С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
31 25 ное 2012, 16:06, 6587 прочитания

(Д)ефекти от новите паркинг зони в София

Два месеца след нововъведенията приходите от паркинги растат, но печалбата отива изцяло за издръжката на градския транспорт

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ръст на свободните паркоместа, леко завишени приходи на годишна база, но недостатъчен ефект върху трафика в центъра на София. Това показват данните на Центъра за градска мобилност (ЦГМ) за първите два месеца от въвеждането на новите правила за паркиране в столицата, които влязоха в сила от 1 септември. "Преди хората намираха по-трудно свободни паркоместа заради ниската цена. Сега около 21% се задържат незаетите места в двете зони през последните два месеца, което беше и целта на промяната - да се осигурят 15-20% свободни места, и това е постигнато", отчете Тодор Тодоров, председател на директорския борд на ЦГМ.

С над 12% са нараснали и приходите от платено паркиране през септември и октомври спрямо същите месеци на миналата година, макар че по думите на Тодоров целта на промените не е била да се увеличават приходите, а да се управлява по-добре синята зона. В същото време обаче данните показват, че не е постигната друга основна цел на скъпото паркиране - ограничаването на трафика в центъра на столицата.

Цел - евтино билетче



"Около 6-7 хил. автомобила преминават през централната част в час пик", каза Тодоров. Въпреки че измерването е направено за първи път и няма как да се сравнят данните с предходни периоди, Тодоров призна, че този брой автомобили е висок. "Транзитния трафик не може да бъде намален само чрез мерките на платено паркиране, трябва да се вземат и други, включително и изграждане на инфраструктура", добави той. 

В същото време обаче от центъра заявиха, че не предвиждат да инвестират в изграждането на нови паркоместа и инфраструктура, а свободните средства на ЦГМ се насочват изцяло към финансиране на градския транспорт. "Никой не го е крил. Официално печалбата и приходите от зелена и синя зони отиват, за да задържим стойността на билета каквато е сега", каза Тодоров.

Ръководството на ЦГМ счита, че за да има истински интегриран градски транспорт, буфер паркингите трябва да са безплатни. Бордът е отправил към Столичната община предложение при закупуването на карта за градски транспорт, която включва и метрото, те да се ползват безплатно за целия ден. "В момента водим дискусии, но всичко зависи от общината", заяви Тодоров.



Финансови неясноти

Общите приходи на ЦГМ за септември и октомври са нараснали с 5% спрямо същия период на 2011 г. до 12.5 млн. лв., а разходите - с 3% до 9.7 млн. лв., сочат данните на дружеството. Приходите само от паркиране през тези два месеца на настоящата година са 2.7 млн. лв., докато миналата са били 2.4 млн. лв., което е ръст от 12.5%. През октомври обаче те са по-ниски - 1.136 млн. лв., спрямо септември - 1.163 млн. лв. Спадът идва от зелената зона - общо 361 хил. лв. са били събрани от нея миналия месец, или с 36 хил. лв. по-малко от септември, докато приходите от синята зона нарастват от 766 до 775 хил. лв.

Същевременно обаче данните показват, че съществено са се увеличили изпратените SMS-и за паркиране в зелената зона - от 280 хил. за септември до 425 хил., което е ръст от 52%. В синята зона тенденцията е същата - от 253 хил. SMS-а за деветия месец и 280 хил. за десетия. На въпроса защо съобщенията са повече, а приходите по-малко, Тодор Тодоров отговори, че разликата идва от повечето продадени талони през септември, за които той обаче не представи статистика.
Растат и приходите от поставянето на скоби и вдигането на колите на нарушители с паяк - през септември са били събрани 271 хил. лв., а през октомври – 375 хил. лв.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Износът на стоки почти догони вноса, скандал с винетките в София Вечерни новини: Износът на стоки почти догони вноса, скандал с винетките в София

И още: Депутатите приеха туристически данък за нощувките в Airbnb; Китай затяга мерките в Хубей; Еврозоната не изключва фискални стимули за борба с икономическия спад

19 фев 2020, 1421 прочитания

София бърза да усвои парите за ремонт на Борисовата градина, но няма ясна цел София бърза да усвои парите за ремонт на Борисовата градина, но няма ясна цел

Оказва се, че Столичната община е кандидатствала за евросредства за изпълнението му без съгласието на общинските съветници

19 фев 2020, 1277 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Бюджетните потайности

Всяка година държавата харчи десетки милиони извънредно, но без да обяснява защо и откъде идват те

Още от Капитал
Пазарът на жилища в София: Силен сезон, с първи епизоди на спадове

Ръст на сделките и застой в средните цени през 2019 г. Купувачите са млади, търсят нови сгради, сделките стават по-бавно и доминират двустайните апартаменти

Малайзийски полет към село Щръклево

Община Русе даде предварително съгласие да продаде летището си на дружество с малайзийско участие. Проектът на компанията е за 57 млн. лв.

Андон Балтаков: Не искам да звуча като прогноза за облачно време

Генералният директор на БНР пред "Капитал"

(Не)възможната столица на културата

"Пловдив 2019" премина с повече скандали, отколкото културни новини, бе недофинансиран и неглижиран от властта

Порто, Сиза и Елиасон

Музеят Serralves в Порто отбелязва своята 20-годишнина с изложби на архитекта Алваро Сиза и на артиста Олафур Елиасон

Wi-Fi free

Все повече хора искат да преодолеят зависимостта си от технологиите. Бизнесът харесва това

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10