България преговаря за още 1 млрд. лв. за малки пътища (допълнена)
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

България преговаря за още 1 млрд. лв. за малки пътища (допълнена)

България преговаря за още 1 млрд. лв. за малки пътища (допълнена)

Има шанс рехабилитацията на втори и трети клас инфраструктура с европейски пари да продължи и след 2014 г.

Радостина Маркова
6176 прочитания

© Надежда Чипева


България може да получи още 1 млрд. лв. от Европейския фонд за регионално развитие за рехабилитация на втори и трети клас пътища. Това съобщи министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова.

Според нея има шанс финансирането на пътна инфраструктура по оперативна програма "Регионално развитие" (ОПРР) да продължи и през новия програмен период – след 2014 г., въпреки първоначалния отказ на Брюксел. Тогава обаче програмата ще се нарича "Региони в растеж" и ще е с много по-силен акцент към благоустрояването на градовете.

Не дали, а колко

Позицията на България е, че има смисъл част от средствата по оперативната програма да останат за рехабилитация на пътища. Мотивът е, че така ще се подобри достъпът до по-малки населени места, което също е начин да се подпомогне развитието им. Лиляна Павлова подчерта,  че става въпрос за подобряване на т.нар. базова инфраструктура, която помага на жителите на по-малките населени места да са по-мобилни, включително в търсене на работа. Другият фокус в момента са пътищата, които водят към туристически обекти.

"Почти успяхме да убедим Европейската комисия, че тези пътища са важни. Затова работната група, която разписва новата оперативна програма "Региони в растеж", е предвидила и ос за финансиране на пътна рехабилитация", посочи министърът. Според нея разговорите с Брюксел вече са в посока кои точно пътища да се финансират по линия на програмата, докато първоначално позицията е била, че изобщо няма да има европейски средства. По думите на Павлова в момента усилията са насочени да се увеличи финансирането за пътища по програмата – до 1 млрд. лв. през новия програмен период. През сегашния, който приключва през 2013 г., за пътна рехабилитация бяха отпуснати 500 млн. лв.

Другата посока на преговорите с Брюксел е да се разшири обхвата на това финансиране, като бъдат включени за рехабилитация и пътищата първи клас. Мотивът е, че чрез тях се осъществява достъпът до магистралите, които са част от международните транспортни коридори.

Радост за три общини

Поводът да се заговори за новите европейски схеми стана подписването на финансова помощ от общо 29 млн. лв. за рехабилитацията на още три групи пътни отсечки по линия на оперативна програма "Регионално развитие". С парите ще бъдат ремонтирани пътища в районите на Свищов (Драгомирово - Царевец), Търговище (Русе - Опака) и Ямбол (Г. Манастир – Крумово – Инзово - Роза). Бенефициент е Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), която през следващите месеци ще проведе тръжни процедури за избор на изпълнител. Плановете са строителните работи да започнат до лятото. Според председателя на АПИ Лазар Лазаров тези пътища не са ремонтирани над 40 години. Последният ремонт на участъка в Ямболско например е от 1976 г.

Рехабилитацията на пътните отсечки е част от етап V от ОПРР, общият ресурс по която е 54 млн. лв. До края на януари пътната агенция ще представи списък с други проекти, които да бъдат рехабилитирани с оставащите средства. До момента с финансиране на европейската програма са рехабилитирани над 600 км пътища втори и трети клас, а се работи по още 260 км. Очакваният ефект е увеличаване на трафика по ремонтираните участъци с 16% и спестени над 25.6 млн. евро годишно от по-краткото време за превоз на пътници и товари. Плановете са ресурсът по програмата да стигне за рехабилитацията на близо 900 км при първоначално планирани 400 км.

България може да получи още 1 млрд. лв. от Европейския фонд за регионално развитие за рехабилитация на втори и трети клас пътища. Това съобщи министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова.

Според нея има шанс финансирането на пътна инфраструктура по оперативна програма "Регионално развитие" (ОПРР) да продължи и през новия програмен период – след 2014 г., въпреки първоначалния отказ на Брюксел. Тогава обаче програмата ще се нарича "Региони в растеж" и ще е с много по-силен акцент към благоустрояването на градовете.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

65 коментара
  • 1
    alex_yordanov avatar :-|
    alex_yordanov

    Някога някой, някъде беше казал: "Това, което аз мога да ти обещая, никой не може да ти даде."

    Иначе момето изглежда сериозно.

  • 2
    elviejo avatar :-|
    elviejo

    И тази демагогия си я бива: да подариш на чужда компания златните си залежи за 800 милиарда долара, а да чакаш някой да ти даде 2 милиарда$. Народната мъдрост казва:"Да изпуснеш питомното, че да гониш дивото."

  • 3
    el_komandante avatar :-P
    el_komandante

    Борисов не знаел, че дядото на Лили Павлова бил комунистически министър

    http://www.varnautre.bg/2012/12/17/147292-borisov_ne_znael_che_dyadoto_na_lili_pavlova_bil_komunisticheski_ministur

  • 4
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat

    До коментар [#3] от "el_komandante": Не придирай :-) То в сегашното правителство има повече синове,щерки и внуци на висшата номенклатура на БКП отколкото в кабинета СТАНИШЕВ :-)


    ТОВА У НАС СЕ ВИКА 'АНТИКОМУНИЗъМ :-)

  • 5
    yordanovg avatar :-|
    Georgi Yordanov

    А дано ... амаа ...

  • 6
    toshiro avatar :-|
    Lazar Petrov

    тия от ГЕРБ са много нагли, стига с тези добри новини, че как ще дойдат червените скакалци отново на власт?

  • 7
    cap_shakespeare avatar :-|
    Captain Shakespeare

    До коментар [#2] от "elviejo":

    ПЕСоглавецо,къде ги сънува тези милиярди?

  • 8
    vesko_dechev avatar :-|
    Веселин Дечев

    Големият брой малки селца е сериозен проблем за България, защото не може за всеки 100 души да се опъват пътища за милиони, водопроводи за милиони.Да не говорим, че навсякъде където живеят повече от един файтон хора тпо те искат да имат училище и болница,разбира се с ЯМР за над милион и всякаква свръхмодерна техника.
    Е НЕ МОЖЕ!

  • 9
    elviejo avatar :-|
    elviejo

    [quote#7:"Captain Shakespeare"]ПЕСоглавецо,къде ги сънува тези милиярди? [/quote] Момче, ти в кой свят живееш? Цяла България сега за туй говори, ти за сънища бълнуваш, хайде събуди се! Злато газим, бедни ходим! http://reporterbg.com/index.php?id=50964 И още:
    http://www.vestnikataka.bg/2012/12/%D0%BF%D0%BE-%D0%B7%D0%BB%D0%B0%D1%82%D0%BE-%D0%B3%D0%B0%D0%B7%D0%B8%D0%BC-%D0%B1%D0%B5%D0%B4%D0%BD%D1%8F%D1%86%D0%B8-%D1%85%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D0%BC/

  • 10
    s1lv3r avatar :-|
    s1lv3r

    До коментар [#8] от "vesko_dechev":

    То хубаво ама тея хора също имат нужди... В крайна сметка затова цял живот са бачкали за Държавата или още бачкат нали ? Да не говорим, че това е единствения начин да се оживят тези региони... В крайна сметка всеки предпочита ако стига за 40 мин по хубав път до града, да живее в някое спокойно селце наоколо далеч от лудницата на града.... Така е по целия свят ;)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK