Градският транспорт в София ще стане изцяло общински

Една от причините за желанието на общината да развали договорите с частните фирми е фактът, че техните услугите са по-скъпи от тези на общинския превозвач "Столичен автотранспорт"

Градският транспорт в София ще стане изцяло общински

Вече има работна група от общински съветници, която ще работи за поетапното прекратяване на договорите с частните оператори, съобщи кметът Йорданка Фандъкова

10563 прочитания

Една от причините за желанието на общината да развали договорите с частните фирми е фактът, че техните услугите са по-скъпи от тези на общинския превозвач "Столичен автотранспорт"

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


В момента три частни фирми обслужват общо 28 линии в София, като най-много са тези на "Карат С" - общо 24. Опитът на общината да прекрати договорите по 16 от тях през октомври доведе до "гафа за милиони".

Общинският съвет е взел решение и вече е съставена работна група с общински съветници от различни политически сили, която ще работи за поетапното прекратяване на договорите с частните оператори. Това съобщи в интервю за БНТ кметът на София Йорданка Фандъкова. "Според мен това е правилно, добре е градският транспорт да се обслужва от общинските фирми, които обаче трябва да покажат добра работа, да покажат дисциплина. Категорично не съм съгласна, че ръководители на огромно дружество като Центъра за градска мобилност, което има обороти за милиони, са обикновени чиновници. Те трябва да носят своята отговорност", каза кметът на столицата.

В момента три частни фирми обслужват общо 28 линии София, като най-многобройни са тези, отдадени на фирма "Карат С" - общо 24. Именно опитът на общината да прекрати част от договорите с "Карат С" през октомври доведе до "грешката", при която на компанията на бизнесмена Миролюб Столарски за малко щяха да бъдат изплатени лихви в размер на 2.6 млн. лв. вместо реалните 600 хил. лв. Последвалият скандал костваше поста на двама души от ръководството на Центъра за градска мобилност (ЦГМ), а зам.-кметовете на бюджета и на транспорта Дончо Барбалов и   Любомир Христов се разминаха с последно предупреждение. Фандъкова съобщи още,  че документите по проверката на гафа за милиони преди няколко дни са внесени в прокуратурата.

Като Рим

След неуспешния опит с "Карат С" процедурата за прекратяване на договорите за обслужването на 16 от линиите на компанията ще започне отначало. Дотогава обаче фирмата ще си изпълнява задълженията, каза още кметът на София. Освен това "Карат С" държи и други 8 линии, а още три се обслужват от компанията "Юнион Ивкони". Една линия държи и фирма "Еридан транс". Договорите с тях също ще бъдат поетапно прекратявани.

Идеята общинските дружества да поемат изцяло градския транспорт в столицата е още от пролетта. Тя беше предложена от председателя на транспортната комисия в Столичния общински съвет (СОС) Радослав Тошев. Тогава той даде за пример Рим, където превозът се осъществява само от автобуси на кметството.

Конкретната причина да се пристъпи към развалянето на договорите по 16 линии на "Карат С" през октомври бе планираното пускане на новата линия на метрото догодина, което ще наложи промени в маршрутите на някои автобуси. Договорите с частниците обаче не можело да бъдат съществено променяни, обясниха тогава общински съветници.

Частните услуги са по-скъпи

Друга съществена причина обаче е, че услугите на частните фирми са по-скъпи от тези на общинския превозвач "Столичен автотранспорт". А финансовото състояние на  принципала му ЦГМ никак не е завидно. Миналата седмица  зам.-кметът по финансите Дончо Барбалов съобщи, че дълговете му надхвърлят 80 млн. лв. Центърът за градска мобилност има над 10 млн. лв. забавени плащания само за обслужването на 16 линии на "Карат С", чиито договори общината опита да прекрати. Отделно е и лихвата от над 600 хил. лв., които заради неточните изчисления на отстранените ръководители на ЦГМ за малко щяха да се превърнат в 2.6 млн. лв.

Размерът на гласуваната общинска субсидия за фирмата за тази година е 90 млн. лв. и от нея към момента вече са изплатени 86 млн. лв. Още 14 млн. лв. допълнително отпусна СОС за изплащане на стари задължения към превозвачите.

В момента три частни фирми обслужват общо 28 линии в София, като най-много са тези на "Карат С" - общо 24. Опитът на общината да прекрати договорите по 16 от тях през октомври доведе до "гафа за милиони".

Общинският съвет е взел решение и вече е съставена работна група с общински съветници от различни политически сили, която ще работи за поетапното прекратяване на договорите с частните оператори. Това съобщи в интервю за БНТ кметът на София Йорданка Фандъкова. "Според мен това е правилно, добре е градският транспорт да се обслужва от общинските фирми, които обаче трябва да покажат добра работа, да покажат дисциплина. Категорично не съм съгласна, че ръководители на огромно дружество като Центъра за градска мобилност, което има обороти за милиони, са обикновени чиновници. Те трябва да носят своята отговорност", каза кметът на столицата.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


31 коментара
  • 1
    ceco avatar :-P
    Цецо

    А ще ни обяснат ли защо предишния кмет сключи тези явно неизгодни договори? Поне името на лошия предишен разсипник ще споменат ли?

  • 2
    dobri74 avatar :-|
    dobri74

    Историята е доказала, че държавата не е добър стопанин. Тя трябва да създава правилата по които да се конкурират частните фирми.

  • 3
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    До коментар [#2] от "dobri74":

    ДА, ама НЕ, е на практика... не винаги Общината е лош стопанин....

  • 4
    ivanko77 avatar :-|
    ivanko77

    Съгласен при едно условие - ЦГМ да се листне на борсата и 30% да се продадат там. Това гарантира по-голяма прозрачност на разходите и по-добър контрол от обществото и пак контролният дял си остава в общината.

  • 5
    graham avatar :-|
    graham

    А някой ще каже ли кога гробниците ще бъдат заменени с нормални превозни средства? В част от настоящите температурата вътре през зимата е по-ниска, отколкото навън.

  • 6
    newager avatar :-|
    Joro

    До коментар [#2] от "dobri74":

    Съгласен съм с оглед на видяното и опитаното тази година.


    Вие возили ли сте се на автобус 204 сутрин в час пик?
    1-во, служителите им са в униформа, приятни, свежи, без лоши изражения.
    2-ро, това е единственият автобус, който е карал в най-лявата лента на Цариградско шосе и е задминавал трошките движещи се с 50 км/ч. при ограничение 80, и то с право.
    Това бе единствената линия, която си гони графика.
    Винаги чаках автобус 204, въпреки възможността да се кача на 76, 604, винаги 204 ги задминаваше, защото имаше график и го спазваше.
    След 204 съм се качвал на друг автобус, едвам едвам се движи, хич не му дреме... за никого. Отново конкретен пример, автобус 88 от младост пазара до метростанция Мусагеница, това разстояние се взима за 10 минути, ами с автобуса пътувах 35 при което шофьора заспа на едната спирка, забрави да отвори вратите и пътниците отвън го будеха. Да приемем, че единичен случай... но този случай напълно олицвотворява положението на "Столичен автотранспорт" - има автобуси - движат се, но дали се поддържат, дали следват разписание - няма значение за тях.

    Та след като прочетох тази статия оставам със смесени чувства, времето е много важно за един човек в този динамичен свят, а не дали транспорта го има просто за да го има.

  • 7
    gospodin avatar :-|
    Г-н D

    Ако градският транспорт, като стане изцяло общински, се управлява толкова демонстративно непрозрачно, както Градска мобилност, които ни стрижат със сини и зелени зони и едва си връзват бюджета (официалния, де) - не, благодаря! Предпочитам частниците, които вече се научиха как да го правят добре - автобуси 72,111.

  • 8
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    [quote#3:"boby1945"]ДА, ама НЕ, е на практика... не винаги Общината е лош стопанин.... [/quote]

    За "доброто" управление на Общинска Банка ли намеквате? Няколко общински фирми тихомълком продадоха на Ковачки акциите си от Общинска Банка и така той се сдоби с блокираща квота в управлението на банката! Или пък намеквате за "прекрасното" управление на общинската Топлофикация София?! Или пък за Софийски Имоти?! Има и много други примери!

  • 9
    rkirov avatar :-|
    rkirov

    Предишният Кмет работеше и все още работи (на новия си пост) на принципът "проба - грешка".
    А колкото дали е лош стопанин държавата - Държавата не е лоша , зависи от определен човек ( хора ) на съответната позиция .Ако има механизми (закони) с които да се сменя лесно и бързо не подходящ за поста човек и развито гражданско общество (като коректив ) не би имало проблем. И за пореден път изразявам позиция , че енергетика и транспорт са стратегически важни за една държава и не трябва да са частни .

  • 10
    kirka80286 avatar :-P
    kirka80286

    Една от причините за желанието на общината да развали договорите с частните фирми е фактът, че техните услугите са по-скъпи от тези на общинския превозвач "Столичен автотранспорт" - добре.

    А една от причините техните услуги да са по-скъпи от тези на общинския превозвач "Столичен автотранспорт" е фактът, че са къде по-качествени.

    Ползвал съм какви ли не линии из София, както повечето от нас. Разликата между - да кажем - линии 5 и 69 (и двете са "квартални") е нагледен пример за разликата между фирмите: Частните са чисти, уютни. СКГТ са грохнали, студени като гробница, смърдящи на пикня и дизел.

    Естествено, че Фъндъчка ще вземе единствено правилното, "за европейско развитие на България" - решение.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход