Паркингите на метрото частично безплатни
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Паркингите на метрото частично безплатни

Паркирането в рамките на работното време на метрото е безплатно, всеки следващ час след полунощ ще струва по 0.50 лв.

Паркингите на метрото частично безплатни

Новите правила поставят в неравностойно положение хората, избрали да пътуват с билет

Кристина Климентиевна
12592 прочитания

Паркирането в рамките на работното време на метрото е безплатно, всеки следващ час след полунощ ще струва по 0.50 лв.

© НИКОЛАЙ НИКОЛОВ


Решението важи за трите паркинга, които се намират в периферието на града

Oт 1 февруари всеки пътник, притежаващ редовна месечна, тримесечна, шестмесечна или годишна карта за всички линии на обществения транспорт в София, ще има право да ползва безплатно специализираните паркинги на метростанциите. Преференцията важи за един автомобил, само за поименните абонаментни документи, на които цените започват от 50 лв. за месечен и достигат до 500 лв. за годишен.

Още преди нова година ръководството на "Центъра за градска мобилност" бе отправило предложение към Столичната община при закупуването на карта за градски транспорт, която включва и метрото, буферните паркинги да са безплатни. Идеята е част от по-голяма - за интегриран градски транспорт в София. Решението беше взето от Столичния общински съвет на последното за миналата година заседание.

Така паркирането в рамките на работното време на метрото ще стане безплатно за притежателите на абонаментни карти, като всеки следващ час след този период престоят на автомобила ще струва по 0.50 лв. Таксуването на картите за градски транспорт ще се извършва чрез магнитен четец, разположен на бариерите на паркингите, като техническата система ще бъде уточнена от Центъра за градска мобилност, които ще отговарят и за поддръжката на обектите.

Как е сега?

Сега действащите правила регламентират, че паркомясто може да се ползва безплатно от пътуващите само с метрото за първите два часа, сред което заплащането е по 0.50 лв. на час. Правилата за хората, използващи само градската железница, не се променят и така на практика те са поставени в неравностойно положение спрямо притежателите на карти за цялата градска мрежа. Буферните паркинги могат да бъдат използвани и от хората, които не използват градския транспорт, но тогава цената е 1 лв. на час.

Да напълним паркинга

С промяната общината се стреми да създаде стимул да се използват буферните паркинги. Целта им според борда на Центъра за градска мобилност е да се приберат колите от улиците, за да може шофьорите да използват градски транспорт, което пък ще доведе до облекчаване на трафика. Към момента обаче това не се случва и скъпоструващите съоръжения стоят полупразни. Оказва се, че те не се използват и от хората от съседните населени места, които идват по работа в столицата, каквито очаквания имаше общината.

Място има за... около 3000

Сега в столицата общият брой места в паркинги, изградени около метрото, е около 3000. По  линията на градската железница функционират пет подземни съоръжения - на "Драган Цанков" (200 места), на "Ломско шосе" (480 места), на "Цариградско шосе" (1280 места), на "Черни връх" (620 места) и на "Бели Дунав" (480 места). От новите преференции ще се ползват тези от тях, които се намират в периферията на града. За съоръженията при метростанциите на стадион "Васил Левски" и в "Лозенец" правилата няма да важат, тъй като те не са "буферни". За тях остава досегашният режим на паркиране - безплатно за два часа срещу билет.

Решението важи за трите паркинга, които се намират в периферието на града

Oт 1 февруари всеки пътник, притежаващ редовна месечна, тримесечна, шестмесечна или годишна карта за всички линии на обществения транспорт в София, ще има право да ползва безплатно специализираните паркинги на метростанциите. Преференцията важи за един автомобил, само за поименните абонаментни документи, на които цените започват от 50 лв. за месечен и достигат до 500 лв. за годишен.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    geordgeo avatar :-|
    geordgeo

    Така де, за какво ги направиха тези паркинги тогава - ако трябва ги пуснете безплатно, за да се ползват, иначе язък за парите. Правилата са така сложно измислени, че докато човек ги разбере, ще предпочите да отиде до центъра с колата и да си свърши работата...

  • 2
    jj avatar :-|
    J.J.

    До коментар [#1] от "geordgeo":

    Не е толкова сложно, 50 лева за поименна карта за всички линии -> безплатно ползване на паркинга денем и 50 ст. на час нощем.

  • 3
    gun avatar :-|
    gun

    Не мога да разбера - общинарите уж обиколиха Европа, а не вземат един прост и работещ модел. Давам един такъв от Франция: всички, които имат билет или карта - не само персонална, а всякаква! - могат да ползват паркингите на градския транспорт БЕЗПЛАТНО в работното му време! След работно време те се затварят, за да няма престъпност и клошари. Ако си "забравиш" колата за през нощта, на другия ден можеш да я изкараш само слещу солидна глоба. Просто, просто, ясно и работещо!

  • 4
    patchev avatar :-|
    HXP

    До коментар [#3] от "gun":


    Или да не затварят паркингите след работното време, а просто да въведат такса за този интервал, примерно..

  • 5
    marin avatar :-|
    Марин

    Решението на общината е стъпка в добра посока, след време ще се налади системата. Сега може би на хората от Дружба 2 ще им стане значително по-конфортно. Спирката Интер Експо Център - Цариградско шосе трябваше да бъде в Дружба 2. Но пък какво име, а? Интересно платиха ли на общината за това име или някой се облажи под масата?

  • 6
    vesko_dechev avatar :-|
    Веселин Дечев

    Заглавието някак си ми прозвуча като "частично бременна"

  • 7
    blader avatar :-|
    blader

    за съжаление на общината тези паркинги няма да се напълнят скоро - просто няма кой да плаща на такива цени...

  • 8
    blockblock avatar :-|
    block

    Е, моята като не е поименна дай да не ме пуснат щото моите 60 лв не са толкова добри колкото на останалите.... ех душици клети.

  • 9
    patchev avatar :-|
    HXP

    До коментар [#5] от "Марин":

    Спирката Интер Експо Център изобщо не е предвиждана за хората от Дружба. Спирката трябва да обслужва Експо Центъра по време на панаири, близките магазини, комплекса на БАН, както и бизнес сградите, които не са напълно готови. Също така, при наличието на буферен паркинг, идващите от посока Пловдив биха могли да си оставят колите там и да ходят до центъра на града с метро. Дружба е планирано да се покрие от следващите станции, които в момента се строят.

  • 10
    marin avatar :-|
    Марин

    До коментар [#9] от "HXP":
    Дружба 2 е доста голям квартал и метрото няма да спре там (а можеше), ще спре чак в Дружба 1. Експо Центърът е частна сграда, близките магазини също, комплексът на БАН на практика е празен.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.