятат нашите внуци . :-)
    А честита баня за сега а и бръсненето на поне три поколения Българи ще е без сапун но за сметка на това ще е с пари и по братски. :-)
    ===================
    От публичните финансови параметри на проекта вече е ясно, че българската инвестиция в тръбата, която се равнява на малко над 1.6 млрд. евро, трябва да се възвърне за срок от 15 години, считано за получаване на Акт 16 за целия газопровод. Заложеният срок за достигане на договорената вътрешна норма на възвращаемост от 8% е 25 години.
    ===================
    Черно море - Провадия я има, я няма цели 30 тридесет километра но не и 90 деветдесет а ако измерването се счита от Румънската граница и разликата от новото трасе възможно е да е толкова инак Тодор Колев ще е прав за '' Варна, Варна пиристанище на Шумен ''. :-)
    ===================
    Така "Булгартрансгаз" ще загуби около 90 км от транзита на българска територия в отсечката между Черно море и "Провадия".

  • 7
    trezven avatar :-|
    Трезвен

    Изключително рисков проект. Аз за човек прокопсал от бизнес с руснаците не се сещам. Накрая като в 'Черна котка, бял котарак' нафтата ще се окаже гола вода. Стоя си на думата.

  • 9
    vassilun avatar :-?
    vassilun

    Защо ли имам съмнения, че пак се набутахме яко?! Проект, който води до държавна инвестиция от 1.6 милиарда евро би оказал съществен ефект върху финансите на държавата и е от общонационално значение. Няма ли организация, която да поиска публичност на пълната документация (и договори) по този проект по закона за публичност на информацията? Нека публикуват в интернет пълната документация, за да се убедим, че не сме прекарани отново!

    Атомстройекспорт ще оттегли ли иска си за компенсации за БеляНЕ?

  • 10
    string11 avatar :-|
    Стоян Петров

    Инвестицията няма начин да се изплаща от държавата. Просто не се обвързваме с гаранции или пряко финансиране. Наистина проектната цена от 3,3 млр. лева ми се струва висока. Но това примерно ни ощетява с 2 години, би трябвало 13 години да не получаваме нищо. Мисля, че това е разумно вместо да се набутваме с инвестиция. Можеше да не влизаме като инвеститор, а да си искаме просто таксата и според мен така беше най-добре.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK