София чака 500 млн. лв. за транспорт
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

София чака 500 млн. лв. за транспорт

Около 10 млн. лв. ще бъдат инвестирани в изграждането на система за управление на трафика. Отначало тя ще обхване 20 възлови кръстовища.

София чака 500 млн. лв. за транспорт

Общината се готви да набави парите чрез еврофондове и заеми през следващите четири-пет години

Кристина Климентиевна, Бисера Станева
10915 прочитания

Около 10 млн. лв. ще бъдат инвестирани в изграждането на система за управление на трафика. Отначало тя ще обхване 20 възлови кръстовища.

© Мария Съботинова


66 км нови велоалеи ще бъдат изградени до 2015 г. Заложената сума за строежа е 24 млн. лв. и ще бъде финансирана от общинския бюджет.

Обновяване на парка на градския транспорт, мрежа от велоалеи, нова пътна инфраструктура и модернизация на съществуващата. За проекти в тази посока управата на София има намерение да инвестира през следващите четири-пет години около 500 млн. лв., показа проучване на "Капитал Daily". Извън тази сметка остават средствата за разширение на метрото. Основна част от финансирането се предвижда да дойде чрез проекти по европейските фондове, останалото - със заеми. Въпреки че парите не са достатъчни да се подмени напълно амортизираният автопарк и да се решат проблемите с трафика, вложенията (ако бъдат направени наистина и в правилните проекти) могат да дадат началото на процес за по-добро придвижване на столичани.

Подземна гордост без предразсъдъци

Изграждането на последния от основните лъчи на метрото - третият, е безспорно най-големият инфраструктурен обект, който се предвижда да бъде реализиран в София в следващите години. Проектът за него се разработва от чешката компания "Метропроект" и трябва да бъде готов тази година. Прогнозната стойност е над 1.4 млрд. лв., като за финансирането се разчита на оперативна програма "Транспорт" през следващия програмен период (2014 - 2020 г.).

Третият лъч на метрото ще бъде от колелото на трамвая по бул. "Ботевградско шосе", през бул. "Владимир Вазов", театър "Зад канала", бул. "Патриарх Евтимий", бул. "България", кв. "Красно село", до кв. "Овча купел". Дължина на цялото трасе e 15.5 км, а броят на станциите - 16. Ако София получи одобрение за европейско финансиране на отсечката и при готов проект, строителство реално може да започне още догодина и да приключи през 2018 г.

И ако този обект и неговото финансиране са все още в бъдеще време, то реални средства има и стъпки в момента се правят по проектите за разширение на вече съществуващите линии.

Строежът на отсечката, която ще доведе подземната железница до новия терминал на летище София, започна, а крайният срок за завършването му е до 2015 г. Началото на трасето е от бул. "Цариградско шосе", като първият участък с дължина 1050 м ще доведе метрото до бул. "Цветан Лазаров" и "Димитър Списаревски" в жк "Дружба 2". Ще бъде изградена и една метростанция. Също с една станция ще е и втората отсечка, която ще стигне бул. "Искърско шосе" и ул. "Поручик Неделчо Бончев" в жк "Дружба 1". Най-лесен за изпълнение, но и най-дълъг – малко над 2 км, е третият участък. Той включва и две метростанции, една от които на естакада. Отсечката преминава през промишлената зона "Гара Искър" и достига до втория летищен терминал. За тази година заложената сума в проекта за бюджет на Столичната община за този обект е 48 млн. лв. Целият участък ще струва 136 млн. лв., като парите за него и за разклонението до "Бизнес парк София" са осигурени от оперативна програма "Транспорт".

За разширението, което ще достигне до кв. "Младост 4" (Бизнес парка), в момента тече процедура за избор на изпълнители. Общата му дължина е малко над 2600 м, а стойността – почти 150 млн. лв. То ще бъде изградено от две компании, като срокът им е 24 месеца - до 2015 г. Участъкът е изцяло подземен и ще има три метростанции. Заложените средства по проекта за тази година са 50.6 млн. лв.

Отделно от това в момента се проектира и малък участък от разширение на втората линия на метрото - между булевардите "Джеймс Баучър" и "Тодор Каблешков". В бъдеще е заложено и разклонение на линията към кв. "Илиенци".

Железните коне на града

Сериозна сума ще бъде инвестирана и за обновяването на колите на градския транспорт по оперативна програма "Околна среда". Финансирането е близо 280 млн. лв. и е част от общо 600 млн. лв., които бяха пренасочени от сектор "Води" към нов екологичен транспорт за петте големи града в страната. Отпуснатата сума Столичната община ще използва в три направления - за купуване на 158 автобуса на метан, за 20 нови трамвая и за нови влакове за метрото. И докато за първите две все още няма движение, третото вече е възложено.

В края на миналата година процедурата за купуване на 10 мотриси за метрото приключи и поръчката вече е възложена. За доставчик е избран единственият участник в търга - руският завод "Метровагонмаш". Договорът с дружеството е на стойност малко над 80 млн. лв. Това няма да е първата доставка на влакове за софийското метро от руската компания. През миналата година тя достави на "Метрополитен" 18 мотриси за 153.8 млн. лв., които да обслужват втората линия на градската железница. Финансирането за тях беше по оперативна програма "Транспорт".

Отделно средства за обновяване на автопарка Столичната община получи и като част от проекта за "Интегриран градски транспорт", финансиран от оперативна програма "Регионално развитие". В момента тече повторна процедура за доставчик на 50 нови тролейбуса, като прогнозната стойност е 27.5 млн. евро. Първият търг беше прекратен през септември 2012 г.

Наред с новите превозни средства за градския транспорт София ще работи и по система за управление на трафика. Целта й е да осигури предимство на обществения превоз при преминаването му през ключови кръстовища, с което да се намалят закъсненията. Първоначално системата ще обхване 20 възлови места, за което предвидената инвестиция е около 10 млн. лв.

Иде ли краят на "тапите"

Друга инвестиция се предвижда за реконструкцията на релсовия път на бул. "България", за която в средата на януари беше обявен повторен търг за избор на изпълнител. Прогнозната стойност на цялостното обновяване на участъка, чиято дължина е 7.4 км, е малко над 12 млн. лв. Обектът също е част от проекта на Столичната община "Интегриран градски транспорт". Финансиране от същото направление има осигурено и за друг релсов път - нова трамвайна линия от Семинарията до кв. "Дървеница". Според предварителния график на проекта тръжната процедура за строител трябваше да бъде обявена в началото на този месец, но това все още не е станало. Очаква се новата трамвайна линия да струва близо 25 млн. лв., а обектът е заложен за изпълнение през тази и следващата година.

Повече от 20 улици и булеварди са предвидени в програма за изграждане, разширение и рехабилитация на улици и булеварди на Столичната община за следващите четири години. Индикативната стойност на проектите е 200 млн. лв., като местната управа кандидатства за заем от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) от 50 млн. евро. Останалата част ще бъде финансирана с общински средства.

Към модернизацията на пътната ифраструктура влиза и изграждането на кръстовища на две нива. От стартиралия през 2009 г. проект за пет такива обекта, подкрепен от ЕИБ, остава да бъдат завършени два: на бул. "Акад. Иван Гешов" и бул. "България" за 27.7 млн. лв., и при Семинарията. Строителството на първото е предвидено изцяло за тази година, второто остава за 2013-2014 г. За тази година за двата обекта са планирани около 30 млн. лв.

И кой ще кара колело

Още една формула за облекчаване на транспортните проблеми на София е развитието на велосипедния транспорт. За целта общината предвижда строеж на нови 66 км. велоалеи до края на 2015 г. Заложената сума за тази цел е 24 млн. лв. и ще бъде финансирана от бюджета на местната управа. Някои от по-големите проекти за трасета за отдих са от Борисовата градина до зоопарка за 3.2 млн. лв, трасето "Люлин" – Банкя на стойност 3.5 млн. лв., и от жк "Младост" до Камбаните - 520 хил. лв. Предвидената в проектобюджета на столицата сума за 2013 г. за велоалеи е 1.3 млн. лв.

Източник: Капитал Daily
66 км нови велоалеи ще бъдат изградени до 2015 г. Заложената сума за строежа е 24 млн. лв. и ще бъде финансирана от общинския бюджет.

Обновяване на парка на градския транспорт, мрежа от велоалеи, нова пътна инфраструктура и модернизация на съществуващата. За проекти в тази посока управата на София има намерение да инвестира през следващите четири-пет години около 500 млн. лв., показа проучване на "Капитал Daily". Извън тази сметка остават средствата за разширение на метрото. Основна част от финансирането се предвижда да дойде чрез проекти по европейските фондове, останалото - със заеми. Въпреки че парите не са достатъчни да се подмени напълно амортизираният автопарк и да се решат проблемите с трафика, вложенията (ако бъдат направени наистина и в правилните проекти) могат да дадат началото на процес за по-добро придвижване на столичани.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

21 коментара
  • 1
    pepinov avatar :-|
    pepinov

    Предимно хубави неща. И все пак щеше да е хубаво по-голямата част от 66-те километра велоалеи да е в същинската градска част, но... :(

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    Казахме ли вече буквичката А, за да изречем цялата азбука? Още с пускането на 2. метродиаметър трябваше да се появят шатъл линии от малки 8-метрови автобуси, които да играят роля на довеждащ транспорт до метростанциите. После се се чу под сурдинка, че "знакови общински съветници" настоявали това да им се възложи като частен бизнес без търг или с нагласен търг, като компенсация за залязващите маршрутки под техен контрол. След което работата отече в канала, предполагам "докато не се постигне нов баланс на силите в СОС". Понеже това е нивото на работа в Столична община (ще правя поразии за 1000, за да гепя 10 в хаоса), изобщо не съм оптимист за финала на това начинание.

  • 3
    navuhodonosor avatar :-|
    navuhodonosor

    Метрото да се удължи до Перник. ЖП и Автогарата да се преместят до летището, а може и самото летище да се премести на запад от София.

  • 4
    glia avatar :-|
    shogun

    Дано разкарат всички дизелови автобуси.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 5
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat

    До коментар [#2] от "cinik": +++++++++++++++ Много добре изброено :-)

  • 6
    laveol avatar :-?
    laveol

    [quote#1:"pepinov"]Предимно хубави неща. И все пак щеше да е хубаво по-голямата част от 66-те километра велоалеи да е в същинската градска част, но... :([/quote]

    Най-хубаво ще е да направят такива, които да стават наистина за ползване, да са цели и да водят от някъде до някъде (ама наистина да водят). А най-най-добре ще е да направят цял интегриран план за развитие на градския транспорт и колелетата за сметка на колите. А после да вземат и да го изпълнят.

  • 7
    antikommunist avatar :-P
    antikommunist

    [quote#3:"navuhodonosor"]Метрото да се удължи до Перник. ЖП и Автогарата да се преместят до летището, а може и самото летище да се премести на запад от София. [/quote]
    Глупости от началото до края! :) Метро до Перник е най тъпата идея която някой може да измисли, като се има пред вид че има ЖП-връзка София-Перник. Въобще според мене най-важният проект с перспективи за развитието на градския и предградския транспорт в София, за който обаче никой не мисли е именно използването и доразвиването на жп-линиите през града за нуждите на бърз релсов градски транспорт. Такива градски и предградски железници се използват много успешно в редица държави като най-известните са немските и австрийски S-Bahn или чешките Esko. Aко и у нас се направи такова нещо и линиите се комбинират с тези на мертото с подходящи връзки за прекачване и спирки по-на гъсто това наистина ще революционира градския транспорт.
    А местенето на гарата и на летището са пълни абсурди отговарящи на урбанистичните идеи от 60те години. В днешно време в нормалия свят хората разбраха (донякъде след като изстрадаха на гърба си реализирането на идеи като вашите), че както при жп-гарите така и при летищата е изключително важно да са близо до центалните части на градовете. Така например в Монреал изоставиха голямото си извънградско летище (което се използва само за товарни превози) и рехабилитираха старото близо до града, защото видяха че никой няма желание да пътува на майната си за да стигне до самолета. В Германия ситуацията е подобна и докато в Мюнхен над 10 години вече си блъскат главата с каква по-бърза железница да свържат извънградското си летище за да не се пътува като сега цял час от там до гарата и всеки да псува заради това, в Берлин специално решиха да построят новото си летище на границата на града (на мястото на Шьонефелд) вместо по-далече, въпреки че е по-скъпо, по-опасно и по-трудно, но затова пък толкова по-практично, а в Хамбург дори се отказаха от плановете си за строеж на по-голямо извъградско летище и развиха старото си именно защото то има голямото предимство да е сравнително близо до центъра.
    А за гарата това важи още повече: навсякъде се чудят как да ги направят по практични за хората които ги ползват. В Берлин наляха милиарди за да построят цяла система от тунели под града само и само да построят централната гара в центъра до бундестага, в Щутгарт в момента правят същото и никой не си помисля да прави централна гара някъде на майната си (тя тогава просто няма как да е "централна"). Просто хората които идват с влака искат обикновено да пристигнат в центъра, а не някъде на покрайнините за да сменят след това още няколко превозни средства.
    Та умните хора развиват транспортните системи така че да са възможно най-удобни за тези които ги ползват, а не въз основа на разни архаични идеи родили се в главите на някои структуралисти без връзка с реалността...

  • 8
    ltoshev avatar :-P
    Lubomir Toshev

    Всичко е много хубаво но трябва да се предвидят поне 200км вело алеи, за 3 години 66км изглеждат крайно недостатъчно... А и ако са построени като сегашните, просото ще са пари хвърлени на вятъра...

  • 9
    geordgeo avatar :-P
    geordgeo

    Като редовен "потребител" на велотранспорта и аз исках да чуя повечко за развитието на велоалеите, ама виждам, че и в следващите няколко години няма да се промени кой знае какво за хората, които искат да ползват велосипеда "по работа", а не само за развлечение. А това се отнася най-вече за практично построени алеи, които могат да те отведат от точка А до точка Б, без риск да те сгазят на няколко места през това време, стига вече с това строене "на парче"...

    А иначе, откъм метро... екстра си е, с добавянето на новите разширения ще заприличаме (поне малко) на западноевропейски голям град...

  • 10
    polovtsian avatar :-|
    polovtsian

    " Финансиране от същото направление има осигурено и за друг релсов път - нова трамвайна линия от Семинарията до кв. "Дървеница". "

    Не обичам да мрънкам, обаче такава линия имаше, но тя беше закрита и в момента е обрасла с всякакви бурени и ръждясала заради метрото, защото се смяташе, че след като пуснат метрото от нея повече няма да има нужда. А сега ще я строим наново :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK