С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
13 19 ное 2012, 19:49, 8893 прочитания

1400 проблема на ден

Ремонт на най-ползвания от превозвачите граничен пункт носи огромни загуби за товарния трафик

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Българската администрация прави плановете си, без да се съобразява с интереса на фирмите - без да дава предварителна информация за предстоящото затапване и без да организира ремонта така, че да не пречи на товарния трафик
"Когато преминеш българско-турската граница при Капитан Андреево, имаш чувството, че влизаш от азиатска в европейска страна, а не обратното. Откъм България пътят е тесен и лош, а оттатък - широк, гладък и с цялата нужна инфраструктура." Впечатленията са на собственик на българска компания за тежкотоварен транспорт, за която превозите от, за и през Турция са ежедневие. Това всекидневие обаче от няколко дни е особено изнервено и ако се съди по информацията от ресорните министерства, ще става все по-зле и ще трае година и половина.

Граничният пункт, през който минава основната част от трафика на стоки от южната ни съседка към Европа (едно от малкото натоварени направления в иначе стагниращия бизнес) от събота, е, меко казано, затруднен, а от двете страни на границата има километрични опашки от камиони. Причината - струпване на строителни и софтуерни ремонти от двете страни. А последствието - огромни загуби за превозвачите.


Двоен блокаж

Между 14 и 60 километра - в тези граници варира дължината на опашката тирове на Капитан Андреево от събота до понеделник вечер. Във вторник и през следващите няколко дни ще е още по-зле - пунктът няма да обслужва камиони от 11 до 18 часа.

Видео

Както обикновено се случва - причините са комплексни, в конкретния казус - наслагването на два ремонта. Първо, българската страна реконструира граничния пункт и инфраструктурата към него и ще го прави идната година и половина. И второ, турската пък подменя софтуера за обработка на документите на превозвачи - не само на Капъкуле, а по всичките си граници. Именно комбинацията между двете е причина за образувалата се тапа.



"Проблемът изобщо не е от нашите компетенции. Но, доколкото имаме информация, забавянето идва основно от Турция, която подменя граничния си софтуер. Затова обработката се забавя. Във вторник със сигурност турците няма да обслужват изобщо, а за следващите дни нямаме информация", казаха от Министерството на транспорта, съобщенията и информационните технологии.

Българският принос

Дали и доколко причината най-натовареното трасе за тежкотоварни камиони през България да бъде затапено е в турския софтуер - ще се разбере скоро. Самите превозвачи са получили информация, че
подмяната му ще продължи максимум месец, като далеч не през цялото това време забавянията ще са такива.

Съществен принос за запушването обаче има и българската страна, която от няколко дни започна ремонт на самия граничен пункт. В резултат в последната отсечка преди границата половината от пътя практически е разкопана. На пункта скоро ще закипи и активно строителство (виж карето).

Вместо да се ползват два кантара (камионите задължително се мерят при преминаването през пункта), сега отворен е един: преди да се качи на кантара, всеки камион трябва да мине през дезинфекционна локва, а сега едната такава е разкопана, разказа представител на транспортна компания. Заради българския ремонт обаче повечето превозвачи са песимисти, че запушването на границата при Свиленград ще приключи с края на софтуерния ремонт от турска страна.

Кой губи

По информация от "Гранична полиция", през ГКПП Капитан Андреево-Капъкуле на ден минават средно по 1400 товарни автомобила в двете посоки. Според службата за последното денонощие драстично намаление няма: данните са за 1360 камиона общо, от които 650 влизащи от Турция.

Съвсем различно е положението обаче според самите транспортни фирми, чиито собственици твърдят, че превозните им средства чакат дълги часове. "Загубите за нас са огромни", коментира Илиян Филипов, собственик на пловдивската автомобилна фирма ПИМК. В момента компанията има над 60 камиона в Турция. Недоволството на транспортния бранш е породено основно от това, че никой не го е уведомил за началото на реконструкциите на пункта, като това го е лишило от възможността да предвиди забавянето. А транспортът все пак, е свързан с договореност за време на доставките, за което се плащат неустойки. Няма и достатъчно добри алтернативни пътища, а при един дълго продължаващ ремонт това ще бъде съществено.

От бранша изчисляват и загубите си. "Вредите за нас са под формата на време, през което камионът не работи, а чака. Средният ни разход на денонощие на камион е 150 евро. Толкова ще бъде загубата от чакането на границата", изчислява Филипов. Сумата от 150 евро потвърждава и собственикът на "Дискордия" Христо Христов. Възможните алтернативни трасета са през Лесово-Хамзабейли и през Малко Търново-Дерекьой (който обаче е само за леки коли). Според представители на бранша вариантът с пренасочването на трафика към Лесово не е решение, тъй като и там ще има изчакване от 24 часа. Лошият път (на места покрай комплекса "Марица-изток" нямало асфалт) дотам също ще усложни и забави трафика. При това удължаване на един курс с разстояние от 200 километра е допълнително финансово утежнение при разход на гориво от над 35 на сто. "Фаталното тепърва започва", пък беше категоричен Красимир Лалов, председател на Националното сдружение на българските превозвачи. Той обрисува ситуацията така: "Все едно от София за Слънчев бряг да ви карат да минавате през Плевен." Сега от ПИМК например пренасочват камионите си за гръцката граница през пункт Капитан Петко войвода и оттам за Турция през пункт Ипсала. Това удължава маршрута с около 200 километра, но става по-бързо.

Председателят на Българската асоциация за спедиция, транспорт и логистика Георги Минчев припомня ситуацията от миналата година, когато за няколко месеца поради планов ремонт беше затворена жп линията към Турция, отново без предупреждение. "Накрая ремонтът приключи, но ние си изгонихме клиентите, тъй като свикнаха да минават по друго трасе. Големи немски компании започнаха да минават през Гърция за Турция, разказва той. Транспортните схеми се променят бързо там, където се създават пречки и няма уважение към клиента."

Пренасочването на даден камион през друг маршрут впрочем не е никак лесно упражнение и е възможно само до определен момент от дължината на самия курс. За да се вземе разрешително за Турция например, превозвачът прави резервация за такова за конкретния камион в електронната система на автомобилната администрация и в него упоменава самия пункт, през който тирът ще мине. Самият документ се получава на границата. Освен това в тир карнетата, с която задължително трябва да разполага всеки камион, също се записва конкретният ГКПП, през което той ще премине. С една дума, камионите не могат толкова лесно да се местят по картата, както си мисли администрацията.

Парите на другите

Превозите от Турция към Европа от доста време са основен източник на поръчки на иначе поизтънелия български товарен транспорт. Затова очевидно собствениците на компаниите от този сектор в страната ще направят възможното да не губят клиентите си, за които и без това са в конкуренция както с турските, така и с европейските компании от бранша. Неприятното в случая е това, че българската администрация очевидно прави собствените си планове, без да се съобразява с интереса на фирмите, и за това ясно говори липсата както на предварителна информация за предстоящото затапване, така и нежеланието самият ремонт да се организира така, че да не пречи на товарния трафик. А едва ли за администрацията не е ясно, че веднъж реорганизирани, транспортните потоци не е много ясно дали ще се върнат в старото си русло. От това пък ще изгуби не друг, а именно българския транспортен бранш. Тоест важното е не някой след време да се похвали с ремонтиран пункт, а той да продължи да е оживен.
Добрите намерения
На и точно преди ГКПП Капитан Андреево-Капъкуле в момента текат два ремонта. Единият представлява модернизация на целия пункт и се изпълнява от "Понсстройинженеринг", обясниха от Министерството на финансите. Фирмата е избрана след проведен международен търг по правилата на Световната банка. Договорът с нея е за 27.58 млн. лв. и има срок на изпълнение 18 месеца. Отделно от това се изгражда и отсечката от автомагистрала "Марица" до самия пункт. Там срокът за приключване е 16 месеца, а цената - 21 млн. лв. Средствата са осигурени основно от Световната банка, а съфинансирането от българския бюджет е 25%.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Главният архитект на София предлага промените в ЗУТ. Но отказва да ги обясни Главният архитект на София предлага промените в ЗУТ. Но отказва да ги обясни

"Капитал" поиска от Здравко Здравков да даде детайли и примери за внесените законови предложения за ателиета, апартхотели, общежития, системи за паркиране, но не получи отговор

20 ное 2019, 583 прочитания

Нов опит системата бонус-малус да заработи от следващата година Нов опит системата бонус-малус да заработи от следващата година

Първите отстъпки и надбавки от базовите цени на задължителната застраховка "Гражданска отговорност" ще дойдат през 2021 г.

20 ное 2019, 560 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Борисов поръча на СДС новия конституционен съдия

На среща с премиера лидерът Емил Кабаиванов приел да разсече гордиевия възел

Още от Капитал
Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

След Гешев 2.0, Цацаров 2.0 - радостта е двойна

Властта лъже Европа и гражданите, че ще въведе контрол над всесилния главен прокурор. Прави обратното

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

Ново място: Смесен магазин "Зоя"

Веригата за био продукти се разширява с обект на пл. "Гарибалди"

Филм след филм

Забравени класики и модерно авторско кино на "Киномания" 2019

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10