Financial times: Българската автомобилна индустрия се превръща в движеща сила

Reuters

Financial times: Българската автомобилна индустрия се превръща в движеща сила

Секторът е реализирал продажби за около 1 млрд. евро през 2011 г. и отговаря за близо 4% от обшия износ

18788 прочитания

Reuters

© Reuters


Въпреки скромния си старт, българската автомобилна индустрия се превръща в пример за успешно развитие в момент, когато ръстът в други сфери като недвижимите имоти и туризма е на път да спре, пише Financial times. Статията за автомобилната индустрия е част от обзора за България на британския финансов всекидневник под заглавие "По криволичещия път към стабилността" (виж карето).

Около 50 компании, вариращи от дъщерни фирми на международни автомобилни доставчици до дребни местни производители, дават работа на около 9 хил. души в цялата страна. Секторът е реализирал продажби за около 1 млрд. евро през 2011 г. и отговаря за близо 4% от обшия износ. Клиентите на местната автоиндустрия включват  фирми като Mercedes-Benz, BMW, Ford, Audi, Citroen, Peugeot и Renault.

"Налице са клъстери в Пловдив и София, но на сектора като цяло се обръща малко внимание, защото е изцяло експортно ориентиран", коментира пред изданието Павел Езекиев, управляващ партньор на инвестиционния фонд NEVEQ Capital Partners.

Защо идват компаниите

Автомобилните доставчици са привлечени към страната от най-ниските разходи за труд в рамките на ЕС, 10-процентния плосък данък и стабилния курс на лева, който в фиксиран към еврото, отбелязва FT. Освен това фирмите могат да намерят изобилие от млади инженери, които да наемат. Отделно от това има все повече опитни експерти, които се завръщат в страната заради намаляващите работни места за тях в САЩ и Северна Европа.

Първите чужди компании, които са проправили пътя, са били германски – като Festo, които са започнали производство на системи за автоматизация в България преди почти 20 години. Други примери са производителят на хидравлични помпи Ixetic и Witte Automotive, произвеждаща системи за заключване, като и двете фирми продават на повечето европейски автомобилостроители. От своя страна BHTC (Behr-Hella Thermocontrol) планира да отвори нова фабрика с 600 служители в близост до Пловдив, където ще се произвеждат автомобилни климатични системи.

Развойният и изследователски център на Johnson Controls в София е един от най-големите в рамките на щатската група, като дава работа на над 600 специалисти, разработващи електронни системи за автбомобили. Директорът на центъра Роман Василев очаква стабилен поток на свързани с автоиндустрията инвестиции, след като Great Wall Motors – най-големият частен китайски производител на автомобили, избра България за тестов пазар за ЕС.

"Това е добро място за производство не само на леки коли, но и на специализирани превозни средства, които са трудоемки - автобуси, камиони и пожарни коли. Има добре квалифицирана работна сила и заплатите са конкурентни", коментира Василев.

"Литекс моторс" – съвместното предприятие между китайската форма и българската холдингова група "Литекс комерс", започна производство на модели на Great Wall в завода си до Ловеч. Там вече се сглобява бюджетният хечбек Voleex C10, а от следващата година се планира производството да включи пикапа Steed 5 и един от най-популярните китайски SUV - Hover 5.

Други компании извън ЕС също за избрали България за страна, от която да навлязат в пазарите на Централна и Западна Европа. Южноафриканската ALC произвежда във фабриката си до София кожени седалки и интериор за BMW, Mercedes и Nissan. Две турски фирми - Ayfa Otomotiv и Mars Otomotiv, ще произвеждат в страната фарове и други аксесоари за осветление. Индийската компания Escorts от своя страна обмисля изграждането на фабрика за автомобилни компоненти и сглобяване на трактори.

Промяната

Преди идването на Great Wall България не успяваше да привлече производители на автомобили, търсещи съкращаване на разходите чрез преместване в Източна Европа. Инвестициите на Renault в Румъния и на Fiat в Сърбия подчертаха усещането за изолация на страната от основното производство на автомобили, отбелязва Любомир Станиславов, вицепрезидент на българския автомобилен клъстер. "Това беше особено обидно предвид факта, че Renault първоначално произвеждаха в България, а след това преместиха производството си в съседна Румъния", добавя той.

Все пак френската Montupet има фабрика в Русе, където произвежда части за двигатели, които се изнасят за заводите на Renault-Dacia в Румъния, отбелязва FT. Според Микаел Бризон, управляващ директор на "Монтюпе България", за решението на френската компания да инвестира у нас са спомогнали предоставените от община Русе улеснения и валутната стабилност, която контрастира с условията в Румъния. "За първата година и половина обучихме около 100 уши, а сега служителите ни са вече 800. В тази фабрика започваме и първото си производство на части за Ford", отбелязва Бризон.

В България е създаден и клъстер за насърчаване на производството и използването на електрически превозни средства. Първата стъпка на членовете му беше да се образува съвместно дружество, което да  разработи зарядна станция за хибридни и електрически автомобили, използваща предплатени карти. Ръководителят на проекта Ивайло Томчев отбелязва, че България има достатъчно ноу-хау за производство на електрически превозни средства: "Ние бяхме един от най-големите световни производители на електрически мотокари, така че имаме професионалнате компетентност, за да навлезем в този пазар".

По криволичещия път към стабилността

Статията за автомобилната индустрия е част от обзора за България на британския финансов всекидневник  под заглавие "По криволичещия път към стабилността". В него са включени поредица материали, посветени на управлението, инвестициите, автомобилостроенето, премиера Бойко Борисов, енергетиката, икономиката като цяло, винарството, книгоиздаването и инфраструктурата.

В материала "Управление - политиците водят борба за излизане от сянката на Европа" вестникът извежда на челно място разочарованието у българите, че шест години след влизането им в ЕС има разминаване между очакваните изгоди от членството и конкретните придобивки.  В материала се посочва, че България охотно подкрепя по-нататъшното разширяване на ЕС на Балканите, но се отбелязва, че отношението между София и Скопие са по-хладни поради отношението на македонските власти към българското малцинство.

FT припомня доклада на Европейската комисия от юли, в който се посочва, че в България е имало присъди по някои важни наказателни дела, но е имало и няколко оправдателни присъди по други знакови дела, за които "в публичното пространство е имало очаквания за осъдителни присъди". В специалния материал за инвестиции се констатира, че след временния бум от 2005 до 2009 г. преките чуждестранни инвестиции в България са спаднали до нива, които "не са толкова неестествени за икономика с такъв относително малък размер".

В статия за разположението на силите на вътрешнополитическата сцена в България вестникът констатира, че шест месеца преди следващите парламентарни избори управляващата партия ГЕРБ е водеща сила, а премиерът Бойко Борисов "запазва популярността си на фона на скептицизма в обществото". Борисов черпи силата си от успеха на България в борбата й с обхваналата Европа рецесия и дългова криза, като страната му не е изпитала на гърба си турбуленциите, засегнали съседните Гърция и Сърбия.

Въпреки скромния си старт, българската автомобилна индустрия се превръща в пример за успешно развитие в момент, когато ръстът в други сфери като недвижимите имоти и туризма е на път да спре, пише Financial times. Статията за автомобилната индустрия е част от обзора за България на британския финансов всекидневник под заглавие "По криволичещия път към стабилността" (виж карето).

Около 50 компании, вариращи от дъщерни фирми на международни автомобилни доставчици до дребни местни производители, дават работа на около 9 хил. души в цялата страна. Секторът е реализирал продажби за около 1 млрд. евро през 2011 г. и отговаря за близо 4% от обшия износ. Клиентите на местната автоиндустрия включват  фирми като Mercedes-Benz, BMW, Ford, Audi, Citroen, Peugeot и Renault.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


87 коментара
  • 1
    harizanka avatar :-|
    Sevdelina Boikova

    Искренно се зарадвах на тази статия.След като непрекъснато ни дават за лош пример и ни се подиграват, беше време да напишат нещо по - позитивно за нас - българите.
    Дано най - накрая сме излези на правия път,а това само времето ще го покаже.
    Хубавите работи стават бавно, но пък ние имаме търпение.

  • 2
    demian avatar :-|
    Дамян

    Свързани с европейското автомобилостроене, но неспоменати в статията още са:
    1. Сензор найт индустиал - 233 млн. лв. оборот за 2011 г.
    2. Монбат -

  • 3
    pag avatar :-P
    pag
    • -11
    • +184

    Мрънкачите ей сега ще почнат: "ма не е вярно", "ма то не е "истинско" производство", "ма то собствениците са такива-онакива", "ма заплатите са ниски" (не че имат хабер дори къде се намират въпросните предприятия), "ма то това не се яде", ма това, ма онова........
    Един беше дори написал, че такива производства били "обидни за националната ни гордост"........

  • 4
    valdim avatar :-P
    Dimov

    До коментар [#1] от "paprika":+1 Значи можело...

  • 5
    demian avatar :-|
    Дамян

    уф... Има още пет-6 но докато ги пишех натиснах погрешен клавиш :)
    Се Борднетце, Язаки, ЕПИК, Мелексис... всички с обороти над 100 млн. лв. за 2011-та. Монтюпе е с 100 млн. оборот, но преполагам, че за 2012-та са се вдигнали поне до 150 млн.
    Голяма фабрика край гр. Раковски стартира миналата година и вече гони 100 млм. Фабриката за кожени седалки и аксесоари край Костиброд е съвсем нова. Край Кърджали също се пръкна нова фабрика, но може ди тя е спомената като производител на фарове.
    Аутсорсинга на чаркове на автомобилостроенето ни вади от дупката в последните години, но бранша е силно чувствителен към продажбите на автомобили в ЕС. Обаче, въпреки, че през 2012-та има спад на продажбите, изброените фабрики работят добре, а идват и нови.

  • 6
    demian avatar :-|
    Дамян

    Аааа ... и новия завод на Шише джам за автомобилни стъкла :)

  • 7
    demian avatar :-|
    Дамян

    До коментар [#3] от "pag": Е :) вече правим и цели автомобили - Грейт уол... Ама ще кажат защо китайски...
    Добрата новина е, че китайците ще влагат в колите си акумулатори на Монбат и масла от Приста ойл. Нищо чудно Язаки и ЕПИК да произвеждат електрически системи и електроника. Китайците декларираха в началото на годината, че ще използват всичко местно що става за използване и ето,че изпълняват намеренията си. Все пак заради малките серии заводът в Ловеч няма как да захранва с поръчки изброените предприятия и повечето, както досега, ще се изнася в Европа.

  • 8
    ditora avatar :-|
    ditora

    До коментар [#7] от "Дамян":

    Ходи и им обяснявай, някои хора в бг са направо комплексирани,че произвеждаме Грейт уол, за тях щом не е Мерцедес БМВ или Фолксваген значи за нищо не ставаме.
    п.с. статията е мн хубава само едно нещо малко ми убягва :
    Освен това фирмите могат да намерят изобилие от млади инженери, които да наемат.
    къде го видяха това изобилие от млади инженери не мога да си обясня .

  • 9
    jojin avatar :-P
    jojin
    • -134
    • +43

    До коментар [#1] от "paprika":

    Това, което четеш в подлистника на "Financial times" е класическо "купуване на съдържание", т.е. платен материал с цел измама на читателите, едно от основните приходни пера на всички печатни медии в света и е ПЛАТЕНО с пари от Оперативна програма “Регионално развитие” предвижда платени публикации в “Файненшъл таймс” и “Икономист" и ни четеш една от тези ПЛАТЕНИ С ТВОИТЕ ПАРИ ПУБЛИКАЦИИ, които трябва да те убедят, че някой "независим и обективен" хвали най-бедната, най-мизерстващата, най-криминализираната и мутризираната , най-лошо управляваната с най-корумпираната администрация от калинки и селски мутробабаити, територия на немския ЕСсср....

  • 10
    thewho avatar :-|
    theWho

    До коментар [#3] от "pag":

    С риск веднага да бъда обявен за мрънкач - да, често заплатите са умопомрачително ниски и се извозват хора от близки и далечни села склонни да работят за каквато и да е сума. Натоварванията и таргетите също са в небесата - визирам конкретно цеха за седалки край с. Трудовец, и сенсор найт (сега Сенсата) в Ботевград.

    Повечето хора даже не са местни а предимно от Враца и селата, които буквално биха работили за храна, за съжаление. За още по-голямо съжаление работодателите го знаят и не се свенят да се възползват от това.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход