С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
93 18 яну 2013, 17:57, 17436 прочитания

Росен Плевнелиев: Можем да променим България за две години

Президентът пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


"Българската икономика е такава, каквато ние създадем"
През първата година от мандата на Росен Плевнелиев като президент политическият вятър духаше в неговата посока. 2012 не остана в историята с някакви особено големи турбуленции и така му даде възможност да влезе постепенно в голямата политика.

През тази година обаче комфортът едва ли ще е толкова голям. Преди, по време на и след парламентарните избори политическото напрежение ще бъде голямо и във втората половина на годината конфигурацията на властта може да се промени.

Новият баланс на силите ще засегне пряко и президента - той няма много директни правомощия и властта му произтича от това доколко може да се сработи с различните държавни институции.
Прогнозите на социолозите за изборите са, че след парламентарните избори ще е много трудно на една партия да състави правителство. Представяте ли си президентството като център, който да помогне за сформирането на коалиция?
- Още по време на предизборната кампания поех категоричен ангажимент, че ще пазя президентството с всички възможни средства от това да влизаме в партийни игри. За мен това е много важно. Искам всеки политик, от която и да е партия, като влезе в президентството да се чувства спокоен, че няма да му бъде скроен номер. Да знае, че тук е мястото, където може да сложи важен проблем на масата и заедно да търсим решение. Независимо какви разговори ще се водят, това е моята ясна позиция – президентът не е втори център на властта, а висша форма на представителност на хората. Наред с това президентът по конституция има своята роля при сформирането на правителството и тези правомощия ще ги осъществявам въз основа на тези принципи. Моята искрена амбиция е да пазя авторитета на институцията.

Всъщност нещо подобно като че ли се случи и когато попречихте на Венета Марковска да се закълне като конституционен съдия. Президентът беше последната ръчна спирачка, която защити интересите на хората. Каква обаче е разликата между Марковска и Цацаров?

- Категорично се видя, че при осъществяване на правомощията си не влизам в никакви договорки. Доказателство са моите действия по казуса "Марковска". Разликата между случая с нейната кандидатура и избора на главен прокурор е огромна. На г-н Цацаров бяха зададени всички въпроси, на г-жа Марковска – нито един, а тези въпроси, които обществото задаваше, така и не получиха отговори. Сотир Цацаров в продължение на месеци участва в една безпрецедентна по своята публичност процедура, каквато досега не беше правена в България. Имаше концепции, интервюта, въпроси, публични изслушвания. При избора на Венета Марковска имаше всичко друго, но не и прозрачност.

Бъдещият председател на ВКС също ще се избира по тази процедура. Това според вас добре ли е?
- До 2012 г. и членове на ВСС, и главните прокурори се избираха винаги в последния момент, непрозрачно и без никаква състезателност. Процедурата през 2012 със сигурност не беше перфектна, но е в правилната посока. Като човек, който дава всичко от себе си за прогреса, си давам сметка, че България направи голяма крачка напред. Не бива по никакъв начин да омаловажаваме резултата от тази нова процедура. За пръв път имаше състезателност, за пръв път имаше достатъчно време всички неправителствени организации да зададат въпроси. Концепциите бяха публично защитени. За мен много важна е процедурата в нейната цялост. Не бих се фокусирал само върху един аспект от нея – дали да е гласуване с бюлетина или електронно. И наистина за пръв път имаше възможност да се състезават трима кандидати месеци наред пред очите на всички. Точно затова и аз съвсем убедено подписах указа за назначаване на главния прокурор, като ясно съм заявил какви са очакванията ми към Сотир Цацаров. Не само аз – а може би още 15 души в президентската администрация – секретари, съветници, приеха единодушно, че имаме сериозен прогрес, който трябва да бъде отчетен.


Причината толкова много хора да се вълнуват от съдебната система е, че тя е една от големите спирачки на прогреса ни. Скоро икономистът Стив Ханке каза, че фискалната стабилност и ниските данъци не могат да привличат достатъчно инвестиции в България заради корупцията и проблемите в съдебната система. Независимо от прогреса, който отчитате, тези проблеми продължават да се отчитат и да пречат.
- След като 20 години съдебната система в България е реформирана нееднократно, е крайно време тя да започне да произвежда резултати. Те се измерват в усещането на хората за справедливост. Във връщането на доверието им в институциите. Най-големият проблем на България днес е усещането на хората за липса на справедливост. Това може да се реши с резултати, които убеждават хората, че системата на правораздаване в крайна сметка правораздава. За мен е важно да не правим само моментна снимка и да търсим изкупителна жертва, за да отиграем отново елементарно ситуацията. Ако погледнем в по-далечна перспектива все пак съдебната ни система е постигнала прогрес през годините и сега това трябва да се надгради. Трябват резултати, а не само реформи. За съжаление това, което основно се вижда навън, са десетки ключови казуси, по които има сериозен проблем. Няма никакво обяснение защо в Германия по случая САПАРД може да има осъдени, а със същите доказателства в България да протакаме вече седма година. Това показва, че има дефицит, който трябва да бъде адресиран и решен. Няма никакво основание да не погледнем истината, че във всички останали държави от ЕС има много осъдени по високите етажи на властта. В България няма нито един. Тук има проблем. През тази година трябва да покажем напредък по ключовите дела, трябва да направим реформа в прокуратурата, която да повиши нейната ефективност и всичко друго, което е написано в доклада на Европейската комисия. За мен е важно да има план за действие и резултати.

А какво трябва да се направи според вас за проблема с корупцията?
- България не може да се похвали с много осъдени за корупционни схеми и това ще бъде един от фокусите на президентската институция през тази година – да видим как може да се помогне в борбата с корупцията. Не искам да бъда в комфортната позиция да посочвам проблемите и да търся виновните. Готов съм да предлагам решения, защото на корупцията не се противодейства само с присъди. Ще се върна към едно от моите предложения още от предизборната кампания, което може да допринесе за решаване на проблема с корупцията в администрацията и да направи България много по-добро място за бизнес – електронното правителство. Няма да спра да говоря по тази тема. Имам конкретни идеи и решения. През миналата година успях да посоча колко е важно министерствата да престанат да работят на парче – всяко с неговите информационни системи и фирми, които го обслужват. Когато те работят поотделно, не се интегрират  и нямат обща база, върху която след това да се надгради електронното правителство. Ще следя много внимателно наличието на политическа воля, експертен потенциал и решителност в правителството – това, както и следващото, за да имаме сериозен напредък с електронното правителство. Ние можем за две години да променим България. За две години можем да ограничим значително корупцията в администрацията като електронизираме услугите. Със сигурност държавата има поне сто проблема, но ако вземем от тях най-важните десет и наистина ги решим, ефектът ще бъде много силен.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: КПКОНПИ оправда всички от "Апартаментгейт", пожар в ТЕЦ "Марица-изток" 2 Вечерни новини: КПКОНПИ оправда всички от "Апартаментгейт", пожар в ТЕЦ "Марица-изток" 2

И още: ЕС нареди на Полша да спре чистката на съдии; Все още няма избор на държава за новия завод на Volkswagen

24 юни 2019, 1049 прочитания

КПКОНПИ оневини всички герои в "Апартаментгейт" 4 КПКОНПИ оневини всички герои в "Апартаментгейт"

Цветан Цветанов и Цецка Цачева нямали частен интерес в отношенията си със строителната фирма, от която си купили имоти

24 юни 2019, 1468 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Три деца, една съдба

За пореден път прокуратурата излъга, че ще разследва смъртта в домовете за деца

Обратно броене в БСП

Корнелия Нинова има по-малко от година, за да покаже, че линията й в партията е успешна

Повелителят на отпадъците

Централите на Христо Ковачки масово заместват въглищата с RDF и биомаса

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Човекът и мракът

Palacio de Velazquez в Мадрид показва първата голяма ретроспектива на японския художник Тецуя Ишида извън родината му

Календар и домашно кино

По-интересните събития през уикенда и предстоящата седмица