Следваща станция: Терминал 2
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Следваща станция: Терминал 2

Министърът по еврофондовете Томислав Дончев, министърът на транспорта Ивайло Московски и столичният кмет Йорданка Фандъкова направиха първа копка на продължението на третата отсечка от метрото до аеропорта.

Следваща станция: Терминал 2

След две години и инвестиция от 136 млн. лв. метрото ще стига до летището

11110 прочитания

Министърът по еврофондовете Томислав Дончев, министърът на транспорта Ивайло Московски и столичният кмет Йорданка Фандъкова направиха първа копка на продължението на третата отсечка от метрото до аеропорта.

© Юлия Лазарова


Три компании работят върху изграждането на новите 5 км.

Скоро и към Бизнес парка

За отсечката от първи метродиаметър, която ще достигне до "Бизнес парк София", в момента тече процедура за избор на изпълнители. Общата дължина на трасето е малко над 2600 м. То ще бъде изградено от две компании. Участъкът е изцяло подземен и ще има три метростанции. 

"Срокът за подаване на оферти е 6 декември и още същия ден те ще бъдат отворени", каза за "Капитал Daily" инж. Братоев. Според него е напълно вероятно комисията, която ще оценява участниците да приключи работа до края на януари и през февруари да бъдат подписани договорите с изпълнителите. "Нашите предвиждания са през март да започне строителството, защото участъкът трябва да бъде завършен едновременно с този до летището", допълни Братоев. Според него е напълно възможно това да се случи, тъй като срокът на изпълнение на трасето от "Младост" до "Бизнес парк София" е 24 месеца.

В началото на 2015 г. до летище София ще може да се стига и по още един начин – с метрото. Изграждането на отсечката, която ще доведе градската железница до втория терминал на аерогарата, започна, а изпълнителите имат срок от 28 месеца, за да завършат проекта. Той е част от разширението на първия метродиаметър и е продължение на разклонението, което стигна до бул. "Цариградско шосе". 

След като заработи новата отсечка, се очаква пътуващите с метро да нараснат с 90 хил. дневно. В момента двата действащи лъча на метрото обслужват по около 300 хил. души на ден. Според изпълнителния директор на "Метрополитен" инж. Стоян Братоев това означава, че метрото обслужва около 25-30% от пътниците в София. "Ако този процент надхвърли 35-40% значи, че системата е добра", допълни той.

От-до, от-до

Срокът, в който трябва да бъде изпълнена отсечката от близо 5 км, е 28 месеца. Тя е разделена на три, като първите два участъка са подземни, а третият е наземен. 

Началото на трасето е от бул. "Цариградско шосе", а крайната му точка е "Терминал 2" на летище София. Първият участък, който е с дължина от около 1050 м, ще доведе метрото до бул. "Цветан Лазаров" и "Димитър Списаревски" в жк "Дружба 2". Ще бъде изградена и една метростанция. Също с една станция ще е и втората отсечка, която ще стигне бул. "Искърско шосе" и ул. "Поручик Неделчо Бончев" в жк "Дружба 1". 

Най-лесен за изпълнение, но и най-дълъг – малко над 2000 м, е третият участък. Той включва и изграждането на две метростанции, една от които на естакада. Тази отсечка преминава през промишлената зона "Гара Искър" и достига до втория  летищен терминал.

Европари за софийското метро

Изграждането на целия участък ще струва 136 млн. лв., като средствата са осигурени от оперативна програма "Транспорт". През октомври Министерският съвет даде разрешение на транспортното министерство да подпише договор за безвъзмездната финансова помощ с "Метрополитен" както за тази част от метрото, така и за следващия проект за разширение на градската железница – участъка до Бизнес парк София. Общата финансова помощ е в размер малко над 215 млн. лв.

Първоначално в обхвата на оперативната програма попадаше само трасето от бул. "Цариградско шосе" до летището. Заради постигнатата чувствително по-ниска от индикативната стойност цена обаче се взе решение със спестения ресурс да бъде финансирана и отсечката, която ще достигне да жк Младост 4. 

"Метрото в София е включено в един малък брой проекти на Европейската комисия, които се дават за пример във всички държави на Европейския съюз", твърди министърът на транспорта Ивайло Московски. Според него достигането на метрото до летището ще превърне аерогарата в един модерен интермодален транспортен център. 

Кой строи

Надпреварата за проектиране и строителство на отсечката беше голяма. За участие в търга до края на февруари, когато изтече срокът, бяха подадени общо 15 оферти. Основният критерий за избор, както и при другите големи инфраструктурни проекти, беше най-ниската цена.

Така в средата на май, още при отварянето на ценовите оферти, станаха ясни и победителите - обединенията "Станилов – Метропроект" с водещ партньор "Станилов", "Метро Дружба" (водещ е "Трейс груп холд") и консорциумът "Метро Сифер" (с водещ "Сиенит"). С първите две договорите бяха подписани още лятото, но обжалване на избора на третия  участник в Комисията за защита на конкуренцията забави контракта между него и "Метрополитен".

В режим на проектиране

Въпреки че за трети метродиаметър все още се говори в бъдеще време, през седмицата вече започнаха да се дискутират неговите бъдещи отклонения. Новината дойде от главния архитект на София Петър Диков, който каза, че се мисли по вариант третият лъч да стига до зала "Армеец". 

Според изпълнителния директор на "Метрополитен" инж. Стоян Братоев идеята на Петър Диков за разклонение на третият лъч до зала "Армеец" е "само идея". "Още е рано, първо трябва да направим проучване на възможните разклонения и да се избере най-подходящият вариант", допълни той.

"В момента фокусът е върху третата линия и разклоненията на първи диаметър, които са в ход", каза пред "Капитал Daily" зам.-кметът по транспорта Любомир Христов. Според него третият лъч на метрото е базов, а различните вариации за разклонения са проекти, които могат да се реализират след анализ на разходите и ползите. "Третата линия ще даде възможност за пълноценно транспортно обслужване на града и той ще придобие съвсем различен облик", добави Христов.

Чешката компания "Метропроект" вече работи по подробния проект на базовото трасе на трети метродиаметър. Срокът за завършване на проекта е до края на 2013 г. Одобреното трасе е от колелото на трамвая по бул."Ботевградско шосе", през бул. "Владимир Вазов", театър "Зад канала", паметника на "Патриарх Евтимий", бул."България", кв. "Красно село" до кв. "Овча купел".  Проектът е заложен за финансиране за следващия програмен период по оперативна програма "Транспорт". Метродиаметърът е 15.5 км, с 18 станции и с прогнозна стойност според проектанта от над 700 млн. евро. Планира се този лъч да обслужва 162 хил. пътници дневно, а цялото разстояние да се изминава за около 30 минути. 

Братоев допълва, че този проект е скъп и най-вероятно средствата ще стигнат само за него. Въпреки това той уточни, че проектирането за различни разклонения на метрото продължава, но не в посока трети диаметър. "Сега започваме проект от бул. "Джеймс Баучер" до жк "Хладилника", правим проучване и връзки с лифт "Симеоново" и в "Люлин" за продължение към Околовръстното, но това са подготовки на проекти, за да има готови, ако има финансиране", допълни Братоев.
Три компании работят върху изграждането на новите 5 км.

Скоро и към Бизнес парка

За отсечката от първи метродиаметър, която ще достигне до "Бизнес парк София", в момента тече процедура за избор на изпълнители. Общата дължина на трасето е малко над 2600 м. То ще бъде изградено от две компании. Участъкът е изцяло подземен и ще има три метростанции. 

"Срокът за подаване на оферти е 6 декември и още същия ден те ще бъдат отворени", каза за "Капитал Daily" инж. Братоев. Според него е напълно вероятно комисията, която ще оценява участниците да приключи работа до края на януари и през февруари да бъдат подписани договорите с изпълнителите. "Нашите предвиждания са през март да започне строителството, защото участъкът трябва да бъде завършен едновременно с този до летището", допълни Братоев. Според него е напълно възможно това да се случи, тъй като срокът на изпълнение на трасето от "Младост" до "Бизнес парк София" е 24 месеца.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

31 коментара
  • Хипчо

    Направете и метро до Околовръсттното и Черни Връх, ако можете да мислите

  • 2
    tims avatar :-|
    tims

    Де да имаше пристигащи и заминаващи пътници на терминала ........

  • 3
    fpyyh avatar :-|
    fpyyh

    първото трябваше да е до бизнес парка, сигурно там са половината декларирани доходи в София, които не са на държавни служители

  • 4
    lollymajik avatar :-P
    michael

    много са смешни фотографите на снимката как снимат лопатата на багера все едно е чудо :)

  • 5
    bz avatar :-|
    bz

    "Първоначално в обхвата на оперативната програма попадаше само трасето от бул. "Цариградско шосе" до летището. Заради постигнатата чувствително по-ниска от индикативната стойност цена обаче се взе решение със спестения ресурс да бъде финансирана и отсечката, която ще достигне да жк Младост 4. "
    При тройната крадлива коалиция се крадяха 90% от парите и нямаше вариант да останат пари за други обекти.
    Всяка година изчезваха безследно по 3-4 милиарда бюджетни излишъци колкото за 30 такива отсечки на метрото.

  • 6
    stonerboner avatar :-|
    Попа от Симитли

    и аз така мисля, и то отдавна го повтарям, обаче престижа се предпочита пред ползата ...

  • 7
    ariman_info avatar :-?
    Ariman

    До коментар [#5] от "bz":

    хайде без голи приказки, дай примери и факти и ще ти повярвам.

  • 8
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat

    До коментар [#7] от "Ariman":Трудна задачка :-)

  • 9
    kardinalat avatar :-?
    kardinalat

    Дотук добре,но освен метрото на София е добре да погледнем и интегрираните транспортни схеми на другите големи градове: Пловдив, Варна, Бургас, Русе, Плевен, Стара Загора.

    Освен,ако някой не е решил че устойчива България се прави само от София.

  • 10
    doncorleone avatar :-|
    doncorleone

    Без директна връзка между централна гара/автогара и летището?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK