Паркингите на метрото частично безплатни

Новите правила поставят в неравностойно положение хората, избрали да пътуват с билет

Паркирането в рамките на работното време на метрото е безплатно, всеки следващ час след полунощ ще струва по 0.50 лв.
Паркирането в рамките на работното време на метрото е безплатно, всеки следващ час след полунощ ще струва по 0.50 лв.    ©  НИКОЛАЙ НИКОЛОВ
Паркирането в рамките на работното време на метрото е безплатно, всеки следващ час след полунощ ще струва по 0.50 лв.
Паркирането в рамките на работното време на метрото е безплатно, всеки следващ час след полунощ ще струва по 0.50 лв.    ©  НИКОЛАЙ НИКОЛОВ
Решението важи за трите паркинга, които се намират в периферието на града

Oт 1 февруари всеки пътник, притежаващ редовна месечна, тримесечна, шестмесечна или годишна карта за всички линии на обществения транспорт в София, ще има право да ползва безплатно специализираните паркинги на метростанциите. Преференцията важи за един автомобил, само за поименните абонаментни документи, на които цените започват от 50 лв. за месечен и достигат до 500 лв. за годишен.

Още преди нова година ръководството на "Центъра за градска мобилност" бе отправило предложение към Столичната община при закупуването на карта за градски транспорт, която включва и метрото, буферните паркинги да са безплатни. Идеята е част от по-голяма - за интегриран градски транспорт в София. Решението беше взето от Столичния общински съвет на последното за миналата година заседание.

Така паркирането в рамките на работното време на метрото ще стане безплатно за притежателите на абонаментни карти, като всеки следващ час след този период престоят на автомобила ще струва по 0.50 лв. Таксуването на картите за градски транспорт ще се извършва чрез магнитен четец, разположен на бариерите на паркингите, като техническата система ще бъде уточнена от Центъра за градска мобилност, които ще отговарят и за поддръжката на обектите.

Как е сега?

Сега действащите правила регламентират, че паркомясто може да се ползва безплатно от пътуващите само с метрото за първите два часа, сред което заплащането е по 0.50 лв. на час. Правилата за хората, използващи само градската железница, не се променят и така на практика те са поставени в неравностойно положение спрямо притежателите на карти за цялата градска мрежа. Буферните паркинги могат да бъдат използвани и от хората, които не използват градския транспорт, но тогава цената е 1 лв. на час.

Да напълним паркинга

С промяната общината се стреми да създаде стимул да се използват буферните паркинги. Целта им според борда на Центъра за градска мобилност е да се приберат колите от улиците, за да може шофьорите да използват градски транспорт, което пък ще доведе до облекчаване на трафика. Към момента обаче това не се случва и скъпоструващите съоръжения стоят полупразни. Оказва се, че те не се използват и от хората от съседните населени места, които идват по работа в столицата, каквито очаквания имаше общината.

Място има за... около 3000

Сега в столицата общият брой места в паркинги, изградени около метрото, е около 3000. По  линията на градската железница функционират пет подземни съоръжения - на "Драган Цанков" (200 места), на "Ломско шосе" (480 места), на "Цариградско шосе" (1280 места), на "Черни връх" (620 места) и на "Бели Дунав" (480 места). От новите преференции ще се ползват тези от тях, които се намират в периферията на града. За съоръженията при метростанциите на стадион "Васил Левски" и в "Лозенец" правилата няма да важат, тъй като те не са "буферни". За тях остава досегашният режим на паркиране - безплатно за два часа срещу билет.