На брега на ЮНЕСКО
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

На брега на ЮНЕСКО

На брега на ЮНЕСКО

Гражданско сдружение обжалва концесията на пристанището в Несебър, защото поставя под риск статута на старинния град

Калина Горанова
8101 прочитания

© Анелия Николова


Лятото на 2012 г. Жителите на село Сталево събират подписка. Каузата им е процедурата за предоставяне на концесия за добив на строителни материали от находище "Мерите" да бъде спряна. Причината: находището се намира в защитената историческа местност "Хасара" край селото, като в непосредствена близост има древен паметник на културата от национално значение. "Без "Хасара" Сталево не е Сталево", коментират местните. На 31 юли излиза и информацията - Министерство на икономиката спира процедурата.

Стар град с нови екстри

За този прецедент разказва Георги Карачев, председател на несебърското сдружение с нестопанска цел "Месамбрия Понтика". В края на миналата година организацията подава жалба в Комисията за защита на конкуренцията срещу решението на Министерски съвет от 12 декември, с което правителството дава на концесия за срок от 35 години морската гара в стария град, която се използва основно за пътнически кораби. Победител в конкурса е и единствения кандидат - консорциум "Видмар", свързан с банкера Цветан Василев (виж карето). Притеснението на местните жители е породено от кореспонденция между инвеститора и Министерство на транспорта, което дава разяснения какво може да се развива като съпътстваща дейност на терминала. Според ведомството там може да бъдат построени търговски обекти, малък ресторант, хотел и паркинг.

Това не би било проблем, ако пристанището не попадаше в т.нар. буферна зона на старинния град Несебър, който на няколко пъти беше пред заплахата да изпадне от списъка на Юнеско, като бъдещето му там все още е под въпрос. "Пристанищен терминал Несебър попада в границите на археологическия резерват (бел. ред. - границите на културната ценност са по-малки от тези на резервата)", се казва в жалбата. Сдружението стъпва на Закона за културното наследство, според който на концесия не се предоставят недвижими културни ценности с категория световно значение, археологически резервати или части от тях. Така жалбоподателите смятат въпросното решение за отдаването на пристанището на концесия за незаконосъобразно. Вариантите са два: КЗК да не допусне жалбата или подписването на договора да бъде спряно до приключване на обжалването.

Притесненията на местните не са неоснователни, тъй като въпреки наложения от ЮНЕСКО мораториум от 2010 г. върху строителството, то продължава. Сюжетът "пристанище Несебър" се развива успоредно и с още един - приемането на Плана за опазване и управление на старинния град. Той трябва да зададе основните насоки на развитие на стария град, през следващата седмица ще бъде разглеждан от експертен съвет в Министерство на културата, а до 1 февруари трябва да бъде изпратен в централата на ЮНЕСКО. Той най-общо предвижда да се поосвободи зоната на старинния град, за да изпъкне архитектурата, а около пристанищата да се обособят зони за подвижна търговия, паркиране, публични прояви, но без масивно строителство. Или ограниченията за местните ще нарастват, а пристанищата ще бъдат атрактивни места за бизнес.

В очакване на договора

Договорът с концесионера все още не е подписан, но някои от параметрите вече са ясни. Предложеното от дружеството годишно фиксирано концесионно годишно плащане е 23 хил. евро без ДДС. Жители на стария град коментират, че наемът на един ресторант за сезон е съизмерим.

Наскоро несебърското пристанище вече бе модернизирано с публични средства от над 2 млн. лв., отпуснати от държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура". От своя страна компанията се ангажира да инвестира общо 2.886 млн. лв., от които 854 хил. лв. през първите 10 години. Предвижда се ремонт и рехабилитация на гарата, подобряване на охранителната зона и изграждане на съвременни системи за контролно-пропусквателния режим, тъй като това се явява гранична зона. Ще бъде изградена и паркинг зона за автобуси за обслужване на планирания пътникопоток, както и подобряване на площадковите комуникации, осветление и др. Ще бъде изградено и трето корабно место. "В дългосрочен план планираме изграждането на по-голяма и модерна морска гара в контекста на съвременните изисквания, но и с желание от наша страна тя да стане част от неповторимия общ културно-архитектурен ансамбъл на град Несебър", коментираха от "Видмар" след избира им за концесионер.

Концепциите на Министерство на транспорта и това на културата за морската гара се разминават. На 11 декември (ден преди официалното решение на Министерски съвет) Министерство на културата изпраща становището си до Министерство на транспорта, в което се казва, че не бива да се допуска промяна на параметрите на морската гара, ново строителство и разширения. Драгажните дейности също трябва да се извършват съобразно Закона за културното наследство и след археологически проучвания. Иначе възможно ще е паркирането, информационното обслужване, пристанищната дейност и услуги, както и преместваемата търговията.

"Най-малко хотелите влизат в нашия бизнес план", твърди Иван Мирински, управител на "Видмар". "Не можем да направим нещо, което да не подлежи на контрол", допълва той. "Принципно всичко може да се строи стига да отговаря на плановете за управление и т.н. Не са виновни тези, които строят, а тези, които одобряват строежите", коментира той. Мирински е управител и на една от двете компании в консорциума "Водстрой 98", която участва в различни инфраструктурни поръчки. "Интересът ни е породен от търсене на нови възможности за инвестиции в дългосрочен план, предвид тежката ситуация в нашия бранш. С участието си в подобни дългосрочни проекти се надяваме да осигурим устойчивото развитие на фирмата ни в посока на намаляване зависимостта от инвестициите във високото строителство и инфраструктурата в следващите години", обяснява интересът към пристанището той, а липсата на конкуренция при процедурата според него е породена от липсата на ресурс за поддръжката на едно такова съоръжение.

Страхове над водата

Иначе основният бизнес на въпросното съоръжение се измерва в около 40 кораба на година, което никак не звучи колосално. Това поражда и съмненията, че инвестицията може да бъде възвърната най-лесно именно от съпътстващи дейности, а изникването на постройки няма да е новост за града.

"Последният подробен устройствен план е от 1981 г. и е кърпен около 100 пъти", коментира проф. Тодор Кръстев, който е ръководител на проекта по изготвянето на плана за опазване и управление на Старинен град Несебър. "За съжаление открихме, че и сега има строителство на другото южно пристанище, което е частна собственост", добавя той. От експертния орган на ЮНЕСКО, ИКОМОС, коментираха пред "Капитал", че са изпратили писмо до Министерство на културата, алармиращо за строителството на двуетажна сграда в охранителната буферна зона. "Строежите ще променят характерния силует на старинния град и това може да доведе до сериозни проблеми със статута му", коментира доц. Стефан Белишки, председател на ИКОМОС. Всяко едно строителство пък може да повлече след себе си още строежи. От Министерство на културата коментираха, че разрешителните за яхтеното пристанище са редовни и са издадени преди ЮНЕСКО да наложи мораториум върху строителството в стария град. Според Тодор Кръстев обаче мораториумът би трябвало да означава спиране на самото строителство в старинния град и неговата буферна зона, докато не бъдат приети планът за опазване и управление, новият подробен устройствен план и т.н.

"Тази марина е заварено положение, но всичко следващо, което се строи ще трябва да се съгласува с нас", коментира зам. министърът на културата Георги Стоев. Въпросът е какво ще бъде предвидено в крайна сметка в договора на концесионера, как ще изглежда окончателно планът за опазване на стария Несебър, каква роля ще играе общината и дали законите и плановете ще бъдат спазвани. Иначе списъкът на ЮНЕСКО ще окъсее.

Концесионерът

"Съдружници във "Видмар" са "Водстрой 98" и "Марков и син". Първата компания се контролира от Иван Мирински, който чрез своята "ПМ Контрол" през 2008 г. придобива 96% дял за 2 млн. лв. Сделката е финансирана с банков заем от КТБ. Според отчета на "Водстрой" за 2011 г. то има заеми за общо 20.8 млн. лв. от КТБ, а справка в Имотния регистър показва, че централата му на софийската ул. "Шандор Петьофи" 13-15 е ипотекирана в банката. През 2011 г. "Водстрой 98" приватизира "Промишлено строителство холдинг" за 12 млн. лв. и заедно с него е активен участник във всевъзможни инфраструктурни обществени поръчки, често в консорциуми и с други играчи. Другият съдружник, "Марков и син", е малка бургаска компания за морско агентиране, собственост на "МВМ консултинг" - еднолично дружество на Магдалена Трайкова. Тя придобива компанията на 17 октомври (седмица преди създаване на консорциума) за 50 хил. лв. Магдалена Трайкова е управител на "Бояна пропърти мениджмънт", изцяло дъщерно дружество на "Инвест мениджмънт", което е компания на фамилния "Тръст Василеви". На 23 октомври "МВМ консултинг" е придобила и самото "Бояна пропърти мениджмънт".

 

Лятото на 2012 г. Жителите на село Сталево събират подписка. Каузата им е процедурата за предоставяне на концесия за добив на строителни материали от находище "Мерите" да бъде спряна. Причината: находището се намира в защитената историческа местност "Хасара" край селото, като в непосредствена близост има древен паметник на културата от национално значение. "Без "Хасара" Сталево не е Сталево", коментират местните. На 31 юли излиза и информацията - Министерство на икономиката спира процедурата.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

20 коментара
  • 1
    yori756 avatar :-|
    16bit

    Силното пристрастие се усеща. Тактиката "двоен сандвич" вече не действа на много хора, просто се умориха. ;)

  • 2
    siegmund_freud avatar :-|
    siegmund_freud

    Инвестиция от 854 хиляди лева за първите 10 години спокойно може да възвърне от основната дейност като пристанище,не смятате ли? Така,че какви са големи стоежи за които говорите? Който е ходил в Несебър знае колко зле изглежда пристанището,така че ако искаме да се развива,ще трябват доста инвестиции в него и това спокойно може да стане без да уврежда по някакъв начин стария град.

  • 3
    merunka avatar :-|
    merunka

    До коментар [#2] от "siegmund_freud":

    Държавата определено не е най-добрия стопанин, тъй като пристанището прилича по-скоро на кей, плюс това за цялата изминала година са били привлечени едва 40 кораба, което е меко казано смешно и за каква възвращаемост може да става въпрос! Общо взето концесиите на този тип пристанища далеч не са толкова изгодни, колкото на товарните, за които има и доста повече кандидати.
    Иначе относно финансовата страна 23 хиляди евро е само фиксираната част от концесионното възнаграждение, а към тази сума се прибавя и процент от приходите, което е доста справедливо.

  • 4
    todortrifonov avatar :-|
    todortrifonov

    винаги съм силно усъмнен когато изведнъж след дадена сделка се появят гражданкси сдружения....не че не е възможно по някой път да имат право, но нещо взе да става много често

  • 5
    todortrifonov avatar :-|
    todortrifonov

    чудя се защо не се обжалват концесиите на другите пристанища...как така там не се появиха отнякъде "граждански" сдружения:)))

  • 6
    ivan.zh.petrov avatar :-|
    ivan.zh.petrov

    аз пък се чудя защо не се появи гражданско сдружение, което да даде на съд концесията в Меричлери?

  • 7
    todortrifonov avatar :-|
    todortrifonov

    До коментар [#6] от "ivan.zh.petrov":

    щото нямаше медия, която да го отрази:))))

  • 8
    zumz avatar :-|
    zumz

    По-простичко е обяснението - Ирина Бокова държи имотец близо до Сталево.

  • 9
    robbie_williams avatar :-|
    robbie_williams

    Питам се - къде беше това гражданско сдружение преди няколко години, да се опитва да упражнява граждански контрол върху всичките сергии, строежи и какво ли още не в стария града, които за малко щяха да го извадят от Юнеско, ами чак сега са се сетили, когато се намери единствен вариант за концесионер, който малко да им стегне пристанището? Само да не припадат - ако евентуални ресторанти и хотели са в противовес с Юнеско - няма да им дадат да ги строят, въпреки че можеха да дадат целогодишни работни места. Ама в момента пристанището си е зле и по договор ще се инвестира в него за ремонт най-малкото, което! И върху това ли ще имат нещо против?

  • 10
    todortrifonov avatar :-|
    todortrifonov

    по-добре пристанище, отколкото селски сергии. Но умно, да се запази облика на Стария град.То Юнеско си наблюдава де..


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK