Гледайте на запис конференцията: "Банките и бизнесът"
Close

По заобиколен път

Или как пътната агенция прескача Закона за обществените поръчки при ремонти за милиони

След случая "Батко" България трябваше да положи доста усилия, за да убеди Брюксел, че не злоупотребява с парите за пътища и ги харчи целесъобразно. Въведоха се по-стриктни правила за тръжните процедури, договорите се сключваха, така че да не се допуска необосновано оскъпяване в хода на изпълнение, а за непредвидените дейности се провеждаха нови конкурси. Цената на затегнатия контрол върху харченето на еврофондове беше разтегляне във времето на поръчките, което поизнерви и възложители, и изпълнители, а вероятно и ползвателите на пътищата.

В сянката на тези реформи обаче остава доста голяма част от републиканската мрежа, която не се финансира от европейските програми. Приблизителните сметки показват, че годишно от приходи от винетки и бюджетни субсидии се отпускат между 200 и 300 млн. лева за рехабилитация на пътната мрежа, текущо поддържане и зимно почистване. Оказва се, че изразходването на част от тях се случва по "ускорени" процедури, които не са регламентирани нито в пътните закони, нито в Закона за обществените поръчки (ЗОП). И така вместо чрез задължителните процедури по ЗОП ремонти на пътища, всеки за по 5-10 млн. лв., са възлагани директно като допълнителни дейности по вече подписаните договори за пътно поддържане.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
8 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    balyk avatar :-P
    batak
    • - 2
    • + 3

    "Не става въпрос за вратички, аз не правя ново строителство"

    Ами прав си е човека,не можеш на коскуджам ти порти да кажеш вратички и за "превантивните" ремонти е прав,поне във Варна са изключително превантивни,чак се чудя дали думата "превантивен" дали не са я измислили тука покрай ремонтите...:)

    Нередност?
  • 2
    stanislavr avatar :-|
    stanislavr
    • - 3
    • + 25

    Какво нещо се прибира! Интересно какви джобове имат тия хора! А вчера се рових в Търговския регистър - едно АД е собственост на 2 ООД-та, от които едното е собственост на другото, а второто на АД-то /дано го разберете/. И капиталът на всичките тия е с дружествени дялове/акции на другите по експертна оценка. И какво има накрая - три големи фирми със сериозен капитал - кух като градинска лейка.

    Нередност?
  • 3
    stavrogin avatar :-|
    Stavrogin
    • - 4
    • + 14

    Гордостта на Боко - пътищата, с цената на тежки законови и етични нарушения, костващи вероятно щети за десетки милиони на държавата

    Нередност?
  • 4
    georgi960 avatar :-|
    КМЕТ В СЯНКА
    • - 3
    • + 8

    До коментар [#3] от "Stavrogin":

    СТОТИЦИ !

    Нередност?
  • 5
    toshiro avatar :-|
    Lazar Petrov
    • - 3
    • + 6

    поздравления за редакцията. тази тема е интересна. не е лошо да прегледате и аварийните ремонти, например свлачища. лично съм запознат с доста пикантни неща, да не навлизам в подробнстти.

    Нередност?
  • 6
    birdman avatar :-|
    birdman
    • - 2
    • + 4

    Мда преди 2г. като ремонтираха 1-я лот от пътя Ямбол-Елхово (от с.Окоп до разклона за с.Тенево) пътя е с НОВ (нерециклиран асфалт) ама пътната настилка е на вълни а познайте след 23г. след интензивния трафик , торовете и жегите как ще се деформира , а самият метод студено рециклиране не е удачен за натоварени пътища с международен и ТИР трафик като Русе-Шумен и I-7

    Нередност?
  • 7
    boby1945 avatar :-P
    boby1945
    • - 2
    • + 1

    Няма как за всяко ремонтче да се търкалят процедури с месеци и всеки път да се ходи до ВАС...... Затова са специалистите в Пъртана агенция, да преценяват, кой какво за колко и кога може да свърши....

    Нередност?
Нов коментар