Строено - неплатено

Или как изпълнението на големи обществени поръчки съсипва строителните фирми по веригата

Зад големите инфраструктурни проекти често се крият неуредени сметки
Зад големите инфраструктурни проекти често се крият неуредени сметки
Зад големите инфраструктурни проекти често се крият неуредени сметки    ©  Цветелина Белутова
Зад големите инфраструктурни проекти често се крият неуредени сметки    ©  Цветелина Белутова

В средата на октомври няколко строителни фирми заплашиха да блокират последната недостроена отсечка от магистрала "Тракия". Причината - забавени плащания за изграждането й. Вдигна се шум. Държавата обясни, че спорът е търговски и затова не носи отговорност. От водещата компания изпълнител "ПСТ холдинг", свързана с Васил Божков, заявиха, че плащат редовно на контрагентите си. И казусът поутихна... Тишината обаче е временна. Защото бурята със забавените плащания в строителството може да се разрази навсякъде в страната, по всяко време, при това далеч не само в пътния сектор (виж примерите в карето).

Всъщност протестите на магистрала "Тракия" само привлякоха общественото внимание към проблем, който виси от години и може да доведе до фалит много фирми от сектора. При това със скорост и мащаби, далеч по-разрушителни от тези на кризата. 


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
36 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    damianrm avatar :-|
    damianrm
    • - 3
    • + 153

    Управител съм на малка фирма - чуя ли дай ми фактура и чакай да ти платя отговора ми е - не - благодаря - проформа фактура давам - след плащане - фактура.

    Проблема описан тука е наистина ОГРОМЕН ! Част е обективен, но част е просто от бизнес по Български - т.е един пие, друг плаща сметката. Сметката обаче косвено, но неизбежно се плаща от ЦЯЛОТО общество ...

    Нередност?
  • dalaver3
    • - 53
    • + 54

    ГАРАНТИРАНО ОТ ТИКВАТА И ГРОБ(герб) И ЦЯЛАТО МУТРЕНСКО - ОЛИГАРХИЧНА ШАЙКА ОКОЛО НЕГО !!!

    Нередност?
  • 3
    mitkopom avatar :-|
    mitkopom
    • - 4
    • + 88

    В тази връзка е случая преди няколко дни в който 2 работника от сливенска строителна фирма пребиха до смърт управителя. Оказа се че им дължал заплати за няколко месеца. Същия бил управител на фирма подизпълнител на магистрала тракия на която основния изпълнител не бил платил....

    Нередност?
  • "С бездействието си по тези и други случаи държавата доказва, че зад формулите за растеж и макроикономическа стабилност, всъщност слабо се интересува от основния двигател на всичко това - малките и средните работещи български компании. Така се превръща в негласен съучастник на схемата "вместо изход от кризата - капан". А механизми очевидно има - и законодателни, и през по-стриктен контрол върху изпълнителите на обектите. Другото решение, колкото и изтъркано да звучи, трябва да дойде през бързата и качествена работа на съда, който се произнася по подобни търговски спорове."
    Няма как да се каже по-добре...

    Нередност?
  • Николай Узунов
    • - 1
    • + 70

    Историята в следващите редове е вдъхновени от действителността

    Предизборно печално известната на не голям планински град червена кметица и близката до крадливата и пасмина фирма СНОП решили да оправят канализацията на града.СНОП май фалирала или просто се покрила, но поне един човек, който свърши с багера си огромна част от работата, чака и до днес своите над 100 000 жълтици и едвам успя да се разплати с работниците си.

    Сещам се и за още 4 такива легенди макар и със замесени по малко жълтици, но схемата си е същата почти винаги.ГЕРБ имаха възможността бързо да сложат край на тия порочни практики, ама не им се щеше май.

    Нередност?
  • 6
    thetheacher avatar :-|
    The.Teacher
    • - 8
    • + 27

    "А механизми очевидно има - и законодателни, и през по-стриктен контрол върху изпълнителите на обектите. "

    Има механизми, няма желание. Давам пример, как с две изречения може да се спре изцяло тази каша, макар да съм пълен лаик по темата.

    1. Всички фирми, които ще участват в строителството на даден обект, трябва да присъстват в първоначалния договор, който се подписва. Т.е. прави се консорциум, описват се всички права и задължения, подписва се от всички и накрая и от държавата.

    2. Забранява се сключване на договори с подизпълнтели извън тези по т.1 до момента на предаване на обекта.


    И готово :-)

    Нередност?
  • 7
    m17 avatar :-(
    m17
    • - 70
    • + 24

    До коментар [#6] от "The.Teacher":

    Стига с тия налудничави социалистически регулации. Никой не кара насила никоя фирма да строи магистрали - има си търг, има условия, има победител който печели поръчката. Като не са си направили сметката - да фалират, майната им. Ще дойдат други които си правят по-добре сметката. Точно това е пазара - оцеляват най-добрите, другите седят гладни.
    От 3 години държавата плаща АБСОЛЮТНО коректно всяка поръчка - за разлика от тройната ламя дето остави 3 милиарда дългове и то при бюджетен излишък.

    Нередност?
  • 8
    georgiuasg avatar :-|
    georgiuasg
    • - 1
    • + 21

    Според председателя на етичната комисия Розета Маринова трябва да се прецизират условията за възлагане и договаряне на строителните поръчки. "Предложенията на камарата например са за отпадане на критерия най-ниска цена, за намаляване ............... "

    За съжаление като се махне критерий най-ниска цена, се слагат едни абсолютно субективни критерии и се почва едно нагласяне на нашите хора. Критерият най-ниска цена според мен е удачен - само трябва заданието на възложителя да е изключително добре направено и издържано, което много рядко се случва в България.

    От камарата на строителите само приказват - най-важното е да направят едни типови обществени поръчки (!!!!!!) и тогава да говорят какви критерии да се залагат. В момента за две еднакви поръчки в различни населени места условията се различават от земята до небето.

    За проблема с подизпълнителите - след като явно всички знаят, че се ползват подизпълнители, а реално те не са обявени - не може ли държавата по-някакъв начин да санкционира главния изпълнител, че не ги е обявил.

    Нередност?
  • 9
    dreamer79 avatar :-|
    атанас
    • - 1
    • + 48

    [quote#6:"The.Teacher"]1. Всички фирми, които ще участват в строителството на даден обект, трябва да присъстват в първоначалния договор, който се подписва. Т.е. прави се консорциум, описват се всички права и задължения, подписва се от всички и накрая и от държавата.

    2. Забранява се сключване на договори с подизпълнтели извън тези по т.1 до момента на предаване на обекта. [/quote]
    Проблемът е, че сега правят точно това. Примерно "Иван Драганов" АД прави консорциум със свои дъщерни фирми и ги описва тях като подизпълнители. След това дъщерните дружества почват да сключват договори за външни услуги и доставка на материали(Тук как точно да кажат, че при търга трябва да си указал кой бетоновъзел ще ти доставя материалите?). Дъщерните фирми се фалират, а доставчиците остават с пръст в устата. Големият холдинг е юридически чист- не дължи нищо сам по себе си, описал е всички подизпълнители(поне по смисъла на нормативната уредба).

    По-скоро има лесно решение- плащанията на всеки етап да са обвързани с издължаване за предния към всички доставчици(което се предлага), при искане за запор да няма "Поради важността фирмата да продължи да работи за държавата ние няма да запорираме сметките й въпреки съдебното решение." или по-скъпо за изпълнителя, но пък и не чак толкова страшно- участваш в конкурса, ако вкараш в гаранционна сметка стойността на поръчката. След изпълнението парите ти се освобождават(Може да е подобно, но с банкова гаранция на стойност цялата сума.). И, колкото и хард да звучи, по примера на развитите- фирма с капитал 5000лв и регистрирана преди месец и без история да не може да участва в консорциум. Ако поръчката е за милион, то фирмата да има поне милион-два активи.

    В транспорта често има проблем с изчезнали товари или проблемни плащания. С времето на пазара големите са наложили свои правила- не търсят фирми с по два камиона и малък капитал, а работят само с хора с по няколкостотин хиляди до милиони капитал, десетки камиони, проверяват история да си работил поне 2-3 години назад, искат ти да покажеш, че си платил лиценз за примерно 50000 или 100000 евро, да имаш застраховка за издънки за милион и нагоре. И тогава ти дават да превозиш товар със стойност на услугата 3-4000 евро и стойност на натовареното примерно 50000 евро. Така са наясно, че не би излъгал, защото има куп неща, които могат да ти се отнемат, а покритието е десетки или стотици пъти възможната щета. Разбира се, разчитат и на това да няма неуважение от страна на държавата спрямо съдебните решения, а да се знае, че при присъда винаги съдебният изпълнител започва да действа.

    Би трябвало и при консорциум да има залагане на обща отговорност на изпълнителите. Т.е. ако от "Иван Драганов АД", "Иван Драганов 2012" ООД, "Иван Драганов Трънка" ООД и т.н. фалира един и не се е разплатил с доставчици другите фирми да му поемат масрафа като негови гаранти. Така дружеството-майка винаги ще е отговорно и схемата с дъщерни фирми ще остане в историята- бушоните няма да си вършат работата да изгарят те. В този случай да си харесват, каквито искат подизпълнители. В крайна сметка примерно Трейс ще е гарант, пък да си работи, ако ще, с фирми с по 1лв капитал и собственици от Факултета. Големият холдинг ще си носи отговорността за това кой е избрал. Съответно за събраните в консорциума е нужно да се търси гаранция- всички накуп да имат за ганационен фонд, който да покрие евентуални щети и да няма консорциум от офшорки или ООДта с по лев капитал, а поне един участник да може да поеме всички евентуални проблеми и да има ясно проследима собственост на капитала.

    Нередност?
  • 10
    dreamer79 avatar :-|
    атанас
    • + 20

    [quote#8:"georgiuasg"]За проблема с подизпълнителите - след като явно всички знаят, че се ползват подизпълнители, а реално те не са обявени - не може ли държавата по-някакъв начин да санкционира главния изпълнител, че не ги е обявил.[/quote]
    Не може. Основният изпълнител е коректен към контрагентите си(По документи се е разплатил коректно с всички свои доставчици.), а няма заложен механизъм той да е гарант за всички подизпълнители, с които работи. Ако имаше заложено такова условие, подобно на поръчителството при банкови кредити, то нямаше да е никакъв проблем да се гони- независимо кой не е платил, дали е свързано с теб лице или не, ти си подписал, че му поемаш всички щети, свързани с изпълнението на поръчката. Т.е. ще е достатъчно доставчикът на услугата или материала да подпише договор, в който се указва ясно, че се работи за обект еди кой си, или да имаш подписан документ, че си доставил на обект, свързан с поръчката. Ако си луд да подпишеш, че работиш другаде, или работиш на мост еди кой си, а си писал нещо общо в договора си, то вече определено няма какво да се прави- глупостта ще е прескочила всякакви граници, а не може гаранции да обхващат цял бизнес на участник в консорциум, т.е. Трейс да плати на напълно външно лице задължения към трети страни по проекти извън свързаната дейност на това лице с холдинга.

    Изискване за банкова гаранция на стойността на целия проект върши пак такава работа- банките не биха подписали документ, че дължат пари, ако не проверят кой ще плати сметката и дали може да го направи.

    Нередност?
Нов коментар