Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
36 14 дек 2012, 18:00, 18175 прочитания

Строено - неплатено

Или как изпълнението на големи обществени поръчки съсипва строителните фирми по веригата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


В средата на октомври няколко строителни фирми заплашиха да блокират последната недостроена отсечка от магистрала "Тракия". Причината - забавени плащания за изграждането й. Вдигна се шум. Държавата обясни, че спорът е търговски и затова не носи отговорност. От водещата компания изпълнител "ПСТ холдинг", свързана с Васил Божков, заявиха, че плащат редовно на контрагентите си. И казусът поутихна... Тишината обаче е временна. Защото бурята със забавените плащания в строителството може да се разрази навсякъде в страната, по всяко време, при това далеч не само в пътния сектор (виж примерите в карето).

Всъщност протестите на магистрала "Тракия" само привлякоха общественото внимание към проблем, който виси от години и може да доведе до фалит много фирми от сектора. При това със скорост и мащаби, далеч по-разрушителни от тези на кризата. 


Ако може – за без пари

"Строителният бранш при нас вече използва под 50% от капацитета си. По-големите компании свиха разходите си и орязаха персонала наполовина. В малките освен собствениците е останал по един технически ръководител." Думите са на Атанас Кошничаров, председател на сливенския клон на Камарата на строителите в България (КСБ). Звучат нормално в кризата, но и леко странно на фона на големите строителни проекти в близост до региона през последните години – магистрала "Тракия", жп линията Пловдив - Бургас, американската база в Ново село и др. Всички те са с участие на местни фирми, наети като доставчици или изпълнители по договори за услуги.

В два от трите изброени случаи става въпрос за големи обществени поръчки, които в момента формират над 80% от оборотите в строителството. На теория ангажираните в тях компании трябва да са доволни, че имат заетост при почти пълната липса на други договори. На практика обаче за много от тях участието в подобни обекти носи основно проблеми със забавени плащания, които ги вкарват в спирала от задължения към доставчици, служители, държава, банки, лизингови компании... И в крайна сметка разклащат бизнеса им.



Михо Цанев от инициативния комитет на фирмите, строили военния полигон в Ново село, обяснява, че забавените плащания по него са довели част от тях до фалит или най-малкото до сериозни трудности при разплащането с доставчици и кредитори (виж карето). Към момента инициативният комитет включва 18 дружества, основно малки и средни фирми, от Сливен, Ямбол, Бургас, Пловдив и Стара Загора, а вземанията им се изчисляват общо на 5.2 млн. лв. От сливенското представителство на камарата припомнят, че неплатени задължения към местни строителни компании има и по двата лота на магистрала "Тракия" - 3 и 4, в близост до района, както и по изграждането на жп линията Пловдив - Бургас. Най-масово участие на сливенски и ямболски компании обаче е имало именно при строежа на военния полигон в Ново село.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Работодателите ще получат 100% от осигуровките като компенсация по схемата 60/40 Работодателите ще получат 100% от осигуровките като компенсация по схемата 60/40

Парламентът окончателно прие промените в Закона за извънредното положение, предстои правителството да измени и своето постановление за помощта към фирмите

6 апр 2020, 1224 прочитания

Вечерни новини: Мерките за бизнеса може да се разширят, европейските борси започнаха седмицата с повишения Вечерни новини: Мерките за бизнеса може да се разширят, европейските борси започнаха седмицата с повишения

И още: В Западна Европа обмислят планове за отмяна на ограниченията; Започва масово тестване в спешната помощ у нас, след като седем медици там вече са болни; Британският премиер Борис Джонсън е настанен в болница

6 апр 2020, 1044 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Диригенти с пагони

Бившата политическа полиция от Шесто управление на ДС се превръща в антимафиотска служба

Още от Капитал
Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

Може ли България да надбяга вируса

България използва времето, спечелено от социалната изолация, за минимални подобрения в здравната система и планира да въведе софтуер за следене на заразени и нарушители на карантини. Засиленото тестване все още не се случва

Коронабюджет 1.0: Оптимистичната версия

Правителството поиска спешна ревизия на бюджет 2020, която да му даде по-голяма гъвкавост за маневри

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

Новият живот на електронната книга

Извънредното положение срина традиционния модел на разпространение и книгоиздаването търси нови решения

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10