Financial times: Българската автомобилна индустрия се превръща в движеща сила

Секторът е реализирал продажби за около 1 млрд. евро през 2011 г. и отговаря за близо 4% от обшия износ

Въпреки скромния си старт, българската автомобилна индустрия се превръща в пример за успешно развитие в момент, когато ръстът в други сфери като недвижимите имоти и туризма е на път да спре, пише Financial times. Статията за автомобилната индустрия е част от обзора за България на британския финансов всекидневник под заглавие "По криволичещия път към стабилността" (виж карето).

Около 50 компании, вариращи от дъщерни фирми на международни автомобилни доставчици до дребни местни производители, дават работа на около 9 хил. души в цялата страна. Секторът е реализирал продажби за около 1 млрд. евро през 2011 г. и отговаря за близо 4% от обшия износ. Клиентите на местната автоиндустрия включват  фирми като Mercedes-Benz, BMW, Ford, Audi, Citroen, Peugeot и Renault.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
87 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    harizanka avatar :-|
    Sevdelina Boikova
    • - 8
    • + 258

    Искренно се зарадвах на тази статия.След като непрекъснато ни дават за лош пример и ни се подиграват, беше време да напишат нещо по - позитивно за нас - българите.
    Дано най - накрая сме излези на правия път,а това само времето ще го покаже.
    Хубавите работи стават бавно, но пък ние имаме търпение.

    Нередност?
  • 2
    demian avatar :-|
    Дамян
    • - 4
    • + 155

    Свързани с европейското автомобилостроене, но неспоменати в статията още са:
    1. Сензор найт индустиал - 233 млн. лв. оборот за 2011 г.
    2. Монбат -

    Нередност?
  • 3
    pag avatar :-P
    pag
    • - 11
    • + 184

    Мрънкачите ей сега ще почнат: "ма не е вярно", "ма то не е "истинско" производство", "ма то собствениците са такива-онакива", "ма заплатите са ниски" (не че имат хабер дори къде се намират въпросните предприятия), "ма то това не се яде", ма това, ма онова........
    Един беше дори написал, че такива производства били "обидни за националната ни гордост"........

    Нередност?
  • 4
    valdim avatar :-P
    Dimov
    • - 4
    • + 79

    До коментар [#1] от "paprika":+1 Значи можело...

    Нередност?
  • 5
    demian avatar :-|
    Дамян
    • - 4
    • + 127

    уф... Има още пет-6 но докато ги пишех натиснах погрешен клавиш :)
    Се Борднетце, Язаки, ЕПИК, Мелексис... всички с обороти над 100 млн. лв. за 2011-та. Монтюпе е с 100 млн. оборот, но преполагам, че за 2012-та са се вдигнали поне до 150 млн.
    Голяма фабрика край гр. Раковски стартира миналата година и вече гони 100 млм. Фабриката за кожени седалки и аксесоари край Костиброд е съвсем нова. Край Кърджали също се пръкна нова фабрика, но може ди тя е спомената като производител на фарове.
    Аутсорсинга на чаркове на автомобилостроенето ни вади от дупката в последните години, но бранша е силно чувствителен към продажбите на автомобили в ЕС. Обаче, въпреки, че през 2012-та има спад на продажбите, изброените фабрики работят добре, а идват и нови.

    Нередност?
  • 6
    demian avatar :-|
    Дамян
    • - 3
    • + 97

    Аааа ... и новия завод на Шише джам за автомобилни стъкла :)

    Нередност?
  • 7
    demian avatar :-|
    Дамян
    • - 4
    • + 95

    До коментар [#3] от "pag": Е :) вече правим и цели автомобили - Грейт уол... Ама ще кажат защо китайски...
    Добрата новина е, че китайците ще влагат в колите си акумулатори на Монбат и масла от Приста ойл. Нищо чудно Язаки и ЕПИК да произвеждат електрически системи и електроника. Китайците декларираха в началото на годината, че ще използват всичко местно що става за използване и ето,че изпълняват намеренията си. Все пак заради малките серии заводът в Ловеч няма как да захранва с поръчки изброените предприятия и повечето, както досега, ще се изнася в Европа.

    Нередност?
  • 8
    ditora avatar :-|
    ditora
    • - 5
    • + 110

    До коментар [#7] от "Дамян":

    Ходи и им обяснявай, някои хора в бг са направо комплексирани,че произвеждаме Грейт уол, за тях щом не е Мерцедес БМВ или Фолксваген значи за нищо не ставаме.
    п.с. статията е мн хубава само едно нещо малко ми убягва :
    Освен това фирмите могат да намерят изобилие от млади инженери, които да наемат.
    къде го видяха това изобилие от млади инженери не мога да си обясня .

    Нередност?
  • 9
    jojin avatar :-P
    jojin
    • - 134
    • + 43

    До коментар [#1] от "paprika":

    Това, което четеш в подлистника на "Financial times" е класическо "купуване на съдържание", т.е. платен материал с цел измама на читателите, едно от основните приходни пера на всички печатни медии в света и е ПЛАТЕНО с пари от Оперативна програма “Регионално развитие” предвижда платени публикации в “Файненшъл таймс” и “Икономист" и ни четеш една от тези ПЛАТЕНИ С ТВОИТЕ ПАРИ ПУБЛИКАЦИИ, които трябва да те убедят, че някой "независим и обективен" хвали най-бедната, най-мизерстващата, най-криминализираната и мутризираната , най-лошо управляваната с най-корумпираната администрация от калинки и селски мутробабаити, територия на немския ЕСсср....

    Нередност?
  • 10
    thewho avatar :-|
    theWho
    • - 47
    • + 46

    До коментар [#3] от "pag":

    С риск веднага да бъда обявен за мрънкач - да, често заплатите са умопомрачително ниски и се извозват хора от близки и далечни села склонни да работят за каквато и да е сума. Натоварванията и таргетите също са в небесата - визирам конкретно цеха за седалки край с. Трудовец, и сенсор найт (сега Сенсата) в Ботевград.

    Повечето хора даже не са местни а предимно от Враца и селата, които буквално биха работили за храна, за съжаление. За още по-голямо съжаление работодателите го знаят и не се свенят да се възползват от това.

    Нередност?
Нов коментар