Шест електронни платформи ще предпазят обществените поръчки от корупция
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Шест електронни платформи ще предпазят обществените поръчки от корупция

Shutterstock

Шест електронни платформи ще предпазят обществените поръчки от корупция

БОРКОР предлага и повече централни служби за възлагането им

5683 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Центърът за превенция и противодействие на корупцията БОРКОР обяви първия си доклад "Модел на решение в областта на обществените поръчки", който вече е качен на сайта на институцията. В сряда документът беше утвърден от Консултативния съвет, на който центърът се отчита и който се ръководи от вътрешния министър Цветан Цветанов.

Предлаганият модел за предотвратяване и разкриване на корупционни практики включва шест електронни платформи, образуващи според авторите му "интервенционна система, която  цялостно и в отделните й елементи" обхваща всички сфери на обществените поръчки.

E-регистър

Електронният регистър е централната платформа за всички участници в процеса.Тя предоставя на разположение всички данни и документи по всички етапи на процедурите до решението за възлагане на поръчката и сключването на договора за изпълнението й.

Е-наддаване

Съдържа активни софтуерни приложения за различни форми на онлайн наддаване заедно с цялата информация за правните, практическите и техническите аспекти на процедурата. Формата е подходяща за открити процедури в областта на услугите и експертните консултации, когато се изисква бързо изпълнение на договора.

Особено приложима е в случаите, когато публичен орган има какво да предложи и ролите се разменят - например за наддаване за изгубени вещи, за ненужни излезли от употреба служебни превозни средства, обзавеждане и оборудване, но също и за стари запаси от държавния резерв, подлежащи на обновяване и др., посочват от БОРКОР.

Е-каталог

Позволява да бъдат предлагани и закупувани продукти, които вече имат или е възможно да се разработят собствени стандарти. Обичайно са с предметен характер и могат да бъдат представени визуално - като машини, инструменти, мебели, оборудване и др.

Е-търг

Платформата управлява и изпълнява всички процеси при поръчки за строителство, услуги и доставки, които подлежат на обявление, но поради законов регламент или сложността на обекта и информационната потребност на участниците в процедурата не са предназначени и/или са неподходящи за провеждане чрез е-наддаване и е-каталог.

На това място би следвало да се провеждат обществените поръчки със стойностни прагове над европейско равнище. Специална позиция заемат процедурите по договаряне, по състезателен диалог и партньорствата за иновации, които предстои да бъдат пренаписани, ако България реши да транспонира в законодателството си влизането в сила тази година на нови директиви на Европейската комисия

Събира, съхранява и осигурява онлайн достъп до всички договори (във и извън обхвата на обществените поръчки), анексите към тях, както и протоколи от преговорите между държавните структури и юридическите лица независимо от собствеността на последните. Същото важи и за сключваните договори с физически лица.

Тук в стандартизиран вид трябва да се "складират" всички данни и документи, необходими за целите на контрола и наблюдението на дейностите при изпълнение на договорите и свързаните с тях плащания.

Е-одит

За провеждане на целенасочена ревизия и аналитична дейност за установяване на нарушения на правила и закони. Достъп до тази платформа ще имат структурите с правомощия да извършват одит и ревизионна дейност. Тя ще разполага и с комуникационна система, чрез която  физически лица, организации и институции да предоставят в структурирана форма сигнали, които обаче ще служат единствено за усъвършенстване на ревизионните методи и разработване на превантивни мерки.

Според анализа на БОРКОР високият брой на нарушенията в обществените поръчки се дължи и на недостиг на компетентни експерти в тази сфера. Центърът препоръчва създаването на повече централни служби за възлагане на поръчките със специално обучени служители в националните и международни стандарти.

В доклада се посочва също, че в рамките на извършения анализ са "установени и документирани над 600 слаби места", от които близо половината са свързани с възлагането. За отстраняването им следва да се вземат решения, които представляват особено предизвикателство, посочват експертите. Те са свързани със законодателни инициативи, реформата на публичната администрация, намаляването на бюрокрацията и административната тежест, както и въвеждане на външни механизми за контрол.


9 коментара
  • 1
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    Ако не се предвиди и Е-контрол, то това би останало една голяма Е-глупост!

  • 2
    nixonanim avatar :-P
    Nixonanim

    Цели ШЕСТ! Звучи много обещаващо.... и сигурно :) Корумпиран байт няма да премине през тази Е-преграда!

  • 3
    droidus avatar :-P
    droidus

    Само ШЕСТ!? Защо бе, хора? Защо шест като можем да направим 20, например, че и повече? Това не мога да разбера аз... Ако са само 6 проектът ще е обидно лесен за осъществяване, няма да има потенциал за изграждане на един куп различни несъвместими системи (каквато е нашата свещена традиция!) и, преди всичко - с 6 платформи ще изхарчим много по-малко (даже в пъти) държавни пари, отколкото бихме могли да "оправдаем" с 20 или 30. Капиш? Но виж за създаването на нови централни служби съм абсолютно ЗА! Това от което има нужда България, за да оцелее и просперира е именно да добавим още няколкостотин клатикурци на държавна хранилка! А и нали това е смисълът на електронното управление в крайна сметка - да увеличи бюрокрацията?

  • 4
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити

    Нищо не е в състояние да предпази обществените поръчки от корупция.

  • 5
    rantantan avatar :-|
    rantantan

    Дотук добре, ама кога, пари нема, дейсвувайте, омръзна ни да четем глупости, кой какво си правил там, искам да чета, въведоха се ако трябва сто платформи, направи се то и това, ето го и резутата, а тези четива ги показвайте на баба си, тя може да ви повярва, че нещо правите.

  • 6
    dekster avatar :-P
    КЛЮЧАРЪ

    До коментар [#1] от "vassilun":

    Ти на Е-Цецоолу не се бъркай, той знае как да чупи гръбнака на корупцията.

  • 7
    dreamer79 avatar :-|
    атанас

    А защо частта за одит не е публична? Отдавна проблемът е във фактурите- даваш най-ниска цена за химикал и за 2лв доставяш такъв по 10ст, докато при търга е било изискано да се опишат луксозни химикали и всички освен теб- правилния човек, са дали оферта по 3 или 4лв. При пътищата е същото- изпълняваш лошо, контролът никакъв го няма, та цената ти е ниска. Та частта с фактури с конкретни описани модели на продадено или вложено плюс приемо-предавателни протоколи трябва да е публична. Точно там е слабото място, а иначе вече институциите отдавна се научиха да си оправят документално поръчките и договорите да са напълно изрядни. ЗОП е с дупка в пазарната стойност и там се атакува от корупционните схеми, а не в документирането на процедурите и договорите.

    Нека дам пример- АМ Тракия. Супер ще излезе търгът публично и ще се види, че печели най-ниската цена. Какво ни помага при констатирани вълни по пътя, дупки след няколко месеца или лоши участъци, в които започва концентрация на ПТП заради стеснен път или остър завой? Какво помага за проблема с неразплатените пари на подизпълнители, които са повече от сумата на търга(т.е. изпълнителят е бил съвсем наясно, че с предложената цена може само да извърти схема, за да не се набута)? Как ще се вижда пюблично и ще може да се правят разследвания при проблем с дупка кой кога е приел участъка като напълно изряден, кой е подписал, че етапите по изграждането са изпълнени? А иначе търгът и договорите с изпълнителя никой не може да оспори, че са изпипани перфектно.

  • 8
    yordanovg avatar :-|
    Georgi Yordanov

    абе ... хора, какво е-управление, какви е-платформи ще се въвеждат в България, че той Премиера не знае откъде се пуска компютъра ...е- дрънканици.
    И като се въведе, какво следва ... попълнете си данните, разпечатайте ги в 3 (три) екземпляра, подпишете, подпечатайте и ни ги донесете лично ... в София - те това са ви е-платформите и уйдурмите безумни ...

  • 9
    parabellum avatar :-|
    parabellum

    е-баси е-диотщината


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK