Новият брой:
Чудото на езика

По заобиколен път

Или как пътната агенция прескача Закона за обществените поръчки при ремонти за милиони

Бюлетин Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

След случая "Батко" България трябваше да положи доста усилия, за да убеди Брюксел, че не злоупотребява с парите за пътища и ги харчи целесъобразно. Въведоха се по-стриктни правила за тръжните процедури, договорите се сключваха, така че да не се допуска необосновано оскъпяване в хода на изпълнение, а за непредвидените дейности се провеждаха нови конкурси. Цената на затегнатия контрол върху харченето на еврофондове беше разтегляне във времето на поръчките, което поизнерви и възложители, и изпълнители, а вероятно и ползвателите на пътищата.

В сянката на тези реформи обаче остава доста голяма част от републиканската мрежа, която не се финансира от европейските програми. Приблизителните сметки показват, че годишно от приходи от винетки и бюджетни субсидии се отпускат между 200 и 300 млн. лева за рехабилитация на пътната мрежа, текущо поддържане и зимно почистване. Оказва се, че изразходването на част от тях се случва по "ускорени" процедури, които не са регламентирани нито в пътните закони, нито в Закона за обществените поръчки (ЗОП). И така вместо чрез задължителните процедури по ЗОП ремонти на пътища, всеки за по 5-10 млн. лв., са възлагани директно като допълнителни дейности по вече подписаните договори за пътно поддържане.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

8 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    balyk avatar :-P
    batak
    • - 2
    • + 3

    "Не става въпрос за вратички, аз не правя ново строителство"

    Ами прав си е човека,не можеш на коскуджам ти порти да кажеш вратички и за "превантивните" ремонти е прав,поне във Варна са изключително превантивни,чак се чудя дали думата "превантивен" дали не са я измислили тука покрай ремонтите...:)

    Нередност?
  • 2
    stanislavr avatar :-|
    stanislavr
    • - 3
    • + 25

    Какво нещо се прибира! Интересно какви джобове имат тия хора! А вчера се рових в Търговския регистър - едно АД е собственост на 2 ООД-та, от които едното е собственост на другото, а второто на АД-то /дано го разберете/. И капиталът на всичките тия е с дружествени дялове/акции на другите по експертна оценка. И какво има накрая - три големи фирми със сериозен капитал - кух като градинска лейка.

    Нередност?
  • 3
    stavrogin avatar :-|
    Stavrogin
    • - 4
    • + 14

    Гордостта на Боко - пътищата, с цената на тежки законови и етични нарушения, костващи вероятно щети за десетки милиони на държавата

    Нередност?
  • 4
    georgi960 avatar :-|
    КМЕТ В СЯНКА
    • - 3
    • + 8

    До коментар [#3] от "Stavrogin":

    СТОТИЦИ !

    Нередност?
  • 5
    toshiro avatar :-|
    Lazar Petrov
    • - 3
    • + 6

    поздравления за редакцията. тази тема е интересна. не е лошо да прегледате и аварийните ремонти, например свлачища. лично съм запознат с доста пикантни неща, да не навлизам в подробнстти.

    Нередност?
  • 6
    birdman avatar :-|
    birdman
    • - 2
    • + 4

    Мда преди 2г. като ремонтираха 1-я лот от пътя Ямбол-Елхово (от с.Окоп до разклона за с.Тенево) пътя е с НОВ (нерециклиран асфалт) ама пътната настилка е на вълни а познайте след 23г. след интензивния трафик , торовете и жегите как ще се деформира , а самият метод студено рециклиране не е удачен за натоварени пътища с международен и ТИР трафик като Русе-Шумен и I-7

    Нередност?
  • 7
    boby1945 avatar :-P
    boby1945
    • - 2
    • + 1

    Няма как за всяко ремонтче да се търкалят процедури с месеци и всеки път да се ходи до ВАС...... Затова са специалистите в Пъртана агенция, да преценяват, кой какво за колко и кога може да свърши....

    Нередност?
Нов коментар