Новият брой:
Продаден ли е мачът за еврото

Строителството на магистралите: по-бавно и по-скъпо

Тежката зима промени сроковете и цените на отсечки от "Тракия", "Марица" и "Струма"

Новините за непредвиденото оскъпяване и удължаване на магистралното строителство се приемат нееднозначно в строителния бранш.
Новините за непредвиденото оскъпяване и удължаване на магистралното строителство се приемат нееднозначно в строителния бранш.
Новините за непредвиденото оскъпяване и удължаване на магистралното строителство се приемат нееднозначно в строителния бранш.    ©  Мария Съботинова
Новините за непредвиденото оскъпяване и удължаване на магистралното строителство се приемат нееднозначно в строителния бранш.    ©  Мария Съботинова

Миналогодишната тежка зима се оказа критична за строителството на магистрали. По данни на Агенция "Пътна инфраструктура" почти няма неприключена отсечка по "Тракия", "Марица" и "Струма", за която изпълнителите да не са заявили форсмажорни обстоятелства. В ролята на непреодолимо препятствие влизат обилните снегове от миналата зима, които са разрушили част от изградените съоръжения, а на места са довели до преовлажняване на почвите.

В част от случаите ефектът ще е удължаване на срока за изпълнение, в друга – оскъпяване на отсечките заради възлагането на допълнителни работи по укрепване на почвите. Или и двете. Допълнителните суми няма да са еврофинансиране, а ще са от бюджета


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
45 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    bz avatar :-|
    bz
    • - 17
    • + 47

    Да бе ... те изпълнителите знаят колко тежка ще е зимата през 2-та година че предварително залагат ниски суми като са сигурни че няма да са на загуба с допълнителните дейности.
    Явно има хора които вярват във "Феята на зъбките" но те едва ли пишат оферти за изграждане на магистрали.

    Нередност?
  • 2
    gospodin avatar :-|
    Г-н D
    • - 68
    • + 62

    Г-н Борисов опитва да бори рецесията с мерките на фюрера през 30-те години - заетост в строителство на аутобани.
    Една съществена разлика: Германия се е готвела за военен реванш и магистралите са били бъдещите лъчове на светкавичната война (блицкриг-а).
    Ние (за щастие!) няма да воюваме със съседите си, а магистралите ни са поделени на отсечки (лотове), които са дадени на "наши" фирми да строят. Е, как няма да са скъпи, когато част от "нашите" фирми нямат и представа от тази дейност и наемат подизпълнители от бранша да свършат работата, но за други пари.
    С разликата ще се плаща на циганите да поддържат демокрацията по време на изборите...
    Защо си мислите наивно, че с едни и същи пари ще имате и демокрация, и магистрали?

    Нередност?
  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 5
    • + 79

    "описа случващото се като пореден ефект от строителството на най-ниска цена"

    >>> имаме достатъчно примери с раздути цени, постигнати без търг или на нагласен търг, на които нищо не попречи да се раздуят още повече. Подсещам само за "Цанков камък"

    Нередност?
  • 4
    jugozombi avatar :-?

    До коментар [#2] от "Г-н D.":

    Магистралното строителство у нас остава по-евтино от средното за региона и след оскъпяванията, споменати в статията. Постигнатите на търговете ниски цени пък освобождават ресурс за повече от предварително планираните проекти с европейско финансиране през настоящия финансов период. Вмъкването на платени цигански гласове в дискусията по темата е доста безвкусно.

    Нередност?
  • 5
    0nzi avatar :-|
    0nzi
    • - 16
    • + 46

    До коментар [#4] от "Югозомби":
    Остава въпросът с качеството, но това ще разберем маалце по-късно ... :)

    Нередност?
  • 6
    jugozombi avatar :-?

    До коментар [#5] от "0nzi":

    Въпросът с качеството винаги остава и се разрешава малко по-късно. Както е показала практиката у нас, високата цена не гарантира добро качество, както се случи по построената с ненужни естакади, но без адекватни укрепвания "Люлин", а ниската цена не означава непременно неприемливо качество, пример е "Тракия" от Стара Загора до Ямбол. Да се надяваме да няма неприятни изненади в това отношение.

    Нередност?
  • 7
    gospodin avatar :-|
    Г-н D
    • - 47
    • + 25

    До коментар [#4] от "Югозомби":

    Защо цената на км. при строителството на магистрали у нас трябва да се съпоставя със средните в региона, а не да е коефициент, например, от БВП на съответната страна? Или да е в съотношение с потребителската кошница?
    Както схващам - не отричате да има платени цигански гласове по изборите. Остава да опитате да разбулите тайнството откъде идват парите, с които им се плаща.
    Според мен един от източниците са нагласените обществени поръчки.
    Що се отнася до вкусовете - обичам мусаката на тъщата :-)

    Нередност?
  • 8
    anihilator_jack avatar :-|
    anihilator_jack
    • - 6
    • + 46

    До коментар [#3] от "cinik":

    Много от тези строители дават мило и драго, за да се върнат тези времена и затова от време на време пускат случайно под сурдинка такива изказвания как видиш основният критерий "най-ниска цена" е Содома и Гомора на строителството.

    А иначе това да има предоговаряне в следствие на форсмажорни обстоятелства е нещо напълно нормално случващо се навсякъде по "белия свят" и не виждам защо въобще се вади новина засягащи такива напълно нормални бизнес взаимоотношения. А в същото време днес стана ясно, че на Полша и спират 5 милиарда евро (!) от еврофондовете заради съмнения за корупция и няма нито една статия за това в българските медии!!!!

    http://www.ft.com/cms/s/0/590cb0fa-6afa-11e2-8017-00144feab49a.html

    Нередност?
  • 9
    kardinalat avatar :-?
    kardinalat
    • - 27
    • + 17

    До коментар [#4] от "Югозомби": Освободеният финансов ресурс после се компенсира с доплащания от бюджета без право на компенсации от Съюзните фондове :-)

    И по-добре да послушаме циганските гласове,отколкото милиционерските трели :-)

    Нередност?
  • 10
    jugozombi avatar :-?

    [quote#7:"Г-н D."]Защо цената на км. при строителството на магистрали у нас трябва да се съпоставя със средните в региона, а не да е коефициент, например, от БВП на съответната страна? Или да е в съотношение с потребителската кошница?[/quote]

    Ще Ви разочаровам, при по-висок български БВП цените у нас (при отчитане на терените) са по-ниски от тези в съседна Сърбия например.

    Нередност?
Нов коментар