Столица на колела
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Столица на колела

Амбицията е велосипедната мрежа да бъде относително непрекъсната и да свързва отделните квартали с централната градска част и с другите видове транспорт - нещо, което все още не е факт, а разпокъсаността на отсечките ограничава колоездачите.

Столица на колела

Общината обещава нови 66 км велоалеи до 2015 година

Кристина Климентиевна
8064 прочитания

Амбицията е велосипедната мрежа да бъде относително непрекъсната и да свързва отделните квартали с централната градска част и с другите видове транспорт - нещо, което все още не е факт, а разпокъсаността на отсечките ограничава колоездачите.

© Николай Николов


Развитието на велосипедния транспорт е много важен елемент от формулата за облекчаване на транспортните проблеми на София, но за съжаление градът все още е на светлинни години от повечето западноевропейски големи градове по този показател. Когато кметът Йорданка Фандъкова пое управлението на столицата, тя и главният архитект Петър Диков щедро обещаха поне 100 км велоалеи до края на 2013 г. Сега става ясно, че това обещание е било твърде амбициозно. Работата върви бавно, средствата не достигат, мисленето се променя трудно. И все пак факт е, че София направи важна крачка - от първите комични опити за "велоалеи", нарисувани с криволичеща жълта боя по тротоарите преди 5-6 години, до факта, че те вече присъстват в устройствените планове на София. Към днешна дата придвижването с велосипед в столицата вече е с двадесет и осем километра по-възможно, а планът на общината за развитие на велотранспорта е до края на 2015 г. трасетата да се увеличат с 66 км. Заложената сума за изпълнението на тази цел е над 24 млн. лева.

Амбицията е велосипедната мрежа да бъде относително непрекъсната и да свързва отделните квартали с централната градска част и с другите видове транспорт - нещо, което все още не е факт, а разпокъсаността на отсечките ограничава колоездачите.

Какво старо, какво ново

Първите опити за велоалеи през 2005-2006 бяха нелепи - около 6 км очертания с жълта боя върху тротоарите в централната градска част, чиито трасета предизвикваха изумление и смях у софиянци. Истинската работа започна в периода 2008 - 2011 г., когато общината е изградила 20.6 км. Това е струвало над 5 млн. лева. Планираното строителство за 2012 г. пък е 8 км за близо 3 млн. лева, като някои от трасетата все още не са готови. Но за сметка на това вече са изработени и монтирани 60 стойки за заключване на около 600 велосипеда близо до велоалеите, метрото и др.

Освен да свърже вече готовите алеи в относително непрекъсната веломрежа, като добави още над 20 нови отсечки, програмата до 2015 г. си поставя задача да подобри атрактивността и удобството на колоезденето, за да бъде реална алтернатива на автомобилите. Това според общината ще се случи чрез повече велопаркинги, велогардероби и охраняеми стоянки. Веломаршрутите ще бъдат обвързани със спирките, метрото и парковата среда, но ще се следи съвместяването им с пешеходното движение. Община смята да осигури поддръжката на велотрасета, паркинги и пътните знаци, като същевременно с това ще рекламира колоезденето сред потенциалните велосипедисти. Столицата мисли и за привлекателността на този вид транспорт със създаването на велосипеден ринг около централната градска част. Друга част на плана е изграждането и на трасета за развлечение и отдих - такива ще има от кв. "Младост" до местността Камбаните, от Борисовата градина до Зоопарка и дори от кв. "Люлин" до Банкя.

Друга цел на Столичната община е под формата на публично-частно партньорство да се въведе услугата "обществен велосипед", каквато наскоро обяви, че въвежда, и община Бургас.

Бъдещето

Очакванията на общината са програмата да подобри качеството и развитието на транспорта, като превърне София в модерна и развита европейска столица. Промяната в начините на пътуване ще стимулира гражданите да предпочетат и използват алтернативни и здравословни форми на транспорт, ще намали задръстванията и ще се появи очакваният екологичен ефект, смятат авторите на плана.

Нормално е обаче да поглеждаме скептично към подобни големи очаквания. Тези резултати са факт например в Холандия, където велосипедната мрежа в цялата страна надхвърля 17 хил. км, докато в цяла България е под 50 км. Посоката обаче е правилна. А хубавата новина е, че общината работи в тясна координация със сдруженията на велосипедистите при планирането и проектирането на новите трасета. Никой не знае по-добре от самите колоездачи от какво точно имат нужда, за да заменят изцяло автомобилите с екологичната и удобна алтернатива.

Развитието на велосипедния транспорт е много важен елемент от формулата за облекчаване на транспортните проблеми на София, но за съжаление градът все още е на светлинни години от повечето западноевропейски големи градове по този показател. Когато кметът Йорданка Фандъкова пое управлението на столицата, тя и главният архитект Петър Диков щедро обещаха поне 100 км велоалеи до края на 2013 г. Сега става ясно, че това обещание е било твърде амбициозно. Работата върви бавно, средствата не достигат, мисленето се променя трудно. И все пак факт е, че София направи важна крачка - от първите комични опити за "велоалеи", нарисувани с криволичеща жълта боя по тротоарите преди 5-6 години, до факта, че те вече присъстват в устройствените планове на София. Към днешна дата придвижването с велосипед в столицата вече е с двадесет и осем километра по-възможно, а планът на общината за развитие на велотранспорта е до края на 2015 г. трасетата да се увеличат с 66 км. Заложената сума за изпълнението на тази цел е над 24 млн. лева.

Амбицията е велосипедната мрежа да бъде относително непрекъсната и да свързва отделните квартали с централната градска част и с другите видове транспорт - нещо, което все още не е факт, а разпокъсаността на отсечките ограничава колоездачите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

21 коментара
  • 1
    zumz avatar :-|
    zumz

    Инициативата е добра. Обаче с тоя въздух, стари коли и ядосани таксиджии в София карането на велосипед далеч не е така здравословно както примерно в Амстердам или Копенхаген - столици с далеч по-чист въздух и традиционно уважение спрямо велосипедистите.

  • 2
    ssh34368102 avatar :-|
    роджър

    Не съм им фен, обаче по-добре велосипеди по /дори подобия на/ велоалеи, отколкото скутери между колите ...

  • 3
    nye avatar :-|
    nye

    Най-лесно би било да ги направят като тук в Бордо - по-голямата част от "велоалеите" са на самото платно. Заделена е една лента в едната и една в другата посока (около 0.8 - 1 метър всяка) в най-дясната част на платното и това е нарочено за велоалея. Не е красиво, но определено е функционално. За съжаление се съмнявам, че би могло да сработи в София, понеже веднага ще го заплюят я за място за паркиране, я за лента за изпреварване ...

  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#1] от "zumz":

    Точно ползващите ежедневно автомобил (т.нар. "автоталибани") си навличат ред здравословни проблеми, свързани с нервите и обездвижването. В България 60% от личните автомобили са с автогазови уредби, а такситата са на метан, така че от ауспусите им илзиза само вода и СО2. По ирония, основният замърсител на въздуха в София измежду превозните средства останаха точно "чавдарусите" (думата я видях от друг коментатор) на градския транспорт и това се вижда с просто око. Но те са толкова грохнали, че докато завършат велоалеите, сигурно ще са отпътували за скрап по чисто физически причини (иначе общината със сигурност си мечтае, да ги остави за още 20-30 години :-). София е изключително компактен град, сигурно 90% от населението живее в 10 км радиус около центъра. За сравнение, Грац има същата урбанизирана площ като София, а е 265 хиляди жители. Така че виждам голяма приложимост на придвижването с велосипеди, електровелосипеди, тротинетки с електромотор и др. такива джаджи. Въпросът е да се направят наистина пътеки и да се събере критична маса ползващи, която да увлече другите.

  • 5
    ltoshev avatar :-P
    Lubomir Toshev

    Аз в момента съм в Копенхаген и използвам колело за придвижване до работа - 22км всеки ден. Това е невероятен начин да се пести време от ходене на фитнес и същевременно ни прави много по здрави.

    Общината добре се е насочила, но според мен това трябва да стане национален приоритет и да има закони приети от парламента, които да задължават общините да правят вело алеи.

    София има нужда от по чист въздух, за да е приятно да се кара колело, а това значи по-високи данъци за колите и по-високи цени на колите като цяло. Не може хлапаците на 18 години да карат коли, трябва автомобила да е скъпо удоволствие за работещи хора.

  • 6
    hristomir avatar :-|
    Христомир Йорданов

    не че нещо, ама изминавам всеки ден по 25 км на колело в тоя наш хубав град. Оценката ми за съществуващите вело-алеи, по картата от статията:
    - Ломско шосе: не съм я пробвал, дай боже да е сгодна;
    - бул. Витоша: много трудно използваема, по средата на пешеходна улица е, хората си ходят нагоре-надолу и не се съобразяват, естествено. Започва и свършва таман в нищото, не е продължена в реконструираната част при кръстовището с бул. Патриарх Евтимий; оценка среден(3)
    - бул. Евлогий Георгиев: трудно използваема, пресича канала няколко пъти, прави невероятно остри и тесни завои, които не могат да се вземат с колело, при НДК началото и́ е неуловимо; оценка добър (3 1/2);
    - бул. Цар Борис III: Прекрасна вело-аеля, пешеходците са се научили да не ходят по нея, човек може да се движи с прилична скорост. Трябва да се внимава с колите, че понякога я пресичат по безотговорен начин, свършва в нищото; оценка отличен (5 1/2);
    - бул. Акад. Гешов: тотално неизползваема поради паркирани коли и пешеходци; оценка слаб (2);
    - бул. Гоце Делчев: средна хубост, малко паркирали коли, пешеходците още се учат да внимават по нея, пресича и заобикаля някои места по не най-подходящ начин, позволява средна скорост на каране; оценка мн. добър (4 1/2);
    - Велоалея Ловен Парк: прекрасна велоалея, спокойствие и чист въздух, но асфалтът е много лош и откъм кв. Хладилника има кучета, които понякога правят забележка; оценка отличен (5 1/2);
    - Велоялея Младост: същото, като тази по бул. Гоце Делчев. Личи се, че са правени при еднакви условия.

    В заключение двете най-добри велоалеи са правени по соца.

  • 7
    finland avatar :-|
    Finland

    До коментар [#4] от "cinik":

    Така и така СО винаги плаче, че се вливат повече пари в републиканският бюджет и получава по-малко от колкото изкарва...

    Може би ще е интересна компенсация, правителството да помогне и да закупи модерни дизелови plug-in hybrid автобоси (такива имат от Волво да речем), които да заменят старите общински бараки в 4-5те най-големи градове.

  • 8
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#7] от "Finland":

    Tрябва да се търси ефективност на инвестициите. При 40-50 години технологично изоставане в автобусния транспорт не сме я докарали дотам, че да използваме технологии, които още си пробиват и са безсрамно скъпи. Аз затова се ядосах на новите тролеи Шкода, защото всеки един от тях струваше по 600 хиляди евро - колкото 4 нови автобуса със същия капацитет. Явно се е заформил европейски картел, докато при автобусите конкуренцията е по-голяма. И ние се набутахме с двата крака в картела. Няма смисъл да имаш 1 нов тролей и да оставиш 4 икаруса да пушат след него. По-добре за същите средства да оставиш стария тролей (от него емисии няма) и да смениш 4-те икаруса.

  • 9
    anihilator_jack avatar :-|
    anihilator_jack

    Капитал оправете си картата - велоалеята по Ломско вече продължава и през надлез Надежда по Мария Луиза до Лъвов мост. Всъщност снимката, която сте използвали май е точно от тази велоалея!

  • 10
    stoyant avatar :-|
    Stoyan Tsolov

    Всеки ден се придвижвам с колело до работа (18 км около 10 месеца в годината, София). Твърдо съм против пилеенето на пари за велоалеи в страна като България! Новите алеи в София са неизползваеми за целта, за която би имало смисъл да се харчат милиони. Това са алеи за деца или за разходка в неделя (ако има хора, които изпитват удоволствие да се разхождат около канала например ;-)
    Далеч преди велоалеята в еволюцията на градската среда се намира тротоара. В град, в който не е осигурено правото на хората да ходят по тротоари, а самите тротоари са скапани, неизползваеми или заети с паркирали коли, да се строят велоалеи е цинично и безсмислено. София изпитва своя автомобилен възход и се намира там, където са били западните градове през 60-те и 70-те години. не можеш да прескочиш еволюцията.
    Новите алеите се строят върху тротоара и не позволяват скорост по голяма от 10-15 км/ч. Един човек като мен, който използва колелото за основно транспортно средство кара със скорост 30, понякога 40 км/ч и винаги ще продължавам да използвам пътното платно. Безумно е да съм върху тротоара, защото не се разхождам, а карам за работа и мога да убия някой. "Алеите" по "Гоце Делчев" , по Евлоги Георгиев и други са чиста подигравка и пари изхвърлени на вятъра. Това са тротоари, върху които са нарусувани колелца?!
    Ако полицията си вършеше работата и десните платна на улиците бяха свободни от паркирали наглеци, както е в цивилизивания свят и според българския закон, това би помогналто около 10 пъти повече на велосипедистите от "детска" вело алея, върху тротоара за 3-4 милиона. Но нашите управници са хора, които си мислят, че всичко се решава с хвърляне на пари и със строежи. а то с акъл и отношение по-добре се получава. И да построиш 1000 велоалеи, ако ги подържаш като тази в Младост (паркирали коли вече унищожиха настилката) няма смисъл.

    1. Хващам се на бас, че проектантите на новите алеи никога няма да ги използват и никога не са карали колело в града.
    2. Ще пропагандирам за велоалеи тогава, когато сиурането върху тротоара у нас започне да се възприема от властите и от гражданите като нарушение и тежка простащина.
    До тогава - Не бъдете наивни и не позволявайте да ви убеждават, че искат София да стане Копенхаген. Не искат!!!!!!!!!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK