С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
10 25 ное 2012, 16:12, 5114 прочитания

Бюджетните потайности

Всяка година държавата харчи десетки милиони извънредно, но без да обяснява защо и откъде идват те

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Всяка година правителствата харчат извънредни средства за непланирани разходи, без да искат разрешението на парламента и без за тези разходи да се провежда обществен дебат. Това не нарушава законите, нито влияе на предварително заложеното бюджетно салдо, но поражда въпроси за това как се формира самият бюджет и колко прозрачно се разпределят постъпленията от данъците.

Законно, но спорно


Кабинетът насочва публичните средства за мерки, които не са предварително одобрени, а понякога дори нуждата от финансиране е спорна. Такива например са извънредните 600 хил. лв., които правителството отпусна за смяна на тревата на великотърновския стадион "Ивайло".
"Капитал Daily" събра конкретни примери за одобрени "в движение"  разходи на обща стойност 16 млн. лв. през тази година и попита Министерството на финансите откъде точно са осигурени средствата за тях.

Според отговора на министерството източник на тези пари са "икономии" по други пера, които изникват в изпълнението на бюджета, с изричното уточнение, че не се е налагало орязването на едни разходи, за да се финансират другите. "При подобни случаи не се налага изготвянето на финансова обосновка, тъй като разходите по централния бюджет са одобрени със Закона за бюджета за 2012 г. и е налице  само компенсирана промяна между централния бюджет и тези на първостепенните разпоредители, получатели на допълнителните средства", се казва в отговора на финансовото ведомство.

Финансовата обосновка е задължителна, когато за увеличаването на един разход се налага специалното орязване на друг. Тогава министърът на финансите може дори да блокира подобно действие просто като откаже финансова обосновка. Неофициално експерти от министерство признават, че тези извънредни разходи се финансират от скритите резерви в бюджета за всяка година, а такива има много и се изчисляват на стотици милиони. Натрупването на свободен ресурс в подобен обем пък повдига въпроса дали правителството не може да облекчи частния сектор, като премахне или преструктурира някои източници на приходи например.



Видимите резерви

Най-явен буфер в бюджета е резервът за непредвидени и неотложни разходи. Той се дели на две – на резерв за преодоляване на последствията от бедствия и аварии и на резерв за фискални мерки и реформи. В зависимост от икономическата ситуация в него се залагат различни по размер суми. При актуализацията на бюджет 2010 например резервът за структурни реформи и фискални мерки стигна 1.14 милиарда лева. Опозицията побърза да го нарече "джобните пари на правителството" и донякъде бе права, след като в края на 2010 г. за спорни мерки бяха отделени близо двеста милиона лева.
За 2013 г. например резервът ще е много по-малък – около 50 млн. лв. Още между гласуванията на първо и второ четене на бюджетния закон обаче той бе разпределен. Тридесет милиона лева ще се ползват за строителството на детски градини, 17 милиона за разясняване от ползите на цифровата телевизия и останалите 5 милиона за по-дребни пера. Ако това е целият буфер на държавата, ще се окаже, че правителството излага публичните финанси на риск, защото именно резервът за фискални мерки е първият буфер, който поема евентуално неизпълнение на приходната част. Практиката от изминалите три кризисни години показа, че нещата не стоят точно по този начин и 2012 г. също няма да е изключение.

Скритите буфери


В бюджета има и скрити буфери, които идват от икономии на предварително планирани разходи. Пример за това са вноската на България в общия бюджет на Европейския съюз и разходите на държавата за лихвени плащания. По тези пера за 2011 г. например държавата е спестила 146.7 милиона лева, а предишната година -  131.3 млн. лв.

От Министерството на финансите коментираха, че лихвените разходи традиционно се планират в по-големи размери, защото не е сигурно при каква доходност ще се пласират новоемитираните държавни ценни книжа. По тази причина за 2012 г. държавата ще реализира дори по-големи икономии от лихви, защото те са бюджетирани при сценарий облигациите да се емитират през пролетта и първото лихвено плащане да се случи тази есен. Вноската на България в ЕС пък има няколко компонента, главният от които е брутният национален доход. При неизпълнение на прогнозата за брутният вътрешен продукт вноската на страната пада пропорционално. Обратното пък не носи риск, защото при по-висок от очаквания икономически растеж данъчните приходи също се увеличават над планираното и покриват по-големите задължения по вноската.

"Банкерите си имат тайни, бюджетарите също" е реплика на един от високопоставените чиновници в Министерството на финансите, който отговаря за изпълнението на бюджета. За наличието на значителни скрити буфери признаха и двама бивши министри, потърсени за коментар от "Капитал Daily". Те обаче също не поискаха да ги разкажат в детайли.

Аргументът им е общ - стане ли тази информация явна, веднага министрите ще поискат разходите им да бъдат увеличени.

Този аргумент обаче е само частично приемлив. В едно реформаторско правителство, където партийните интереси не доминират над националния интерес, с тези буфери може да се намалят данъци или най-малкото административните такси. Вместо това едни пари винаги се крият, но ако се намерят, стават "джобни пари на управляващите", харчени на законно основание, но без доказателства, че това е най-смисленият разход.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Борисов отлага и пътя към еврото, спортната зала в Бургас поскъпна и се забави 2 Вечерни новини: Борисов отлага и пътя към еврото, спортната зала в Бургас поскъпна и се забави

И още: Еврото падна до тригодишно дъно спрямо долара, и Испания иска да облага приходите на интернет гиганти

18 фев 2020, 3330 прочитания

ВСС образува дисциплинарно производство срещу наказания от САЩ съдия Миталов 4 ВСС образува дисциплинарно производство срещу наказания от САЩ съдия Миталов

Мотивите варират от "няма как да не образуваме" до "това е единственият начин да се защити"

18 фев 2020, 1262 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Съюзът на съдиите: ВСС да провери предварително кандидатите за главен прокурор

Когото и от тримата да изберат, ще бъде добър главен прокурор, заяви премиерът Борисов

Още от Капитал
Пазарът на жилища в София: Силен сезон, с първи епизоди на спадове

Ръст на сделките и застой в средните цени през 2019 г. Купувачите са млади, търсят нови сгради, сделките стават по-бавно и доминират двустайните апартаменти

Малайзийски полет към село Щръклево

Община Русе даде предварително съгласие да продаде летището си на дружество с малайзийско участие. Проектът на компанията е за 57 млн. лв.

Хазартна рекламна напаст

Забранената по закон реклама на хазарт е масова - предимно в онлайн сайтове и телевизии и е за милиони

За дизайнерите с любов

Българският стартъп Artery Team представя местни и международни дизайнерски марки в Etsy

Wi-Fi free

Все повече хора искат да преодолеят зависимостта си от технологиите. Бизнесът харесва това

От Маракеш до Париж и обратно

Писателят и художник Махи Бинбин за живота между две култури и социалната си дейност в Мароко

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10