Три завода искат да ремонтират пътническите вагони
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Три завода искат да ремонтират пътническите вагони

Доброто планиране при ремонтите е едно от слабите места в системата на БДЖ

Три завода искат да ремонтират пътническите вагони

Компанията обяви поръчка за поправка на 177 броя машини за 22 млн. лв.

Калина Горанова
16896 прочитания

Доброто планиране при ремонтите е едно от слабите места в системата на БДЖ

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Докато агенцията за приватизация търси купувач на товарните превози, пътническото поделение на жп холдинга изпитва все такава силна нужда от подвижен състав, който е в състояние да се движи по релсите. Процедурите за ремонти на вагони и локомотиви обаче никога не са се славили с бързина, като последната по-голяма беше през 2011 г. за 186 бройки. Тогава голяма част от тях са спечелени от румънски конкурент, а българските заводи започнаха да чакат следващата възможност под формата на обществена поръчка. За заводите ремонтите са възможност за бизнес, а за БДЖ - да пообнови малко подвижния си парк, който намалява все повече. Така през миналата година "скъсяването" на влаковите композиции доведе до не една и две абсурдни ситуации като това във вагон да се возят по 200 души или пък влакове да стават заложници на разгневени пътници, неуспели да се качат поради липсата на място.

Новата обществена поръчка започна през август и е за 177 пътнически вагона за ремонт. Офертите на кандидатите към момента се разглеждат от държавната компания, като оттам отказват да коментират имената им. Източници от сектора обаче обясниха, че кандидатите са трима - "Вагоноремонтен завод - 99", гр. Септември, "Вагоноремонтен завод - Интерком" в Дряново и този в Хан Крум. Общата стойност на поръчката е 22 млн. лева, вагоните за ремонт са разделени в 22 различни групи, като всеки от заводите преценява за кои от тях да се бори. Първоначално броят на кандидатите е бил двойно по-голям, но половината от тях (два чужди завода и един български) отпадат. 

Все по-малко и по-малко

В момента "БДЖ - Пътнически превози" оперира с около 258 вагона. От компанията коментират, че за нормалната им работа към момента са необходими около 300 вагона, а общият брой на активите от този тип са 711. С поръчката на практика ще може да бъде подменен повече от половината от подвижния парк. Справката, поискана към момента от БДЖ, показва, че вагоните по релсите продължават да намаляват. Към октомври оттам отговориха на "Капитал", че борят им е 340, или за по-малко от половин година над 80 вагона са излезли от играта. Следващата процедура за ремонт на пътнически вагони се очаква да бъде обявена в средата на тази година, коментират от държавната компания.

Ремонтите са рядкост

Доброто планиране при ремонтите е едно от слабите места в системата на БДЖ. "Ремонтите в железницата и тяхната честота са нещо строго регламентирано. В момента обаче се стигна до тази ситуация, тъй като от експлоатация излиза повече подвижен състав, отколкото влиза в системата", обясни преди време председателят на жп синдиката към КНСБ Петър Бунев. Това пък води до все по-тежки, сложни и скъпи ремонти впоследствие.

Малко преди края на миналата година стана и ясно, че компанията е успяла да похарчи едва 7 млн. лв. от предвидения си бюджет от 57 млн. лв. за планови ремонти, като обясняват това с бавните им темпове, с които се движат те. От заводите обаче имат други обяснения за лошото състояние на парка. Бавното провеждане на обществените поръчки за резервни части е една от причините отстраняването на малките повреди и текущата поддръжка на вагоните и локомотивите в депата да не върви гладко. Понякога това води до взимане на части от други вагони или локомотиви, които не са в експлоатация. Когато обаче те на свой ред стигнат до заводите, това води до нови трудности, тъй като те трябва да бъдат окомплектовани и всички части, макар и повредени, да бъдат на тях. "Те обаче идват разграбени, а ние не строим нов вагон", разказаха преди време от едно от предприятията. Не липсват и случаи един завод да има договор за ремонт на определена бройка, а накрая да получи по-малко.

Докато агенцията за приватизация търси купувач на товарните превози, пътническото поделение на жп холдинга изпитва все такава силна нужда от подвижен състав, който е в състояние да се движи по релсите. Процедурите за ремонти на вагони и локомотиви обаче никога не са се славили с бързина, като последната по-голяма беше през 2011 г. за 186 бройки. Тогава голяма част от тях са спечелени от румънски конкурент, а българските заводи започнаха да чакат следващата възможност под формата на обществена поръчка. За заводите ремонтите са възможност за бизнес, а за БДЖ - да пообнови малко подвижния си парк, който намалява все повече. Така през миналата година "скъсяването" на влаковите композиции доведе до не една и две абсурдни ситуации като това във вагон да се возят по 200 души или пък влакове да стават заложници на разгневени пътници, неуспели да се качат поради липсата на място.

Новата обществена поръчка започна през август и е за 177 пътнически вагона за ремонт. Офертите на кандидатите към момента се разглеждат от държавната компания, като оттам отказват да коментират имената им. Източници от сектора обаче обясниха, че кандидатите са трима - "Вагоноремонтен завод - 99", гр. Септември, "Вагоноремонтен завод - Интерком" в Дряново и този в Хан Крум. Общата стойност на поръчката е 22 млн. лева, вагоните за ремонт са разделени в 22 различни групи, като всеки от заводите преценява за кои от тях да се бори. Първоначално броят на кандидатите е бил двойно по-голям, но половината от тях (два чужди завода и един български) отпадат. 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    georgi960 avatar :-|
    КМЕТ В СЯНКА

    сега в ЖП завода в София се снимат екшъни ! Царят го приватизира за без пари !!!

  • 2
    ltoshev avatar :-P
    Lubomir Toshev

    БДЖ трябва да направят много неща:

    0. Да подменят релсите където скоростта на движение е ограничена до под 130км/ч
    1. Първо трябва да купят нови влакове и да ги поддържат чисти
    2. Трябва да направят възможно купуването на билети по интернет и да модернизират касите - със персонал който говори английски и т.н.
    3. Да инсталира машини за продажба на билети.
    4. Да оправи всички гари и да ги лъсне.
    5. Да инсталира автомати за пълнене на гориво за да се предотвратят кражбите.

  • 3
    simo87 avatar :-|
    simo87

    Капитал, оправете си сайта, изчезна ми коментара.
    Казах само, че идеите на г-н Тошев са добри, но реализацията на първите две изисква много пари. За ремонта на 3-4 000 км. железен път - поне 10 млрд. лева. За нов подвижен състав - още 1-2 млрд.
    Да се надяваме, че в новия програмен период 2014-2020 за бюджета на ЕС за България ще се отпуснат повече средства за ж.п. транспорт. Иначе догодина ще се отпуснат 600 млн. лева по еврофондовете за нов подвижен състав. Аи БДЖ най-вероятно ще вземе заем от сВетовната банка. Ако всичко това стане, след 5-6 години ще имаме прилична железница.

  • 4
    gianni avatar :-|
    gianni

    [quote#3:"simo87"]железен път - поне 10 млрд. лева. За нов подвижен състав - още 1-2 млрд. [/quote]

    Народът си каза тежката дума, пенсонерите на Станишев не искат да се возят на влак, те си искат руската атомна централа в Белене. По-важно е да снабдим с енергия Албания, защото има опасност след 20 години на Балканите да има липса на ток. По-важно е касичките на червените фирми да са пълни, за да има безплатни кюфтаци на Бузлуджа.

  • 5
    simo87 avatar :-|
    simo87

    До коментар [#4] от "gianni":

    Ха-ха!
    И си прав, и не си прав. Народът ще каже тежката си дума на изборите лятото. Този референдум е едно юридическо нищо. Но лятото младите хора, а и изобщо разумните индивиди трябва да отидат до урните, а не на плаж или "за гъби", за да не допускаме червените бандити отново на власт, нито техни тройни коалиции.

  • 6
    gianni avatar :-|
    gianni

    Никога в България пътническия жп транспорт не е могъл да се самоиздържа, приходите идваха от превоза на товари. След затварянето на Кремиковци, който превозваше няколко милиона тона товар на година, товарните превози закъсаха. Българският народ е беден и не може да си позволи да плаща цени на билети с които да се поддържа инфраструктурата. Ако не се направят резки съкращения и да се оставят само няколко линии които носят приходи, всичко ще рухне. Накрая някой ще продаде релсите и ще се изкара доста пари.

  • 7
    gianni avatar :-|
    gianni

    До коментар [#5] от "simo87":

    Политиците налагат на обществото не дискусии по жизнено необходими въпроса, а за неща от които те могат да изкарат пари. Ако Русия строеше линии и високо-скоростни влакове, нямаше да има оттърване от модерно ЖП. Възможността за правене на пари от подкупи обаче тук е твърде ограничена. Ето, царските хора купиха дизелови мотриси и спасиха от затваряне един завод в Германия, но БДЖ още не може да ги изплати.

  • 8
    geordgeo avatar :-(
    geordgeo

    БДЖ можеше да влезе достойно в 21-ви век, ама много хора не пожелаха това да стане. А защо? Ми щото имаше много за крадене, може и още да има, а ако друго няма, поне железа за скрап има колкото искаш. Комунистите дълги години освен да наливат пари в тая бездънна каца, наречена БДЖ друго не свършиха, нали имат профсъюзи там, как така ще останели хората без работа?! Е на ви сега работа... А вагоните да няма кой да ремонтира не е ли срам? Хем (фирми) плачат за работа, хем поръчки не се дават (печелят), хем кражбите продължават с пълна сила. Сигурно липсват стотици вагони, претопени незнайно къде...

    А коментар #2 много добре ги е изредил мерките, ама се иска мерак да се направи нещо, не само да плачат, че нямало пари...

  • 9
    slavi_88 avatar :-|
    Станислав Цветанов

    Закриха ремонтните депа и оставиха специалистите в тях без работа, а сега изведнъж взеха да търсят фирми да ремонтират вагони. Да не говорим пък колко полуоски съм виждал в пуктовете за вторични суровини.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.