С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
39 13 дек 2012, 20:38, 12388 прочитания

Общинска катастрофа

Сделка на местната власт във Варна показа как се гарантира частна печалба за сметка на бюджета

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Иск за 1.5 млн. лв. може да провали втория по големина проект за интегриран градски транспорт за 50 млн. евро.
Иск за 750 хил. евро е предявил частният превозвач "Транстриумф холдинг" към общинското дружество "Градски транспорт" – Варна. Това стана известно на заседание на ресорната комисия към общинския съвет в града. Делото в Арбитражния съд на Българската-търговско промишлена палата осветлява съдържанието на поверителна клауза в предварителен договор, сключен през 2011 г., според който общинската фирма трябва да купи частната. Всъщност искът е подаден от "Фрея турс" и "Болкан трейд бус", които са собственици на "Транстриумф", показва справка в Търговския регистър. Те са контролирани от Антраник Шакариян.

Заради пазения в пълна тайна досега договор варненската община е изправена пред две възможности - или да придобие "Транстриумф холдинг" на неизгодна (дори според кмета Кирил Йорданов) цена, която неофициално се изчислява на около 20 млн. лв., или просто да изплати 1.5 млн. лв. на частната компания като неустойка. Особено интересен е фактът, че необходимостта и от сключването на договора, и от развалянето му е мотивирана с "европейски изисквания".


По мнението на общински експерти евентуалното изплащане на неустойката ще доведе до фалит общинския превозвач, който и бездруго отдавна е воден към финансов колапс.

Действайте

Заплитането на казуса започва с решение на предишния общински съвет на Варна от август 2011 г. за придобиване на "Транстриумф" от общинското "Градски транспорт", взето на една от последните сесии преди местните избори. То задължава  ръководството на "Градски транспорт":



- Да извърши всички необходими правни и фактически действия за закупуване на 100% от акциите на "Транстриумф холдинг" АД.
- Да сключи договор за банков кредит с избрана търговска банка чрез процедура по ЗОП, в размер, необходим за закупуването на 100% от акциите на "Транстриумф холдинг" АД, като представи на избраната търговска банка необходимите за това обезпечения.
- Да извърши всички правни действия по вписването на извършената покупко-продажба в Агенцията по вписванията.
- Да избере консултанти.

Общината пък се задължава да бъде гарант за тегленето на банковия заем.

"Европа ни задължава"

Като мотив за решението е посочено, че това е условието на европейските институции, за да бъдат получени 114 млн. лева за финансиране на проекта за интегриран градски транспорт в града. Той предвижда автобусните линии във Варна да се обслужват от "Градски транспорт", което е 100% общинска собственост. В момента те са поделени между общинския и частния превозвач.

Идеята за покупката на частната фирма от общинската бе лансирана миналата година от двама активисти на ГЕРБ, които на местните избори през есента станаха и общински съветници. Единият е Марио Шиваров, който до изборите е бил съветник по фирмено управление на кмета Кирил Йорданов, а по собствените му думи - и на председателя на общинския съвет. Другият - Валентина Софрониева, е бивш главен юрисконсулт и директор на правната дирекция на общината.

Двамата заявиха, че без тази сделка проектът за модернизация на градския транспорт във Варна с пари от Европейския съюз ще бъде провален.

Твърденията им по-късно се оказаха напълно неоснователни, но така или иначе тогавашните съветници взеха цитираното по-горе решение.

Именно въз основа на него прокуристът на "Градски транспорт" Веселин Михайлов сключва впоследствие въпросния предварителен договор, който, вместо да реализира, на практика минира проекта за интегриран градски транспорт.

Според юристи самото решение на предишния общински съвет от август не предполага сключването на такъв договор, тъй като за това би трябвало изрично да е записано задължението на общинската фирма "да сключи договор за покупка". Но тъй като нито старият, нито новият съвет са гласували сключването му, освен неизгоден договорът може да се окаже и незаконен.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Иван Кръстев: Демографската криза влияе на качеството на демокрацията Иван Кръстев: Демографската криза влияе на качеството на демокрацията

Според известния политолог ключов проблем за България е ниското доверие в институциите независимо от икономическия растеж и ръста на доходите

28 яну 2020, 389 прочитания

Борисов ще обсъди с бизнеса наредбата Н-18 Борисов ще обсъди с бизнеса наредбата Н-18

По думите на премиера не е изключено тя да бъде отложена, но целта й е да няма сив сектор

28 яну 2020, 115 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Засилват се опасенията от манипулации на вота догодина

Опозицията и управляващите водят тежки среднощни битки за промените в Изборния кодекс

Още от Капитал
Ryanair става Buzz в София

Нискотарифната компания планира реорганизация и ребрандиране на част от поделенията си под марката Buzz. Сред тях е това в Полша, което ще поеме управлението на София

Глътка надежда за БНР

Изненадващо медийният регулатор реши да даде шанс на Андон Балтаков, който има опит в доказани медийни компании като "Асошиейтед прес" и CNN.

Пътеводител на кандидат-програмиста

Какво е добре да се знае за академиите, които предлагат подобни обучения

Възраждането на "Пирогов"

В болницата бяха открити нови клиники и приходите я нареждат на първо място в София

Цветан Тодоров - човекът на чужда земя

Две нови издания хвърлят светлина върху личността и идеите на родения в България философ

Кино: "18% сиво"

През Европа към себе си със стил и чувство

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10