Най-скъпата магистрала
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Най-скъпата магистрала

Най-скъпата магистрала

Отсечката от "Струма" е рекордьор по цени за последните три години

Радостина Маркова
24009 прочитания

Офертата за 299 млн. лв. на консорциум около ГБС е най-ниска, но е над прогнозната стойност

С цена от малко над 4.1 млн. евро на километър консорциум между "ГБС-Инфраструктурно строителство", италианската Impresa и "Пътстрой 92" е на път да спечели отсечката от магистрала "Струма" между Дупница и Благоевград. Името на победителя се очерта при отварянето на ценовите оферти за 37-километровото шосе в агенция "Пътна инфраструктура".

Новината е интересна по още поне две причини. На фона на досегашните магистрални търгове на ГЕРБ този ще е с двойно по-висока цена на километър (виж таблицата). Освен това и трите отворени оферти значително надхвърлят индикативния бюджет за отсечката. Тази на очертаващия се победител е за 298.9 млн. лв. при заложени 240 млн. лв. Останалите две предложения надхвърлят 300 млн. лв. Тенденцията е нова за пътното строителство, след като търговете на най-ниска цена декапитализираха много фирми и породиха огромна верижна задлъжнялост в сектора. Това беше и причина победителят за този участък от "Струма" да се избира по нови правила – икономически най-изгодна оферта.

По нови правила

След 6-месечно пресяване една от най-големите пътни отсечки в мандата на ГЕРБ е близо до избор на строител. Магистрала "Струма" между Дупница и Благоевград най-вероятно ще бъде изграждана от консорциум от три компании под името "Струма – Лот 2". Обединение в същия състав - "ГБС Инфраструктурно строителство", Impresa и "Пътстрой 92" (от групата на "Геотехмин"), завършва първата отсечка от "Струма" - между Долна Диканя и Дупница. Тя е 17 километра и е на стойност 58.5 млн. лв. Тръжната процедура за нея бе една от последните, при които кандидатите бяха класирани на базата на най-ниска цена.

Сега ситуацията е обратната. Поръчката за втория лот на "Струма" бе разделена на два етапа. Първият бе предквалификация, при която кандидатите се пресяваха по опит и обороти от предишни години. Първите осем бяха допуснати до втория етап – подаване на технически оферти. Още тогава една от избраните фирми – австрийската Strabag, се отказа. Гръцката J&P Avaks бе декласирана заради прозиращ плик на ценовата оферта.

От останалите кандидати трима бяха отстранени заради технически пропуски (виж карето). Така до финалния етап – ценови оферти, бяха допуснати само три обединения с участие съответно на "ГБС инфраструктурно строителство", "Трейс груп холд" и варненската "Хидрострой". И трите компании са сред тези, които в последните години често печелят пътни търгове.

Избор до дни

Формално победителят за отсечката Дупница – Благоевград още не е избран. Това ще стане по метода на икономически най-изгодната оферта, като оценката се базира на комбинация от техническа оферта (35 точки), срок за изпълнение (15 точки) и цена (50 точки). Почти сигурно обаче победител ще е консорциум "Струма – Лот 2", тъй като единствен е събрал максималните 50 точки за срок и техническа оферта и е предложил най-ниска цена за строителство. Резултатът ще бъде обявен до дни. Ако няма обжалване, договорът ще бъде подписан до края на годината и напролет строителството започва. Срокът за изпълнение е 24 месеца.

По-скъпо от очакваното

Специалисти от пътния сектор очакваха липсата на ценови предложения в рамките на бюджета от 240 млн. лв. да доведе до анулиране на процедурата за лот 2 на "Струма". Реакцията на възложителя обаче бе обратната. Министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова обяви това за "положителен знак, че е играно по обективни, а не по дъмпингови цени". Според нея по-високите оферти за пътната отсечка отразяват поскъпването на горива и битум.

Подобно обяснение даде и изпълнителният директор на "Главболгарстрой холдинг" Андрей Цеков. Той посочи, че компаниите вече приемат много по-сериозно инфлационния риск от поскъпването на горивата. "За година то доведе до 20-30% ръст в цените на строителните материали. А битумът плюс разходите за механизация са близо 70% от стойността на един път", обобщи той. Като основна причина за по-високата цена за втория лот на "Струма" обаче мениджърът посочи старите и неактуални проекти, по които се работи в пътното строителство. В тях често липсват данни за минаващата през трасетата подземна и техническа инфраструктура – тръби, кабели, канализация, чието преместване води до сериозни допълнителни разходи за изпълнителите. За да не се стига дотам, вече правим собствени проучвания и калкулираме тези рискове в офертите, допълни Андрей Цеков.

От Камарата на строителите в България (КСБ) посочиха и друго обяснение за по-високите от очакваното цени на лот 2 от "Струма". "През последните години в пътните търгове се играеше на много ниски цени. Вероятно на тяхна база е подготвена индикативната стойност и на този участък", предположи изпълнителният директор на КСБ Иван Бойков.

От камарата отдавна предупреждават, че строителството на "най-ниска цена" съсипва сектора. А според източници от бранша през последните години няма магистрална отсечка на печалба. "Трейс" например приключи участъка от "Тракия" между Стара Загора и Нова Загора с 12 млн. лв. загуба. Източници от бранша изчисляват тази от първия лот от "Струма" - между Долна Диканя и Дупница, на над 10 млн. лв. Андрей Цеков от "Главболгарстрой" не коментира числото, тъй като строителството още не е приключило. Призна обаче, че отсечката "не е от най-рентабилните", изпълнявани от компанията.

Кой ще плати

Най-важният въпрос обаче е: за чия сметка ще са допълнителните разходи по лот 2 на "Струма". Дори най-ниската предложена цена – тази на обединение "Струма – Лот 2", е с 59 млн. лв. над индикативната стойност на проекта. А на нейна база е подготвена апликационната форма за финансиране по линия на европейската програма "Транспорт".

До края на деня от пътната агенция не отговориха на въпроса. Източници от ведомството обаче обясниха, че по-високите разходи за отсечката Дупница – Благоевград ще бъдат покрити със спестените средства от предните два лота на "Струма" - първи и четвърти. Причината е, че и за трите се кандидатства пред Брюксел с обща апликационна форма, чиято стойност за строителство и надзор е малко под 582 млн. лв. В същото време бюджетите на трите отсечки до момента не надхвърлят 500 млн. лв. Предстои единствено подписване на договор за строителен надзор за участъка Дупница – Благоевград, но той едва ли ще надхвърли няколко милиона лева.

Трима кандидати за тол-системата

Трима участници продължават в търга за консултант за изработване на тол-система в България, стана ясно при отварянето на ценовите предложения. Офертите са на гражданско дружество "ДоЪЯ Тол България" с партньори германската "Дорние консултинг" и "Ърнст енд Янг", "Лоджика Чешка република" и обединение "Аруп тийм", в което участват английските "Ове Аруп & партнърс интернешънъл", "Транспорт лоджик" и българската "Сентрълпойнт". Предлаганите цени са съответно 4 107 243 лева, 3 843 206 лева и 3 901 878 лева без ДДС. Кой е победител ще стане ясно, след като приключи работата на комисията, тъй като ще бъде избрана икономически най-изгодната оферта, а не най-ниската цена. От процедурата отпадна обединение "Инфра", в което партньори са чешката "Инфрам" и българските "Инфрапроект консулт" и "Мист проект". Същевременно министърът на регионалното развитие  Лиляна Павлова съобщи, че консултантът ще има осем месеца да изготви анализ и предложение кои пътища и превозни средства да бъдат обхванати от електронното таксуване. Така най-рано към края на 2013 г. държавата ще бъде готова да обяви търг за изпълнител на тол-системата.
Кандитатите за "Струма"

- Гражданско дружество ДМХ ("Доуш Иншаат ве Тиджарет", "НПО Мостовик", "Хидрострой") - техническа оферта: 5 точки, срок: 15 точки, цена: 304 969 304 лв.

- Консорциум "Струма - Лот 2" ("ГБС - Инфраструктурно строителство", Impresa, "Пътстрой 92"), техническа оферта: 35 точки, срок: 15 точки, цена: 298 935 000 лв.

- Aktor, Гърция - декласирана

- Сдружение "Тодини-Салини", Италия - декласирано

- Обединение "Струма 2012" ("ПСТ холдинг", "Аксиона Инфраеструктурас", Испания, "Хохтийф", Германия) - декласирано

- Обединение "ОХЛ-Трейс - СтрумаII" ("Трейс груп холд", "Обраскон Уарте Лаин", Испания) - техническа оферта: 26 точки, срок: 15 точки, цена: 354 648 485 лв.

 
Отварянето на офертите в пътната агенция
Фотограф: АНЕЛИЯ НИКОЛОВА
Фотограф: Цветелина Белутова
Офертата за 299 млн. лв. на консорциум около ГБС е най-ниска, но е над прогнозната стойност

С цена от малко над 4.1 млн. евро на километър консорциум между "ГБС-Инфраструктурно строителство", италианската Impresa и "Пътстрой 92" е на път да спечели отсечката от магистрала "Струма" между Дупница и Благоевград. Името на победителя се очерта при отварянето на ценовите оферти за 37-километровото шосе в агенция "Пътна инфраструктура".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

105 коментара
  • 1
    anihilator_jack avatar :-|
    anihilator_jack

    Пропускате нещо много важно - теренът е много сложен с няколко виадукта и тунела с обща дължина мисля 6 километра и време на изпълнение 22 месеца. При такива безумни условия много ясно, че всички ще си вържат гащите и ще дадат по-високи зени с цел да покрият риска.

  • 2
    anihilator_jack avatar :-|
    anihilator_jack

    [quote#1:"anihilator_jack"]теренъ [/quote]

    участъкът*

  • 3
    dias avatar :-|
    dias

    Така като гледам е избрана отново най-ниската цена,и така ще бъде докато останат 10 фирми ,като три на ГБС,Станилов,Джи Пи Груп, и останалите които строят Ямбол-Карнобат.Констатацията на автора ,че "ГБС" и "Трейс" са на загуба ,това не е вярно ,на загуба са подизпълнителите които вече фалираха,въпреки че съгласно Европейските изисквания подизпълнители не се допускат.

  • 4
    beriya avatar :-|
    beriya

    Относно съдържанието ще спестя коментара си, случващото се обаче е добре систематизирано в заглавието - НАЙ СКЪПАТА МАГИСТРАЛА, тежки думи казващи много.

  • 5
    nye avatar :-|
    nye

    До коментар [#1] от "anihilator_jack":
    Абсолютно сте прав, но това ще намали "стойността" на новината, понеже вече няма да е сензационна.

  • 6
    pen4o avatar :-|
    Daniel Ivanov

    Аз разбирам нещата така - поради сбърканата схема фирмите досега печелеха с нереалистично ниски оферти, като претупваха работата относно качество - материали - изпълнение а впоследствие вдигаха и цената за строителството.
    Така се появяват по-тесни (типично за българските стандарти на работа) и некачествени магистрали, които в бъдеще ще отварят сума разходи за поддържане.

  • 7
    proizvoditel avatar :-|
    proizvoditel

    Е на това му викат яко предизборно харчене. Явно Глад Бэлгар Строй си остава главният строител на републиката по време на това управление. И изобщо не ни пращайте за зелен хайвер - няма кой да ви повярва, че някой ще се състезава да строи нови магистрали при положение, че предните ги е строил на загуба.

  • 8
    anihilator_jack avatar :-|
    anihilator_jack

    [quote#6:"pen4o"]Аз разбирам нещата така - поради сбърканата схема фирмите досега печелеха с нереалистично ниски оферти, като претупваха работата относно качество - материали - изпълнение а впоследствие вдигаха и цената за строителството. [/quote]

    Всички досега построени и строящи се магистрали в България се изградени с габарит Г29 с изключения на един малък участък от АМ Хемус. И по новите магистрали няма некачествени материали - стига сте говорили заучени фрази. При добре направен проект и възложител, който си разбира от работата по-добър параметър за оценка от най-ниска предложена цена няма да намериш. Проблемът, е че готовите проекти свършиха, времето за подготовка на нови беше изпуснато, а програмният период е на финалната права и се налага да се бърза и затова се избра този тип процедура. За такъв сложен участък като Лот 2 на Струма според мен този тип процедура беше грешка, но времето ще покаже.

  • 9
    jugozombi avatar :-?

    До коментар [#1] от "anihilator_jack":
    До коментар [#8] от "anihilator_jack":

    Подкрепям anihilator_jack. Чудесно е, че сред коментиращите в "Капитал" има и хора като, ориентирани в темата и познаващи проблемите. За разлика от журналисти като Радостина Маркова, волно или неволно спестила много съществени обстоятелства около този търг, и мнозинството от "коментиращите", които са тук сякаш с единствената цел да вулгаризират и политизират всяка тема.

  • 10
    richardnixon avatar :-|
    richardnixon

    Кресненското дефиле е най-скъпият участък - с тези разценки със сигурност там ще стигнат до Гинес...Но да се строи! България е на 129-то място в света по качество на пътищата - вижте класацията на Световния икономически форум на страницата на ИПИ


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK