Любимият порок на държавата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Любимият порок на държавата

Най-голямата печалба от всяка легално продадена кутия цигари отива в бюджета

Любимият порок на държавата

Легалните цигарени войни временно са спрени, но нелегалната търговия намира нови източници

Паулина Михайлова, Десислава Николова
7528 прочитания

Най-голямата печалба от всяка легално продадена кутия цигари отива в бюджета

© Цветелина Белутова


И най-лошият мир е по-добър от най-добрата война. Е - война на цигарения пазар в България поне временно няма да има.

Към момента местните производители и вносителите на тютюневи изделия прекратяват опитите за преразпределение на пазарните си позиции. В прав текст това означава, че скоро не се предвиждат нито промени в цените на дребно на основните марки цигари, нито корекции в структурата на акциза, които могат да доведат до ново разместване в пазарните дялове. В миналото остават идеите (вдъхновявани у различни депутати основно от "Булгартабак" и "Кингс табако") за промяна на структурата на акциза върху цигарите, която да доведе до рязък скок в цената на вносните марки за сметка на българските. Така евентуални размествания може да има само на ниво дистрибуция и продажби на дребно - доколкото приватизираният преди година български холдинг постепенно отваря собствени павилиони на ключови места в редица градове.

Борбата между отделните тютюневи компании сама по себе си е интересна. Това, което я прави и важна обаче, е фактът, че в много случаи във войната се оказва намесена и държавата.

Лулата на мира

Опит политиците да бъдат използвани в полза на определени тютюневи компании имаше през лятото. Тогава предложението, направено първоначално от депутата Венцислав Върбанов, беше адвалорната ставка (тази, която е процент от цената) в акциза върху цигарите да се вдигне от 23% на 56%, а специфичната (определяна като твърда сума на 1000 къса цигари) да падне от 101 лв. на 25 лв. на 1000 къса. Ако това се беше случило, скъпите цигари трябваше да станат още много по-скъпи, повечето вносни марки да увеличат цената си драстично, а българските нямаше да помръднат.

Тогава самият Върбанов го изтегли, но същата идея битуваше из коридорите на властта отново само преди няколко седмици. В крайна сметка обаче тя не получи необходимата подкрепа и не стигна до гласуване в парламента. Сега според отлично осведомени източници идеята не стои на дневен ред и при самите български производители на цигари - "Булгартабак" и "Кингс табако". В замяна пък изглежда, че някои от чуждестранните цигарени концерни няма да опитват да навлизат по-сериозно в средния ценови сегмент - около 4.60-4.80 лв. за кутия, където са най-силни марките на местните фабрики. През последните две години чуждестранните концерни демонстрираха силата си - Karelia свали цените и измести дългогодишния лидер Victory. Marlboro се продаваше на цени близки до топ бранда на "Булгартабак", а в момента Camel е на същата цена. В разгара на втория опит за промяна на ставката на акциза Philip Morris обаче обяви леко увеличение на цените на дребно на основните си марки на българския пазар - Marlboro, L&M и Muratti - мярка, която се тълкува от пазара като реверанс, който да покаже, че световният лидер е склонен да не атакува директно Victory, за да не се промени акцизната ставка и съотношението в цените да стане 4.70 лв. за Victory срещу 8 лв. за Marlboro.
Събитията от последните месеци ясно показаха две неща. От една страна - поделенията на чуждестранните концерни в България имат не само желание да увеличат пазарните си дялове тук, но и някои от тях са с картбланш от централите си временно да растат без оглед на финансовия резултат от това. От друга - новите собственици на "Булгартабак" (група, зад която стоят Цветан Василев и VTB, собствениците на "Винпром Пещера" и Делян Пеевски) също имат решимост не само да бранят пазара си, но и да го увеличат, включвайки всички лостове на влиянието си във властта. Показват го както опитите за промяна на акцизната структура, така и влязлата в сила забрана за производство и продажба на цигарени гилзи, а не на последно място и настъплението в дистрибуцията.

Тоест след поредица удари от двете страни не е учудващо, че временно дими лулата на мира.

Колко политика има в една цигара

Каква ще е структурата на акциза върху цигарите има значение основно за самите производители на различни класове цигари. По-интересният момент за държавата е колко пари прибира бюджетът от този вид облагане. За България сумата не е малка - приходите от акциз на цигари формират около 9% от данъчните постъпления. Това е твърде висок дял, при положение че в повечето държави от ЕС той е около 2-3 до 4%. "Излиза, че държавата малко или много е принудена да води двойствена политика – хем трябва да намали тютюнопушенето в интерес на здравето на хората, хем трябва да си събере приходите също в интерес на гражданите", казва директорът на Агенция "Митници" Ваньо Танов.

За да подсигури по-голяма събираемост на акциза, най-голямото предизвикателство пред властта е да запуши колкото се може по-голяма част от контрабандата. Трудна задача, особено ако от това не е заинтересуван никой освен самата държава. Което доказано е трудна цел - повечето контрабандни канали се формират с участието или поне покровителството на държавни служители. Публично известен факт е, че себестойността на една кутия цигари представлява минимален процент от крайната цена, плащана от потребителя. По неофициални данни една произведена в България такава кутия "излиза" между 34 и 40 ст. Ако добавим още приблизително толкова печалба за производителя и около 10% отстъпка за дистрибутора и търговеца на дребно, цялата разлика над този сбор представлява акциз и ДДС за бюджета. За самата цигарена индустрия тази ситуация неизбежно води до два изначално обусловени факта. Първо - не само изгодно, но жизнено важно й е да лобира за удобни за нея методи за определяне на акцизите, особено ако е свикнала това да се случва в нейна полза. И второ - контрабандата е опасен, но силно привлекателен метод за по-голяма печалба. Горе-долу това се посочва и в анализ за България на групата за изследване на контрола върху цигарените изделия на университета в Бат, Великобритания, разпространен тези дни. В изследването се твърди, че именно контрабандата на цигари и лобирането на компаниите от сектора при определянето на акцизите дълго време са били част от усилията на компаниите от бранша да завземат позиции на българския пазар. "Транснационалните тютюневи концерни са били ангажирани с контрабандата на цигари във и през България от 1975 г. насам и са използвали този метод като стратегия за навлизане на пазара. Националният "Булгартабак", оказва се, също е контрабандирал собствените си цигари, като ги е изнасял и внасял обратно в страната", е изводът от изследването на британските учени. Според източници на университета тютюневите компании са продължили участието си в контрабандата и между 2000 и 2010 г. Конкретно визираните дружества във връзка с твърденията на университета за контрабанда освен държавния "Булгартабак" са BAT и Philip Morris. Пак двата концерна заедно с "Булгартабак" са споменати и при друго "прегрешение" - срещи с политици с цел влияние върху определянето на акцизните ставки. И не на последно място - според учените от Бат тютюневите компании изкуствено завишават нивото на контрабандата в изследванията си, за са убедят властите, че високият акциз води и до ръст на незаконните продажби на цигари. Веднага след последния рязък скок на акциза през 2010 г. в България обаче имаше и ръст на контрабандата.
Директорът на Агенция "Митници" Ваньо Танов също е по-скоро скептичен към твърденията в анализа. "Разбира се, няма проучване за дела на сивия сектор на пазара на цигари в България, върху което може да се стъпи безпрекословно. Винаги може да се подхожда с доза съмнение, защото обикновено подобни проучвания се изготвят по поръчка на някоя заинтересувана страна. Но, честно казано, заключението на изследователите от университета в Бат, че тютюневите компании изкуствено завишават данните за контрабандата, за да влияят по този начин на правителството, ме изненада и дори развесели след всичките години, в които опозицията се напъваше да повтаря, че може би данните били занижени", допълва Ваньо Танов. Логично - обвиненията на университета категорично се отхвърлят от самите компании. "BAT не приема заключенията, направени в проучването, и не изразява съгласие с обвиненията в основната статия. Ние винаги сме подкрепяли усилията на всяко правителство в борбата му с незаконната търговия с цигари в страната и ще продължаваме да го правим, защото това явление е незаконно, то вреди на нашия бизнес и на приходите на държавата", е официалният коментар от крилото на концерна в България. Не по-малко остра е реакцията и на Philip Morris. "Ние твърдо и категорично се противопоставяме на всички форми на незаконна търговия с цигари. Предприели сме редица мерки и инвестираме сериозен ресурс за борба с този сериозен проблем. Някои от тези мерки са: въвели сме системи за проследяване на стоките, прилагаме строги вътрешни политики и процедури за проучване на нашите клиенти, осъществяваме диалог с правителствата и с правоприлагащите органи, като това е валидно и за България. Също така ние представяме пред държавните институции и други заинтересувани страни нашите виждания по много въпроси, свързани с нашата индустрия. Смятаме, че това е напълно нормално за всяка една индустрия, като тютюневата индустрия не прави изключение. Да се търсят и представят вижданията на частния сектор е в съответствие с принципите на доброто управление в много страни по целия свят", каза Вержиния Джевелекова, мениджър корпоративни отношения в дружеството на Philip Morris в България.
В доклада на английския университет е цитиран Тихомир Безлов от Центъра за изследване на демокрацията ( ЦИД). Според него документът на английския университет вероятно е един от поредните, възложени от антитабако движенията, особено ако се имат предвид референциите в него - на Световната здравна организация. Самият Безлов изтъква, че информацията, която е предоставил, не е била взета предвид.

"Видно става въпрос за атака срещу големи цигарени концерни, а не за задълбочено и несензационно изследване на българския пазар. Поне аз оставам с това впечатление", отбелязва Безлов. По думите му по-скоро може да се каже, че това, което правят чуждестранните компании в България, е полезно. "От една страна, те бяха невидим противовес на държавния доскоро "Булгартабак". По споразумение с Европейската комисия те финансират с милиарди евро борбата с контрабандата и страната ни също участва в тези проекти. Освен това би било нелепо да организираш канали за собствените си цигари без бандерол, при положение че имаш споразумение с ЕК да плащаш глоби, ако цигарите ти с бандерол за друг пазар се продават в България. Цигарените компании ограничават дистрибуторите си дори да не доставят големи количества в места около границите", отбелязва Безлов.

Новата контрабанда

За участие на големите цигарени концерни в контрабандни канали за собствените им цигари всъщност се говори не за първи път. Доказването на твърдения от този порядък обаче е работа на специализираните органи. Според източници от властта тази практика в момента е, ако не прекратена, то минимизирана. "Прави ми впечатление, че в изследването не е отбелязано нещо много важно. Влизането на България в ЕС доведе със закъснение от година и половина и в крайна сметка под натиска на Брюксел до закриване на безмитните магазини. А през тях минаваше голяма част от контрабандата на цигари", казва Ваньо Танов.

С една дума - верни или не, констатациите на британските анализатори касаят стар период. Сега по информация от митниците най-често залавяните контрабандни цигари идват основно от западните ни съседки, където цените на легалните тютюневи изделия са много по-ниски, отколкото в България. Другият основен тип нелегална продажба е на цигари от нерегистрирани в България марки - т.нар. менте. "Не е изключено част от цигарите, които задържаме, да са произведени в България", подозира директорът на митниците. 

Подобни са констатациите и на Безлов. Според него контрабандни канали, организирани от чуждестранните компании в България, няма, а основният проблем, посочен и в последния доклад за организираната престъпност на ЦИД: "Същевременно в България се наблюдава тенденция на изместване на "нелегалните немаркови" цигари от цигари без бандерол на регистрирани и популярни на вътрешния пазар марки цигари. В заловените количества нелегални цигари от МВР и Агенция "Митници" рязко нарасна процентът на

марки като Karelia, Bestman, King".

От митниците пък твърдят, че най-големите количества задържани цигари от началото на годината са от марките Omega, Raquel, Capital, Tobaccos, Marble, Pearl, Malibu, Prima.

В самия цигарен сектор също са учудени, че в доклада на британските учени никъде не се споменават едни от най-силните участници на местния пазар в момента: "Кингс табако" и Karelia.  

Според директора на митниците сериозен напоследък е проблемът с нелегалната продажба на рязан тютюн. Само от началото на годината са задържани почти 29 тона рязан тютюн по границите и във вътрешността на страната, докато през миналата година количеството е около 280 кг. "Говорим за увеличение на задържаните количества от близо 100 пъти, което със сигурност доказва лавинообразно нарастване и на движението на рязан тютюн основно в страната", категоричен е Ваньо Танов.

Дали като тютюн или готови цигари, опити за контрабанда на стоката винаги ще има просто защото "спестените" плащания към държавата са огромни. И ако към момента общият интерес на българските производители и на вносителите е да не се надцакват за официалния пазар, крехкото примирие между тях може бързо да приключи най-малкото защото този бизнес винаги е бил зависим от властта. 

По темата работи и Вера Денизова

Автор: Капитал
Автор: Капитал

И най-лошият мир е по-добър от най-добрата война. Е - война на цигарения пазар в България поне временно няма да има.

Към момента местните производители и вносителите на тютюневи изделия прекратяват опитите за преразпределение на пазарните си позиции. В прав текст това означава, че скоро не се предвиждат нито промени в цените на дребно на основните марки цигари, нито корекции в структурата на акциза, които могат да доведат до ново разместване в пазарните дялове. В миналото остават идеите (вдъхновявани у различни депутати основно от "Булгартабак" и "Кингс табако") за промяна на структурата на акциза върху цигарите, която да доведе до рязък скок в цената на вносните марки за сметка на българските. Така евентуални размествания може да има само на ниво дистрибуция и продажби на дребно - доколкото приватизираният преди година български холдинг постепенно отваря собствени павилиони на ключови места в редица градове.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK