Силен интерес за строителството на северното скоростно шосе на София
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Силен интерес за строителството на северното скоростно шосе на София

Проектът е един от последните големи за този програмен период. Изграждането му трябва да облекчи трафика в северната част на столицата

Силен интерес за строителството на северното скоростно шосе на София

Единадесет обединения и компании искат да строят градската магистрала

Радостина Маркова
9952 прочитания

Проектът е един от последните големи за този програмен период. Изграждането му трябва да облекчи трафика в северната част на столицата

© КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ


150 млн. евро е предварителната оценка за стойността на проекта.

Строителството на една от последните големи пътни отсечки за сегашния програмен период – северната скоростна тангента на София, очаквано предизвика сериозен интерес. Кандидатите за изпълнител са 11, а сред тях могат да бъдат видени имената на повечето големи компании, участващи в пътните търгове през последните години. Офертите за изграждането на пътя бяха отворени в Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).

(Не)познати комбинации

По предварителна оценка бюджетът за реализацията на 16.5-километровата отсечка е 150 млн. евро. Стойността е висока, тъй като става въпрос за път с габаритите на магистрала, който минава през градска територия. Офертите на участниците в тръжната процедура обаче вероятно ще са по-ниски.

Сред кандидатите за изпълнител на северната тангента има само две самостоятелни компании – дружества на австрийската Porr Bau и на испанската Construcciones Rubau. Заради високите критерии за участие останалите са обединения от компании. За да бъдат допуснати до класиране, кандидатите трябва да докажат минимум 150 млн. лв. приходи от строителство на магистрали, пътища с габарит на платното, не по-малък от 6.5 метра, или авиописти.

Сред по-интересните обединения са турската компания "Доуш иншаат ве тиджарет" с италианската "CMC ди Равенна", която строи отсечка от магистрала "Марица". "Трейс груп холд" играе с "Джи Пи груп", а "ГБС - Инфраструктурно строителство" – с "Пътстрой 92" от групата на "Геотехмин" и с "Интегрирани пътни системи". От компаниите на Васил Божков отново участва "ПСТ холдинг" в обединение с "Конструксионес аранс асинас". За отсечката кандидатстват и компаниите от групата на "Хидрострой" заедно с близката до банкера Цветан Василев "Водстрой 98", както и пернишката "СК 13 Пътстрой" в консорциум със строителя на Дунав мост 2 – FCC (в карето).

Какво ще се строи

Строителството на северната тангента трябва да започне следващата година и ще продължи 24 месеца. Отсечката се финансира по оперативна програма "Транспорт" и е продължение на магистралата София – Калотина, чието строителство също предстои. Северната тангента е ключов участък, тъй като свързва магистралата от Калотина с други две на изток – "Хемус" и "Тракия", и се очаква да поеме транзитния поток в тази посока.

За строителните компании тя е важна, защото е сред малкото все още предстоящи проекти в пътния сектор. В момента са в ход процедурите за част от София - Калотина и обхода на Габрово, а скоро се очаква да бъде обявена и тази за скоростния път Мездра - Ботевград. В началото на есента силен интерес предизвика и конкурсът за разширение на западната дъга на Софийското околовръстно шосе, на който се явиха 13 кандидата. Спечели обединение около "Трейс груп холд" с оферта от малко под 40 млн. лв.  Плановете са северната скоростна тангента да се строи на инженеринг, т.е. строителят поема и част от проектирането. Офертите на кандидатите ще се оценяват чрез комбинация от критерии по метода "икономически най-изгодна оферта". Водеща е цената с 50% от оценката, а останалата тежест се разпределя между техническото предложение (35%) и срока на изпълнение (15%).

 
Кандидатите

1. Обединение "Д - СМС ДЖВ" ("Доуш иншаат ве тиджарет", "Кооператива моратори чиментисти - СМС ди Равенна")

2. "Конструксионес рубау"

3. "ПОРР БАУ" ГмбХ

4. Обединение "Северна скоростна тангента" ДЗЗД ("Пътища и мостове", ОХЛ ЖС)

5. Обединение "Салваторе Матарезе" и "ИКС гранди лавори"

6. Обединение "Скоростна тангента" ("Трейс груп холд", Пи Ес Ай, "Пътностроителна компания СБС", "Джи Пи груп")

7. Консорциум "ХПВС - ССТ" ("Хидрострой", "Пътни строежи Велико Търново", "Пътинженерингстрой", "Пътстрой Бургас", "Водстрой 98")

8. Консорциум "Север" ("Пътстрой 92", "ГБС - Инфраструктурно строителство", "Интегрирани пътни системи", "Автомагистрали Черно море")

9. Обединение "ФЦЦ конструкцион – СК 13" – ("ФСС конструксион", "СК-13 Пътстрой")

10. Съвместно предприятие "Салини - Импреджило" ("Салини СПА", "Импреджило СПА")

11. Сдружение "Северна тангента 2012 г." ("ПСТ холдинг", "ГА 21", "Конструксионес аранс асинас").
150 млн. евро е предварителната оценка за стойността на проекта.

Строителството на една от последните големи пътни отсечки за сегашния програмен период – северната скоростна тангента на София, очаквано предизвика сериозен интерес. Кандидатите за изпълнител са 11, а сред тях могат да бъдат видени имената на повечето големи компании, участващи в пътните търгове през последните години. Офертите за изграждането на пътя бяха отворени в Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK