С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
21 18 ное 2012, 17:04, 7181 прочитания

Столица на колела

Общината обещава нови 66 км велоалеи до 2015 година

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Развитието на велосипедния транспорт е много важен елемент от формулата за облекчаване на транспортните проблеми на София, но за съжаление градът все още е на светлинни години от повечето западноевропейски големи градове по този показател. Когато кметът Йорданка Фандъкова пое управлението на столицата, тя и главният архитект Петър Диков щедро обещаха поне 100 км велоалеи до края на 2013 г. Сега става ясно, че това обещание е било твърде амбициозно. Работата върви бавно, средствата не достигат, мисленето се променя трудно. И все пак факт е, че София направи важна крачка - от първите комични опити за "велоалеи", нарисувани с криволичеща жълта боя по тротоарите преди 5-6 години, до факта, че те вече присъстват в устройствените планове на София. Към днешна дата придвижването с велосипед в столицата вече е с двадесет и осем километра по-възможно, а планът на общината за развитие на велотранспорта е до края на 2015 г. трасетата да се увеличат с 66 км. Заложената сума за изпълнението на тази цел е над 24 млн. лева.

Амбицията е велосипедната мрежа да бъде относително непрекъсната и да свързва отделните квартали с централната градска част и с другите видове транспорт - нещо, което все още не е факт, а разпокъсаността на отсечките ограничава колоездачите.

Какво старо, какво ново



Първите опити за велоалеи през 2005-2006 бяха нелепи - около 6 км очертания с жълта боя върху тротоарите в централната градска част, чиито трасета предизвикваха изумление и смях у софиянци. Истинската работа започна в периода 2008 - 2011 г., когато общината е изградила 20.6 км. Това е струвало над 5 млн. лева. Планираното строителство за 2012 г. пък е 8 км за близо 3 млн. лева, като някои от трасетата все още не са готови. Но за сметка на това вече са изработени и монтирани 60 стойки за заключване на около 600 велосипеда близо до велоалеите, метрото и др.

Освен да свърже вече готовите алеи в относително непрекъсната веломрежа, като добави още над 20 нови отсечки, програмата до 2015 г. си поставя задача да подобри атрактивността и удобството на колоезденето, за да бъде реална алтернатива на автомобилите. Това според общината ще се случи чрез повече велопаркинги, велогардероби и охраняеми стоянки. Веломаршрутите ще бъдат обвързани със спирките, метрото и парковата среда, но ще се следи съвместяването им с пешеходното движение. Община смята да осигури поддръжката на велотрасета, паркинги и пътните знаци, като същевременно с това ще рекламира колоезденето сред потенциалните велосипедисти. Столицата мисли и за привлекателността на този вид транспорт със създаването на велосипеден ринг около централната градска част. Друга част на плана е изграждането и на трасета за развлечение и отдих - такива ще има от кв. "Младост" до местността Камбаните, от Борисовата градина до Зоопарка и дори от кв. "Люлин" до Банкя.

Друга цел на Столичната община е под формата на публично-частно партньорство да се въведе услугата "обществен велосипед", каквато наскоро обяви, че въвежда, и община Бургас.



Бъдещето

Очакванията на общината са програмата да подобри качеството и развитието на транспорта, като превърне София в модерна и развита европейска столица. Промяната в начините на пътуване ще стимулира гражданите да предпочетат и използват алтернативни и здравословни форми на транспорт, ще намали задръстванията и ще се появи очакваният екологичен ефект, смятат авторите на плана.
Нормално е обаче да поглеждаме скептично към подобни големи очаквания. Тези резултати са факт например в Холандия, където велосипедната мрежа в цялата страна надхвърля 17 хил. км, докато в цяла България е под 50 км. Посоката обаче е правилна. А хубавата новина е, че общината работи в тясна координация със сдруженията на велосипедистите при планирането и проектирането на новите трасета. Никой не знае по-добре от самите колоездачи от какво точно имат нужда, за да заменят изцяло автомобилите с екологичната и удобна алтернатива.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Мей оцеля, но драмата Brexit продължава, ЕЦБ спира да печата пари 1 Вечерни новини: Мей оцеля, но драмата Brexit продължава, ЕЦБ спира да печата пари

И още: Папа Франциск ще посети България през май месец догодина; Рим свива бюджетния дефицит за 2019 г. до 2%, както поиска Брюксел

13 дек 2018, 1344 прочитания

Бойко Борисов и Франс Тимерманс разговаряли за гражданската конфискация Бойко Борисов и Франс Тимерманс разговаряли за гражданската конфискация

Разговорът бил "дружески и професионален", коментира премиерът, който е бил инициатор на срещата

13 дек 2018, 994 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Административна отрова

Планирано ограничение за осем рецепти на час в аптеките ще затрудни достъпа до лекарства

Всяко движение на всеки гражданин

Китай планира противоречива система за "социален кредит", която съди всеки жител според поведението

Как се прави меден бизнес

Основаната през 2016 г. от Петко Симеонов компания за биомед Bulgarian Organic Foods продава основно навън и гледа към създаване на собствен бранд

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Кино: "Курск"

Трогващ авторски трилър по действителен случай

Диалози на гениалността

Една изложба в два музея изследва културната приемственост и метафизичната връзка между Бунюел и Гоя

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 49

Капитал

Брой 49 // 08.12.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Мей оцеля, но драмата Brexit продължава, ЕЦБ спира да печата пари

Емисия

DAILY @7PM // 13.12.2018 Прочетете