С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
9 19 дек 2012, 17:37, 5513 прочитания

Европейската комисия най-после одобри парите за завода за боклук в София

Общо 210 млн. лв. ще струва "най-голямата инсталация от този вид" в Европа

Елена Старидолска | Капитал Daily
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Столичната община преодоля и последното препяствие пред строежа за завода за боклука, който се очаква повече от десет години. В сряда комисарят по регионално развитие на Европейската комисия Йоханес Хан подписа решение, с кето се одобрява финансирането на най-важната част от системата за третиране на отпадъци на столицата. По думите на зам.-кмета по екология Мария Бояджийска това е инсталацията с най-голям капацитет в цяла Европа и ще е уникално съоръжение за България.

Сметките
 

Изграждането на завода ще струва общо 210 млн. лв. с ДДС. София успя да се пребори Еврокомисията да приеме данъка за допустим разход, т.е. да е за нейна сметка. Столицата ще осигури 27% от общата сума като затова ще вземе заем от Европейската инвестиционна банка. Останалите 73% ще получи безвъзмездно от Брюксел и българското правителство. Кметът Йорданка Фандъкова специално отбеляза, че проектът е получил зелена светлина с встъпването на власт на правителството на Бойко Борисов, от което тя също беше част за кратко. Парите от бюджета били гарантирани още на първото заседание на кабинета. 


София очакваше одобрението почти от година, когато за последно изпрати в Брюксел актуализирана апликационна форма. От началото на тази година обаче няма развитие освен кореспонденция свързана с ДДС и с допустимата държавна помощ. В Брюксел искаха да знаят кой ще управлява завода след построяването му и дали ще има търговска дейност, за да признае данъка за разход. За целта Столичната община обеща да създаде общинско предприятие, което не е търговско дружество. Решението за него ще мине през гласуване в съвета в началото на 2013 г., но документите за създаването му - устав и финансова обосновка вече са изпратени в комисията. За 2013 г. например за издръжката му са заложени 1.5 млн. лв.

Заводът трябва да е готов до края на 2014 г., а след това изпълнителят ще има още една година за отстраняване на евентуални дефекти и ще доказва качеството му. "Неустойките при забавяне или непостигане на техническите параметри са сериозни", твърди Бояджийска. Според нея, ако се стигне до допълнителни разходи за общината, строителят ще плаща разликата умножена по 15 от стойността в офертата.

Кой ще строи



Въпреки еуфорията заради отпуснатите пари, общинската администрация все още не може да отговори кога започва изграждането на завода, защото не е избрала изпълнител. След като по настояване на Брюксел предишната процедура беше отменена, а договор с класирания на първо място консорциум "Хут - Станилов" така и не беше сключен, от пролетта на 2012 г. тече нова. Оферти са подали 11 обединения, в които българското участие е придружено от чуждестранно, заради липсата на опит на националните компании в изграждането на съоръжение от такъв мащаб. Комисията, която оценява офертите обаче все още не се е произнесла по техническата им част и съответно не е отворила ценовите предложения. Зам.-кметът Мария Бояджийска прогнозира, че това може да стане не по-рано от края на месец януари 2013 г. Според нея техническите параметри ще се огледат внимателно, за да се види дали са реалистични стойностите при експлоатация на завода, а не само за неговото изграждане.

София отново е притисната от сроковете, защото строителството трябва да отнеме не повече от 21 месеца, които започват да текат от датата на сключване на договора. От думите на кмета Фандъкова се разбра, че въпреки че не е длъжна, администрацията предпочита да изчака приключването на всички процедури по обжалване, ако има такива, за да подпише документа.

Къде ще се кара боклукът

В първите седмици на 2013 г. обаче капацитетът на депото в Суходол ще е напълно изчерпан. Администрацията планира да кара част от отпадъците след сепариране в старото сметище на Долни Богров, което е в процес на рекултивация. За целта обаче й трябва комплексно разрешително, което се издава от министерството на околната среда, а то все още не е готово. От екипа й твърдят, че в Долни Богров има достатъчно капацитет, за да се депонира поне за две години.

Какво представлява системата

Цялото име на завода за боклука е "инсталация за механично-биологично третиране на отпадъците" и е част от цялата система за обработка на сметта заедно с двете инсталации за компостиране и депото. Сметището, изградено по най-съвременни европейски стандарти в местността "Садината" край село Яна, е готово. До края на седмицата ще бъде въведено в експлоатация, но докато не заработи заводът не може да приема друг отпадък. Към него има пречиствателна станция за инфилтрат, която вече обработвала субстанцията от депото в Суходол.
До края на 2013 г. ще бъде изградена компостиращата инсталация. за 46 млн. лв.
Плановете на администрацията са 14 000 т годишно да се рециклират. От биологичния и друг боклук заводът ще произвежда годишно по 154 000 т гориво, т.нар. RDF, което да се използва от столичната Топлофикация и циментовите заводи. Предвижда се до 113 000 т годишно да се депонират. Компостът ще се използва за рекултивация на терени. Капацитетът на завода е 410 000 т годишно. По време на строителството му ще бъдат открити 217 нови работни места, а за експлоатацията му ще работят впоследствие 173 души.  
Оферти за идграждането му са подали обединение "Станилов-Данеко", консорциум "Хохтийф", консорциум "ВСМ-СПХ", "Еурека - ГБС", консорциум "Енергоремонт холдинг АД - ГБМТ София", консорциум "Елекнор", обединение "Актор АД - Хелектор АД", ДЗЗД "Трейс-Мут", ДЗЗД "Консорциум МБТ София 2012" и "Микс конструкшънс" ООД.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Само три строителя за детската болница за 100 млн. лв., ВСС се прицели в Лозан Панов Вечерни новини: Само три строителя за детската болница за 100 млн. лв., ВСС се прицели в Лозан Панов

И още: Ердоган постави условия за примирие с кюрдите в Сирия; Ще има ли сделка за Brexit; Масови протести в Барселона заради осъдените сепаратисти

16 окт 2019, 1528 прочитания

Полфрийман е свободен да напусне Бусманци, но не и България 1 Полфрийман е свободен да напусне Бусманци, но не и България

Според дирекция "Миграция" той има забрана да напуска страната от 2011 г., която обаче трябва да е отпаднала автоматично

15 окт 2019, 2360 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Банско настоява за отпадане на забраната за строежи в Пирин

Така "Юлен" АД ще може да изгради нови 20-30 км писти и кабинков лифт

Още от Капитал
Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

Кино: "Писма от Антарктида"

Модерна мелодрама за лъжата от любов

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10