Строителството на магистралите: по-бавно и по-скъпо
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Строителството на магистралите: по-бавно и по-скъпо

Новините за непредвиденото оскъпяване и удължаване на магистралното строителство се приемат нееднозначно в строителния бранш.

Строителството на магистралите: по-бавно и по-скъпо

Тежката зима промени сроковете и цените на отсечки от "Тракия", "Марица" и "Струма"

Радостина Маркова
16910 прочитания

Новините за непредвиденото оскъпяване и удължаване на магистралното строителство се приемат нееднозначно в строителния бранш.

© Мария Съботинова


Миналогодишната тежка зима се оказа критична за строителството на магистрали. По данни на Агенция "Пътна инфраструктура" почти няма неприключена отсечка по "Тракия", "Марица" и "Струма", за която изпълнителите да не са заявили форсмажорни обстоятелства. В ролята на непреодолимо препятствие влизат обилните снегове от миналата зима, които са разрушили част от изградените съоръжения, а на места са довели до преовлажняване на почвите.

В част от случаите ефектът ще е удължаване на срока за изпълнение, в друга – оскъпяване на отсечките заради възлагането на допълнителни работи по укрепване на почвите. Или и двете. Допълнителните суми няма да са еврофинансиране, а ще са от бюджета

Зимни изненади

След като завършването на последната част от магистрала "Тракия" (Ямбол - Карнобат) бе отложено за края на май, очаквания за закъснение се появиха и при "Марица".

Според председателя на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) Лазар Лазаров претенции за форсмажорни обстоятелства има и за двата лота – между Оризово и Димитровград и от Димитровград до Харманли. "Основанието е тежката зима миналата година. Помните наводненията в районите на Хасково и Харманли", припомни той.

По думите му, ако бъде признато наличието на непреодолими препятствия, това ще доведе до забавяне и при двете отсечки. Какво ще е то още не е ясно, тъй като участъкът между Димитровград и Харманли още се проверява. Изпълнителят – консорциум между "Пътностроителна техника" на Васил Божков и австрийската Porr, не отговори на въпроси, като препрати за повече информация към пътната агенция.

Сложна се оказа и ситуацията при отсечката от магистралата между с. Оризово и Димитровград, която освен заради щетите от зимата ще се забави и заради археологически разкопки. Според Лазар Лазаров по трасето са разкрити пет археологически обекта и строителството ще бъде спряно, докато траят проучванията. Изпълнител е италианската компания "Кооператива муратория чементисти" (CMC di Ravenna). От нейния офис също препратиха за подробности към пътната агенция.

Подобно на случая с лот 4 на "Тракия" доказването на форсмажор при магистрала "Марица" също ще позволи да се удължат сроковете за строителство без санкции за изпълнителите, тъй като е по независещи от тях обстоятелства.

С няколко милиона повече

Все още не е ясно дали освен по-продължително строителството на "Марица" няма да се окаже и по-скъпо. Подобен случай вече имаше при лот 4 на магистрала "Тракия", за който бяха дадени допълнително 25 млн. лв. заради преовлажнени почви. За стабилизирането на терена бяха направени две възлагания – от "Напоителни системи" за 10.8 млн. лв. без ДДС и от АПИ за 14.6 млн. лв. И в двата случая допълнителните работи пое основният изпълнител на магистралната отсечка - "Пътностроителна техника". В първия – с договаряне без обявление.

Преди дни пътната агенция обяви сходна обществена поръчка, но за 4-километров участък от лот 1 на магистрала "Струма" (Долна Диканя – Дупница). Поръчката отново е за укрепване на преовлажнени почви, като е разделена на две части – за стабилизация на земната основа и за допълнително насипване със скален материал. Индикативната стойност е 6 млн. лв. без ДДС, а максималният срок за изпълнение – 90 дни.

Оферти се подават до 11 март.

Изпълнител на 17-километровото трасе между Долна Диканя и Дупница е консорциум между "Главболгарстрой", "Пътстрой 92" и италианската Impressa.

Пред "Капитал" изпълнителният директор на "Главболгарстрой холдинг" Андрей Цеков обясни, че тежката зима миналата година е довела до значително натрупване на снежна маса, при чието топене в почвите се е просмукало голямо количество влага. Това е довело до преовлажняване и превръщането им в негодни за влагане в обратния насип на пътя, какъвто е бил първоначалният план. "Затова се налага съществуващият пласт да се изкопае и на мястото му да се насипе инертен материал", посочи той.

Андрей Цеков потвърди, че заради преовлажнените почви вече е издаден и сертификат за форсмажор от Българската търговско-промишлена палата. Проблемът с почвите е констатиран още миналата година, но обследването им и процедурата по признаването на форсмажора са отнели известно време.

По думите му обаче допълнителните работи няма да забавят магистралата между Долна Диканя и Дупница, която по искане на премиера Бойко Борисов трябваше да бъде открита до лятото (срокът по договор е до септември). "Пренаредихме графика на строителството така, че докато трае стабилизирането на почвите, да вложим максимални усилия по другите участъци. След това с ускорени темпове ще завършим проблемните четири километра", посочи Андрей Цеков.

Той не отрече, че и "Главболгарстрой" обмисля да подаде документи в поръчката на пътната агенция.

На сметката на бюджета

Новините за непредвиденото оскъпяване и удължаване на магистралното строителство се приемат нееднозначно в строителния бранш. Според председателя на браншова камара "Пътища" Стефан Чайков става въпрос за обективни обстоятелства, които не е имало как да бъдат предвидени от изпълнителите.

"Въпросът е, че в миналото всички допълнителни дейности в хода на строителството се възлагаха по усмотрение на възложителя и надзорника в рамките на съществуващия договор за изпълнение. Сега е по-прозрачно, за всяко нещо се обявява отделна процедура", коментира той.

Негов колега от пътния сектор, който не пожела името му да се споменава, обаче описа случващото се като пореден ефект от строителството на най-ниска цена. "В крайна сметка цената на тези магистрали ще се окаже не първоначално заявената, а реалната за такъв тип строителство. Само че разликата ще я плати бюджетът, т.е. от нашите джобове", коментира той.

Миналогодишната тежка зима се оказа критична за строителството на магистрали. По данни на Агенция "Пътна инфраструктура" почти няма неприключена отсечка по "Тракия", "Марица" и "Струма", за която изпълнителите да не са заявили форсмажорни обстоятелства. В ролята на непреодолимо препятствие влизат обилните снегове от миналата зима, които са разрушили част от изградените съоръжения, а на места са довели до преовлажняване на почвите.

В част от случаите ефектът ще е удължаване на срока за изпълнение, в друга – оскъпяване на отсечките заради възлагането на допълнителни работи по укрепване на почвите. Или и двете. Допълнителните суми няма да са еврофинансиране, а ще са от бюджета


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

45 коментара
  • 1
    bz avatar :-|
    bz

    Да бе ... те изпълнителите знаят колко тежка ще е зимата през 2-та година че предварително залагат ниски суми като са сигурни че няма да са на загуба с допълнителните дейности.
    Явно има хора които вярват във "Феята на зъбките" но те едва ли пишат оферти за изграждане на магистрали.

  • 2
    gospodin avatar :-|
    Г-н D

    Г-н Борисов опитва да бори рецесията с мерките на фюрера през 30-те години - заетост в строителство на аутобани.
    Една съществена разлика: Германия се е готвела за военен реванш и магистралите са били бъдещите лъчове на светкавичната война (блицкриг-а).
    Ние (за щастие!) няма да воюваме със съседите си, а магистралите ни са поделени на отсечки (лотове), които са дадени на "наши" фирми да строят. Е, как няма да са скъпи, когато част от "нашите" фирми нямат и представа от тази дейност и наемат подизпълнители от бранша да свършат работата, но за други пари.
    С разликата ще се плаща на циганите да поддържат демокрацията по време на изборите...
    Защо си мислите наивно, че с едни и същи пари ще имате и демокрация, и магистрали?

  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik

    "описа случващото се като пореден ефект от строителството на най-ниска цена"

    >>> имаме достатъчно примери с раздути цени, постигнати без търг или на нагласен търг, на които нищо не попречи да се раздуят още повече. Подсещам само за "Цанков камък"

  • 4
    jugozombi avatar :-?

    До коментар [#2] от "Г-н D.":

    Магистралното строителство у нас остава по-евтино от средното за региона и след оскъпяванията, споменати в статията. Постигнатите на търговете ниски цени пък освобождават ресурс за повече от предварително планираните проекти с европейско финансиране през настоящия финансов период. Вмъкването на платени цигански гласове в дискусията по темата е доста безвкусно.

  • 5
    0nzi avatar :-|
    0nzi

    До коментар [#4] от "Югозомби":
    Остава въпросът с качеството, но това ще разберем маалце по-късно ... :)

  • 6
    jugozombi avatar :-?

    До коментар [#5] от "0nzi":

    Въпросът с качеството винаги остава и се разрешава малко по-късно. Както е показала практиката у нас, високата цена не гарантира добро качество, както се случи по построената с ненужни естакади, но без адекватни укрепвания "Люлин", а ниската цена не означава непременно неприемливо качество, пример е "Тракия" от Стара Загора до Ямбол. Да се надяваме да няма неприятни изненади в това отношение.

  • 7
    gospodin avatar :-|
    Г-н D

    До коментар [#4] от "Югозомби":

    Защо цената на км. при строителството на магистрали у нас трябва да се съпоставя със средните в региона, а не да е коефициент, например, от БВП на съответната страна? Или да е в съотношение с потребителската кошница?
    Както схващам - не отричате да има платени цигански гласове по изборите. Остава да опитате да разбулите тайнството откъде идват парите, с които им се плаща.
    Според мен един от източниците са нагласените обществени поръчки.
    Що се отнася до вкусовете - обичам мусаката на тъщата :-)

  • 8
    anihilator_jack avatar :-|
    anihilator_jack

    До коментар [#3] от "cinik":

    Много от тези строители дават мило и драго, за да се върнат тези времена и затова от време на време пускат случайно под сурдинка такива изказвания как видиш основният критерий "най-ниска цена" е Содома и Гомора на строителството.

    А иначе това да има предоговаряне в следствие на форсмажорни обстоятелства е нещо напълно нормално случващо се навсякъде по "белия свят" и не виждам защо въобще се вади новина засягащи такива напълно нормални бизнес взаимоотношения. А в същото време днес стана ясно, че на Полша и спират 5 милиарда евро (!) от еврофондовете заради съмнения за корупция и няма нито една статия за това в българските медии!!!!

    http://www.ft.com/cms/s/0/590cb0fa-6afa-11e2-8017-00144feab49a.html

  • 9
    kardinalat avatar :-?
    kardinalat

    До коментар [#4] от "Югозомби": Освободеният финансов ресурс после се компенсира с доплащания от бюджета без право на компенсации от Съюзните фондове :-)

    И по-добре да послушаме циганските гласове,отколкото милиционерските трели :-)

  • 10
    jugozombi avatar :-?

    [quote#7:"Г-н D."]Защо цената на км. при строителството на магистрали у нас трябва да се съпоставя със средните в региона, а не да е коефициент, например, от БВП на съответната страна? Или да е в съотношение с потребителската кошница?[/quote]

    Ще Ви разочаровам, при по-висок български БВП цените у нас (при отчитане на терените) са по-ниски от тези в съседна Сърбия например.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK