(Д)ефекти от новите паркинг зони в София
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

(Д)ефекти от новите паркинг зони в София

Транзитния трафик в центъра остава висок, въпреки че очакванията на общината бяха той да спадне заради мерките за платено паркиране.

(Д)ефекти от новите паркинг зони в София

Два месеца след нововъведенията приходите от паркинги растат, но печалбата отива изцяло за издръжката на градския транспорт

Кристина Климентиевна
6901 прочитания

Транзитния трафик в центъра остава висок, въпреки че очакванията на общината бяха той да спадне заради мерките за платено паркиране.

© ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА


Ръст на свободните паркоместа, леко завишени приходи на годишна база, но недостатъчен ефект върху трафика в центъра на София. Това показват данните на Центъра за градска мобилност (ЦГМ) за първите два месеца от въвеждането на новите правила за паркиране в столицата, които влязоха в сила от 1 септември. "Преди хората намираха по-трудно свободни паркоместа заради ниската цена. Сега около 21% се задържат незаетите места в двете зони през последните два месеца, което беше и целта на промяната - да се осигурят 15-20% свободни места, и това е постигнато", отчете Тодор Тодоров, председател на директорския борд на ЦГМ.

С над 12% са нараснали и приходите от платено паркиране през септември и октомври спрямо същите месеци на миналата година, макар че по думите на Тодоров целта на промените не е била да се увеличават приходите, а да се управлява по-добре синята зона. В същото време обаче данните показват, че не е постигната друга основна цел на скъпото паркиране - ограничаването на трафика в центъра на столицата.

Цел - евтино билетче

"Около 6-7 хил. автомобила преминават през централната част в час пик", каза Тодоров. Въпреки че измерването е направено за първи път и няма как да се сравнят данните с предходни периоди, Тодоров призна, че този брой автомобили е висок. "Транзитния трафик не може да бъде намален само чрез мерките на платено паркиране, трябва да се вземат и други, включително и изграждане на инфраструктура", добави той. 

В същото време обаче от центъра заявиха, че не предвиждат да инвестират в изграждането на нови паркоместа и инфраструктура, а свободните средства на ЦГМ се насочват изцяло към финансиране на градския транспорт. "Никой не го е крил. Официално печалбата и приходите от зелена и синя зони отиват, за да задържим стойността на билета каквато е сега", каза Тодоров.

Ръководството на ЦГМ счита, че за да има истински интегриран градски транспорт, буфер паркингите трябва да са безплатни. Бордът е отправил към Столичната община предложение при закупуването на карта за градски транспорт, която включва и метрото, те да се ползват безплатно за целия ден. "В момента водим дискусии, но всичко зависи от общината", заяви Тодоров.

Финансови неясноти

Общите приходи на ЦГМ за септември и октомври са нараснали с 5% спрямо същия период на 2011 г. до 12.5 млн. лв., а разходите - с 3% до 9.7 млн. лв., сочат данните на дружеството. Приходите само от паркиране през тези два месеца на настоящата година са 2.7 млн. лв., докато миналата са били 2.4 млн. лв., което е ръст от 12.5%. През октомври обаче те са по-ниски - 1.136 млн. лв., спрямо септември - 1.163 млн. лв. Спадът идва от зелената зона - общо 361 хил. лв. са били събрани от нея миналия месец, или с 36 хил. лв. по-малко от септември, докато приходите от синята зона нарастват от 766 до 775 хил. лв.

Същевременно обаче данните показват, че съществено са се увеличили изпратените SMS-и за паркиране в зелената зона - от 280 хил. за септември до 425 хил., което е ръст от 52%. В синята зона тенденцията е същата - от 253 хил. SMS-а за деветия месец и 280 хил. за десетия. На въпроса защо съобщенията са повече, а приходите по-малко, Тодор Тодоров отговори, че разликата идва от повечето продадени талони през септември, за които той обаче не представи статистика.

Растат и приходите от поставянето на скоби и вдигането на колите на нарушители с паяк - през септември са били събрани 271 хил. лв., а през октомври – 375 хил. лв.

Ръст на свободните паркоместа, леко завишени приходи на годишна база, но недостатъчен ефект върху трафика в центъра на София. Това показват данните на Центъра за градска мобилност (ЦГМ) за първите два месеца от въвеждането на новите правила за паркиране в столицата, които влязоха в сила от 1 септември. "Преди хората намираха по-трудно свободни паркоместа заради ниската цена. Сега около 21% се задържат незаетите места в двете зони през последните два месеца, което беше и целта на промяната - да се осигурят 15-20% свободни места, и това е постигнато", отчете Тодор Тодоров, председател на директорския борд на ЦГМ.

С над 12% са нараснали и приходите от платено паркиране през септември и октомври спрямо същите месеци на миналата година, макар че по думите на Тодоров целта на промените не е била да се увеличават приходите, а да се управлява по-добре синята зона. В същото време обаче данните показват, че не е постигната друга основна цел на скъпото паркиране - ограничаването на трафика в центъра на столицата.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

31 коментара
  • 1
    2.5 avatar :-P
    2.5

    "Растат и приходите от поставянето на скоби и вдигането на колите на нарушители с паяк..."
    ----------------------------------
    ...не заех, че санкциите могат да бъдат приходи.

    "Никой не го е крил. Официално печалбата и приходите от зелена и синя зони отиват, за да задържим стойността на билета каквато е сега", каза Тодоров.
    ----------------------------------
    Не ви лизвучи познато? Борисов оправда по подобен начин десятъка върху лихви по депозитите. явно репертоара на техните PR-и се поизчерпва.

    Дано наредбата падне в съда, защото, освен, че взимат пари за нищо, не е ясно с какво допринася за подобряване трафика в централната част. За финансовото състояние на определени лицане коментираме.

  • 2
    schlupf avatar :-|
    Нищо лично

    Ефектът от зелената зона до нас е поразителен! Вече си паркирам пред нас без проблем, стана лесно влизането и излизането от паркинга, по-малко нерви, повече усмивки.

    Обаче не съм съгласен хората, които плащат за паркиране да субсидират безплатното пътуване на пенсионерите в часпик, както и гратисчиите. Събраните пари от паркинги трябва да се пренасочват към строеж на още паркинги, ремонт на улици, строеж на естакади, вело-алеи, вело-паркинги и т.н.

    В интерес на истина пита ли се някой защо СКГТ е губещо предприятие? Тролеите и метрото ползват евтин ток, над 80% от автопарка е амортизиран отдавна, славим се с евтина работна ръка... къде отиват парите?

    И честно ли е пенсионерите да пътуват безплатно в пиковите часове? Все принципни въпроси, чиито отговори вероятно няма да ни харесат.

  • 3
    classicc avatar :-|
    classicc

    До коментар [#1] от "2.5":

    Приходи са пари, които влизат някъде, независимо дали са планирани или не. Разходи е обратното.

    Аз ако нямах понятие от значението на елементарни думи щеше да ме е срам да пиша публично без да се консултирам с речник.

  • 4
    lol avatar :-?
    lol

    Два месеца след нововъведенията приходите от паркинги растат, но печалбата отива изцяло за издръжката на градския транспорт

    Е къде да отива, в бонусите на калинките на фандъкова?

  • 5
    rainbou1 avatar :-?
    rainbou1

    До коментар [#2] от "Delta Sigma":

    Ами пиши до Столична Община, до СКГТ, до другарката Фандъкова да питаш къде отиват парите.
    Все пак СКГТ е общинско дружество и би трябвало приходите и разходите да се обявяват публично.

  • 6
    cinik avatar :-|
    cinik

    Една полезна идея (синя и зелена зона) е обединена с една лоша - парите да отиват в нереформирания градски транспорт. Софийският градски транспорт в сегашния си вид е една бездънна яма, с технологично изоставане от над 40 години спрямо Западна Европа (за Хонг-КОнг, Япония и Сингапур да не говорим). Кражбите и синдикалната зависимост в общинското предприятие са едно наръка, но основният проблем е, че общината е ограничила частния сектор в тази услуга. С което е хванала в стоманени клещи и садистично тормози потребителите на услугата - хем им се предлага нещо добро, хем се пречи и на частника да го предлага, дори когато не иска субсидия за това. Маршрутките са концесионирани на точно определени фирми, по точно определени линии, и за капак - общината е разработила спецификацията за разрешения тип возило. А именно, то трябва да е преправен товарен бус. Истински нископодови бусове - каквито има във Виена, Атина, и линия 123 до Симеоновския лифт - са забранени! Както казва общиниарят в такива случаи, "Тея 1 милион цървула да не се учат ноу на убавото, че после и друго че земат ъ искат - харе марш у товарнио бус ъ е*а добитък ъ е*а.... "

  • 7
    dggm avatar :-P
    dggm

    От една страна трябва да се признае, че градският транспорт е много по-добре в сравнение с положението отпреди 10-а години.

    От друга, има още много какво да се желае.

    И най-вече - личните автомобили нямат място в града и това е бъдещето. То се търкаля неумолимо към нас като камъка, от който бягаше Индиана Джоунс, и колкото повече се съпротивляваме, толкова повече ще боли. Дали след 5 г. или след 25 - само удължаваме агонията на мръсния въздух, катастрофите, липсата на инфраструктура за велосипедисти и пешеходци и бавния обществен транспорт, който се бори на равно в задръстванията с лични автомобили.

    Абсурдно е един автобус, превозващ 50 души, да се подчинява на същите правила като 2-метрови 2 т. ламарина, возещи 90 кг. мързелива сланина.

  • 8
    lessonsoftime avatar :-|
    lessonsoftime

    Това го писах преди много време, че лъжат, че целта не са пари. Писах, че няма да намалее трафика и писах, че така има незаети паркоместа, т.е. не се използва капацитета, а вместо това паркоместата могат да се саморегулират ако са безплатни.
    Не съм съгласен, че транспорта се подобрява щом цената му не е вече 6 стотинки. По тази логика може и по 10 лв да направим билета и да кажем, че още се е подобрил. Подобрение е, когато съотношението цена/качество е добро и, когато цената е съобразена с доходите на безработните и неполучаващи социални помощи например. И защо те нямат безплатни карти като пенсионерите?

  • 9
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    Не виждам да са пуснали повече автобуси, тролеи и т.н. Иначе паркиращите наистина са по-малко. С правенето на уличното платно платен паркинг не се решават проблеми.

  • 10
    epoc avatar :-|
    epoc

    Не виждам какво се е променило в градския трнспорт, освен новата линия на метрото (за което вече вдигнаха цената на картите за метро). На всичко отгоре тази линия се твърди, че е изградена по проектна ЕС, тоест е безплатна за данъкоплатците.

    И всъщност от цялата работа само има едни пари, пари, кражби, пари, кражби, кражби....Отчетите на общината или са непълни, или са тайна. А цените си растат ли растат.....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.