С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
21 7 фев 2013, 19:19, 10673 прочитания

София чака 500 млн. лв. за транспорт

Общината се готви да набави парите чрез еврофондове и заеми през следващите четири-пет години

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


66 км нови велоалеи ще бъдат изградени до 2015 г. Заложената сума за строежа е 24 млн. лв. и ще бъде финансирана от общинския бюджет.
Обновяване на парка на градския транспорт, мрежа от велоалеи, нова пътна инфраструктура и модернизация на съществуващата. За проекти в тази посока управата на София има намерение да инвестира през следващите четири-пет години около 500 млн. лв., показа проучване на "Капитал Daily". Извън тази сметка остават средствата за разширение на метрото. Основна част от финансирането се предвижда да дойде чрез проекти по европейските фондове, останалото - със заеми. Въпреки че парите не са достатъчни да се подмени напълно амортизираният автопарк и да се решат проблемите с трафика, вложенията (ако бъдат направени наистина и в правилните проекти) могат да дадат началото на процес за по-добро придвижване на столичани.

Подземна гордост без предразсъдъци


Изграждането на последния от основните лъчи на метрото - третият, е безспорно най-големият инфраструктурен обект, който се предвижда да бъде реализиран в София в следващите години. Проектът за него се разработва от чешката компания "Метропроект" и трябва да бъде готов тази година. Прогнозната стойност е над 1.4 млрд. лв., като за финансирането се разчита на оперативна програма "Транспорт" през следващия програмен период (2014 - 2020 г.).
Третият лъч на метрото ще бъде от колелото на трамвая по бул. "Ботевградско шосе", през бул. "Владимир Вазов", театър "Зад канала", бул. "Патриарх Евтимий", бул. "България", кв. "Красно село", до кв. "Овча купел". Дължина на цялото трасе e 15.5 км, а броят на станциите - 16. Ако София получи одобрение за европейско финансиране на отсечката и при готов проект, строителство реално може да започне още догодина и да приключи през 2018 г.
И ако този обект и неговото финансиране са все още в бъдеще време, то реални средства има и стъпки в момента се правят по проектите за разширение на вече съществуващите линии.

Строежът на отсечката, която ще доведе подземната железница до новия терминал на летище София, започна, а крайният срок за завършването му е до 2015 г. Началото на трасето е от бул. "Цариградско шосе", като първият участък с дължина 1050 м ще доведе метрото до бул. "Цветан Лазаров" и "Димитър Списаревски" в жк "Дружба 2". Ще бъде изградена и една метростанция. Също с една станция ще е и втората отсечка, която ще стигне бул. "Искърско шосе" и ул. "Поручик Неделчо Бончев" в жк "Дружба 1". Най-лесен за изпълнение, но и най-дълъг – малко над 2 км, е третият участък. Той включва и две метростанции, една от които на естакада. Отсечката преминава през промишлената зона "Гара Искър" и достига до втория летищен терминал. За тази година заложената сума в проекта за бюджет на Столичната община за този обект е 48 млн. лв. Целият участък ще струва 136 млн. лв., като парите за него и за разклонението до "Бизнес парк София" са осигурени от оперативна програма "Транспорт".

За разширението, което ще достигне до кв. "Младост 4" (Бизнес парка), в момента тече процедура за избор на изпълнители. Общата му дължина е малко над 2600 м, а стойността – почти 150 млн. лв. То ще бъде изградено от две компании, като срокът им е 24 месеца - до 2015 г. Участъкът е изцяло подземен и ще има три метростанции. Заложените средства по проекта за тази година са 50.6 млн. лв.
Отделно от това в момента се проектира и малък участък от разширение на втората линия на метрото - между булевардите "Джеймс Баучър" и "Тодор Каблешков". В бъдеще е заложено и разклонение на линията към кв. "Илиенци".



Железните коне на града

Сериозна сума ще бъде инвестирана и за обновяването на колите на градския транспорт по оперативна програма "Околна среда". Финансирането е близо 280 млн. лв. и е част от общо 600 млн. лв., които бяха пренасочени от сектор "Води" към нов екологичен транспорт за петте големи града в страната. Отпуснатата сума Столичната община ще използва в три направления - за купуване на 158 автобуса на метан, за 20 нови трамвая и за нови влакове за метрото. И докато за първите две все още няма движение, третото вече е възложено.

В края на миналата година процедурата за купуване на 10 мотриси за метрото приключи и поръчката вече е възложена. За доставчик е избран единственият участник в търга - руският завод "Метровагонмаш". Договорът с дружеството е на стойност малко над 80 млн. лв. Това няма да е първата доставка на влакове за софийското метро от руската компания. През миналата година тя достави на "Метрополитен" 18 мотриси за 153.8 млн. лв., които да обслужват втората линия на градската железница. Финансирането за тях беше по оперативна програма "Транспорт".

Отделно средства за обновяване на автопарка Столичната община получи и като част от проекта за "Интегриран градски транспорт", финансиран от оперативна програма "Регионално развитие". В момента тече повторна процедура за доставчик на 50 нови тролейбуса, като прогнозната стойност е 27.5 млн. евро. Първият търг беше прекратен през септември 2012 г.
Наред с новите превозни средства за градския транспорт София ще работи и по система за управление на трафика. Целта й е да осигури предимство на обществения превоз при преминаването му през ключови кръстовища, с което да се намалят закъсненията. Първоначално системата ще обхване 20 възлови места, за което предвидената инвестиция е около 10 млн. лв.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

БСП и ДПС обявиха управлението за опасно, ГЕРБ: Стига истерии БСП и ДПС обявиха управлението за опасно, ГЕРБ: Стига истерии

Докато в парламента вървяха дебатите по вота на недоверие, премиерът разговаряше с футболните фенове на "Левски"

24 яну 2020, 1336 прочитания

Адвокатите сочат като най-сериозен проблем отношението на институциите Адвокатите сочат като най-сериозен проблем отношението на институциите

Анкета сред членовете на столичната адвокатура показва, че електронната комуникация със съда е най-желаното подобрение

24 яну 2020, 917 прочитания

24 часа 7 дни
Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Главният прокурор ще проверява службите за случая "Буда"

Премиерът определи като "последни издихания на мафията" публикуването на поредния документ за него

Още от Капитал
Ryanair става Buzz в София

Нискотарифната компания планира реорганизация и ребрандиране на част от поделенията си под марката Buzz. Сред тях е това в Полша, което ще поеме управлението на София

Глътка надежда за БНР

Изненадващо медийният регулатор реши да даде шанс на Андон Балтаков, който има опит в доказани медийни компании като "Асошиейтед прес" и CNN.

Пътеводител на кандидат-програмиста

Какво е добре да се знае за академиите, които предлагат подобни обучения

Защо си отиват експертите

Отстраняването на неудобните и неадекватните партийни назначения подменя функцията на държавната администрация

Цветан Тодоров - човекът на чужда земя

Две нови издания хвърлят светлина върху личността и идеите на родения в България философ

20 въпроса: Блажка Димитрова

Един от основните двигатели зад сдружението "Нулев отпадък - България" и създателка на първия отдаден на каузата ресторант у нас

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10