Нови милиони за още туристи
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Нови милиони за още туристи

Икономическото ведомство със средства по европрограма "Регионално развитие" трябва да усвои над 64 млн. лв. по проекти за Национален туристически маркетинг до края на 2013 г.

Нови милиони за още туристи

Догодина България ще се рекламира и в Румъния, Украйна, Полша и Швеция срещу 7.2 млн. лв.

Деница Ватева
6291 прочитания

Икономическото ведомство със средства по европрограма "Регионално развитие" трябва да усвои над 64 млн. лв. по проекти за Национален туристически маркетинг до края на 2013 г.

© Анелия Николова


Рекламните кампании на новите пазари ще се проведат на няколко етапа, като в следващите месеци ще бъде избран и изпълнител на проекта.

Следващата година държавата ще насочи рекламата на българския туризъм към шест държави, като в четири от тях досега не са се провеждали национални кампании - това са Румъния, Украйна, Полша и Швеция. Финансирането за представянето в четирите нови пазара ще бъде над 7.2 млн. лв., осигурени от европейската програма "Регионално развитие". Данните на икономическото министерство показват, че основна част от парите ще се ползват за традиционните телевизионна, печатна и интернет реклама, както и посещения на журналисти в българските курорти.

Четирите нови посоки за маркетиране на българския туристически продукт изглеждат удачно подбрани. Сега въпросът е рекламата да е работеща и смислена. Това е възможно само ако изпълнителите се избират в добре подготвени процедури и ако предложеният от тях продукт е качествен. Иначе отново ще говорим за поредните отлетели милиони.

Със закъснение

Планът за туристическа реклама в тези дестинации на стойност 7.2 млн. лв. бе разработен от икономическото ведомство още в края на 2011 г. заедно с още 4 проекта по европейска програма "Регионално развитие", които да продължат рекламните кампании на туризма през 2012 г.  Те са на обща стойност 20.5 млн. лв., като 6.3 млн. лв. бяха за  кампания по паневропейските канали Eurosport, Euronews, National Geographic и Discovery, а останалите - за вътрешна реклама, маркетингови проучвания, участия в специализирани изложения и организиране на информационни турове за туроператори. Общо за маркетинг в Германия, Русия и Великобритания са били похарчени около 7 млн. лв. по друг проект, който приключи през пролетта на 2012 г.

Проектът за реклама в Румъния, Украйна, Полша и Швеция обаче така и не успя да започне през настоящата година и ще бъде изпълнен през следващата. Заедно с това министерството на икономиката планира и да повтори рекламните кампании в Германия и Русия, които са двата най-големи туристически пазара за България, но не предвиждат активности във Великобритания. Планът е да има посещения на журналисти, печатна, телевизионна, външна и интернет реклама.

Икономическото ведомство е бенефициент на оперативна програма "Регионално развитие" по проекти за Национален туристически маркетинг. Общата предвидена сума за тях до края на 2013 г. е около 64 млн лв., като над 55 млн. лв. от тях са европейско финансиране.

Към новите пазари

По информация от икономическото министерство в четирите държави - Румъния, Украйна, Полша и Швеция, ще бъдат популяризирани различни видове туризъм, включително морски, ски, СПА, еко и културен. Кампаниите предстои да се проведат на няколко етапа, като в следващите месеци ще бъде избран и изпълнител на проекта. Основната част от дейностите, предвидени в тях, са свързани с печатна, телевизионна и интернет реклама - предвиждат се публикации за България в редица списания, около 200 излъчвания на клипове в чуждите национални телевизии, както и карета в пресата. През следващата година предстои да бъде организиран и журналистически тур за представители на медиите от Киев и Одеса по морските курорти и градове с културно-историческо наследство.

Украйна е сред бързо растящите пазари за морския туризъм, като по оценка на туроператори преобладаващата част от украинците се интересуват и от кратки пътувания по време на почивката си, свързани с разглеждане на забележителности. В този си вид рекламната кампания обаче ''пропуска'' друг сегмент, определян от туроператорите като такъв с голям потенциал на този пазар - пътуванията за организирани детски и ученически лагери.

Покана за завръщане към Швеция

Кампанията в Швеция ще има и по-ясно изразен интернет фокус, като са предвидени банери в три специализирани сайта. Отделно на две вълни ще се въртят телевизионни клипове по национални телевизии, както и реклама в печата. Фокусът към шведския пазар е СПА и културният туризъм, като се предвижда и посещение на журналисти в такъв тип курорти.

В момента преобладаващата част от шведските туристи идват в България за почивка на море, но през последните години от него имаше много сериозен отлив. Причината бе нелепият инцидент в курорта Слънчев бряг преди четири години, когато шведски турист бе пребит до смърт от охраната на дискотека, при това в присъствието на полицай. В следващите няколко сезона посещенията от Скандинавия отбелязоха отявлен спад, който туроператорите отдадоха изцяло на случката, тъй като Швеция е от пазарите, на които имиджът на една дестинация играе ключова роля. И сега посещенията от страната остават значително по-ниски в сравнение с времето преди инцидента - през 2010 - 2011 година бяха под 50 хил., докато преди инцидента през 2008 г. доближаваха 120 хил.

Новият основен играч - Румъния

Икономическото министерство планира да рекламира основно ски и културен туризъм в съседна Румъния. Само за няколко години този пазар оглави посещенията в България, като през миналата година достигнаха 1.5 млн., а окончателните данните за настоящата година вероятно ще покажат и ръст. Кампанията за догодина ще включва телевизионна реклама, публикации в пресата и интернет сайтове, както и журналистически тур в ски курорти. Румънските туристи най-често идват на почивка на морето, като в началото те посещаваха основно Северното Черноморие, но впоследствие броят им нарасна и по Южното. На второ място те се интересуват от курорти с културно-историческо наследство като Велико Търново например, но през последните две години се забелязва и по-засилен интерес към ски курортите. Все още делът на румънците в тях обаче е сравнително малък.

Различният пазар Полша

Според проекта на икономическото министерство обмисляната кампания в Полша е малко по-различна. Голяма част от нея ще включва билбордове и реклама върху транспортни средства в градовете Варшава, Познан, Вроцлав и Краков. Предвидени са още публикации в пресата и сайтове. Полски журналисти трябва да посетят България, за да видят възможностите за морски и екотуризъм, като идеята е в страната да дойдат 10 души. В момента полските туристи идват най-често на море в България, като в последните две години се оформи и нова ниша на този пазар - кратки пътувания до големи градове с цел разглеждане на забележителности (city break), основната част от които са в София.

Рекламните кампании на новите пазари ще се проведат на няколко етапа, като в следващите месеци ще бъде избран и изпълнител на проекта.

Следващата година държавата ще насочи рекламата на българския туризъм към шест държави, като в четири от тях досега не са се провеждали национални кампании - това са Румъния, Украйна, Полша и Швеция. Финансирането за представянето в четирите нови пазара ще бъде над 7.2 млн. лв., осигурени от европейската програма "Регионално развитие". Данните на икономическото министерство показват, че основна част от парите ще се ползват за традиционните телевизионна, печатна и интернет реклама, както и посещения на журналисти в българските курорти.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

28 коментара
  • 1
    antisocial avatar :-P
    antisocial

    Нови милиони на вятъра! Всички научиха потенциала ни, правете отстъпки на алкохола, проститутките и прахчетата, белким дойдат на Слънчев бряг още мераклии.

  • 2
    artanis avatar :-|
    artanis

    Снимката е идеална!

  • 3
    misho73 avatar :-|
    misho73

    До коментар [#1] от "Zero Tolerance":

    [quote#1:"Zero Tolerance"]правете отстъпки на алкохола, проститутките и прахчетата, белким дойдат на Слънчев бряг още мераклии[/quote]

    Тайланд и Амстердам също го правят. И какво от това - парите не миришат. Една камериерка слабо се интересува за какво е дошъл госта на хотела - за водка за две евро или за дълбокомислено съзерцаване на някоя пещера или тракийска гробница. Мен също не ме вълнува чак толкова. Иран има забележителни исторически обекти, но няма туризъм. Полша между другото също. Е и? Щом има интерес към водката - ще я доставим на добра цена.

  • 4
    misho73 avatar :-|
    misho73

    До коментар [#2] от "artanis":

    [quote#2:"artanis"]Снимката е идеална![/quote]

    Точно румънци и поляци с такава снимка няма да изплашиш. Особено ако хотела си е на цената. За 25 евро - толкова. Ако иска да гледа Лувъра, да си приготви 200 еврака и да гледа. Египет колко туризъм събираше, а каква мизерия е извън курортите - бедна ти е фантазията. Кайро в голямата си част е едно огромно Столипиново. Е и? И не, поне 50% не ходеха за пирамиди, а за евтин ол инклузив по Хургада, и то през март.

  • 5
    antisocial avatar :-|
    antisocial

    До коментар [#3] от "misho73":

    В Тайланд е доста по-скъпо от БГ, особено ако заведението или комплекса са луксозни, проститутките май тук са по-млади и евтини, а Боевски е голям късметлия, че не го барнаха там. Мнението ми се основава на три поредни години в Банкок, отделно съм ошетал Пукет, Пи-пита и Патая, а иначе смятам че не трябва да се харчат пари за реклама на нереални неща и услуги, които са пълна скръб.

  • 6
    jackdaniels avatar :-|
    jackdaniels

    не знам дали има хаир в тези реклами но по CNN постоянно има реклами на уондърфул Македония, Казахстан и забележете Република Косово. и честно казано като гледах рекламата на Косово направо ми се приходи там.

  • 7
    dekster avatar :-P
    КЛЮЧАРЪ

    Абе просто трябва да се усвоят едни пари от едни наши хора, това е. Вероятно ще е като фейсбук страницата за 50 000 лева.

    А ако питат Тиквуняка, ще им бъде обяснено (с раздразнение), че парите се харчат правилно, имаме си мощи и други забележителности, че и магистрали, за да стигнем до тях.

  • 8
    trezven avatar :-|
    Трезвен

    Пълна простотия е липсата на реклама във Великобритания. Тия хора падат ли от небето или какво? Там точно започна да се заражда един голям интерес към България и бива пресичан.

  • 9
    yordanovg avatar :-|
    Georgi Yordanov

    да ви кажа ли що не са стартирали ПР кампания по-рано?
    ... ми щото нали същите фирми ще трябва да рекламират ... няма да наемат (да дадат на) другиго за толкова пари!!!
    Та - черно на бяло - какъв е ефекта от похарчените милиони до сега???

  • 10
    thetheacher avatar :-|
    The.Teacher

    Проблемът на България с една дума може да се опише - мизерията. Това е в общи линии. Базата не е толкова лоша - даже е добра и нова. Има забележителности, има море има планина, има всичко. Но мизерната инфраструктура, най-общо казано и липсата на адекватна поддръжка и излагане на туристическите забележителности прецакват работата.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK