С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
38 21 ное 2012, 20:00, 6967 прочитания

Борисов сътвори ребус с транзитните такси от "Южен поток"

Пред "Файненшъл таймс" премиерът отрече, че с тях ще се изплащат инвестиционните разходи, и потвърди, че няма да се влагат държавни пари

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Въпросът ще получава ли България транзитни такси от преминаването на руския газопровод "Южен поток" през територията й се заплете с интервюто на премиера Бойко Борисов пред "Файненшъл тймс", публикувано в сряда. В него той защитава подписания миналата седмица от България договор за участие в проекта на "Газпром" с аргументите, че той има по-добри перспективи и ще донесе повече ползи на Европа от конкурентния проект на Брюксел "Набуко".

Нови музеи и стадиони още в следващия мандат


Пред британското издание Борисов е заявил също, че като следствие от договора "следващото правителство ще започне да събира транзитни такси и ще може да плаща по-високи пенсии и да строи музеи и спортни стадиони". Твърдението му обаче противоречи на всички официални информации досега по отношение на таксите.

Миналия месец министърът на икономиката и енергетиката Делян Добрев даде специална пресконференция, на която поясни, че в продължение на 15 години с дължимите суми от транзита страната ще изплаща 50% инвеститорски дял в пресметнатото на около 3.3 млрд. евро изграждане на газопровода на нейната територия.

Още тогава от опозицията изразиха недоумение от внезапно нарасналата стойност на проекта, а след като и България като последна от участващите страни подписа договора с "Газпром", западни и руски експерти прогнозираха, че тепърва цената на "Южен поток" ще расте, и то значително.



Загадъчно финансиране

Пред "Файненшъл таймс" в сряда обаче Борисов на практика отрича тезата, че България ще изплаща с транзитните такси своя дял в строителството на газопровода. В същото време той отново изрично е подчертал, че "в българския участък няма да бъдат влагани държавни средства и гаранции", с което финансирането на българското участие се превръща в загадка.

Прави впечатление, че опитните репортери на едно от най-влиятелните сред международната инвеститорска общност издания са се въздържали да зададат логичния уточняващ въпрос за парите, а ако са го задали, очевидно са се въздържали да публикуват отговора.

До редакционното приключване на броя от ведомството на Делян Добрев не успяха да дадат коментар по твърдението на премиера и евентуално да отговорят на въпроса за финансирането, тъй като в този ден министърът се е връщал от посещението си в Китай.

Етапи с въпросителни

С твърдението си също, че още следващото правителство, чийто мандат ще приключи през 2017 г., "ще строи музеи и стадиони" с приходите от транзитните такси, премиерът е изразил твърдото си убеждение, че дотогава газопроводът ще е изграден и ефективно заработил.
В сряда от проектната компания за морския участък посочиха, че строителството би могло да започне най-рано през 2014 г. (виж карето).

Борисов е изразил учудване от въпроса дали проектът ще е жизнеспособен предвид спадащия ръст на търсенето и бума при добива на шистов газ в Северна Америка. "Такива въпроси по-скоро трябва да се отправят към "Набуко", е посочил Борисов, според когото подкрепяният от ЕС проект за пренос на каспийски газ през Кавказ до контитента "в миналото е бил основен приоритет и в България". "Досега обаче бяха похарчени десетки милиони евро за "Набуко", а все още не е ясен източникът на газ за тръбопровода", отбелязва той.

"Файненшъл таймс" пък акцентира върху чувствителния момент, в който България сключи споразумението си с "Газпром", припомняйки, че през септември Европейската комисия започна антитръстово разследване по въпроса дали "Газпром" злоупотребява с монополното си положение на източноевропейските пазари. Изданието цитира длъжностни лица в Брюксел, които са заявили, че ще се проверява също дали "Газпром" е обвързвал офертите си за по-евтин газ за страни като България с участието им в "Южен поток".

Реалното строителство - най-рано от 2014 г.

Строителството на морския участък на газопровода "Южен поток" може да започне през 2014 г. Това е заявил в сряда Себастиан Сас, говорител на проектната компания за подводното трасе South Stream Transport, цитиран от "Фокус".

Преди седмица, при подписването на договора с България, председателят на управителния съвет на "Газпром" Алексей Милер заяви в София, че първата копка на газопровода, който ще преминава по дъното на Черно море през България, за да доставя руски газ за  Европа,  ще бъде на 7 декември тази година

Според говорителя на компанията, която изгражда морската част на проекта, плановете са през 2013 г. да бъдат проведени тръжните процедури за избор на материали и изпълнители на строителството. Тепърва компанията трябва да направи и оценка за въздействие на околната среда (ОВОС) за 20-километровата  част, която минава през българските териториални води и без която строежът не може да започне.

От българското екоминистерство уточниха пред "Капитал Daily", че изготвянето на доклада по ОВОС все още не е започнало. В същото време  от писмо на ведомството става ясно, че се предвижда газопроводът да мине през  защитени зони в Черно море, в които принципно е забранено да се извършват каквито и да било строителни дейности.

Въпреки това говорителят Себастиат Сас е убеден, че през 2014 г. компанията  ще разполага с всички документи, за да започне строителството.

По думите му проектната компания е уверена, че ще може да намери и нужното финансиране.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Брюксел иска България да върне 11 млн. лв. за обхода на Габрово Брюксел иска България да върне 11 млн. лв. за обхода на Габрово

Обектът се строи от шест години и се забави по ред неочаквани причини. Трябва да е готов през ноември

19 окт 2019, 1483 прочитания

Решения за софийските проблеми 2 Решения за софийските проблеми

Какво предлагат кандидатите за кметския пост по ключови за града въпроси

18 окт 2019, 1859 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Юристи към ВСС: Решенията на съда в Страсбург да станат критерий при избора на главния прокурор

Още от Капитал
Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Да сготвиш Боби Михайлов

Как расистките изстъпления на агитките, които властта използва за собствена употреба, свалиха президента на БФС и отекнаха по света

Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

Кино: "Близнакът"

Анг Лий опитва екшън трилър от ново поколение

Книга: Олга Токарчук - "Бегуни"

Една от ключовите книги на полската писателка, която получи Нобелова награда за литература

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10