Празните обороти на железницата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Празните обороти на железницата

Заради протести на пътници от малките гари БДЖ се отказа от новото си разписание само седмица след като го обяви

Празните обороти на железницата

БДЖ оставя безплатните карти за пътуване и се отказва от новото разписание

Десислава Лещарска
9730 прочитания

Заради протести на пътници от малките гари БДЖ се отказа от новото си разписание само седмица след като го обяви

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Близо седем месеца след като управляващите решиха да освободят бюджета от бремето на безплатните карти за пътуване с БДЖ, ръководството на железницата се сети, че няма никаква представа колко пътувания реално се извършват с тях.

Така се стигна до съобщението на "Холдинг БДЖ" в събота, че всички карти на пенсионери и служители – около 40 хиляди, ще бъдат преиздадени и ще важат поне до края на април 2013 г. Преди всяко пътуване притежателите им ще се снабдяват от касата с билет на нулева стойност, иначе ще бъдат глобявани във влака. След 4 месеца ръководството на железницата ще добие по-обективна представа колко струват преференциите за служители и пенсионери, плановете за чието отпадане предизвикаха острата съпротива на синдикатите.

Неосъщественото драстично поскъпване на картите

Безплатните карти са голяма тежест за бюджета на железницата, но и проблем при планирането на пътуванията по празниците, обяви през май финансовият министър Симеон Дянков. Той изчисли разходите за БДЖ от безплатните пътувания на 250 млн. лева. В присъствието на транспортния министър Ивайло Московски Дянков каза, че преференцията ще отпадне през 2013 г. или поне ще се променят условията за прилагането й. Вследствие на това бяха представени най-различни варианти за ограничаване на броя на безплатните пътувания и се организираха няколко демонстрации на синдикатите в системата на железниците.

За служителите на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) например цената на годишните карти трябваше да се промени от 560 лв. на близо 4500 лв. (каквато е тяхната реална пазарна стойност). Друга идея беше пенсионерите да имат право само на две безплатни пътувания годишно, а служителите на "Пътнически превози" да пътуват, без да плащат за билет, само по работа. За останалите дружества - "Холдинг БДЖ", "Товарни превози" и корпоративните клиенти на железницата, беше предвидена отстъпка от 10 до 15%. Последваха нова протестна декларация на синдикатите до министър Московски и нови заплахи за протести.

Никой не знае броя на безплатните пътувания

Петър Бунев от железничарския синдикат към КНСБ обясни пред "Капитал", че "БДЖ Пътнически превози" имат ежегодно реални приходи от 12 млн. лв. благодарение на картите за безплатно пътуване, които се издават срещу 560 лв. (на НКЖИ, "Товарни превози", "Холдинг БДЖ" и др.). Нулева е стойността само на пенсионерските карти, право на които имат между 15 и 22 хил. души. "Тъй като никой не знае колко пътувания се извършват с тези карти, няма как да знаем дали сумата от 12 млн. лева всъщност не е достатъчна за покриване на разходите на БДЖ", обясни Бунев.

Ръководството на железницата и транспортният министър са приели аргументите на профсъюзите и са стигнали до идеята за билетите на нулева стойност през следващите 4 месеца. От БДЖ и ведомството на Московски не можаха да обяснят пред "Капитал" защо са изгубили седем месеца в търсене на механизъм за изчисляване на разходите за безплатни пътувания.

Заден и за новото разписание

"БДЖ Пътнически превози" се отказват и от новото си влаково разписание, съобщиха отново в събота от жп превозвача. Графикът се подготвя цяла година и влиза в сила от втората неделя на декември. Само за седмица той стана повод за протести на гарите Мездра, Попово, Перник, Стралджа, Петрич. Пътниците недоволстват заради премахването на някои от малките спирки по маршрута на бързите влакове, както и заради орязване на композициите.  

Правени са разчети, взели сме предвид и писмата, получавани от общини и наши клиенти, но няма как да угодиш на всички, коментираха от БДЖ пред "Капитал". Засега в разписанието ще се върнат малките гари в маршрутите на бързите влакове по натоварени линии, а междувременно графикът ще се преразглежда изцяло, казаха още от превозвача. В основата на проблема обаче остават недостигът на вагони в активите на БДЖ и перманентното закъснение на плановите ремонти.

Близо седем месеца след като управляващите решиха да освободят бюджета от бремето на безплатните карти за пътуване с БДЖ, ръководството на железницата се сети, че няма никаква представа колко пътувания реално се извършват с тях.

Така се стигна до съобщението на "Холдинг БДЖ" в събота, че всички карти на пенсионери и служители – около 40 хиляди, ще бъдат преиздадени и ще важат поне до края на април 2013 г. Преди всяко пътуване притежателите им ще се снабдяват от касата с билет на нулева стойност, иначе ще бъдат глобявани във влака. След 4 месеца ръководството на железницата ще добие по-обективна представа колко струват преференциите за служители и пенсионери, плановете за чието отпадане предизвикаха острата съпротива на синдикатите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

35 коментара
  • 1
    birdman avatar :-|
    birdman

    Честито ще продължаваме да плащаме безплатното пътуване на целия род на работещ в БДЖ ! Хубавото е ,че искат - не искат и синдикати и работници догодина (след изборите) ще трябват още съкращения иначе - фалит !

  • 2
    bestbuy avatar :-(
    За да останат ХОРА в България.

    Нe може да се очаква друго. 25 години БДЖ само се експлоатира и разграбва. Никакви нови локомотиви, няма един работеш спален вагон вече, няма пари за подръжка на релсите и вагоните..


    Учудващо е, че досега оцеляха..

  • 3
    ivankodinov avatar :-P
    Иван K

    ВМЗ Сопот и БДЖ май само са държавни.

  • 4
    dimitrion avatar :-|
    dimitrion

    До коментар [#1] от "niceprson":


    Не мога да си представя какво значи фалит за БДЖ. Нали през България минават и международни влакове? Какво ще стане с тях, ще спрат ли?
    Може и на това да станем свидетели, ако нашето любимо правителство продължава да управлява България както се управлява една фирма т.е. всичко, от което няма бърза печалба- "вън от чадъра".
    Спомням си как в едно свое предаване Милен Цветков се изказа: " За какво и е на малка България БАН? ". Сега очаквам да каже, че и БДЖ не трябва.....

  • 5
    stg avatar :-|
    stg

    направете нова фирма за пътнически превози, нека поеме основните линии в които има хляб и да инвестира за да се повиши качеството, а държавното БДЖ да извършва социалните превози, поне да се свърши нещо

  • 6
    sinergy avatar :-|
    Sinergy

    [quote#4:"dimitrion"]Не мога да си представя какво значи фалит за БДЖ. Нали през България минават и международни влакове? Какво ще стане с тях, ще спрат ли?[/quote]

    Няма как да спрат международните влакове... има три компании:

    БДЖ товарни превози
    БДЖ пътнически превози
    БДЖ национална железопътна инфраструктура

    Ако не се лъжа само пътническите са на загуба, въпреки че се опитват да ни убедят същото и за товарните. При всички положения смятам, че пътническите превози трябва да се ликвидират и да се продадат каквито активи има останали на частна компания. Дълговете се отписват - няма как да се платят 750 милиона. След това новата компания си поема сама нещата, внася влакове и вагони, оправя спирките и почва да се конкурира на пазарен принцип с автобусните превози. Така качеството ще скочи до небесата, цената ще падне, а държавата ако иска карти за пенсионери и т.н. да плаща субсидия на новата компания. Проблемът е, че има много хора на които няма да им изнася това и предпочитат да си стоят в хранилката.

  • 7
    call.me.sir avatar :-?
    call.me.sir

    Приятел, който учеше за машинист, ми беше споделил, че всяко спиране на влак с някакво засреднено количество тегло, струва около 200лв. в енергия. Сега сметнете как няма да са на невероятна загуба ако влакът спира във всяко село където има - няма се качат 10 човека в натоварените часове с билети за по левче, а не малко от тях с безплатни карти и други - просто гратисчии. В БДЖ "пътнически превози" всеки ден е един вид "Българската Коледа".

  • 8
    geordgeo avatar :-|
    geordgeo

    Ейй, голяма мъка ще е с това БДЖ, края му се не вижда... Още колко години ще е тая мъка, никой не се наема да каже. А хората ще има още дълго да чакат да им се предложи някаква по-свястна услуга...

  • 9
    dun avatar :-|
    dun

    искам да ви напомня, че този транспорт вече веднъж сме го платили чрез данъците!

    не Дянков дава парите за ЖП-то, а всеки един от нас...така че да не се прави толкова на отворен, да се погрижи за финансовата дисциплина на дружеството, а не за влошаването на услугата

  • 10
    call.me.sir avatar :-|
    call.me.sir

    До коментар [#9] от "dun":

    А освен да дойде да погледне и твоите семейни финанси? Да ти оправи счетоводството ала-бала?
    Дянков може да е всякакъв, но си знае ресора и си действа по него. Прави се на "отворен" само когато го врънкат за пари от всички страни.
    БДЖ си има началници и министерство - Московски да го мисли!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK