Голямото земеделско пилеене
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Голямото земеделско пилеене

Голямото земеделско пилеене

Министерството на Мирослав Найденов продължава да харчи евросредства в конкурси със съмнителна ефективност

Ани Коджаиванова, Георги Марчев
12206 прочитания

Земеделското ведомство няма намерение да спре да харчи европейски средства за дейности, свързани с иначе безплатните социални мрежи.
В опитите си да усвои колкото може повече европари за реклама на ПРСР, ведомството на Мирослав Найденов организира все повече спорни конкурси.

Настоящата година е последната от действието на Програмата за развитие на селските региони (ПРСР) за програмния период 2007 - 2013 г., а милиони от щедрите суми за комуникация по програмата все още са неусвоени (виж карето). В опитите си да намери приложение на европейските пари в последните две години ресорното земеделско министерството прави десетки обществени поръчки. И през 2013 г. традиционните вече конкурси за външна реклама и платени кампании в телевизия, радио и преса на ПРСР и отделни мерки по нея очакват своите изпълнители. Извън тях обаче министерството все по-често обявява спорни конкурси със съмнителна ефективност, но пък щедро финансиране.

Златните социални мрежи

Въпреки че през лятото на миналата година обществената поръчка за създаване на Twitter и Facebook профили на ПРСР срещу 100 хил. лв. прерасна в скандал, земеделското ведомство явно няма намерение да спре да харчи европейски средства за дейности, свързани с иначе безплатните социални мрежи. На 8 февруари министерството е обявило публична покана за "подобряване на създадените вече страница на ПРСР във Facebook и профил в Twitter, както и ежедневното им поддържане и обновяване за срок от 1 година".

Изпълнителят също така ще трябва да повиши харесванията на страницата във Facebook сред бенефициентите на програмата от приблизително 2100 на поне 7500. Стойността на поръчката е 50 хил. лева, крайният срок за внасяне на предложенията - 18 февруари, т.е. кандидатите имат едва 10 дни, за да подготвят участието си. От ведомството на Мирослав Найденов уточниха, че новата процедура се налага, тъй като е изтекъл станалият скандално известен договор с фирмата "Кей ем Ком" на 25-годишната бивша PR специалистка в министерството Кристина Спасова, която създаде профилите и имаше задължение да ги поддържа за срок от една година.

Харчовете, свързани с интернет комуникацията на програмата, не спират дотук. Министерството на Мирослав Найденов е предвидило още 50 хил. лв., за да се тества "ефективността на функционалността на интернет страницата на програмата www.prsr.government.bg". Макар че срокът за подаване на документи е изтекъл на 27 декември, все още няма обявен изпълнител по този конкурс, който е само половината от по-голяма поръчка. Втората й част - също на прогнозна стойност 50 хил. лв., е за проучване на ефективността на информационни и рекламни кампании по Програмата за развитие на селските райони, проведени през 2012 г. и до края на 2013 г.

Когато този изпълнител бъде избран, той ще може след време да ни каже например какъв ефект са имали похарчените близо 800 хил. лв. за представянето на ПРСР на регионални изложения и събори.

Панаир на агросуетата

През пролетта на 2012 г. министерството подписа договори по поръчка с две обособени позиции. Първата е за представяне на ПРСР на минимум 10 национални и регионални изложения и конференции. От кандидатите се изисква да наемат площ и да изградят щанд, зад който експертите на министерството да дават информация на посетителите. За тази услуга министерството е планирало да похарчи 350 хил. лв. без ДДС. За негов "късмет" избраният кандидат – фирма "Експо тйм" със собственик Ивайло Жеглов, предлага по-ниска цена от 288 хил. лв.

Втората позиция е за представяне на ПРСР на поне 20 събора, организирани в малки общини. За целта фирмата трябва да осигури оборудвано превозно средство с подходяща визия (в случая фирмата е предложила брандиран с визията на ПРСР кемпер). Той служи като мобилна "приемна" на експертите от министерството, чиято задача е да провеждат разяснителна кампания на заинтересованите от ПРСР посетители на съборите. По тази поръчка министерството е било готово да даде още по-сериозната сума от 600 хил. лв без ДДС, но отново минава "тънко" – избраната фирма "Фернет" на лидера на Единната народна партия Мария Капон предлага 510 хил. лв.

Хубавите новини са, че и двете фирми са утвърдени на пазара, както и че са предложили повече от изискваното – например броят на изложенията и конференциите, разписани в програмата от "Експо тйм" са 18 вместо 10, а регионалните събори, за които се грижи "Фернет" – 42 вместо 20. Въпреки това сумите са значителни за участие в подобни малки регионални събития, най-често организирани от самите общини и кметства - като Панаир на киселото мляко в Разград, изложение по овцевъдство в Елин Пелин, Празник на сливата и традиционната сливова ракия в Троян по първата позиция или фестивал на бабугерските маски и игри в Симитли, фолклорен събор "Златна есен" в Симеоновград, Национален събор на местните български породи в Калофер, събор "Струма пее" в Невестино и т.н. - по втората.

Конкурси по харчене

Примерите за не особено смислени финансирания не спират дотук. За първи път тази година ведомството на Найденов организира собствен фермерски конкурс. Досега то винаги е било партньор на подобни събития, организирани от различни професионални сдружения, специализирани медии и др. Сега обаче министерството търси организатор на "класация на фермери в четири категории - "Фермер 2012 г.", "Млад фермер 2012 г.", "Биологичен производител 2012 г.", "Животновъд 2012 г.".

Всяка от категориите е с прогнозна стойност 50 хил. лв., или общо 200 хил. лв. без ДДС. Въпреки че срокът за подаването на оферти бе до 14 януари, още няма избран изпълнител, защото "комисията не е приключила работата си". От земеделското министерство не отговориха дали част от сумата е предвидена за награден фонд, или всички средства ще се изхарчат само за провеждането на събитията.

Реклами по спешност

Освен екзотичните конкурси нова порция традиционни поръчки за комуникация на ПРСР очаква своите изпълнители през настоящата година. Само в последните няколко седмици земеделското министерство е обявило търгове за реклама и популяризация на програмата на стойност няколко милиона лева. Фирмите имат време до 14 февруари, за да подадат оферти и по търга за разработване и излъчване на специализирани рубрики по ПРСР в регионални радиостанции с обхват в 28-те области на страната. Тази услуга ще бъде възнаградена с 500 хил. лв. без ДДС. До 18 февруари пък е срокът на конкурса за изработване на два 60-минутни филма за ПРСР, които да се разпространяват в 100 хил. тираж чрез национален ежедневник, на стойност 450 хил. без ДДС. Няколко дни по-късно изтича срокът и на поръчката за изработване на 24 различни петминутни специализирани рубрики за ПРСР, които да се излъчат в ефира на над 60 тв канала. Стойността е 680 хил. без ДДС.

Изпълнител в края на миналата година спешно си е намерила друга традиционна поръчка – за провеждане на тематични информационни кампании по мерки 211, 212, 213 и 214 от ПРСР. Интересното е, че за нея не е провеждан търг, а е възложена директно на фирмата "Си Ей Пи – Реформ" срещу 474 290 лв. без ДДС. Нейни собственици са "Тренд глоуб" с главен акционер Николай Папанов и "Алвес" на Александър и Кирилка Михайлови. МЗХ обяснява това с "изключителна спешност, предизвикана от непредвидими за възлагащия орган събития" - рекламите трябвало да бъдат факт напролет, а конкурсът щял да отнеме много време.

Има още и още

Други няколко едри поръчки на стойност над 4 млн лв. с изтекли вече срокове все още нямат обявен изпълнител. Обяснението отново е, че комисиите не са приключили работата си, макар че датите на отваряне на офертите са от края на миналата и от началото на настоящата година. Такъв е конкурсът за външна реклама на ПРСР с прогнозна стойност 500 хил. лв. без ДДС, чийто срок за отваряне на оферти бе 7 декември.

Все още не е избран и координатор за информационната кампания на програмата, макар че срокът изтече в края на ноември. Без изпълнител от есента е и още една едра поръчка - за създаване на мрежа от информационни центрове в общини по ПРСР на стойност 2 млн. лв., както и тази за организиране и провеждане на поне два тематични фермерски пазара на открито за 150 хил. лв. Висящ е и конкурсът за изработване и публикации на рекламни карета и информационни материали в национални и седмични печатни издания, както и в регионални такива. Стойността на търга е 1.47 млн. лв.

Рогът на изобилието

Програмата за развитие на селските региони разполага с най-голям финансов ресурс от всички други европейски програми в България. Съответно най-много са и средствата за популяризиране и комуникация на програмата - близо 18.5 млн евро за целия програмен период до края на 2013 г. Усвояването им обаче не върви скоростно – от началото на 2007 до края на 2011 г. са похарчени около 6 млн. евро вместо планираните 13 млн. евро. Така за 2012 и 2013 г. министерството има на разположение значителната сума от общо около 13 млн. евро за комуникация по ПРСР (като все още няма официален отчет за похарчената сума през 2012 г.).

През лятото земеделското министерство даде 100 хил. лв. на бивша служителка на ведомството да създаде Facebook и Twitter профили на програмата за селските райони. Съпътстващият скандал явно не е донесъл поука на Мирослав Найденов
Фотограф: ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА
Земеделското ведомство няма намерение да спре да харчи европейски средства за дейности, свързани с иначе безплатните социални мрежи.
В опитите си да усвои колкото може повече европари за реклама на ПРСР, ведомството на Мирослав Найденов организира все повече спорни конкурси.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

45 коментара
  • 1
    medunch0 avatar :-|
    Медунчо

    Пилеене до дупка! Следващата поръчка за фейсбук страница може и за 1 000 000 лв може да е...

  • 2
    nefertiti_egipt avatar :-?
    Нефертити

    Вие от Миро да събира ли очаквате? Ама и вие какви хора сте!

  • 3
    nuzzo avatar :-|

    Тук съм раздвоен. От една страна, ясно за какво иде реч и при кого и как отиват евро средствата, но от друга те все пак искат да не ги върнат, а да бъдат "усвоени" и така ще останат все пак в България, макар и предварително договорено в чия България. Жалка картинка, но нейсе. По малкото зло е че няма да ги върнат. Но Мирко, това ви е за последно. Купона свършва.

  • 4
    georgi960 avatar :-P
    КМЕТ В СЯНКА

    миро я ме покани мен да видиш как се прави !!!

  • 5
    izabell avatar :-|
    izabell

    Папането свърши,О'К?

  • 6
    ivanko77 avatar :-?
    ivanko77

    Защо в България всички "усвояват", а никой не инвестира? А иначе въобще не е съмнителна ефективността, тя е много висока за определени хора. Лошото е, че останалите не кандидатстват за тези поръчки, те са обявени публично и всеки, отговарящ на изискванията може да кандидатсва, а когатоса дискриминационни може да сезира КЗК. Но май, всеки се надява и той да "усвои", е, докато е така няма как да се промени мисленето!

  • 7
    dggm avatar :-P
    dggm

    Та някои хора още се чудят защо всичкият "бизнес" бил в София и как да се насърчавало развитието на провинцията и дрън-дрън.


    Кога отива митницата в Русе? Много недоволство, много нещо :)

  • 8
    epoc avatar :-?
    epoc

    Изпълнителят ще трябва да повиши харесванията?

    Тези май са забравили как българският народ така хареса Бенатова от ьТВ, че й се наложи да си праща личните данни до фейсбука и да доказва, че наистина я има.

    И що за производителност е това, да се дават няколкостотин хиляди за 5000 харесвания повече? Изобщо какво значение има броя харесвания, при положение, че фермерите си чакат субсидиите, а не цъкат Like/Dislike?

  • 9
    epoc avatar :-|
    epoc

    До коментар [#6] от "ivanko77":

    Защо ли? Ами усвояването става веднага, за инвестицията трябва акъл, умение, късмет, подкрепа от банка и т.н, след което чакаш да се възвърне за незнам си колко години. Още ли се чудиш, защо всички се натискат да усвояват?

  • 10
    ivanko77 avatar :-|
    ivanko77

    До коментар [#9] от "epoc":

    Към вашия отговор, ще добавя и още един - системата е направена да е така ;) До колкото ми е известо, на повечето места в Европа, за да получиш средства по даден проект, трябва да докажест нуждата ти от тях и ефективността, с която ще ги управляваш. За съжаление при нас трябва да докажеш, че нямаш нужда от тях, след като банката ти е одобрила кредита, за да изпълниш проекта, то реално ти можеш да го направиш и без тези средства ;)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK