С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
93 18 яну 2013, 17:57, 17738 прочитания

Росен Плевнелиев: Можем да променим България за две години

Президентът пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Казвате две години. Откога да ги смятаме?

- Електронното правителство в България се изгражда вече над десет години. Първите купуват компютрите, вторите купуват лицензите, третите купуват сървърите, четвъртите интегрират регистри. Към днешна дата обаче най-важното изобщо не се е случило и аз съм готов да водя тази битка, защото според мен това е съзнателен отказ да се реши най-важният проблем. А той е не да се изхарчат парите за компютри, електронни подписи и сървъри. Най-важното е наистина да електронизираме услугите за гражданите. Държавата и общините предоставят над 2000 услуги. Да започнем с 200-те най-важни от тях, тези, които генерират най-много корупция. Посочете ми например друга държава в Европа, където, за да извадите строително разрешение, трябва да посетите 10 различни места. Да се молите и да отидете на крака при толкова много различни институции – главния архитект, хигиенните служби, пожарната и кой ли още не. Ако всичко това е електронно, ефектът ще бъде поразителен и ще намали драстично корупцията. Защо да не електронизираме не само строителните разрешения, но и кадастралната карта и много други услуги, които са важни и има корупционен натиск. Аз мисля, че държавата може бързо да постигне сериозен напредък, ако фокусът е върху инвестиции за електронизиране на услугите. Като президент ще следя отблизо какво се случва. Искам да видя всяка година електронизирани 100, 200, 300 услуги, а не похарчени 60 млн. за тази или онази мрежа.

Една от темите, с които България влезе в европейската политика миналата година, беше Македония. Кое наложи толкова да втвърдим позицията си там и да подкрепим отлагането на преговорите за членство?
- България е член на европейското семейство. От нас се очаква да формираме позицията на ЕС за региона. Така както участваме по въпроси като Дунавската стратегия и сътрудничество в черноморския регион. От нас не се очаква да мълчим и само да управляваме еврофондове по счетоводни правила. Ние сме член на един съюз на ценности и сме длъжни да имаме мнение и позиция, още повече когато става въпрос за нашия регион. Повече от трагично е, че в продължение на толкова много години България не е участвала във формирането на политика по теми, които пряко касаят региона. Сега това се променя. Отговорната европейска политика на България днес е че когато има проблем, той трябва да се посочи. Европа страда много от това, че проблемите се замитат под масата. Спомнете си историята с "креативното" счетоводство в някои страни членки. Ние, европейските лидери, казваме ясно: Имаме проблеми в Европа, защото не спазвахме правилата. Защото мислехме, че като обърнем глава от проблемите, след време те сами ще се решат. Позицията към Македония е на цялата българска държавност и е изключително отговорна преди всичко към Европа. Тя няма абсолютно нищо общо с вътрешнополитически аспекти и с това никой не бива да спекулира. Има проблем, посочваме го, търсим решение и го намираме заедно с европейските ни колеги. Не случайно другите европейски държави подкрепиха тезата, че Македония има проблеми в три направления.


Кои?
- Европейският съвет посочи - добросъседство, прогресът от гледна точка на демократичното развитие и проблемът с името. Ние не сме налагали вето. Напротив, всички европейски държави се обединиха около позицията, че проблеми има и те трябва да намерят своето решение. Аз бях този български политик, който посочи открито на комисаря по разширяването г–н Фюле, че докладът, изготвен от ЕК, не съответства на действителността, що се отнася до оценката за добросъседските отношения в региона и специално България и Македония. Няколко месеца по-късно се чувствам още по-уверен в това, което направих с оглед на това, което се случи в парламента в Скопие на 24 декември (тогава по време на гласуването на бюджета на страната опозицията и журналистите бяха изгонени от парламента с  полиция – бел. ред.). Питам се днес ЕК, включително и екипите, които бяха изготвили първоначалния доклад, какъв анализ биха направили сега.

В началото на февруари ще има Консултативен съвет за национална сигурност, на който всички ще очакват дали ще посочим конкретен виновник за атентата в Бургас.
-Темата на съвета е много широко формулирана, тя не е свързана само с терористичния акт. Ще коментираме друг сериозен проблем, на който България трябва да намери решение – потенциалната възможност за бежанска вълна. Ще обсъждаме конфликта в Сирия и като цяло всичко, което се случва в този регион – не само Сирия, но и Иран, Ливан, Турция. Ще има доклади на министрите на външните и вътрешните работи и аз не бива в момента да предричам какво ще кажат те. Отложих първоначалната дата за този съвет, за да могат да присъстват всички, защото отчитам колко са важни тези въпроси за България. Сирия е близо до нас, не може да сме безразлични към това, което се случва по границите ни с Турция и Гърция. Заявих своята позиция, че по отношение на атентата в Бургас ние дължим на българските граждани и на демократичния свят да намерим и посочим виновните. Ние сме демократична държава и държим институциите да си свършат работата в интерес на сигурността на гражданите. Всички, които са отговорни за този отвратителен терористичен акт, трябва да бъдат наказани и аз ще оказвам натиск това да се случи. И не защото САЩ или Израел имат интерес, а защото го дължим на българските граждани. Искам и винаги съм настоявал, когато има готовност, обществото да бъде запознато с резултатите от разследването, дори и междини. Също така държим, когато посочим някого, да имаме конкретните доказателства за това.

Откъм президентството погледнато, кога може да се очаква българската икономика да тръгне по-уверено нагоре?

- Аз се пазя от прогнози кога ще свърши кризата. В тези времена за България се отварят и възможности и от нас зависи как ще ги използваме. Икономиката е такава, каквато ние създадем. Добавената стойност в държавата е такава, каквато ние произведем. Работните места са толкова, колкото подобрим бизнес средата, така че да мотивираме предприемачите да откриват работни места. Политиците не създават пари, слава богу в България не могат и да печатат пари заради валутния борд. За да расте българската икономика, е нужно отговорно отношение към подобряване на бизнес средата. Винаги съм искал да следим внимателно как се оценява България в основните пет индекса и да набелязваме мерки за всеки от тях. Имаме индекса за конкурентоспособност на Световния икономически форум, Индекса за възприятие на корупцията на Transparancy International, Индекса Doing business на Световната банка, Индекса за свобода на медиите на Freedom House. Трябва да си поставим за цел всяка година по тях да има прогрес. Това беше и една смела част от моята програмна реч, в която се опитах да видя къде може да бъде България през 2020 г., включително и с много конкретни идеи. Казах, че искам да бъда президент на държава, която през 2020 да бъде в топ 50 на Doing business.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Още държави в Европа с коронавирус, Нено Димов остава в ареста окончателно Вечерни новини: Още държави в Европа с коронавирус, Нено Димов остава в ареста окончателно

И още: Проф. Петко Салчев ще управлява здравната каса; Нови предложения за свиване на рекламата на хазарта; Предсрочните избори в Румъния стават по-малко вероятни

25 фев 2020, 139 прочитания

Данните за вноса се оказаха непълни, предстои ревизия Данните за вноса се оказаха непълни, предстои ревизия

Причината е нов начин на отчитане на някои видове борсови стоки, твърдят от НСИ и митниците

25 фев 2020, 347 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Три деца, една съдба

За пореден път прокуратурата излъга, че ще разследва смъртта в домовете за деца

Още от Капитал
Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама

Това е едно от ключовите предложения за промени в Законът за радиото и телевизията, които сектора обсъжда

Отчети това

Как умните електромери могат да намалят сметките за ток

Борбата с престъпността каквато можеше да бъде

Държавата предлага адекватна стратегия за наказателна политика, която обаче няма намерение да спазва

Коронавирусът приближава към пандемия

Бързата и разумна реакция може да намали щетите от масовото разпространение на заразата

20 въпроса: Юрий Вълковски

Изпълнителен директор на фондацията Reach for Change България

Нова книга: "Математика на живот и смърт" от Кит Йейтс

Истории за ключовата роля на математиката от съдебната зала до медицината и изборите ни в живота

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10