Невидимият сайт за пет милиона
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Невидимият сайт за пет милиона

Сайтът има хиляди снимки, много видеа и доста полезна информация. И никаква връзка с останалата част от туристическия бизнес.

Невидимият сайт за пет милиона

Националният туристически портал показва как се чупят стратегиите в сектора

Огнян Георгиев, Зорница Маркова-Дунчева
19472 прочитания

Сайтът има хиляди снимки, много видеа и доста полезна информация. И никаква връзка с останалата част от туристическия бизнес.

© Капитал


Дори да работиш в президентството, не е фатално да не знаеш, че дадена снимка е на Скалистите планини в Колорадо, а не на Родопите. Достатъчно би било, ако трябва да направиш презентация на България, да ползваш съответната държавна банка със снимки, изградена за целите на популяризиране на страната. Или ако най-малкото знаеш за нейното съществуване. Би било хубаво, като се вземе предвид, че за създаването й са похарчени част от 5-те милиона лева, дадени за направата на сайта bulgariatravel.org.

Този официален туристически портал на България съществува вече повече от година, след като по неговото създаване се бореха години наред агенции и министерства. Всъщност той е чудесна илюстрация за това какво и къде се чупи в българската стратегия (или по-скоро стратегии) за развитие на туристическия сектор на страната. Както вероятно и на други места. А именно: много изхарчени пари за малко видими резултати. Сайтът наистина е пълен с огромно количество информация, която обаче е подредена така, че може да обърка, а не да ориентира кандидат-туристи. Няма никаква връзка между официалния туристически сайт на България и тези, които предлагат продуктите - услуга, която в сегашния му вид го прави неефективен.

Милиони пари, милиони импресии

Сайтът е създаден с поръчка за 1.4 млн. лв. през 2011 г., като освен близо 4 хил. снимки има 9 езикови версии, 450 туристически обекта, 52 видеа, мултимедия и много полезна информация за идващите в страната, макар и на моменти озадачаваща (престоят в болница, твърди например сайтът, струва 2 евро на ден).

След създаването му е обявена нова поръчка за близо 2.7 млн. лв. за популяризирането му. Това се е случило чрез банери и текстови реклами в популярни сайтове като google, bbc, rambler, yahoo, tripadvisor, развитие на профили в социалните мрежи и организиране на игри. Въпреки че критериите на самата поръчка са раздути почти непостижимо (например очакваните импресии от реклами в туристически сайтове са 24 млн.), според отчета те са изпълнени, предимно благодарение на игрите.

От Министерство на икономиката, енергетиката и туризма (МИЕТ) обясниха, че импресиите са били над 26 млн., но не можахме да получим точна разбивка на тези пикови посещения, тъй като "за периода на кампанията, порталът, двете рекламни игри и статистическият модул, който обработваше всички конкретни измервания за кампанията, бяха разположени на различни сървъри, като посредством специално разработени скриптове, цялата информация от посещенията на всеки един елемент от кампанията се изпращаха автоматично към този статистически модул". От министерството обещаха да предоставят по-подробна разбивка, от която да преценим доколко ефективна е била тази доста скъпа кампания.

За сметка на това обаче получихме сведения от Google Analytics за периода на съществуване на сайта, които според МИЕТ изключват пиковите стойности по време на кампанията и следователно те са много по-адекватен измерител на случващото се на този сайт (виж графиката). Според тях средният брой потребители, които посещават сайта месечно, са между 30 и 50 хил. за миналата година, което е ръст спрямо 2011 г. Огромна част, почти половината, са от България, а само 18% са повторили посещението си. По притеснителен е т.нар. bounce rate, т.е. посетителите, които просто влизат на една страница и излизат. Той е почти 72%, което значи, че две трети от хората са си тръгнали веднага, което не е точно целта на един туристически портал. Facebook страницата му има около 5 хил. потребители, а всяко от видеата - от няколко десетки, до няколкостотин преглеждания.

С две думи, ако изключим споменатата рекламна кампания, за този сайт все още знаят сравнително малко хора, а повечето от тези, които са го открили, не са го разгледали, въпреки че има полезна информация вътре. Скромно постижение срещу 5 млн. лв. с ДДС, плюс няколко десетки хиляди всяка година за поддържането му.

И отново за любимата Австрия

"Всички проведени проучвания на българския и на генериращите пазари показват категорично, че интернет е най-ефективният от източниците на реклама", казва Анелия Генова, директор Маркетинг, реклама и информация в туризма в ресорното икономическо министерство. Тя твърди, че инвестицията в национален интернет портал за туризъм си заслужава, тъй като е стигнала до аудитория, която не е постигана преди. Но проблемът на bulgariatravel.org не е, че съществува, защото безспорно има нужда от такъв портал. Проблемът е, че той е практически изключен от останалата част от туристическите инициативи. През него например можеш да разбереш за изворите на Сандански и на колко години е градът, но не можеш да провериш колко и какви хотели има там, нито да си резервираш. Това според Генова не е възможно, тъй като сайтът не е търговски и на МИЕТ е забранено да прави подобно нещо.  

Но докато в България подобна връзка се приема за невъзможна, в други страни тя е задължителна. Да вземем например Австрия, по която много пъти се опитваме да се мерим в туризма (особено в зимния). През националния туристически портал на Австрия с три кликвания може да провериш къде и какви свободни места има във всеки курорт, а след това и да си резервираш стая. Който иска кара ски в Австрия, е достатъчно да отиде на "Зима", за да достигне до подстраница с всички 71 ски региона и техните 800 портала за ски, съоръжения и хотели. Търсенето става или по азбучен ред, или по карта, или по теми и интереси: глетчери, ски за деца, ски и СПА и т.н. Всички тези портали имат собствена страница, свързана към резервационна система за всички налични места за настаняване.

Как е възможно? От години в Австрия съществува добре координирана политика за реклама на страната, която обхваща дори и най-малката къща за настаняване. На национално ниво съществува агенция, която се занимава с имиджовата реклама на дестинацията по света. Тя именно се грижи и за националния туристически портал. Отделно Австрия е разделена на принципа на матрьошката на провинции, региони и курорти и всички субекти, свързани с туризма, автоматично са членове на съответната регионална организация, а с това и попадат в информационната система на съответния регион. Той от своя страна е свързан с националния туристически портал. Подобно регионализиране позволява координация на всяко едно ниво - както адекватна реклама, така и събиране на обратна връзка за вида и броя на туристите.

Къде се чупи

Обратно в България - именно липсата на връзка обрича стратегиите и парите, харчени за туризъм от държавата, да са все така хаотични. Bulgariatravel.org е все още толкова непопулярен, че един представител на чуждестранна компания, който от години е в туристическия бизнес, беше изненадан, че дори има подобен сайт. От екипа, създал новото лого, дори не знаеха, че МИЕТ разполага с банка с изображения, които е можело да използват. Самият сайт пък няма връзка с реалния бизнес и така няма никакъв начин да се измери неговата ефективност, т.е. дали съществуването и подобряването му докарва повече туристи в България или не, което е всъщност целта на цялото упражнение.

Бърза проверка в регистъра на обществените поръчки показва още поне 7.5 млн. лв., похарчени за различни инициативи, свързани с популяризирането на българския туризъм в последните няколко години. Една от тях е за брошури, които сега ще трябва да се правят наново. Не са с новото лого.

Дори да работиш в президентството, не е фатално да не знаеш, че дадена снимка е на Скалистите планини в Колорадо, а не на Родопите. Достатъчно би било, ако трябва да направиш презентация на България, да ползваш съответната държавна банка със снимки, изградена за целите на популяризиране на страната. Или ако най-малкото знаеш за нейното съществуване. Би било хубаво, като се вземе предвид, че за създаването й са похарчени част от 5-те милиона лева, дадени за направата на сайта bulgariatravel.org.

Този официален туристически портал на България съществува вече повече от година, след като по неговото създаване се бореха години наред агенции и министерства. Всъщност той е чудесна илюстрация за това какво и къде се чупи в българската стратегия (или по-скоро стратегии) за развитие на туристическия сектор на страната. Както вероятно и на други места. А именно: много изхарчени пари за малко видими резултати. Сайтът наистина е пълен с огромно количество информация, която обаче е подредена така, че може да обърка, а не да ориентира кандидат-туристи. Няма никаква връзка между официалния туристически сайт на България и тези, които предлагат продуктите - услуга, която в сегашния му вид го прави неефективен.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

37 коментара
  • 1
    beriya avatar :-|
    beriya

    Чудно е ако се бяха платили за същото 5млрд. дали на българския данъкоплатец щеше да му трепне душичката, щото явно 5млн. очевидно откраднати дори не се смята за новина у нас.

  • Чарли Мишкин

    Сайт/портал за туризъм (гоа вода и без никаква стратегия) - без да им трепне окото 6 милиона.
    Някакво (според мен много тъпо) лого/бранд - пак без да им трепне окото 2 милиона.

    Да попитам как мога да се класирам (дори като под изпълнител) за един такъв проект, а после хората да разправят, че съм бил некадърен и много крадлив!

  • 3
    karik avatar :-|
    karik

    Е що пък да са откраднати :) вижте какъв хубав сайт си имаме.

  • 4
    l2 avatar :-|
    l2

    Моля автора на статията да проучи, дали моста на снимката - Дяволския мост, ще бъде разрушен при строежа на язовирите от каскада Горна Арда, каквито бяха плановете при първоначалния проект.

  • 5
    sharolinkova avatar :-|
    sharolinkova

    Защо пак говорим за откраднати пари...
    Никой не споменава усилията необходими за да се създаде единна системна и да се обединят всички заинтересувани в една обща цел.

    Все пак от някъде трябва да се започне и вместо само да се критикува не е зле да се излезне с алтернатива.
    Ако някой има по-добра стратегия ....мисля, че е разумно да сподели със създателите идеята си...
    Не смятам, че екипа положил толкова усилия би отказал да направи промяна ако това доведе до по-голяма посещаемост на сайта.

  • 6
    railhan avatar :-|
    TYUIOP

    Аз не разбирам защо хората са толкова черногледи. Сега потърсих в gooogle и този сайт излиза като първи резултат при търсeния - "travel bulgaria" и "visit bulgaria". Излиза като втори резултат при търсене "bulgaria" (само след wikipedia).
    Трудно може да се поиска повече.
    Бърз преглед на сайта, добре категоризирана информация за много обекти в България без да се влиза в излишни детайли. Снимките изглежда добре направени.

  • 7
    staler avatar :-P
    staler

    Не зная дали хората са черногледи или не , но реално министерството можеше да се обърне към професионалисти в областта на маркетинг и реклама ! СЕО специалисти и най вече към фирмите с опит в популяризиране на България ! Броят импресии е просто смешен а и не значи нищо , защото се манипулират много лесно и броячите на гоогле!
    В Русия търсачката е яндех.ру Този сайт го няма по никакви ключови думи свързани с туризъм! Съдържанието на сайта е ограничено и не е рекламно а информационно ! 5 000 000 лева за изработка и реклама и видимите резултати е определено ДЕСЕТОКРАТНО ЗАВИШЕНА !
    Неграмотно , непрофесионално, а може би грамотно откраднати ...

  • 8
    nedyalkodonev avatar :-|
    nedyalkodonev

    Потресаваща цена. Безбожна.

    50 000 лева са повече от достатъчни.

    За толкова (50 000 лева) световни специалисти щяха да направят сайта използвайки системата за управление на съдържание Drupal - сайтът на Белия Дом е направен с Drupal и на още 100 държави правителствените сайтове са с тази система за управление на съдържание. Многомилярдни компании също я използват.

    5 000 000 за сайт който и за 10 000 хиляди е апсурд.

  • 9
    beriya avatar :-|
    beriya

    До коментар [#8] от "nedyalkodonev":

    Не е абсурд колега, имам предвид за България не е абсурд- схемата съм я виждал не веднъж проведена в ОП за проектиране, примерно схемата Техническа помощ, чрез която се източиха стотици милиони, чрез проекти със завишена стойност около 20 пъти, там обаче не се шумя вероятно щото баницата бе разпределена доволно м-у стари и нови управляващи, м- у бивши и настоящи кметове.
    Друг пример случил се съвсем наскоро- новото лого на България, та там да не бе нещо по- различно.

  • 10
    nedyalkodonev avatar :-|
    nedyalkodonev

    До коментар [#9] от "beriya":

    4 000 000 милиона за заплати във ВМЗ няма. Аз има за лого 2 милиона и за сайт 5 000 000. Абсурд е. Поне за мен.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.