Можело значи

Или кои са причините в България жертвите на пътя да намаляват

От 1960 г. България всяка година е била между трето и пето място в Европа на жертви на пътя от глава на населението. В България са загивали между 1000 и 1200 души, а между 8 и 10 хил са били ранените. Трайна тенденция, без изключение.

Трайно вече се използва и в друг контекст. От 2009 г. броят на жертвите пада почти двойно. Трайно. За сравнение - през миналата година те са били 599, а през 2009 г. – 901, или между 30 и 40% намаление. Иначе казано, за две години са спасени хора, колкото населението на малко село.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
32 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ku4e avatar :-|
    ku4e
    • - 2
    • + 107

    Хубаво е, че пишете по темата. Трябва по-често да се пише за това.

    Нередност?
  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 1
    • + 75

    Чудесна статия. Още едно число за размисъл. Застрахователният бранш в Англия е работил 2 века с една осреднена застрахователна стойност на човешкия живот - размерът и е 10 годишни заплати на индивида. 20 спасени живота при 1000 лв. заплата са 2,4 млн. лева скрита печалба от построената отсечка само за първата година. Ако се приеме тази "разценка", ще се окаже че си заслужава да се избърза с тези цигирани 3% от пътната мрежа, които са начело на списъка с белите.

    Нередност?
  • 3
    ladin avatar :-|
    ladinn
    • - 6
    • + 96

    Много добра новина! Аз си мислех, че си въобразявам. Сякаш по-спокойно се шофира в България последните няколко години. Сега остава да махнете колите от тротоарите, дами и господа, и ще се придвижим с голяма крачка напред към нормалността.

    Нередност?
  • 4
    stoiank avatar :-|
    stoiank
    • - 6
    • + 67

    Рядко казвам добра дума за полицията, но този Г-н Стратиев мисля че заслужава. Процентите на намаляване са много сериозни, отделно като съм го слушал се стреми да се елиминира субективния фактор, който по нашите ширини е много податлив. Отделно с новите магистрали си е друга работа. Мисля, че и цената на горивата има малка заслуга, но основното е правилната стратегия на КАТ.
    Лошото е, че в градовете нещо работата сериозно куца, не знам там как е с технологиите, но примерно една кола с камера, за 24 часа доста пари може да направи от неправилно спиране. И тотална забрана на спиране от полицията, ако не си нарушил закона, достатъчно нарушители има, че да се тормозят останалите. И нека полицията почне да пише в протоколите и вина на пътния участък - дупка ли ще е, неравности ли и т.н., но да го има.

    Нередност?
  • 5
    nikolavj avatar :-|
    Никола Йорданов
    • - 19
    • + 46

    И сега ... от 2009 година до сега на власт е ...? Хайде с минусите! Няма по-важно нещо от човешкия живот. Няма друга реформа/ политика, която да е спасила над 1400 човека от 2009 досега.
    Причините не са подобрените пътища и камерите.
    Причината е: съкратено време между нарушение и наказание.
    Преди 10-12 години ми направиха акт, чаках една година и накрая казаха "хайде."
    Сега санкцията идва до месец.

    Нередност?
  • 6
    maxwavelength avatar :-|
    maxwavelength
    • - 7
    • + 18

    До коментар [#5] от "Никола Йорданов":

    мн хубава статия, браво на авторите. а и е приятно и важно да се чуе че има хора на съответните позиции, които мислят, действат по проблемите, вършат си работата с други думи и явно има съответните резултати. и то по проблем, който ни е болка отдавна и ежедневно ни се набива в очите.

    пич, г-н Йорданов, всяка друга сфера има отношение към човешкия живот и към живеенето му. почни от мвр,здравеопазване, правосъдие, образование и стигни до спорта, и това което се случва/прави там на ниво реформа/политика както ги нарече мисля, че е води директно или индиректно до загубата на много повече човешки животи и буквално и преносно го разбирай. та по скоро резултатите тук, бих свързал с личните усилия на ангажираните, точно с този проблем хора. и да ти кажа това е голямо изключение от всичко останало на ниво държавна политика.

    Нередност?
  • 7
    yavor31 avatar :-|
    Мартин Akakka
    • - 3
    • + 60

    Пууу най - накрая нещо положително !

    Нередност?
  • 8
    vassilun avatar :-|
    vassilun
    • - 2
    • + 17

    [quote#5:"Никола Йорданов"]Сега санкцията идва до месец. [/quote]

    През април 2012 на излизане от Монтана в посока север ме снима стационарна камера. Видях светкавицата и едва тогава се усетих. Камерата е в рамките на ограничението за града, но точно при излизане от него и се бях позасилил. До ден днешен нямам писъмце от КАТ! Но е вярно, че има подобрение, защото преди десетина години карах с акт за пропуснат технически преглед (на 4-годишен автомобил) почти 2 години, преди да ми кажат "Ама хайде"!

    Нередност?
  • 9
    vassilun avatar :-|
    vassilun
    • - 3
    • + 22

    Много хубава статистика и много добро постижение! Още има какво да се направи! КАТ направиха много за намаляване на "Сега какво ще правим?" и "Вие какво работите?", но техническите средства са най-некорумпираното решение! АПИ да не се оправдават с липса на пари - 1 милиард имат в бюджета си за 2013! Да изправят онзи завой на пътя за Перник, че наистина идва изненадващо. Изобщо липсата на пари не може да бъде никакъв аргумент след влизането в ЕС. Пари има - въпросът е да има и желание да се похарчат по 90% правилен начин (допускам 10% откраднати)! Магистрала "Струма" ще помогне да се избегнат и катастрофите на Кресненското дефиле. Ще струва безбожно скъпо, но човешкият живот няма цена!

    Нередност?
  • 10
    rainbou1 avatar :-?
    rainbou1
    • - 1
    • + 25

    Намалението от 2009 се дължи единствено на намалелия трафик - 20% както споменахте, увеличаване броя на камерите, както и подмяната на стари коли с нови с по-съвременно ниво на защита.
    Позната ме кара до работа и обратно по околовръстното и единственото място, където кара под 80 е където има камера (естествено, кара с повече, когато трафика позволява). Такива грешки и изцепки съм и виждал, че този, който и е дал книжка, трябва веднага да си подаде оставката.
    Ако всеки спазва законите (50 в града, 90 на междуградско, 140 на магистрала) - не 500, и 200 няма да са жертвите.
    Ама нали сме си все много умни...

    Нередност?
Нов коментар