Строено - неплатено
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Строено - неплатено

Зад големите инфраструктурни проекти често се крият неуредени сметки

Строено - неплатено

Или как изпълнението на големи обществени поръчки съсипва строителните фирми по веригата

Десислава Лещарска, Радостина Маркова
18697 прочитания

Зад големите инфраструктурни проекти често се крият неуредени сметки

© Цветелина Белутова


В средата на октомври няколко строителни фирми заплашиха да блокират последната недостроена отсечка от магистрала "Тракия". Причината - забавени плащания за изграждането й. Вдигна се шум. Държавата обясни, че спорът е търговски и затова не носи отговорност. От водещата компания изпълнител "ПСТ холдинг", свързана с Васил Божков, заявиха, че плащат редовно на контрагентите си. И казусът поутихна... Тишината обаче е временна. Защото бурята със забавените плащания в строителството може да се разрази навсякъде в страната, по всяко време, при това далеч не само в пътния сектор (виж примерите в карето).

Всъщност протестите на магистрала "Тракия" само привлякоха общественото внимание към проблем, който виси от години и може да доведе до фалит много фирми от сектора. При това със скорост и мащаби, далеч по-разрушителни от тези на кризата. 

Ако може – за без пари

"Строителният бранш при нас вече използва под 50% от капацитета си. По-големите компании свиха разходите си и орязаха персонала наполовина. В малките освен собствениците е останал по един технически ръководител." Думите са на Атанас Кошничаров, председател на сливенския клон на Камарата на строителите в България (КСБ). Звучат нормално в кризата, но и леко странно на фона на големите строителни проекти в близост до региона през последните години – магистрала "Тракия", жп линията Пловдив - Бургас, американската база в Ново село и др. Всички те са с участие на местни фирми, наети като доставчици или изпълнители по договори за услуги.

В два от трите изброени случаи става въпрос за големи обществени поръчки, които в момента формират над 80% от оборотите в строителството. На теория ангажираните в тях компании трябва да са доволни, че имат заетост при почти пълната липса на други договори. На практика обаче за много от тях участието в подобни обекти носи основно проблеми със забавени плащания, които ги вкарват в спирала от задължения към доставчици, служители, държава, банки, лизингови компании... И в крайна сметка разклащат бизнеса им.

Михо Цанев от инициативния комитет на фирмите, строили военния полигон в Ново село, обяснява, че забавените плащания по него са довели част от тях до фалит или най-малкото до сериозни трудности при разплащането с доставчици и кредитори (виж карето). Към момента инициативният комитет включва 18 дружества, основно малки и средни фирми, от Сливен, Ямбол, Бургас, Пловдив и Стара Загора, а вземанията им се изчисляват общо на 5.2 млн. лв. От сливенското представителство на камарата припомнят, че неплатени задължения към местни строителни компании има и по двата лота на магистрала "Тракия" - 3 и 4, в близост до района, както и по изграждането на жп линията Пловдив - Бургас. Най-масово участие на сливенски и ямболски компании обаче е имало именно при строежа на военния полигон в Ново село.

С мащаба на епидемия

В интерес на обективността проблемът със забавените плащания в строителството не е отсега и е със значително по-широк периметър от междуфирмените отношения. Най-видимата му страна са дълговете на общините към строителния бизнес, които трайно надхвърлят 200 млн. лв. Голяма част от тях са натрупани именно при изпълнение на проекти с еврофинансиране и вероятно са в основата на не едно и две забавени плащания между фирмите по веригата.

Редом с това обаче се очертава друг казус – в немалко случаи, дори при редовно превеждани на изпълнителя пари, те не стигат до наетите от него по-малки специализирани фирми, които реално вършат строителната работа. Проблемът избуя през последните години в резултат от занижените цени, на които се печелеха обществени поръчки в сектора. В някои случаи цените бяха толкова ниски, че от самото начало за специалистите бе ясно, че изпълнителите няма как да се разплатят с доставчиците си. И това наистина се оказа първият разход, който те отрязаха.

"Самото превъзлагане на различни дейности на специализирани фирми подизпълнители е нормална практика. Всички магистрали и големи пътища в България се строят по този начин", коментира директор на голяма строителна компания, пожелал анонимност.

Според него проблемът е другаде: компаниите, които кандидатстват по обществени поръчки, почти никога не вписват в документите си подизпълнители, както са задължени по закон. Реално обаче ползват такива, но маскирани с договори за доставка, наем на техника или други услуги и наети не директно от тях, а през дъщерни или други фирми. Най-често тези фирми нямат почти никакви активи и когато натрупат задължения, биват прехвърляни на трети лица. Така ощетените почти нямат шанс да получат парите си (виж графиката). Естествено, има го и въпросът защо са се съгласили да работят при такива условия. Повечето потърпевши компании обаче разказват, че от другата страна не са им оставили избор с кого и какви договори да сключват. А алтернативна заетост в кризата трудно се намира.

Спасителен план

През пролетта на тази година 13 русенски компании подават сигнал до депутата от "Синята коалиция" Михаил Михайлов, че повече от три години не могат да си приберат парите от "Строително-предприемачески холдинг" (СПХ) на бизнесмена Георги Георгиев. Компанията ги е ангажирала за интегрирания воден проект на Русе – обект за 56 млн. евро. Задълженията към фирмите са малко над 1.3 млн. лева. Пред Михаил Михайлов, който е народен представител от Русе, те уточняват, че са наети не директно от компанията изпълнител, а от нейно дъщерно дружество - "СПХ холдинг инфраструктура". След осъдителни решения на няколко инстанции и издадени изпълнителни листове строителите разбират, че фирмата е "куха" и вземанията им не могат да бъдат платени.

Депутатът получава сигнали за същото некоректно отношение на СПХ и за други обекти за водна инфраструктура в Хасково, Пазарджик и Кърджали. В случая с водния цикъл на Русе строителният холдинг коментира пред медиите, че местните фирми са работили "изключително некачествено" и претендират за силно завишени цени.

Случаят стана повод Михаил Михайлов да подготви и внесе в парламента предложение за промени в Закона за обществените поръчки (ЗОП). То се отнася за строителните поръчки и гласи, че плащанията към изпълнителя за всеки приключил етап се извършват едва след като той докаже, че се е разплатил с всички подизпълнители за предходния етап на обекта. В противен случай възложителят – държавата или общината, може да направи частично плащане до доказания от изпълнителя размер или да задържи цялото плащане. Предложенията на Михайлов предвиждат още възраженията към подизпълнители за качеството на свършената работа да се предявяват само ако са потвърдени от възложителя.

Замисълът е добър, но отново защитава строителните компании само в качеството им на преки подизпълнители, каквито, както се оказва - рядко се ползват. За да се реши и този проблем, пред "Капитал" Михайлов коментира, че текстовете ще се прецизират между първо и второ четене, така че да се защитят правата на максимален брой участници в строителството. Ще бъде записано, че в понятието "подизпълнител" се включват доставчиците на всички услуги, засягащи предмета на поръчката.

За законодателни промени настояват и от строителната камара, чиято комисия по етика често е в ролята на арбитър по спорове за забавени плащания. Според председателя на етичната комисия Розета Маринова трябва да се прецизират условията за възлагане и договаряне на строителните поръчки. "Предложенията на камарата например са за отпадане на критерия най-ниска цена, за намаляване на срока за разплащане до 30 дни (промяната в Търговския закон е факт от дни - бел. ред), за поетапно ритмично разплащане при изпълнението на договорите, без да бъде принуждаван строителят да се самофинансира", коментира тя. Според нея последното е сериозен проблем, защото често се налага строителите да финансират проекти по европейски програми или такива на частни инвеститори, работейки с малък аванс до окончателното плащане при въвеждането им в експлоатация. Това също поражда междуфирмена задлъжнялост, обясни Маринова.

Неадекватна реакция

Проблемът със забавените плащания в строителството не е патент на сегашното правителство, но то не направи и нищо, за да го реши. Това са думите на Антон Андронов, един от собствениците на "Строителна компания Загора", ощетена с близо 1 млн. лв. (без неустойките) за изграждането на пречиствателна станция в Стара Загора (виж карето).

Според Андронов реакцията на строителното министерство в неговия случай "обезсмисля съществуването на съдилища". На три пъти МРРБ отказва да изпълни съдебни решения, включително и на Върховен касационен съд, за запор на вземанията на германско-турския консорциум Heitkamp-Maas, осъден солидарно с подизпълнителя в поръчката Inter Insaat Ve Prefabrik. Мотивът в официалното писмо на ведомството е, че наложеният запор "ще доведе до сериозен риск от реализацията на важни инфраструктурни обекти". В писмото, подписано от главния секретар на министерството Албена Михайлова, се посочва още, че "интересът от тяхното нормално финансиране и финализиране е от съществено значение за интересите на Република България и е несъразмерен с обезпечителната нужда на отделни юридически лица". Един от отказите на министерството да се издължи на фирмата вместо осъдения консорциум е от 2009 г. и е подписан от Лиляна Павлова в качеството й на зам.-министър по онова време.

На тазгодишната среща на бизнеса с правителството Лиляна Павлова, вече на министерски пост, отново взе отношение по проблема с неплащането на задължения в строителството. Този път, посочвайки като основна причина за липсата на реакция от страна на държавата невписването на подизпълнители в документите на обществените поръчки. "В такъв случай говорим за взаимоотношения между фирмите изпълнители и трети лица, към които държавата не дължи средства и много трудно може да се намеси освен с пожелателен характер", посочи министърът.

С липса на реакция от държавата вече 3 години се сблъскват и изпълнителите на полигона в Ново село. Михо Цанев разказва, че фирмите от инициативния комитет са се обръщали с писма до Министерство на отбраната, до отговарящия за проекта американски офицер, дори до американския посланик. Писали и до президента Росен Плевнелиев като върховен главнокомандващ, но от канцеларията на президентството отговорили, че "голямата натовареност на програмата на държавния глава не позволява осъществяване на среща в близко бъдеще".

"Особено неприятно е, че разчитахме на държавните институции, а те ни предадоха в името на добрите отношения с американските и германските партньори. Когато започна бавенето на плащания, дори опитахме да блокираме строителството на полигона, но ни предупредиха да се откажем", каза Цанев.

С бездействието си по тези и други случаи държавата доказва, че зад формулите за растеж и макроикономическа стабилност, всъщност слабо се интересува от основния двигател на всичко това - малките и средните работещи български компании. Така се превръща в негласен съучастник на схемата "вместо изход от кризата - капан". А механизми очевидно има - и законодателни, и през по-стриктен контрол върху изпълнителите на обектите. Другото решение, колкото и изтъркано да звучи, трябва да дойде през бързата и качествена работа на съда, който се произнася по подобни търговски спорове.

Потърпевшите 



Случай 1

През ноември 2004 г. регионалното министерство сключва договор с германско-турския консорциум "Хайткамп/Масс" за проектиране и строителство на пречиствателни станции в Стара Загора и Димитровград. Проектът е за близо 24 млн. евро. Година по-късно с анекс регистрираното в Турция "Интер Иншаат Ве Префабрик" е определено за главен подизпълнител на обекта. Именно тази компания наема местната "Строителна компания Загора" за доставка на бетон за обекта в Стара Загора. Поръчката е за близо 3 млн. лева. Тя е изпълнена в целия си обем, но през пролетта на 2007 г. плащанията спират. Неиздължени остават над 802 хил. лв. Няколко месеца по-късно търпението на "Строителна компания Стара Загора" е изчерпано – внасят иск срещу "Интер Иншаат" в Окръжен съд - Стара Загора, който се произнася в тяхна полза. Проверка на адреса на турската фирма показва, че там има пощенска кутия, а активите на компанията са климатик, компютър и стар автомобил. Старозагорската фирма осъжда солидарно и консорициума "Хайткамп/Масс", а присъдата е потвърдена на всички инстанции. Частен съдебен изпълнител праща изпълнителни листове за запор на вземанията консорциума от регионалното министерство. До ден днешен то отказва да ги изпълни.



Случай 2

Старозагорската компания "Башев транс" повече от осем месеца чака пари за работата по лот IV на магистрала "Тракия". Дружеството има договор за наем на техника от началото на 2012 г. с "Пътища Стара Загора" (от групата на "Холдинг Пътища", свързан с Васил Божков). Заедно с други фирми през октомври то излезе на протест заради забавените плащания. По думите на управителя Асен Башев "Башев транс" е работила по участъка от 15 км след Ямбол, който бе готов в края на юли. Месеци по-късно неплатените задължения към фирмата са 182 865 лв. От тях "Башев транс" урежда прихващане на 130 900 лв. към свои подизпълнители. Така към момента висящи са около 52 000 лв. От тази сума "Башев транс" трябва да се разплати с още две компании - "Динас" и "Димитър Христов-Д". Те обаче прехвърлят вземанията си чрез цесия към друга фирма, свързана с Васил Божков - "ПСТ холдинг", водещ изпълнител в сдружение "Тракия лот IV". От "ПСТ холдинг" посочиха, че целта е била "да се гарантира плащането към реалните изпълнители, а не към посредника "Башев транс", срещу който водят съдебни дела. Допълниха, че изплащат всички дължими суми съгласно подписаните договори. Така обаче "Башев транс" е в капан: от една страна, е кредитор на "Пътища Стара Загора", която бави плащанията му, а от друга, длъжник на друга компания от пътностроителния бизнес на Васил Божков - "ПСТ холдинг". Според Асен Башев проблем е и че "Пътища Стара Загора" няма достатъчно активи, с които задълженията към него да бъдат покрити при решение на съда в негова полза.

Случай 3

Повече от три години български компании, работили по строителството на американска база на военния полигон в Ново село, не могат да получат парите си за свършената работа. Обектът е изграден по споразумение за сътрудничество между България и САЩ от 2006 г. Поръчката е възложена на германската компания Bilfinger Berger, а тя от своя страна възлага наемането на фирми за строителните работи на бургаската "Доломит М". Наети са над 20 компании от близки до строителната площадка населени места. Работата върви, но през 2009 г. започват проблеми с разплащането и малко по-късно строителите се обединяват в инициативен комитет, за да си търсят правата. Към момента той наброява 18 фирми с вземанията за общо над 5.2 млн. лв. За случая са сигнализирани различни институции, както и Камарата на строителите в България. На общо събрание през ноември КСБ реши да възложи правен анализ по случая. Обмисля се и съдебен иск срещу некоректните компании.  

В средата на октомври няколко строителни фирми заплашиха да блокират последната недостроена отсечка от магистрала "Тракия". Причината - забавени плащания за изграждането й. Вдигна се шум. Държавата обясни, че спорът е търговски и затова не носи отговорност. От водещата компания изпълнител "ПСТ холдинг", свързана с Васил Божков, заявиха, че плащат редовно на контрагентите си. И казусът поутихна... Тишината обаче е временна. Защото бурята със забавените плащания в строителството може да се разрази навсякъде в страната, по всяко време, при това далеч не само в пътния сектор (виж примерите в карето).

Всъщност протестите на магистрала "Тракия" само привлякоха общественото внимание към проблем, който виси от години и може да доведе до фалит много фирми от сектора. При това със скорост и мащаби, далеч по-разрушителни от тези на кризата. 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

36 коментара
  • 1
    damianrm avatar :-|
    damianrm

    Управител съм на малка фирма - чуя ли дай ми фактура и чакай да ти платя отговора ми е - не - благодаря - проформа фактура давам - след плащане - фактура.

    Проблема описан тука е наистина ОГРОМЕН ! Част е обективен, но част е просто от бизнес по Български - т.е един пие, друг плаща сметката. Сметката обаче косвено, но неизбежно се плаща от ЦЯЛОТО общество ...

  • dalaver3

    ГАРАНТИРАНО ОТ ТИКВАТА И ГРОБ(герб) И ЦЯЛАТО МУТРЕНСКО - ОЛИГАРХИЧНА ШАЙКА ОКОЛО НЕГО !!!

  • 3
    mitkopom avatar :-|
    mitkopom

    В тази връзка е случая преди няколко дни в който 2 работника от сливенска строителна фирма пребиха до смърт управителя. Оказа се че им дължал заплати за няколко месеца. Същия бил управител на фирма подизпълнител на магистрала тракия на която основния изпълнител не бил платил....

  • "С бездействието си по тези и други случаи държавата доказва, че зад формулите за растеж и макроикономическа стабилност, всъщност слабо се интересува от основния двигател на всичко това - малките и средните работещи български компании. Така се превръща в негласен съучастник на схемата "вместо изход от кризата - капан". А механизми очевидно има - и законодателни, и през по-стриктен контрол върху изпълнителите на обектите. Другото решение, колкото и изтъркано да звучи, трябва да дойде през бързата и качествена работа на съда, който се произнася по подобни търговски спорове."
    Няма как да се каже по-добре...

  • Николай Узунов

    Историята в следващите редове е вдъхновени от действителността

    Предизборно печално известната на не голям планински град червена кметица и близката до крадливата и пасмина фирма СНОП решили да оправят канализацията на града.СНОП май фалирала или просто се покрила, но поне един човек, който свърши с багера си огромна част от работата, чака и до днес своите над 100 000 жълтици и едвам успя да се разплати с работниците си.

    Сещам се и за още 4 такива легенди макар и със замесени по малко жълтици, но схемата си е същата почти винаги.ГЕРБ имаха възможността бързо да сложат край на тия порочни практики, ама не им се щеше май.

  • 6
    thetheacher avatar :-|
    The.Teacher

    "А механизми очевидно има - и законодателни, и през по-стриктен контрол върху изпълнителите на обектите. "

    Има механизми, няма желание. Давам пример, как с две изречения може да се спре изцяло тази каша, макар да съм пълен лаик по темата.

    1. Всички фирми, които ще участват в строителството на даден обект, трябва да присъстват в първоначалния договор, който се подписва. Т.е. прави се консорциум, описват се всички права и задължения, подписва се от всички и накрая и от държавата.

    2. Забранява се сключване на договори с подизпълнтели извън тези по т.1 до момента на предаване на обекта.


    И готово :-)

  • 7
    m17 avatar :-(
    m17

    До коментар [#6] от "The.Teacher":

    Стига с тия налудничави социалистически регулации. Никой не кара насила никоя фирма да строи магистрали - има си търг, има условия, има победител който печели поръчката. Като не са си направили сметката - да фалират, майната им. Ще дойдат други които си правят по-добре сметката. Точно това е пазара - оцеляват най-добрите, другите седят гладни.
    От 3 години държавата плаща АБСОЛЮТНО коректно всяка поръчка - за разлика от тройната ламя дето остави 3 милиарда дългове и то при бюджетен излишък.

  • 8
    georgiuasg avatar :-|
    georgiuasg

    Според председателя на етичната комисия Розета Маринова трябва да се прецизират условията за възлагане и договаряне на строителните поръчки. "Предложенията на камарата например са за отпадане на критерия най-ниска цена, за намаляване ............... "

    За съжаление като се махне критерий най-ниска цена, се слагат едни абсолютно субективни критерии и се почва едно нагласяне на нашите хора. Критерият най-ниска цена според мен е удачен - само трябва заданието на възложителя да е изключително добре направено и издържано, което много рядко се случва в България.

    От камарата на строителите само приказват - най-важното е да направят едни типови обществени поръчки (!!!!!!) и тогава да говорят какви критерии да се залагат. В момента за две еднакви поръчки в различни населени места условията се различават от земята до небето.

    За проблема с подизпълнителите - след като явно всички знаят, че се ползват подизпълнители, а реално те не са обявени - не може ли държавата по-някакъв начин да санкционира главния изпълнител, че не ги е обявил.

  • 9
    dreamer79 avatar :-|
    атанас

    [quote#6:"The.Teacher"]1. Всички фирми, които ще участват в строителството на даден обект, трябва да присъстват в първоначалния договор, който се подписва. Т.е. прави се консорциум, описват се всички права и задължения, подписва се от всички и накрая и от държавата.

    2. Забранява се сключване на договори с подизпълнтели извън тези по т.1 до момента на предаване на обекта. [/quote]
    Проблемът е, че сега правят точно това. Примерно "Иван Драганов" АД прави консорциум със свои дъщерни фирми и ги описва тях като подизпълнители. След това дъщерните дружества почват да сключват договори за външни услуги и доставка на материали(Тук как точно да кажат, че при търга трябва да си указал кой бетоновъзел ще ти доставя материалите?). Дъщерните фирми се фалират, а доставчиците остават с пръст в устата. Големият холдинг е юридически чист- не дължи нищо сам по себе си, описал е всички подизпълнители(поне по смисъла на нормативната уредба).

    По-скоро има лесно решение- плащанията на всеки етап да са обвързани с издължаване за предния към всички доставчици(което се предлага), при искане за запор да няма "Поради важността фирмата да продължи да работи за държавата ние няма да запорираме сметките й въпреки съдебното решение." или по-скъпо за изпълнителя, но пък и не чак толкова страшно- участваш в конкурса, ако вкараш в гаранционна сметка стойността на поръчката. След изпълнението парите ти се освобождават(Може да е подобно, но с банкова гаранция на стойност цялата сума.). И, колкото и хард да звучи, по примера на развитите- фирма с капитал 5000лв и регистрирана преди месец и без история да не може да участва в консорциум. Ако поръчката е за милион, то фирмата да има поне милион-два активи.

    В транспорта често има проблем с изчезнали товари или проблемни плащания. С времето на пазара големите са наложили свои правила- не търсят фирми с по два камиона и малък капитал, а работят само с хора с по няколкостотин хиляди до милиони капитал, десетки камиони, проверяват история да си работил поне 2-3 години назад, искат ти да покажеш, че си платил лиценз за примерно 50000 или 100000 евро, да имаш застраховка за издънки за милион и нагоре. И тогава ти дават да превозиш товар със стойност на услугата 3-4000 евро и стойност на натовареното примерно 50000 евро. Така са наясно, че не би излъгал, защото има куп неща, които могат да ти се отнемат, а покритието е десетки или стотици пъти възможната щета. Разбира се, разчитат и на това да няма неуважение от страна на държавата спрямо съдебните решения, а да се знае, че при присъда винаги съдебният изпълнител започва да действа.

    Би трябвало и при консорциум да има залагане на обща отговорност на изпълнителите. Т.е. ако от "Иван Драганов АД", "Иван Драганов 2012" ООД, "Иван Драганов Трънка" ООД и т.н. фалира един и не се е разплатил с доставчици другите фирми да му поемат масрафа като негови гаранти. Така дружеството-майка винаги ще е отговорно и схемата с дъщерни фирми ще остане в историята- бушоните няма да си вършат работата да изгарят те. В този случай да си харесват, каквито искат подизпълнители. В крайна сметка примерно Трейс ще е гарант, пък да си работи, ако ще, с фирми с по 1лв капитал и собственици от Факултета. Големият холдинг ще си носи отговорността за това кой е избрал. Съответно за събраните в консорциума е нужно да се търси гаранция- всички накуп да имат за ганационен фонд, който да покрие евентуални щети и да няма консорциум от офшорки или ООДта с по лев капитал, а поне един участник да може да поеме всички евентуални проблеми и да има ясно проследима собственост на капитала.

  • 10
    dreamer79 avatar :-|
    атанас

    [quote#8:"georgiuasg"]За проблема с подизпълнителите - след като явно всички знаят, че се ползват подизпълнители, а реално те не са обявени - не може ли държавата по-някакъв начин да санкционира главния изпълнител, че не ги е обявил.[/quote]
    Не може. Основният изпълнител е коректен към контрагентите си(По документи се е разплатил коректно с всички свои доставчици.), а няма заложен механизъм той да е гарант за всички подизпълнители, с които работи. Ако имаше заложено такова условие, подобно на поръчителството при банкови кредити, то нямаше да е никакъв проблем да се гони- независимо кой не е платил, дали е свързано с теб лице или не, ти си подписал, че му поемаш всички щети, свързани с изпълнението на поръчката. Т.е. ще е достатъчно доставчикът на услугата или материала да подпише договор, в който се указва ясно, че се работи за обект еди кой си, или да имаш подписан документ, че си доставил на обект, свързан с поръчката. Ако си луд да подпишеш, че работиш другаде, или работиш на мост еди кой си, а си писал нещо общо в договора си, то вече определено няма какво да се прави- глупостта ще е прескочила всякакви граници, а не може гаранции да обхващат цял бизнес на участник в консорциум, т.е. Трейс да плати на напълно външно лице задължения към трети страни по проекти извън свързаната дейност на това лице с холдинга.

    Изискване за банкова гаранция на стойността на целия проект върши пак такава работа- банките не биха подписали документ, че дължат пари, ако не проверят кой ще плати сметката и дали може да го направи.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.