Няма не искам
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Няма не искам

Елвира Омайникова залага на добре обучен персонал - казва, че избира учители с магистърска степен и се стреми да ги стимулира с добри заплати

Няма не искам

Вместо да задължава 4-годишните да ходят на детска градина, държавата трябва да убеди родителите с повече и по-качествени услуги

Люба Йорданова
16179 прочитания

Елвира Омайникова залага на добре обучен персонал - казва, че избира учители с магистърска степен и се стреми да ги стимулира с добри заплати

© Надежда Чипева


"Седяла съм над майсторите, за да внимават с какви цветове боядисват", разказва ни Елвира Омайникова, докато ни развежда из просторната, цветна и забележително чиста сграда. По стените са закачени детски рисунки и награди, в коридорите има дивани с играчки. Всяка стая е подредена в собствен стил, с голямо свободно пространство, много игри и видеодомофон. Има музикален салон, плувен басейн, висококвалифицирани учители и психолог. Намираме се в общинската детска градина "Слънце" в район "Изгрев". През последните години директорът й Елвира Омайникова е успяла да вложи адекватно бюджетните средства за ремонт на сградата и двора около нея, за добре обучен и мотивиран персонал и допълнителни занимания за децата в градината.

В същото време в един друг централен квартал на София около 20 малки деца прекарват цял ден в малък апартамент на приземен етаж на неремонтирана поне през последните 20 години сграда. Той се води филиал на по-голяма детска градина, в която местата свършват скорострелно. Атмосферата наподобява стая в Студентски град, обзавеждането е старо, леглата не достигат, балатумът е залепен по средата със скоч. Качеството на грижата за децата е аналогично - неадекватни за времето възпитателни практики, малко възможности за игра, необезопасен двор. Всичко това е резултат от проблема с недостига на места в детските градини през последните години, общинските мерки на пожар и финансовия стимул за прием на максимален брой деца.

Огромните разлики между ОДЗ "Слънце" и извехтелия апартамент (не посочваме името на филиала по желание на родителите, чиито деца са били приети там и разказаха каква е обстановката) нагледно показват един от аргументите за недоволството срещу приетата миналата седмица задължителна детска градина за 4-годишните деца. В момента условията в повечето български държавни общински детски градини не съвпадат с представите на родителите за среда, в която децата им да прекарват своето време. Те не са доволни от начина на възпитание и обучение, от големите групи и закостенялото мислене на някои учители. И искат да имат избор за това кой, къде и как се грижи за децата им. Основният аргумент на Министерството на образованието, младежта и науката (МОМН), че този текст в закона вменява по-скоро задължение на държавата да осигури места за всички деца, също не звучи логично. Ако задължението е към държавата, защо родителите ще бъдат принудени да заведат 4-годишните си деца на детска градина? И защо, вместо да се мисли в посока подобряване на качеството на българското образование така, че родителите сами да искат да използват услугите му, комуникацията откъм държавата отново е в императив? 

Всички под строй

"Ако родителите и хората от обществото са наясно, че това е полезно за детето, че то е щастливо там и в безопасна среда, не вярвам някой да се откаже", коментира училищният психолог Иван Игов. И допълва: "Но всички тези условия в момента не са осигурени."  Той дава пример с въвеждането на задължителна предучилищна подготовка за 5-годишните, когато държавата отново не беше готова да покрие всички нужди. Според Игов програмите за предучилищната са били адаптирани версии на тези за първи клас, въпреки че децата на 5-6 години нямат същото възрастово развитие като тези на седем-осем. "Идеята на по-ранното социализиране на децата не е да започнат по-рано да учат буквите или цифрите, а да се научат да играят, да си помагат, да общуват, да се подкрепят, да правят екипи - с техните средства на тяхната възраст", обяснява психологът. Той припомня, че в учебните програми съществува и етническа дискриминация - няма учители, които говорят майчиния език на деца от малцинствата, и шокът от изваждането от една култура и насилственото слагане в друга не е в тяхна полза. Накрая се получава така, че някои деца развиват негативно отношение към училището още преди да са влезли в него.

Заради негативните реакции по време на гласуването на Закона за предучилищното и училищното образование ГЕРБ вкара допълнение, според което освен в детска градина 4-годишните ще могат да се обучават и в "самостоятелна организация по избор на родителя". На въпрос на "Капитал" какво точно ще представлява тя от МОМН обясняват, че родителите ще могат да заявят в най-близката детска градина или в общината, че избират самостоятелна организация и ще поемат отговорността, че детето ще придобие необходимите за възрастта си компетентности (а те се определят от програмите на министерството). Начините, по които ще се осъществяват отделните организационни форми, ще бъдат разписани в стандарта за предучилищно образование, който евентуално ще стане ясен чак след приемането на закона. "Законопроектът дава много повече възможности на родителите, които желаят да прекарват повече време вкъщи с децата си, в сравнение с действащия Закон за народната просвета", смятат от МОМН. Според тях фокусът е върху развитието на детето, а не върху престоя му на едно или друго място.

Петя Гиева, председател на Асоциацията за родителски кооперативи, не е убедена от аргументите на министерството. "Опасяваме се, че това е прах в очите на противниците на закона, защото има много големи неясноти покрай това какво точно е заложено в този индивидуален план", споделя тя и допълва, че родителите, които от края на миналата година протестират срещу задължителността при 4-годишните деца, твърдо остават на позицията си, но търсят диалог и сътрудничество с държавата. Според тях законовият текст нарушава конституционните им права да възпитават и отглеждат децата си и не зачита интересите и нуждите на децата.

...на едно място

Друг проблем е регистрацията на родителските кооперативи - форма на грижа за малки деца, която допадна на много родители през последните една-две години. От една страна, кооперативите се явяват решение за деца, които не са били класирани за място в детска градина. От друга, те отговарят на изискването на вече доста хора, които държат децата им да се отглеждат в домашна среда, малка група и различни методи от тези в традиционните детски градини. Всъщност кооперативите бяха смисленото нещо, което произлезе някак естествено от проблема с недостига на места в държавните и общинските детски заведения. Сега обаче законът ги задължава да се регистрират като частна детска градина и да отговарят на критерии, писани за големи заведения, като например наличие на кабинет на директора и физкултурен салон. Според Петя Гиева тези условия ще "унищожат" кооперативите. Със сигурност алтернативните форми на детските градини трябва да отговарят на стандарти за грижата и здравето на децата, но те би трябвало да са адекватни на съответния формат.

"София не е България и не може по нея да се съди за знанията на родителите за възпитание и обучение на деца", смята директорът на ОДЗ "Слънце" Елвира Омайникова, която подкрепя идеята за задължителна детска градина за 4-годишните. "Ако нямаше нужда от педагози в детските градини, нямаше да съществува и специалността "Предучилищна педагогика", допълва тя. Според Омайникова не всички родители се интересуват така активно от децата си. Тя дава пример с това, че в нейната детска градина веднъж в месеца имат отворен ден за родителя и резултатът е, че за 16 години само две майки са се възползвали от него. Когато провеждат анкета сред родителите пък, някои от тях предлагат градината да гледа децата им дори през уикенда. "Децата, които тръгват на детска градина още в яслена възраст, много по-лесно се адаптират с новата среда, социализират се значително по-добре и се справят много по-добре от деца, отглеждани в домашна обстановка", е другият аргумент на директора.

Родителите няма как да са еднакви, така както и не всички детски градини предлагат еднакви услуги. Различни са и децата, които би трябвало да са в центъра на промените в образованието. Идеята обаче би трябвало да е родителите да могат да изберат коя форма на предучилищна грижа съответства до най-голяма степен на техните ценности и философия. А ангажимент на държавата е да осигури достатъчно голям избор от качествени услуги. За родителите, които държат на детето им да се обърне индивидуално внимание. За тези на деца с увреждания, които в момента и да искат, няма къде да ги пратят. За тези, които предпочитат детето им да посещава детско заведение само три пъти в седмицата например. За тези, в чието населено място въобще няма детска градина. Това е и начинът обхватът на децата в предучилищна възраст реално да се увеличи. С възможности, а не насила.

Местата в успешни детски градини като ОДЗ "Слънце" обикновено свършват веднага
Фотограф: Надежда Чипева
По стените на градината са наредени детски рисунки и награди
Фотограф: Надежда Чипева
Директорът на ОДЗ "Слънце" Елвира Омайникова най-много се гордее в плувния басейн в градината
Фотограф: Надежда Чипева
Децата имат плуване два пъти в седмицата
Фотограф: Надежда Чипева
Държавните и общински детски градини не могат да избягат от учебните програми на министерството и традиционните книжки на издателствата на учебници
Фотограф: Надежда Чипева

"Седяла съм над майсторите, за да внимават с какви цветове боядисват", разказва ни Елвира Омайникова, докато ни развежда из просторната, цветна и забележително чиста сграда. По стените са закачени детски рисунки и награди, в коридорите има дивани с играчки. Всяка стая е подредена в собствен стил, с голямо свободно пространство, много игри и видеодомофон. Има музикален салон, плувен басейн, висококвалифицирани учители и психолог. Намираме се в общинската детска градина "Слънце" в район "Изгрев". През последните години директорът й Елвира Омайникова е успяла да вложи адекватно бюджетните средства за ремонт на сградата и двора около нея, за добре обучен и мотивиран персонал и допълнителни занимания за децата в градината.

В същото време в един друг централен квартал на София около 20 малки деца прекарват цял ден в малък апартамент на приземен етаж на неремонтирана поне през последните 20 години сграда. Той се води филиал на по-голяма детска градина, в която местата свършват скорострелно. Атмосферата наподобява стая в Студентски град, обзавеждането е старо, леглата не достигат, балатумът е залепен по средата със скоч. Качеството на грижата за децата е аналогично - неадекватни за времето възпитателни практики, малко възможности за игра, необезопасен двор. Всичко това е резултат от проблема с недостига на места в детските градини през последните години, общинските мерки на пожар и финансовия стимул за прием на максимален брой деца.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    trezven avatar :-|
    Трезвен

    Има една голяма разлика между децата в първи клас. Не е разлика в интелекта, а разлика от какво семейство идват децата. Има голяма разлика на кои деца са им четени книжки и на кои не са. Само това предопределя колко бързо децата ще се научат да четат, но и ще им е интересно по-нататък в училище.

    Сами се сещате в малцинствата какво е положението. Там мотивацията е 8 клас и книжка за кола. С тоя закон, това е донякъде възможност да бъдат вкарани в правия път.

    А българите винаги може да бутнат 50-тина лева където трябва или хич да не си записват детето винаги. Факта, че един ден, поне един циганин ще влезе и излезе в университет с диплома е в наш интерес. По-добре е отколкото в затвора и извън затвора с 'диплома'

  • 2
    unreal_game avatar :-P
    Салмонела

    До коментар [#1] от "Трезвен":

    Без шега!
    Много трезвен коментар.
    Един циганин с диплома...

  • 4
    jj avatar :-|
    J.J.

    Всичко това е много добре, че се пише и е много вярно. Има един друг основен проблем, обаче, на който никой не обръща внимание: броят деца на един възпитател, който е над 30. Това е ненормално. Не може да бъде повече от 15 деца със сигурност. Трябва по-високо държавно финансиране и по-високи такси за родителите, не може да плащат повече за лизинг на телефон + сметка, отколкото за такса за мястото, където детето им прекарва доста часове всяка седмица.

  • 5
    smart_za_batkov avatar :-|
    Батков-вън

    Много правилно го казва жената - София не е България. Това че умна софийска майка може де си отгледа добре детето и сама и да го научи на много неща, не значи че семейството пернишки голфаджии ще се справи също тъй добре

  • 6
    dggm avatar :-|
    dggm

    Добре уредената (в сравнение с някои западни държави) държавна система от детски градини в БГ има много голяма стойност и е хубаво да я развиваме и пазим.

    Отчасти благодарение на тази система сме далеч пред повечето западни общества по отношение на участието на жените в икономическия живот и управлението на бизнеса.

  • 7
    cuam4o avatar :-|
    Ангел

    Капитал, сериозно ли?

    "Идеята обаче би трябвало да е родителите да могат да изберат коя форма на предучилищна грижа съответства до най-голяма степен на техните ценности и философия."

    Точно така, ако философията на родителя и ценностите му са детето му да НЕ излиза от вкъщи и примерно да играе само шах, държава е длъжна и да му помогне? Или ако аз реша, че е идейно моето дете да учи само Корана, пак горното? Що за тъпотия?!

    Събрали се 5 майки и решили, че след като те имат време да отглеждат децата си, както мислят че е правилно, това значи че всички са така. Е да ама не са. Не знам точно колко плиткоумен трябва да си, за да решиш, че задължителното образование е нещо лошо.

    Могат и трябва да искат детските градини да са по-хубави, възпитателите в тях да са кадърни, но да се оплакваш от това, че детето ти трябва да получи образование е меко казано абсурдно.

    Държавата е длъжна да се грижи за интересите предимно на децата в този случай, и едва след това идват родителите.

  • 8
    agata_kristi avatar :-|
    agata_kristi

    До коментар [#5] от "Батков-вън":

    Взимам поста ви само за пример, но и всички коментирали по-горе изпускат нещо важно, което противниците твърдят: прехвърлянето на отговорността от държавата върху родителите.

    Към днешна дата и 5 годишната предучилищна е задължителна, но това нито вкарва малцинсквата в училищата/градините, нито прави така, че българчетата по-често посещават градини/училища.

    репликата на учителката, че София не е България е в сила и с обратен знак. Има безброй селища, в които няма градина/училище и държавата е длъжна да уреди децата да посещават съответно учебно заведение. Но къде и как?

    В детските градини се плаща - ерго соц. слабите продължават да не пращат децата си, защото не могат да плащат месечните общински такси. Това няма да се промени и със задължителното обгрижване на 4 годишните.

    Абсурд е да караш родителите да пращат децата си в училища на 15-20 километра и да пътуват с големи и подрастващи. Отново държавата няма подходящо решение. Родителите отново няма да се съобразят.

    С една дума - прави са родителите, които казват, че с това решение държавата като уедин Пилат си измива ръцете и казва ние ви задължаваме, а ваш и е проблема как ще спазвате закона.

  • 9
    barborina avatar :-|
    shikalka

    "С възможности, а не насила."
    Напълно съгласна!
    И също нека "Парите следват детето" и като цяло да са повече. А от къде да се вземат - ооо, в бюджета се дават пари за толкова простотии - кюфтета за депутати, бонуси, коли, НСО ...

  • 10
    stanislafff avatar :-|
    Станислав Георгиев

    До коментар [#7] от "cuam4o":

    "Държавата е длъжна да се грижи за интересите предимно на децата в този случай, и едва след това идват родителите."

    cuam4o, искате да ми кажете, че държавата е по-добре запозната от родителите за интересите на собствените им деца?!? Това е меко казано нелепо...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK