Защо казусът "Пайнер" е абсурден
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Защо казусът "Пайнер" е абсурден

Художествените качества на това, което произвежда "Пайнер", не се оценяват от ОП "Конкуретноспособност". Програмата оценява само икономически критерии.

Защо казусът "Пайнер" е абсурден

Евросубсидиите имат за цел да финансират развитието на компании, не обществен морал и добър вкус

Огнян Георгиев
33061 прочитания

Художествените качества на това, което произвежда "Пайнер", не се оценяват от ОП "Конкуретноспособност". Програмата оценява само икономически критерии.

© Капитал


В България има над 300 хил. фирми. Огромна част от тях имат възможност да кандидатстват по ОП "Конкуретноспособност" - единствената от седемте европейски програми, насочена към бизнеса (ако не броим парите за фермери и селско стопанство). Повечето от тези, които са го направили, не биха повторили - толкова кошмарна е администрацията на програмата. Доста от тях все още не са получили обещаните пари, срещу които са взели кредити. ОП "Конкуретноспособност" не само не върви добре, но очевидно и не е програмирана добре, защото се наложи се да бъде преформатирана няколко пъти.

На този фон, фактът че през 2011 г. фирма "Пайнер медиа" е спечелила един от 2256-те проекта по програмата, не би трябвало да е кой знае какъв повод за интерес. Но тъй като "Пайнер" е лидерът в продуцирането и създаването на поп-фолк, а тази музика винаги буди противоречия, независимо в какъв контекст, удобният етикет "европари за чалга" успя да предизвика повече реакции, отколкото всички безобразия на ОП "Конкурентноспособност" досега.

Не художествени, а икономически критерии

Нека припомним, че Европейската комисия и българските управляващи органи на програмите не са културно-художествени комитети и парите се отпускат на базата на финансови и икономически, а не на музикални или нравствени критерии. "Конкурентноспособност" е планирана като програма, която подпомага витални компании - т. е. стабилни финансово и такива, в които инвестицията ще има смисъл за бъдещото им развитие. По всичко изглежда, че "Пайнер" спада към тези критерии и както всяка друга българска фирма, има правото да участва в състезанието за парите.

Подробности за проекта не са публикувани на сайта на програмата, където последната подробна информация е от 2011 г. "Капитал" не успя да се свърже с ръководителя на компанията инж. Митко Димитров, но "Дневник" се свърза с PR-а Любомир Костадинов, който обясни, че проектът е за закупуването на снимачна техника за телевизия "Планета". По процедурата, по която димитровградската компания е спечелила - "Технологична модернизация в малки и средни предприятия", има одобрени още много продуцентски къщи. "Междинна станция" на Иван и Андрей, "Глобал филмс" на Магърдич Халваджиян, "СИФ 309 филм енд мюзик" на "Чучков брадърс" са само част от примерите. Одобрените кандидати получават от 60 до 70% от парите, останалото е тяхно съфинансиране. Почти всички са кандидатствали за нова техника.

"Ние спечелихме финансиране по тази програма за закупуване на нова техника, защото това беше заложено в бизнес плана ни. И беше продължение на политиката ни да се развиваме в сферата на аудио-визуалния монтаж. Проектът в момента се изпълнява", коментира за "Капитал" Георги Иванов, продуцент в компания "Чучков брадърс". Той не вижда никакъв проблем в спечелването на проект от "Пайнер": "Ако са предложили добър бизнес проект, който разкрива работни места и повишава определени икономически индикатори, защо да не спечелят? Тази програма не оценява художествени качества и културни ценности, а икономически критерии."

За техника, камери и осветление е и проектът на "Глобал филмс". "Една компания на малък пазар като нашия няма как да просъществува, ако няма помощ и източници на финансиране, т.е. няма и как да се развие този пазар", обяснява Магърдич Халваджиян. "Тези европейски програми са такъв добър източник на финансиране. Ние дори и да изкараме малка печалба не смеем да я инвестираме обратно, защото има голям риск инвестицията да не се оправдае," казва Халваджиян. Той също недоумява защо около поръчката на "Пайнер" се вдига толкова шум. "Не разбирам този български манталитет да гледаш в паницата на съседа. Нали в крайна сметка парите влизат на българския пазар. Трябва повече компании да са активни и да кандидатстват по тези проекти, защото това им помага да си развият бизнеса. Това, че "Пайнер" са кандидатствали, а други не са се сетили, е техен проблем."

Абсурди по български

Дали проектът на музикалната компания е адекватен или не, няма как да се прецени, без той да се прегледа в детайли. Но истерията около него е абсурдна. Правилата са правила за всички, независимо от продукта, който произвеждат (стига той да не е незаконен, а чалгата не е). Внимание трябва да има не към това кой се финансира, а как се използват парите. Публична тайна е, че много проекти са вид субсидия за компании. Повечето от тях обаче са по други линии и програми - като например "Развитие на човешките ресурси", където почти няма българска фирма, която да не е спечелила проект за подобряване квалификацията на служителите си.

Това, което е още по-абсурдно, е че много по-скандални и мащабни истории с европейските пари остават без подобен медиен и обществен отзвук. Като например безконтролното раздаване на средства от министерствата на електронни медии, за което отново стана дума тази седмица и което влияе индиректно върху приближаващите избори. Или като факта, че "Конкуретноспособност" продължава да не може да спазва срокове по връщането на средства за компании, които са теглили заеми заради тях.

По темата работиха Зорница Стоилова и Весислава Антонова

PR-ът на Payner Любомир Костадинов обясни пред dnevnik.bg че проектът е за закупуването на снимачна техника за телевизия "Планета".
Фотограф: Красимир Юскеселиев

В България има над 300 хил. фирми. Огромна част от тях имат възможност да кандидатстват по ОП "Конкуретноспособност" - единствената от седемте европейски програми, насочена към бизнеса (ако не броим парите за фермери и селско стопанство). Повечето от тези, които са го направили, не биха повторили - толкова кошмарна е администрацията на програмата. Доста от тях все още не са получили обещаните пари, срещу които са взели кредити. ОП "Конкуретноспособност" не само не върви добре, но очевидно и не е програмирана добре, защото се наложи се да бъде преформатирана няколко пъти.

На този фон, фактът че през 2011 г. фирма "Пайнер медиа" е спечелила един от 2256-те проекта по програмата, не би трябвало да е кой знае какъв повод за интерес. Но тъй като "Пайнер" е лидерът в продуцирането и създаването на поп-фолк, а тази музика винаги буди противоречия, независимо в какъв контекст, удобният етикет "европари за чалга" успя да предизвика повече реакции, отколкото всички безобразия на ОП "Конкурентноспособност" досега.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

200 коментара
  • 1
    vjacho avatar :-|
    Вячеслав Атанасов

    Докато не стане въпрос за рестото към управляващата партия,всичко ще изглежда безобидно и полезно.

  • 2
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat
    • -18
    • +217

    Адекватен коментар, проблемът е че трябва да си обясняваме очевадни неща. Докога?

  • 3
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.
    • -74
    • +125

    Има 3 гадни въпросчета/гледни точки:

    1. Първо чалгата е заразила цялото общество, и е една от причините за моралната деградация на нацията. Да подкрепяш нейното развитие е асоциално.

    2. Всяка фирма има право да кандидатства и да се развива. Защо и другите не пробват , вместо да мрънкат.

    3. Защо държавата се съгласява да съфинансира подобен проект. Ако парите идваха САМо от ЕС - някак си бигх ги приел.

  • 4
    stavrogin avatar :-|
    Stavrogin

    чалгата буди противоречие???? противоречие може да възбуди само нещо смислено

  • 5
    _555 avatar :-|
    _555

    ... и защото твърдят следното:
    "... „Пайнер Медиа" ООД цели да постигне устойчив икономически растеж и запазване на лидерската си позиции в подготовката и реализирането на качествен медиен и музикален продукт",
    което само по себе си е противоречие.

  • 6
    lo_ridah avatar :-?
    lo_ridah

    Кои са конкурентите на Пайнер Медиа ? Някъде има ли всъщност анализ на музикалния пазар в България - продажби, дялове и т.н. ?

  • 7
    nikistoyanoff avatar :-|
    Николай Стоянов

    ОП "Конкурентноспособност" била забуксувала. Не се връшали веднага парите на бизнеса, който е теглил заеми от банки. Това по между другото ли го споменаваме и то чак сега. Че забавеното плащане по програмата води до неизпълнение на бизнес план, до съкращаване на работници. Така ли се грижим за бизнеса. Кошмар. Това са темите, за които трябва да се пише, тъй като зад една отрязана лентичка има явно стотици неотрязани, а там са човешки съдби и пътища към Терминала, който води към Горната земя.

  • 8
    tily_lily avatar :-|
    tily_lily

    До коментар [#3] от "bestbuy":

    "..ако парите идваха само от ЕС"
    Какви глупости говориш, човече?Парите от ЕС за оперативните програми идват от членската вноска на всяка страна.Тоест, от нашите данъци.
    Не стига, че крадат парите за здраве, ами сега и с нашите пари ще плащаме за...чалга. Евала!

  • 9
    patchev avatar :-|
    HXP
    • -22
    • +146

    Резултатът от близо 30годишният цикъл на изпростяване на нацията е вече налице-продуктите на Пайнер биват оценени като рентабилни от ЕС. Да, икономически явно са рентабилни, културно и морално НЕ СА!!!

    Нямам против чалгата като музика-жанр като всеки друг, предназначен за зверски напивания с ракия и мастика, имам против чалгата като начин на живот, който ни се натяква близо 30 години и поради тази причина населението тотално деградира от ранна възраст-единствените им идеали стават коли, пари и жени(всичкото това придобито с престъпна дейност, естествено, понеже бързите пари, възпявани в текстовете предразполагат такива действия).

    Но вина има и т.нар "културен елит", понеже напълно резонно би било някой от тяхната свита да си седне на четирибуквието и да кандидатства по програмата-със сигурност има театри, опери, кина, нуждаещи се от подръжка. НО тук идва вече кофти момента-при условие, че народа 30 години бива осакатен културно със всякакви простотии, изливащи се от медиите, как да промотираш опера, театър и авангардно кино?

    Така че става един вид омагьосан кръг, за жалост.

  • 10
    armia avatar :-|
    armia

    Когато така наречения Графа получи стотици хиляди левове по една програма защо никой не повдигна въпроса ? Що за певец е Графа ? А тия, които сега лаят защо не кандидатстваха ? Аман от разни "интелектуалци", които се взеха насериозно и дават акъл наляво и надясно.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK