По заобиколен път
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

По заобиколен път

По заобиколен път

Или как пътната агенция прескача Закона за обществените поръчки при ремонти за милиони

Радостина Маркова, Десислава Лещарска
8304 прочитания

© shutterstock


След случая "Батко" България трябваше да положи доста усилия, за да убеди Брюксел, че не злоупотребява с парите за пътища и ги харчи целесъобразно. Въведоха се по-стриктни правила за тръжните процедури, договорите се сключваха, така че да не се допуска необосновано оскъпяване в хода на изпълнение, а за непредвидените дейности се провеждаха нови конкурси. Цената на затегнатия контрол върху харченето на еврофондове беше разтегляне във времето на поръчките, което поизнерви и възложители, и изпълнители, а вероятно и ползвателите на пътищата.

В сянката на тези реформи обаче остава доста голяма част от републиканската мрежа, която не се финансира от европейските програми. Приблизителните сметки показват, че годишно от приходи от винетки и бюджетни субсидии се отпускат между 200 и 300 млн. лева за рехабилитация на пътната мрежа, текущо поддържане и зимно почистване. Оказва се, че изразходването на част от тях се случва по "ускорени" процедури, които не са регламентирани нито в пътните закони, нито в Закона за обществените поръчки (ЗОП). И така вместо чрез задължителните процедури по ЗОП ремонти на пътища, всеки за по 5-10 млн. лв., са възлагани директно като допълнителни дейности по вече подписаните договори за пътно поддържане.

По тази схема само през 2012 г. ограничен кръг фирми и обединения, подписали такива договори с областните пътни управления в страната, са получили десетки милиони левове за доста съществени ремонтни дейности. Врътката е известна от години и преглед на практиката назад във времето може да извади отклонения от закона на значително по-сериозна стойност.

Бонус от 10 млн. лв.

Кранчето е отворено от години и ГЕРБ не са иноватори. Остава въпросът защо при всички клетви за принципност, сегашното правителство не го е затворило.

След случая "Батко" България трябваше да положи доста усилия, за да убеди Брюксел, че не злоупотребява с парите за пътища и ги харчи целесъобразно. Въведоха се по-стриктни правила за тръжните процедури, договорите се сключваха, така че да не се допуска необосновано оскъпяване в хода на изпълнение, а за непредвидените дейности се провеждаха нови конкурси. Цената на затегнатия контрол върху харченето на еврофондове беше разтегляне във времето на поръчките, което поизнерви и възложители, и изпълнители, а вероятно и ползвателите на пътищата.

В сянката на тези реформи обаче остава доста голяма част от републиканската мрежа, която не се финансира от европейските програми. Приблизителните сметки показват, че годишно от приходи от винетки и бюджетни субсидии се отпускат между 200 и 300 млн. лева за рехабилитация на пътната мрежа, текущо поддържане и зимно почистване. Оказва се, че изразходването на част от тях се случва по "ускорени" процедури, които не са регламентирани нито в пътните закони, нито в Закона за обществените поръчки (ЗОП). И така вместо чрез задължителните процедури по ЗОП ремонти на пътища, всеки за по 5-10 млн. лв., са възлагани директно като допълнителни дейности по вече подписаните договори за пътно поддържане.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    balyk avatar :-P
    batak

    "Не става въпрос за вратички, аз не правя ново строителство"

    Ами прав си е човека,не можеш на коскуджам ти порти да кажеш вратички и за "превантивните" ремонти е прав,поне във Варна са изключително превантивни,чак се чудя дали думата "превантивен" дали не са я измислили тука покрай ремонтите...:)

  • 2
    stanislavr avatar :-|
    stanislavr

    Какво нещо се прибира! Интересно какви джобове имат тия хора! А вчера се рових в Търговския регистър - едно АД е собственост на 2 ООД-та, от които едното е собственост на другото, а второто на АД-то /дано го разберете/. И капиталът на всичките тия е с дружествени дялове/акции на другите по експертна оценка. И какво има накрая - три големи фирми със сериозен капитал - кух като градинска лейка.

  • 3
    stavrogin avatar :-|
    Stavrogin

    Гордостта на Боко - пътищата, с цената на тежки законови и етични нарушения, костващи вероятно щети за десетки милиони на държавата

  • 4
    georgi960 avatar :-|
    КМЕТ В СЯНКА

    До коментар [#3] от "Stavrogin":

    СТОТИЦИ !

  • 5
    toshiro avatar :-|
    Lazar Petrov

    поздравления за редакцията. тази тема е интересна. не е лошо да прегледате и аварийните ремонти, например свлачища. лично съм запознат с доста пикантни неща, да не навлизам в подробнстти.

  • 6
    birdman avatar :-|
    birdman

    Мда преди 2г. като ремонтираха 1-я лот от пътя Ямбол-Елхово (от с.Окоп до разклона за с.Тенево) пътя е с НОВ (нерециклиран асфалт) ама пътната настилка е на вълни а познайте след 23г. след интензивния трафик , торовете и жегите как ще се деформира , а самият метод студено рециклиране не е удачен за натоварени пътища с международен и ТИР трафик като Русе-Шумен и I-7

  • 7
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Няма как за всяко ремонтче да се търкалят процедури с месеци и всеки път да се ходи до ВАС...... Затова са специалистите в Пъртана агенция, да преценяват, кой какво за колко и кога може да свърши....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK