Лифтингът на Банско
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Лифтингът на Банско

Дори да приемем, че ски съоръженията над Банско са недостатъчни, каква е логиката да се бетонира монополното положение на "Юлен"

Лифтингът на Банско

Какъв е проблемът с искането за нови строежи в ски зоната на курорта

Десислава Лещарска
27915 прочитания

Дори да приемем, че ски съоръженията над Банско са недостатъчни, каква е логиката да се бетонира монополното положение на "Юлен"

© Цветелина Белутова


Кои са "Юлен" АД

Акционерно дружество "Юлен" е концесионер на ски зона Банско от края на 2001 г. То е собственост на офшорната "Мренго трейдинг" (Кипър) с дял 60.7%, офшорната "Т.А.К. сървисис" (Вирджински острови) с дял от 30.69% и община Банско с дял от 8.32%. Един от управителите на дружеството е Петър Георгиев Петров, чието име се среща и в управата на офшорката "Елора мениджмънт лимитид" - собственикът на "Витоша ски" АД. Тя приватизира повечето лифтове на Витоша в края на 2007 г. И двете дружества се свързват с един от мажоритарните собственици на "Първа инвестиционна банка" Цеко Минев, който е и председател на Българската федерация по ски.

Нови писти и нови лифтове. Това поискаха няколкостотин души от Банско, които протестираха по време на празниците в зимния курорт. Каузата им, чието публично лице е кметът на планинското градче Георги Икономов (ГЕРБ), бе подкрепена почти официално от управляващата партия. Под знамената в Банско дойдоха председателят на парламента Цецка Цачева, шефът на регионалната парламентарна комисия Любен Татарски, икономическият зам.-министър Иво Маринов и дори вицепремиерът и вътрешен министър Цветан Цветанов.

Аргументите на протестиращите са "да има повече работа за хората", "да се повишат възможностите на Банско като български и световен център за спорт и туризъм", да се спести на скиорите чакането по опашки пред единствения кабинков лифт в курорта и да се ограничи придвижването с автомобили в планината. Строежите ще се изпълнят при стриктно спазване на законите, обясни кметът Икономов. На пръв поглед всичко това звучи разумно, дори изниква въпросът защо на местните им се налага да протестират, за да се случат тези неща.

Като начало - защото ново строителство в планината е забранено. Национален парк Пирин е защитена територия, изключителна държавна собственост, т.е. ресурс от значение за цялото общество, не за отделни негови представители. Само резерватите са с по-висока степен на протекция и дори сега съществуващите ски строежи в Пирин са със спорна законност. Въпреки твърденията на министър Мирослав Найденов тази забрана не е свързана с промените в Закона за горите, които дойдоха след протестите на Орлов мост. Банско е в границите на национален парк и за него се прилагат ограниченията в Закона за защитените територии. (Защо Найденов вдига отново темата с горите е въпрос за допълнителен размисъл.)

За да позволи ново строителство там, правителството трябва да прецени необходимостта от него и да промени плана за управление на парк Пирин. На теория това е възможно. Но да погледнем първо дали има причини да го направи.

За лъжливото овчарче

Първият проблем е с клетвите за безкомпромисно спазване на процедурите при изграждането на нови лифтове и писти. Те звучат най-малкото неубедително от устата на концесионера на ски зона Банско "Юлен" АД, чийто акционер е и общината с дял от 8.32%. От подписването на договора с държавата досега неправителствени организации са завели над 30 дела заради нарушения при стопанисването на ски зоната, усвояване на по-голяма от допустимата площ и унищожаване на защитени територии.

Според справка на коалиция "За да остане природа в България" "Юлен" е допуснал нередности при изграждането и разширяването на ски пистите Платото 1 и 2, Чалин валог 1 и 2, Шилигарника, Стражите, Банско, Бъндерица, Балканиада, Томба, както и при строежа на лифтовете Бъндеришка поляна – Коларски път и Платото – Тодорка. Най-често нарушенията са разширяване на пистата или просеките за лифта повече от допустимото, което води до унищожаване на близо 65 хектара от естествената среда в Национален парк Пирин. Този факт беше потвърден от геодезическо заснемане на фирма "Топ Гео" и от екоминистъра Нона Караджова през 2011 г. на брифинг в Министерския съвет. Последствия за инвеститора няма и до днес.

Засега няма ефект и от делата на зелените НПО-та. Съществува обаче вероятност едно от неприключилите все още производства да обърне нещата в полза на природозащитниците. През 2011 г. Асоциацията на парковете в България атакува пред Върховния административен съд (ВАС) решение на екоминистерството, с което е съгласувано инвестиционно предложение на "Юлен" АД за подмяна на два влека на Платото с един 4-седалков лифт. Проблемът е, че новото съоръжение излиза извън границите на двете стари, а долната и горната станция са в зони, където строителството е категорично забранено. С изграждането на новия лифт през 2010 г. "Юлен" са нарушили Закона за защитените територии, Плана за управление на Парк Пирин и Закона за устройство на територията. Унищожени са близо 5 дка растения – храсти, клек, бяла и черна мура и т.н.

В края на миналата година ВАС приема съдебна техническа експертиза на инж. Златан Златанов, която подкрепя твърденията на асоциацията. Съдът още не се е произнесъл, но ако подкрепата на МОСВ за инвестиционното предложение на "Юлен" падне в съда, то същото може да се случи и със строителното разрешително за лифта. При това положение той ще е незаконен и Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК) може да постанови неговото събаряне. На този етап това са само хипотези, разбира се, но изходът от делото е от ключово значение за бъдещото развитие на ски зоната, поведението на "Юлен" и изходът от спора с държавата за превишената концесионна площ.

Да бетонираме монопола

Твърденията на кмета на Банско Георги Икономов, че за нови съоръжения има място в границата на концесията, също са неубедителни, при положение че и в момента дружеството е усвоило с над 60% по-голяма територия от позволената му. "Не искаме да излизаме извън границите на концесията. Има място за нови писти на Платото, на Шилигарника и на Църна могила. Това са около 15 - 20 км нови трасета (сега са около 70 заедно със ски пътищата). Новият кабинков лифт ще е до Шилигарника. За целта няма да се изсекат повече от 300, 400, 500 дръвчета", коментира пред "Капитал" Икономов в деня, в който занесе подписка с искане за нови съоръжения на премиера Бойко Борисов. Десетина дни след това оглавяваният от него инициативен комитет реши, че само подписка не стига, и организира и няколкодневните граждански протести.

Тази настойчивост само доказва, че тук не става въпрос само за нов лифт и писти, а да се позволи именно на "Юлен" да разшири дейността си – без да се променя договорът с държавата. В противен случай инвеститорът би трябвало да се аргументира пред институциите (изчерпан капацитет и т.н.), да поиска промяна в договора за концесия, да предоговори условията за ползване на площи, концесионната такса и прочие. Практиката на "Юлен" от 11 години насам сочи, че дружеството не желае промяна в договора, а да предлага различни инвестиционни намерения за одобрение. Едва през 2011 г. - след публичното признание на министър Нона Караджова за превишената площ и острата обществена реакция, тази схема се пропука. Екоминистерството за пръв път отхвърли инвестиционните предложения на "Юлен" за подмяна на лифтовете Шилигарника – Платото и Стара писта, както и за нова чайна на Платото.

Ето защо, дори да се приеме по принцип, че ски съоръженията над Банско са недостатъчни, каква е логиката да се бетонира монополното положение на "Юлен"? Вместо това може да се проведе прозрачна процедура за избор на инвеститор, да се стимулира конкуренцията и в крайна сметка да се стигне до по-изгодни условия за туристите. В любимата за сравнение ски дестинация Австрия има 250 собственици на ски съоръжения и отделно още 600 собственици на малки влекове между големите лифтове. Всеки, който иска да изгражда лифт – без значение дали има 20 или нула, трябва да кандидатства за нова концесия и да мотивира намерението си за инвестиция пред държавата.

Има нещо гнило в Банско

Има още нещо смущаващо в протеста на хората от Банско. Те се обявиха против "Зеления октопод", но не протестираха против безразборното застрояване на собствения им град – без общ устройствен план, без спазването на елементарни градоустройствени норми. Цели нови квартали се появяваха през годините в картофените ниви около старата част на Банско – без улици, без канализация, без никакво съобразяване със средата и параметрите на околното строителство и с благословията на местната власт. Ски зоната в Банско е предвидена за курорт с капацитет около 8000 легла, а в момента те са над 50 хиляди. Затова лесното поддаване на искания от страна на група заинтересувани невинаги е най-доброто дългосрочно решение.

Изобщо драмата с новия лифт над Банско прилича на опит за лифтинг - опъване на бръчките от дългодишни проблеми, който обаче може да работи само за кратко. Истинското лечение за курорта е да се решат фундаменталните проблеми в управлението на града и ски зоната над него. Само от това ще спечелят всички. То обаче става трудно - за него са нужни визия и постоянни усилия, а не да се снимаш в нелепа поза под знамената на организираните протестиращи.

Кои са "Юлен" АД

Акционерно дружество "Юлен" е концесионер на ски зона Банско от края на 2001 г. То е собственост на офшорната "Мренго трейдинг" (Кипър) с дял 60.7%, офшорната "Т.А.К. сървисис" (Вирджински острови) с дял от 30.69% и община Банско с дял от 8.32%. Един от управителите на дружеството е Петър Георгиев Петров, чието име се среща и в управата на офшорката "Елора мениджмънт лимитид" - собственикът на "Витоша ски" АД. Тя приватизира повечето лифтове на Витоша в края на 2007 г. И двете дружества се свързват с един от мажоритарните собственици на "Първа инвестиционна банка" Цеко Минев, който е и председател на Българската федерация по ски.

Нови писти и нови лифтове. Това поискаха няколкостотин души от Банско, които протестираха по време на празниците в зимния курорт. Каузата им, чието публично лице е кметът на планинското градче Георги Икономов (ГЕРБ), бе подкрепена почти официално от управляващата партия. Под знамената в Банско дойдоха председателят на парламента Цецка Цачева, шефът на регионалната парламентарна комисия Любен Татарски, икономическият зам.-министър Иво Маринов и дори вицепремиерът и вътрешен министър Цветан Цветанов.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

140 коментара
  • 1
    skior4eto avatar :-|
    skior4eto

    Решението на Банско е едно - Правителството, което също носи сериозна вина за положението там, да направи публична кръгла маса, на която да бъдат поставени не само исканията на местни, скиори и еколози, но и всички факти и законови условия.

    Само така ще излезе истината, защо Банско е най-противоречивия курорт в България - модерна ски-зона vs. нарушено равновесие в НП Пирин, развита туристическа база vs. отвращаващо презастрояване.

    Нека с кръгла маса за Банско, поставим началото на процес на планиране за устойчивото развитие на туризма не само в Банско, но и в цяла България. Нека дюните и горите ни са нашата туристическа реклама, а не хаотичното наливане на бетон.

  • 2
    veragena avatar :-|
    veragena

    До коментар [#1] от "skior4eto":

    Много добре казано!

  • 3
    anelia.trifonova avatar :-?
    Mont Blanc

    Много съм любопитен премиер-хирурга на държавата дали ще има смелостта да отсрани гнойните инфекции в Банско, за да може града, курорта и планината да си върнат невероятния потенциал, който имаха преди ерата Минев-Краваров.
    Нека премахне незаконните строежи в града и планината (а такива има много) и Банско ще заприлича повече на модерен целогодишен курорт. Нека премахне и нежеланието на общината да си разработи едно европейско устройствено планиране, в което иконимистите и еколозите да кажат как в Алпите развиват ски-туризма в интерес и на местни, и на гостите и на любителите на природата, а не само в интерес на шайка строителни офшорки като у нас.

  • 4
    dun avatar :-|
    dun

    браво на Десислава! рядко се случва цялото беззаконие и злоупотреба на цеко минев и община банско да бъдат изложени толкова ясно ...

  • nellyb

    Явно съм тъпачка!?!
    Не мога да схвана, след като правителство и парламент се бият в гърдите, че правят толкова много България да стане интересна туристическа дестинация, защо не го правят?
    Какъв е този фарс с включването на политически деятели към стачкуващите, като точно от тях зависи дали това да стане или не?
    Те вече ни се изплюват в лицата!!!

  • 6
    graf_fonpur4evi4 avatar :-?
    Граф фон Пърчевич

    "Вместо това може да се проведе прозрачна процедура за избор на инвеститор, да се стимулира конкуренцията и в крайна сметка да се стигне до по-изгодни условия за туристите."....... Как си представя авторката тая процедура. Нова офшорна фирма печели търга, като участва с две -три подставени ли? После едната спечелилата сключва договор за управление с "Юлен". ...Преоблекъл се Илия ,та пак в тия. Да не говорим, че преразглеждането на случая с "Юлен" може да отвари врата в парка и за мегачудовищния проект "Кулиното", а там играч не е само Цеко.

  • 7
    kiki2000 avatar :-|
    kiki2000
    • -10
    • +111

    70 км. писти са повече от достатъчни. Все пак това не е нито Сейнт Мориц, нито Шамони, доста сме далеч и от мащабите и от височината на Алпите! А като се има предвид начина, по който се строят курорти и се сече гора навсякъде в България през последните години, най-накрая сигурно ще ни се наложи да внасяме еделвайси от Китай, за да ги прихващаме наново в националните си паркове, ако дотогава от парковете е останало нещо.

  • 8
    stanislav_yankov avatar :-P
    Станислав Янков

    Защитената (уж) натурална природа е национално богатство. Тя не е само на живущите в близост до нея банскалии, че да се разпореждат те с нея като с лична бащиния и да искат да я превърнат в поредното безумие от типа на недоразуменията, наричани "български черноморски курорти". Много по-уместно е да се акцентира върху усъвършенстване на техниката у съоръженията в курорта, за да не отстъпват те по абсолютно нищо на технологиите, употребявани в скъпарски европейски курорти като Куршавел, Мерибел, Сейнт Мориц и т.н.

  • 9
    kilmer avatar :-|
    kilmer

    70 км писти и то със ски пътищата е крайно недостатъчно предвид колосалната леглова база която нашите мутри, пардон предприемачи, построиха! Резултата не закъсня аз и мои познати, а предполагам и други представители на средната класа, не отидохме да си късаме нервите с алчните и нагли местни феодали и да чакаме над 3 часа само на кабинката, а отидохме лондон за нова година и НЕ изхарчихме у банско... и при юлен едни 5 К лв.!!! А през март цялото семейство отиваме 7 дена в кицбюел австрия, още поне 5 К лв не изхарчени при мутрите! Селяци, и вашето време дойде...

    Публикувано през m.capital.bg

  • 10
    stanislav_yankov avatar :-P
    Станислав Янков

    Впрочем, аз имам един много конкретен въпрос, който много ясно ще демонстрира "смисъла" от това, модела на черноморските ни бетонни олигофрении да бъде наложен и в планината. Въпросът е: С какво различно от невъобразимата за европейските стандарти евтиния ще се открои Банско пред останалите си европейските си конкуренти, когато направи още 20-30 километра писти и още един кабинков лифт?! Как точно тези намерения ще направят Банско да изпъкне пред конкурентите си и да стане уникална с нещо различно от евтинията дестинация?! Банско никога не може да направи най-дългата писта в Европа. Ето, да речем, един Шамони!

    Шамони или Шамони-Мон-Блан (Chamonix, Chamonix-Mont-Blanc) е известен ски курорт, разположен в общината Шамони, в Югоизточна Франция. Надморското равнище на града е 1035 м, но повечето писти са на височина от 2000 м. Шамони разполага с писти с обща дължина 170 км, като най-дългата от тях е 21 км. Общата дължина на крос-кънтри трасетата е 42 км. Всички лифтове, които обслужват пистите, са 49 на брой. Шамони се намира на границите на три държави - Франция, Швейцария и Италия и на най-високия връх в Европа – Мон Блан. Шамони е историческата столица на Алпите. Всички скиори в света са чували за 20-километровото спускане по Vallée Blanche – едно от най-суровите и дългите в Европа. С отличните съоръжения – кабинкови, седалкови и въжени лифтове, това е един от най-добрите курорти в Европа, който привлича скиори от цял свят. Мон Блан пък е най-високият връх на западна Европа – 4734 м.

    Е? Кога Банско би успяло да предложи нещо такова, дори ако застрои абсолютно цялата защитена природа на Пирин?! Никога! Единственото най-конкурентно предимство на Банско могат да бъдат ниските цени в съчетание с прилични качества. Това, обаче, въобще не изисква унищожаване на допълнителни дялове от природата, както бяха унищожени и превърнати в бетонни монументи "плажовете" на черноморските ни курорти.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK