С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
87 5 дек 2012, 12:47, 17618 прочитания

Financial times: Българската автомобилна индустрия се превръща в движеща сила

Секторът е реализирал продажби за около 1 млрд. евро през 2011 г. и отговаря за близо 4% от обшия износ

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Въпреки скромния си старт, българската автомобилна индустрия се превръща в пример за успешно развитие в момент, когато ръстът в други сфери като недвижимите имоти и туризма е на път да спре, пише Financial times. Статията за автомобилната индустрия е част от обзора за България на британския финансов всекидневник под заглавие "По криволичещия път към стабилността" (виж карето).

Около 50 компании, вариращи от дъщерни фирми на международни автомобилни доставчици до дребни местни производители, дават работа на около 9 хил. души в цялата страна. Секторът е реализирал продажби за около 1 млрд. евро през 2011 г. и отговаря за близо 4% от обшия износ. Клиентите на местната автоиндустрия включват  фирми като Mercedes-Benz, BMW, Ford, Audi, Citroen, Peugeot и Renault.


"Налице са клъстери в Пловдив и София, но на сектора като цяло се обръща малко внимание, защото е изцяло експортно ориентиран", коментира пред изданието Павел Езекиев, управляващ партньор на инвестиционния фонд NEVEQ Capital Partners.

Защо идват компаниите


Автомобилните доставчици са привлечени към страната от най-ниските разходи за труд в рамките на ЕС, 10-процентния плосък данък и стабилния курс на лева, който в фиксиран към еврото, отбелязва FT. Освен това фирмите могат да намерят изобилие от млади инженери, които да наемат. Отделно от това има все повече опитни експерти, които се завръщат в страната заради намаляващите работни места за тях в САЩ и Северна Европа.

Първите чужди компании, които са проправили пътя, са били германски – като Festo, които са започнали производство на системи за автоматизация в България преди почти 20 години. Други примери са производителят на хидравлични помпи Ixetic и Witte Automotive, произвеждаща системи за заключване, като и двете фирми продават на повечето европейски автомобилостроители. От своя страна BHTC (Behr-Hella Thermocontrol) планира да отвори нова фабрика с 600 служители в близост до Пловдив, където ще се произвеждат автомобилни климатични системи.



Развойният и изследователски център на Johnson Controls в София е един от най-големите в рамките на щатската група, като дава работа на над 600 специалисти, разработващи електронни системи за автбомобили. Директорът на центъра Роман Василев очаква стабилен поток на свързани с автоиндустрията инвестиции, след като Great Wall Motors – най-големият частен китайски производител на автомобили, избра България за тестов пазар за ЕС.

"Това е добро място за производство не само на леки коли, но и на специализирани превозни средства, които са трудоемки - автобуси, камиони и пожарни коли. Има добре квалифицирана работна сила и заплатите са конкурентни", коментира Василев.

"Литекс моторс" – съвместното предприятие между китайската форма и българската холдингова група "Литекс комерс", започна производство на модели на Great Wall в завода си до Ловеч. Там вече се сглобява бюджетният хечбек Voleex C10, а от следващата година се планира производството да включи пикапа Steed 5 и един от най-популярните китайски SUV - Hover 5.

Други компании извън ЕС също за избрали България за страна, от която да навлязат в пазарите на Централна и Западна Европа. Южноафриканската ALC произвежда във фабриката си до София кожени седалки и интериор за BMW, Mercedes и Nissan. Две турски фирми - Ayfa Otomotiv и Mars Otomotiv, ще произвеждат в страната фарове и други аксесоари за осветление. Индийската компания Escorts от своя страна обмисля изграждането на фабрика за автомобилни компоненти и сглобяване на трактори.

Промяната


Преди идването на Great Wall България не успяваше да привлече производители на автомобили, търсещи съкращаване на разходите чрез преместване в Източна Европа. Инвестициите на Renault в Румъния и на Fiat в Сърбия подчертаха усещането за изолация на страната от основното производство на автомобили, отбелязва Любомир Станиславов, вицепрезидент на българския автомобилен клъстер. "Това беше особено обидно предвид факта, че Renault първоначално произвеждаха в България, а след това преместиха производството си в съседна Румъния", добавя той.

Все пак френската Montupet има фабрика в Русе, където произвежда части за двигатели, които се изнасят за заводите на Renault-Dacia в Румъния, отбелязва FT. Според Микаел Бризон, управляващ директор на "Монтюпе България", за решението на френската компания да инвестира у нас са спомогнали предоставените от община Русе улеснения и валутната стабилност, която контрастира с условията в Румъния. "За първата година и половина обучихме около 100 уши, а сега служителите ни са вече 800. В тази фабрика започваме и първото си производство на части за Ford", отбелязва Бризон.

В България е създаден и клъстер за насърчаване на производството и използването на електрически превозни средства. Първата стъпка на членовете му беше да се образува съвместно дружество, което да  разработи зарядна станция за хибридни и електрически автомобили, използваща предплатени карти. Ръководителят на проекта Ивайло Томчев отбелязва, че България има достатъчно ноу-хау за производство на електрически превозни средства: "Ние бяхме един от най-големите световни производители на електрически мотокари, така че имаме професионалнате компетентност, за да навлезем в този пазар".

По криволичещия път към стабилността

Статията за автомобилната индустрия е част от обзора за България на британския финансов всекидневник  под заглавие "По криволичещия път към стабилността". В него са включени поредица материали, посветени на управлението, инвестициите, автомобилостроенето, премиера Бойко Борисов, енергетиката, икономиката като цяло, винарството, книгоиздаването и инфраструктурата.
В материала "Управление - политиците водят борба за излизане от сянката на Европа" вестникът извежда на челно място разочарованието у българите, че шест години след влизането им в ЕС има разминаване между очакваните изгоди от членството и конкретните придобивки.  В материала се посочва, че България охотно подкрепя по-нататъшното разширяване на ЕС на Балканите, но се отбелязва, че отношението между София и Скопие са по-хладни поради отношението на македонските власти към българското малцинство.
FT припомня доклада на Европейската комисия от юли, в който се посочва, че в България е имало присъди по някои важни наказателни дела, но е имало и няколко оправдателни присъди по други знакови дела, за които "в публичното пространство е имало очаквания за осъдителни присъди". В специалния материал за инвестиции се констатира, че след временния бум от 2005 до 2009 г. преките чуждестранни инвестиции в България са спаднали до нива, които "не са толкова неестествени за икономика с такъв относително малък размер".
В статия за разположението на силите на вътрешнополитическата сцена в България вестникът констатира, че шест месеца преди следващите парламентарни избори управляващата партия ГЕРБ е водеща сила, а премиерът Бойко Борисов "запазва популярността си на фона на скептицизма в обществото". Борисов черпи силата си от успеха на България в борбата й с обхваналата Европа рецесия и дългова криза, като страната му не е изпитала на гърба си турбуленциите, засегнали съседните Гърция и Сърбия.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: Мощен тайфун опустоши Япония, Турция засилва офанзивата срещу кюрдите Уикенд новини: Мощен тайфун опустоши Япония, Турция засилва офанзивата срещу кюрдите

И още: Гръцката църква първа призна автокефалността на украинската; Предстои важна седмица за Brexit и европейското бъдеще на Северна Македония и Албания; Полша избира парламент с предизвестена победа за управляващите националисти

13 окт 2019, 1317 прочитания

"Канал 3" е фаворитът на партиите за предизборна реклама "Канал 3" е фаворитът на партиите за предизборна реклама

Според официалните данни близкият до Пеевски канал е получил най-много средства от политическите формации, ВМРО и ДПС водят по инвестиции в медиите като цяло

13 окт 2019, 988 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
НАП може да получи полицейски правомощия също като митниците

Специално звено ще противодейства на ДДС измамите и укриването на преки данъци

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие