Минимален балон
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Минимален балон

Симеон Дянков и Тотю Младенов отново се разминаха публично във вижданията си за минималната работна заплата.

Минимален балон

Тотю Младенов отново поиска вдигане на най-ниските заплати, без да има икономически предпоставки за това

Стефан Антонов
8743 прочитания

Симеон Дянков и Тотю Младенов отново се разминаха публично във вижданията си за минималната работна заплата.

© Юлия Лазарова


Министерство на финансите е против предложенията за смяна на методиката, по която се определя минималната работна заплата. Идеята е занапред тя да зависи от няколко фактора, сред които прогнозната инфлация, нивото на средната работна заплата, прага на бедност, състоянието на икономиката, на пазара на труда и т.н. Методологията допуска вдигане на минималното заплащане с до 36% от сегашните 310 лв. до 422 лв., ако за изчисляването й се ползват последните данни на националната статистика.

Предложението е на социалния министър Тотю Младенов и трябва да бъде разгледано от Националния съвет за тристранно сътрудничество в понеделник. Шансовете то да бъде прието обаче намаляват. А и разговорите с работодатели и синдикати са консултативни и нямат задължителен характер.

Новата идея

Социалният министър предлага минималната заплата да бъде не по-ниска от 35% от средната работна заплата за страната и да не надхвърля 55% от нея. При положение, че към септември 2012 г. средното заплащане в България е било 768 лв., това очертава коридор за най-ниските заплати между 269 и 422 лв. Конкретният размер обаче ще трябва да е такъв, че след удържане на всички задължителни данъци и осигуровки нетният доход на човекът да е над линията на бедността, която за миналата година бе 236 лв. на месец. 

Залагат се и критерии, според които минималното заплащане ще се индексира според официалните правителствени прогнози за инфлацията, според повишаването на производителността на труда и според показатели на държавния бюджет.

При новата формула обаче държавата също може да бъде засегната от повишението. По закон в момента минималното заплащане за държавните служители е 335 лв. и ако новият праг влезе в сила, най-нископлатените държавни служители ще получат увеличение на доходите с 25% без то да е обвързано с по-висока производителност техния труд. При равни други условия това ще повиши и риска от раздуване на бюджетния дефицит.

Проектът на постановление е публикуван с мотивировка, но без опит да се оцени ефектът от подобно повишение. Аргументът е, че промяната на постановлението, с което се определя размерът на минималната работна заплата, не оказва влияние върху бюджета.

Заради липса на оценка за въздействието не става ясно колко души ще засегне промяната. Няма информация и с колко ще се увеличат разходите на държавата и частния сектор, нито каква част от тези пари ще постъпят в държавната осигурителна система и в частните пенсионни фондове. Не се анализира и рискът дали и каква част от сега наетите на минимална работна заплата работници може да загубят работата си.

Мотивите против

В писмено становище до социалното министерство, с което Капитал Daily разполага, финансовият министър Симеон Дянков оспорва и критикува новите критерии за определяне на минималната заплата. Един от аргументите е, че с увеличението й ще се повиши цената за най-нискоквалифицирания труд, а това ще попречи на частния сектор да наема работна ръка.

"Фиксирането на размера на минималната работна заплата над равновесното ниво води до нарастване на цената на производствените ресурси и спад на търсенето на труд при равни други условия. Така работната сила с производителност на труда под стойността на минималната заплата отпада от пазара на труда. Това е предпоставка за разширяване на неформалната заетост, съкращения на работни места и увеличаване на сивия сектор на икономиката", се посочва в писмото. 

Обвързване на минималните нива на заплащане със средните ще създаде още едно изкривяване - за изчисляването им (ако то се прави в края на годината) ще се ползват последните налични данни, т.е. към третото тримесечие на годината. Тогава обаче е пикът на т. нар. сезонна заетост и логично заплатите тогава се покачват.

Икономически необосновано

Икономистите също разкритикуваха идеята. Според  Десислава Николова от Институт за пазарна икономика единственото сигурно ще е, че много хора ще загубят работата си заради невъзможността на техните работодатели да ги задържат при подобно увеличение на заплатите. Според нея в сегашните условия на растяща безработица и спадаща заетост минималната работна заплата трябва да е възможно най-ниска. Повишението й ще свие икономическата активност и допълнително ще увеличи безработицата.

"Най-пагубно това ще е в малките градове, където и цените са по-ниски, а 420 лв. е приемливо ниво на средната работна заплата. Ще се отреже достъпа до пазара на труда за хора, които са готови да работят и при ниско минимално заплащане, като занапред те ще трябва да останат без работа или да се реализират в сивия сектор. В тези градове работодателите масово се оплакват от ниската квалификация на работната ръка и високите разходи за обучение, които правят, преди служителите им да заработят пълноценно", коментира Николова.

Макроикономистът Петър Чобанов допълва, че подобно увеличение ще се окаже и проинфлационен фактор, тъй като повишените доходи ще стимулират вътрешното търсене. "Не е сигурно дали хората на минимална заплата биха насочили към потребление цялата сума, с която се увеличава доходът им, но със сигурност ще има повишено търсене", казва той.

Министерство на финансите е против предложенията за смяна на методиката, по която се определя минималната работна заплата. Идеята е занапред тя да зависи от няколко фактора, сред които прогнозната инфлация, нивото на средната работна заплата, прага на бедност, състоянието на икономиката, на пазара на труда и т.н. Методологията допуска вдигане на минималното заплащане с до 36% от сегашните 310 лв. до 422 лв., ако за изчисляването й се ползват последните данни на националната статистика.

Предложението е на социалния министър Тотю Младенов и трябва да бъде разгледано от Националния съвет за тристранно сътрудничество в понеделник. Шансовете то да бъде прието обаче намаляват. А и разговорите с работодатели и синдикати са консултативни и нямат задължителен характер.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

95 коментара
  • 1
    domakinq avatar :-|
    Bramasole

    Като прочета за някоя "идея" на социалния министър, се сещам за коментара на един колега от форума: " Аню, Тотю, Сулю и Пулю - ега ти кабинета"...

  • 2
    nefertiti_egipt avatar :-?
    Нефертити

    Тотю да го питам дали може той да живее с 420 лева средна заплата на месец? И какво ще прави ако сметката му за ток е 320 лева, а тази за парно 350 при апартамент от 60 кв.м. ...

  • 3
    ajsaider avatar :-(
    ajsaider

    вдигане на най-ниските заплати, без да има икономически предпоставки за това
    ----------------------------------------
    "Капитал" икономическата предпоставка ви я каза Майкъл Фарадж в прав текст - сегашната заплата не стига за нормално човешко съществувание .. да не говорим за достойнството да си европейски гражданин и т.н.

  • 4
    gospodin avatar :-(
    Г-н D

    Едната страна е популизмът - дайте да дадем! Но от друга трябва да ме информират откъде да ги дам тези пари! Много е просто - на минимални заплати са работници и служители с ниско образование и квалификация, които не са в основното производство, а извършват обслужващи дейности - общи работници, хигиенисти, пазачи.
    Като натрупам върху новите разходи за труд и по-високите разходи за осигуровки, потенциалната възможност това упражнение да се повтаря през 2-3 месеца, когато на правителството му потрябва да погали народа, излиза, че ще ми е по-изгодно да уволня един пазач, например.
    И да оставя на Тотю да му бере гайлето от социалните си фондове!

  • 5
    nuzzo avatar :-|

    Тотьо, другарю Младенов, вие да ни би да смятате, че парите ги носи щъркела.
    Явно няма да излезете, от синдикалното си минало, до края на безличният си мадат като министър.

  • На всякакви фокуси са готови ,само и само да не въвеждат почасовото заплащане/въпреки,че и там има минимална ставка/.При въвеждането и ще трябва да се променят доста закони и най-вече да се оформят индивидуалните /и наследяеми/ осигурителни сметки и тогава краденето от тези пари става много по-трудно отколкото от общия кюп...
    Другото е популизъм преди избори!

  • 7
    nuzzo avatar :-|

    До коментар [#2] от "Нефертити":

    Уважаема, и вие ли като Тотьо, смятате, че парите ги носи щъркела?!?!
    Увеличение на заплатите, ще може да стане на основата на :
    1. Увеличената производителност на същият този работник и
    2. На висока икономическа активност, водеща до увеличаване на приходите,от данъци(преки и косвени) в бюджета, за да могат да се увеличат бюджетните заплати. В частният сектор работодателите сами ще имат интерес да увеличат заплащането на квалифицираните и дисциплинирани работници, след като има икономически предпоставки за това.
    Това е накратко.

  • 8
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити

    До коментар [#7] от "nuzzo":

    Съгласна съм, но този който трябва да работи за да се случат точки 1 и 2 от вашия коментар е именно Тотю. Но той вместо това се занимава с несвойствени за него неща.

  • 9
    nuzzo avatar :-|

    До коментар [#8] от "Нефертити":

    Не не Тотьо, той просто трябва да разпределя парите, колкото ги има , по възможно най-оптималния и социален начин.
    Парите ги създаваме данъкоплатците, ако държават ни осигури възможност и предвидими условия да работим, печелим и плащаме данъци. А, държавността въобще не разбира за какво иде реч вече 4 година.

  • 10
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити

    До коментар [#9] от "nuzzo":

    А, точно за това си говорим. Четири години Тотю не разбра какво трябва да прави и как да го прави. И не само Тотю ами и другите негови другари.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK