С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
21 18 ное 2012, 17:04, 7397 прочитания

Столица на колела

Общината обещава нови 66 км велоалеи до 2015 година

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Развитието на велосипедния транспорт е много важен елемент от формулата за облекчаване на транспортните проблеми на София, но за съжаление градът все още е на светлинни години от повечето западноевропейски големи градове по този показател. Когато кметът Йорданка Фандъкова пое управлението на столицата, тя и главният архитект Петър Диков щедро обещаха поне 100 км велоалеи до края на 2013 г. Сега става ясно, че това обещание е било твърде амбициозно. Работата върви бавно, средствата не достигат, мисленето се променя трудно. И все пак факт е, че София направи важна крачка - от първите комични опити за "велоалеи", нарисувани с криволичеща жълта боя по тротоарите преди 5-6 години, до факта, че те вече присъстват в устройствените планове на София. Към днешна дата придвижването с велосипед в столицата вече е с двадесет и осем километра по-възможно, а планът на общината за развитие на велотранспорта е до края на 2015 г. трасетата да се увеличат с 66 км. Заложената сума за изпълнението на тази цел е над 24 млн. лева.

Амбицията е велосипедната мрежа да бъде относително непрекъсната и да свързва отделните квартали с централната градска част и с другите видове транспорт - нещо, което все още не е факт, а разпокъсаността на отсечките ограничава колоездачите.

Какво старо, какво ново



Първите опити за велоалеи през 2005-2006 бяха нелепи - около 6 км очертания с жълта боя върху тротоарите в централната градска част, чиито трасета предизвикваха изумление и смях у софиянци. Истинската работа започна в периода 2008 - 2011 г., когато общината е изградила 20.6 км. Това е струвало над 5 млн. лева. Планираното строителство за 2012 г. пък е 8 км за близо 3 млн. лева, като някои от трасетата все още не са готови. Но за сметка на това вече са изработени и монтирани 60 стойки за заключване на около 600 велосипеда близо до велоалеите, метрото и др.

Освен да свърже вече готовите алеи в относително непрекъсната веломрежа, като добави още над 20 нови отсечки, програмата до 2015 г. си поставя задача да подобри атрактивността и удобството на колоезденето, за да бъде реална алтернатива на автомобилите. Това според общината ще се случи чрез повече велопаркинги, велогардероби и охраняеми стоянки. Веломаршрутите ще бъдат обвързани със спирките, метрото и парковата среда, но ще се следи съвместяването им с пешеходното движение. Община смята да осигури поддръжката на велотрасета, паркинги и пътните знаци, като същевременно с това ще рекламира колоезденето сред потенциалните велосипедисти. Столицата мисли и за привлекателността на този вид транспорт със създаването на велосипеден ринг около централната градска част. Друга част на плана е изграждането и на трасета за развлечение и отдих - такива ще има от кв. "Младост" до местността Камбаните, от Борисовата градина до Зоопарка и дори от кв. "Люлин" до Банкя.

Друга цел на Столичната община е под формата на публично-частно партньорство да се въведе услугата "обществен велосипед", каквато наскоро обяви, че въвежда, и община Бургас.



Бъдещето

Очакванията на общината са програмата да подобри качеството и развитието на транспорта, като превърне София в модерна и развита европейска столица. Промяната в начините на пътуване ще стимулира гражданите да предпочетат и използват алтернативни и здравословни форми на транспорт, ще намали задръстванията и ще се появи очакваният екологичен ефект, смятат авторите на плана.
Нормално е обаче да поглеждаме скептично към подобни големи очаквания. Тези резултати са факт например в Холандия, където велосипедната мрежа в цялата страна надхвърля 17 хил. км, докато в цяла България е под 50 км. Посоката обаче е правилна. А хубавата новина е, че общината работи в тясна координация със сдруженията на велосипедистите при планирането и проектирането на новите трасета. Никой не знае по-добре от самите колоездачи от какво точно имат нужда, за да заменят изцяло автомобилите с екологичната и удобна алтернатива.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Борисов очаква атака тип "Костинброд" 4 Борисов очаква атака тип "Костинброд"

Премиерът призова активистите на ГЕРБ да помолят избирателите "да ни извинят за слабостите" и да гласуват

19 май 2019, 1237 прочитания

Вечерни новини: По-важното от уикенда и какво се очаква през новата седмица 1 Вечерни новини: По-важното от уикенда и какво се очаква през новата седмица

Предсрочни избори в Австрия; Борисов очаква провокации преди евровота; Слаб интерес към държавната туристическа кампания; КПКОНПИ заведе дело срещу Емилиян Гебрев

19 май 2019, 1399 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Административна отрова

Планирано ограничение за осем рецепти на час в аптеките ще затрудни достъпа до лекарства

Къде удря търговската война между САЩ и Китай

Митата между Вашингтон и Пекин няма да доведат до големи директни икономически загуби, но увеличават световната несигурност

Страхотна камера в познат дизайн

Huawei P30 Pro надгражда предшественика си P20 Pro във всеки аспект

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Фотографът на печалния образ

Изложбата "Изгнания" на документиралия Пражката пролет Йозеф Куделка за пръв път напуска Париж, за да гостува в София

Кино: "Щастливия Лазаро"

С фантазия и щедро сърце срещу неправдите в света