С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
8 25 яну 2013, 14:40, 8095 прочитания

По заобиколен път

Или как пътната агенция прескача Закона за обществените поръчки при ремонти за милиони

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация



След случая "Батко" България трябваше да положи доста усилия, за да убеди Брюксел, че не злоупотребява с парите за пътища и ги харчи целесъобразно. Въведоха се по-стриктни правила за тръжните процедури, договорите се сключваха, така че да не се допуска необосновано оскъпяване в хода на изпълнение, а за непредвидените дейности се провеждаха нови конкурси. Цената на затегнатия контрол върху харченето на еврофондове беше разтегляне във времето на поръчките, което поизнерви и възложители, и изпълнители, а вероятно и ползвателите на пътищата.

В сянката на тези реформи обаче остава доста голяма част от републиканската мрежа, която не се финансира от европейските програми. Приблизителните сметки показват, че годишно от приходи от винетки и бюджетни субсидии се отпускат между 200 и 300 млн. лева за рехабилитация на пътната мрежа, текущо поддържане и зимно почистване. Оказва се, че изразходването на част от тях се случва по "ускорени" процедури, които не са регламентирани нито в пътните закони, нито в Закона за обществените поръчки (ЗОП). И така вместо чрез задължителните процедури по ЗОП ремонти на пътища, всеки за по 5-10 млн. лв., са възлагани директно като допълнителни дейности по вече подписаните договори за пътно поддържане.


По тази схема само през 2012 г. ограничен кръг фирми и обединения, подписали такива договори с областните пътни управления в страната, са получили десетки милиони левове за доста съществени ремонтни дейности. Врътката е известна от години и преглед на практиката назад във времето може да извади отклонения от закона на значително по-сериозна стойност.

Бонус от 10 млн. лв.

Всеки по-значим пътен ремонт не може да остане незабелязан. Още повече че носи позитиви на властта и обикновено е шумно рекламиран от нея. Подобен е случаят с обновяването на пътя Царево – Ахтопол - Резово за 9.8 млн. лева. Ремонтът е финансиран с бюджетна субсидия, финансовият министър Симеон Дянков направи първа копка на участъка Ахтопол - Резово в средата на 2012 г., а лентата на готовия път се очакваше да пререже лично премиерът Бойко Борисов.

В действителност пътят се нуждаеше от ремонт, тъй като по него не е правено нищо повече от 20 години. Той е и в списъка на правителственото постановление №86 от миналата година, по който се отпускат извънредни средства за пътни ремонти. Специфичното при този и други ремонти, финансирани с бюджетни субсидии, е, че са възложени при, меко казано, съмнителни условия. 



В случая с Царево - Ахтопол - Резово обществена поръчка все пак има, но от 2006 г. Тогава е спечелена от "Бургаспътстрой" от групата на "Холдинг Пътища" на Васил Божков. Оказва се обаче, че предвиденото ново трасе на пътя минава през зони от "Натура 2000", в които не може да се строи. Процедурата е прекратена.

Впоследствие рехабилитацията на пътя е възложена на "Консорциум пътно строителство Бургас" ДЗЗД, в което влиза друго дружество на Васил Божков - "ПСТ холдинг", заедно с "Пътстрой Бургас" на варненската "Хидрострой". И двете групи са сред редовните победители в обществени поръчки за строителство и ремонт на пътища при сегашната власт. Чрез споменатия консорциум в края на 2011 г. печелят обществената поръчка за текуща и зимна поддръжка на пътищата в област Бургас. А покрай нея, няколко месеца по-късно и без отделна тръжна процедура, им е възложен и ремонтът на пътя Царево - Ахтопол - Резово. Двете групи си поделят изпълнението, като "Бургаспътстрой" поема отсечката Ахтопол  - Резово, а "Пътстрой Бургас" - тази между Царево и Ахтопол, като по-късно я превъзлага на "Трейс Бургас".

Потърсени за коментар как са спечелили ремонта на пътя, компаниите от "Консорциум пътно строителство Бургас" отговарят едно: отделна процедура не е имало, ремонтът е възложен по линия на договора за текуща и зимна поддръжка.

В Североизточна България "абонирани" за пътни ремонти се оказват други фирми. Там по описания по-горе механизъм миналата година е възложен ремонтът на пътя Търговище – Разград за над 5 млн. лева. Изпълнител е търговищката фирма "Пътинженерингстрой - Т". Преасфалтирането на отсечката е разделено на два етапа, първият от които е за 3.16 млн. лв., а вторият за 1.9 млн. лв. Компанията е спечелила поръчка за поддържане на пътищата в областта през 2010 г. Изпълнителният й директор Божидар Тодоров потвърди пред "Капитал", че за пръв път му възлагат ремонт от такъв порядък. По думите му за пътя е имало проект, но той не е намерил място в нито една програма. "Създаде се напрежение заради лошото състояние на пътя и той беше предвиден за авариен ремонт, а Министерският  съвет отпусна необходимата сума", каза Тодоров. След това компанията директно се заема с преасфалтирането заради вече споменатата причина - има договор за текущо поддържане.

Друг ремонт за милиони, възложен без търг, е този за пътя Русе – Шумен (105 км). Той ще се разпредели между фирмите, избрани да поддържат областите Шумен, Разград и Търговище. Оказва се, че "Хидрострой" е и в обединенията, поддържащи областите Шумен и Разград. В първия случай компанията е заедно с "Престиж комерс" Върбица, а във втория - със "Строймонтаж" Разград. За пътя Русе - Шумен са отпуснати 10 млн. лв. през 2012 г., но предстои отпускането на още 45 млн. лв., обясниха от Агенция "Пътна инфраструктура". Според нейните обяснения отсечката "само ще се преасфалтира". За пътя е предвидено разширение, но според обясненията на агенцията за него не се налага нов проект, тъй като още навремето участъкът е оставен по-широк.

По подобна схема бе възложен и ремонтът на пътя между село Окоп и Елхово, част от първокласната отсечка към ГКПП Лесово. Обективна нужда от ремонт има, тъй като шосето не е пипано от 80-те години и е в списъка с приоритетните проекти на министерството на регионалното развитие. Финансирането на отсечката става по познатата схема с бюджетните субсидии, като по нея през 2011 г. са отпуснати 7 млн. лв., а през 2012 г. - още 4.2 млн. за втория етап от село Коневец до Елхово. Според информация в местните медии изпълнител е ДЗЗД "Дианополис" с водещ партньор "ПСФ Мостинженеринг" от групата на "Трейс груп холд" и ямболската компания "Технострой инженеринг 99". Същото обединение в края на 2010 г. е избрано да поддържа пътната мрежа в Ямболско.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Арбитражният съд във Вашингтон реши окончателно спора между България и Оманския фонд Арбитражният съд във Вашингтон реши окончателно спора между България и Оманския фонд

Държавният резервен фонд на Оман се отказа от исковете си без право да ги предяви отново

17 авг 2019, 2391 прочитания

Три заменки в "Младост" не стигат 2 Три заменки в "Младост" не стигат

Столична община предизборно тушира напрежението в квартала, като спаси от застрояване няколко терена. Още 30 подобни случая чакат развръзка

16 авг 2019, 3826 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Няма не искам

Вместо да задължава 4-годишните да ходят на детска градина, държавата трябва да убеди родителите с повече и по-качествени услуги

Арх. Борислав Игнатов: Всеки лев от данъците трябва да добавя качество на живота

Кандидатът за кмет на София на "Демократична България" пред "Капитал"

Бързи, спортни, дигитални

Пазарът на спортни карти бързо набра скорост и се появиха още две нови компании

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

За нишките и хората

Чихару Шиота се завръща в Япония с първа голяма ретроспектива

БАЗА данни

Какво показва годишната изложба в СГХГ на номинираните за наградата за съвременно изкуство БАЗА